Opera Poze Personalitati Forum Contact
Opera Nationala Română Cluj-Napoca Opera Nationala Română Cluj-Napoca
Opera Nationala Română Iasi Opera Nationala Română Iasi
Opera Nationala Română Timisoara Opera Nationala Română Timisoara
Teatrul National de Opera si Balet Constanta Teatrul National de Opera si Balet Constanta
Teatrul Muzical "Nae Leonard" Galati Teatrul Muzical "Nae Leonard" Galati
Teatrul National de Opera si Balet Chisinau Teatrul National de Opera si Balet Chisinau
Teatrul de Balet Sibiu Teatrul de Balet Sibiu
Teatrul National de Opereta Bucuresti Teatrul National de Opereta Bucuresti
Opera Comică pentru Copii Bucuresti Opera Comică pentru Copii Bucuresti
Opera Maghiara din Cluj-Napoca Opera Maghiara din Cluj-Napoca
Festivalul Opera Nights - Hunedoara, Deva Festivalul Opera Nights - Hunedoara, Deva
Grand Cinema Digiplex Baneasa Bucuresti Grand Cinema Digiplex Baneasa Bucuresti
Artisti români Artisti români
Articole opere din străinătate Articole opere din străinătate
Interviuri Interviuri
Alte articole Alte articole
Stiri opera Stiri opera
Stiri balet Stiri balet
Stiri muzică simfonică Stiri muzică simfonică
Stiri concerte Stiri concerte

[ : 2014-08-14 ]
[ Din localitatea Verona ]
[ Tara Italia ]

[ Link poze: http://www.operanationala.ro/poze/poze.php?id_categ=7&nume_categ=verona---carmen---peschiera ]

Româna English Italiana

Peschiera del Carmen

1176 In ziua spectacolului am fost in apropierea Veronei, la vreo 15-20 de minute cu trenul, intr-o localitate numita Peschiera del Garda. "Peschiera" s-ar traduce "bazin de pesti", iar "del Garda"...

"Che bello! E fantastico! Che bello! Che bello! Troppo bello! "
("Ce frumos! E fantastic! Ce frumos! Ce frumos! Mult prea frumos! ")
Exclamatiile nu imi apartin, dar sunt de acord 1000% cu ele. Spuse de o italianca, le-am auzit in spatele meu cand tocmai contemplam in premiera superbul peisaj si le-am notat cuvant cu cuvant. :-) Probabil si ea, ca si mine, vedea pentru prima oara il troppo bello Lago di Garda.

Lacul Garda, pe romaneste, se afla la cativa kilometri de Verona la sudul sau, dar se intinde pe o suprafata mare. Asa cum scrie pe Wikipedia, este cel mai mare lac din Italia, avand o suprafata de 370 de km patrati, 52 km pe lungime si aproape 17 km latimea maxima.

Peisajul pe care l-am vazut la Peschiera del Garda iti taie pur si simplu rasuflarea prin frumusetea lui! Pe scurt, lacul e urias, apa e verde-albastruie si seamana cu a unei mari, iar in fundal... se vad muntii! Expresia aceea "o imagine conteaza mai mult decat 1000 de cuvinte" isi gaseste cel mai potrivit loc aici! "Nu credeam ca Italia mai poate sa ma uimeasca, dar ce vad acum imi argumenteaza ceea ce sustin: Italia e cea mai frumoasa tara cel putin din Europa! " am scris intr-un sms.

Apa nu e sarata - doar nu credea cineva ca o sa ratez ocazia sa fac baie in lac? :-) - si asta e un avantaj dintr-un punct de vedere, deoarece marile Italiei sunt foarte sarate - le-am "testat" pe toate 5 ;-) -, mult mai sarate decat Marea Neagra, iar un lac cu apa nesarata e o binevenita oaza de diversitate. Exista si plaje cu nisip asemanatoare celor de pe litoral si chiar si valuri, e adevarat, nu tocmai naturale, ci create de barcile cu motor sau vaporasele care brazdeaza lacul non-stop.
(Cele 5 mari ale Italiei sunt - in ordinea in care le-am savurat in acest an ;-) - Ionica, Mediterana, Tireniana, Adriatica, Ligurica.)

Legatura dintre Lago di Garda si Carmen vine acum, spre sfarsitul zilei. Se pare ca nu e un obicei prea bun sa imi planific sa ajung undeva cu ultimul tren - sau chiar cu penultimul. Pentru a 4-a oara in ultimul an (si a 3-a oara in ultima luna sau in aceasta vara! ), trenul a avut intarziere si riscam sa nu ajung la timp la spectacol! Insa, pe de alta parte, am "beneficiat" de aceeasi situatie in 4 (! ) tari diferite (Romania, Anglia, Danemarca, Italia) si astfel am putut vedea si compara companiile de trenuri din respectivele tari si din acest punct de vedere, unul putin inedit.

Am ajuns in gara la Peschiera del Garda, trenul meu, care era regional, era anuntat ca avand intarziere. Chiar si asa as fi ajuns la timp la Verona, dar ulterior intarzierea s-a marit. Mai era un tren, Freccia Bianca, tren de mare viteza si la care nu aveam bilet valabil, dar si acesta era anuntat ca avand intarziere si si la acesta aceasta crestea! Motivul intarzierii era lucrul pentru intretinerea sinelor, iar pe tabela de afisaj din gara s-a anuntat ca va pleca un autobuz spre Verona la ora x, asa ca oamenii stateau in fata garii, de unde era anuntata plecarea autobuzului, care pe bancute, care in picioare, care pe jos...
In apropierea orei x mai veneau autobuze, iar oamenii se buluceau spre ele cu catel, cu purcel, basca faptul ca in primul autobuz sosit la ora x urcasera vreo 10 persoane, pentru a afla apoi de la sofer ca acela mergea la Gardaland, cunoscutul parc de distractii din apropiere, si nu la Verona, asa ca jos catelul, muta purcelul si fuga inapoi la bancute si pe jos!

Nu stiu daca pana la urma a venit sau nu autobuzul! Dupa minute bune inca nu aparuse, asa ca atunci cand Freccia Bianca a intrat in gara, n-am ezitat si m-am urcat in tren! M-am ferit de controlor un sfert de ora - facui blatul, pe romaneste :-) , dupa care, in sfarsit, am ajuns in gara centrala, Verona Porta Nova.

Ora era insa inaintata, oricum intarziam la spectacol, asa ca nu mai conta daca mai pierdeam cateva minute. In plus, recunosc, in acele momente eram mult mai interesat de reactia celor de la biroul TrenItalia, pentru a o compara cu CFR (Romania), First Great Western (Anglia) si DSB (Danemarca).

Aveam insa o banuiala - bazata pe asemanarea dintre italieni si romani - si nu am fost "dezamagit"! :-) Cei de la trenuri nu si-au asumat nicio responsabilitate si chiar mi-au sugerat sa iau un taxi pentru a ajunge la timp la spectacol - nu as fi ajuns la timp nici asa, mai trebuia si sa imi schimb hainele - si m-a amuzat sa ii intreb daca firma de trenuri va plati taxiul. :-) Raspuns care a fost evident negativ.

Asa ca... am plecat spre Arena fara taxi. :-) Aveam intentia sa merg pe jos, dar am ajuns in statia de autobuz si am vazut pe afisaj ca autobuzul spre Piazza Bra vine peste 3 minute. Mi-am schimbat planul cu intentia de a lua autobuzul, dar, dupa scurgerea celor trei minute, autobuzul nu era nicaieri! Mai mult, pe afisaj scria "Arrivo" ("Soseste"), m-am uitat foooaaarte atent pe strada sa il vad - strada era complet goala si era nevoie de multa atentie pentru a vedea un ditamai autobuzul :-) - nu se vedea nici urma, asa ca... am decis sa merg tot pe jos! Asa, in semn de protest fata de autobuzele italiene invizibile! :-)

Opera? Ce opera? Aaa, da, acesta era un articol despre opera! M-am lasat furat de Lago di Garda si TrenItalia si am "uitat" de opera! Operaaa...? Carmen, parca, nu? :-)

Peschiera del Carmen :-)

Am ajuns la opera cu vreo jumatate de ora intarziere. La Arena di Verona exista o regula, daca ai ajuns tarziu, nu mai intri unde ai bilet, ci pana la prima pauza mergi sus, la studenti. :-)
Nu e un mare dezavantaj, pe undeva dimpotriva, amplasamentul e mai sus, foarte in lateral (un pic chiar in spatele liniei dintre scena si orchestra), dar astfel e mai aproape de scena si parca muzica se aude mai bine! In plus, spre deosebire de locurile "normale", pe scaune de plastic, acolo se sta direct pe piatra, ceea ce da un parfum antic si dulce locului.

Spectacolul il mai vazusem cu doi ani in urma - cand am aterizat de la Bucuresti si am mers la opera in aceeasi zi, fara sa fiu afectat de intarzierea avionului. :-) Decorurile au fost aceleasi, iar motivul pentru care s-a montat Carmen atat dupa o perioada considerata scurta este ca in acest an s-au implinit 100 de ani de cand capodopera lui Bizet a intrat in repertoriul Arenei din Verona. Adica de la a doua editie a festivalului, stiind ca in 1913 a fost prima.

Montarea a fost clasica, urmarind sa "prinda" atmosfera din perioada in care e amplasat subiectul. Ca intotdeauna, desfasurarea de forte de la Arena a fost uriasa, atat prin marimea si diversitatea decorurilor, cat si prin numarul de forte umane implicate. Am incercat sa estimez, la aria Toreadorului cred ca au fost in jur de 150 de persoane pe scena, desi "greul" il ducea numai unul, nenea ala cu vesta si pantaloni galben-auriu si centura rosie de-i zice Escamiio. :-) Am "uitat" sa zic de caii de pe scena, dar de la ei chiar nu are nimeni pretentia sa cante, nu-i asa? :-)

Actul intai cuprinde o piata spaniola, in care puteam gasi legume, fructe, paine, vin si, ca in orice piata romaneasca :-) , umbrelute si scaune pentru betivi. :-) Multa lume, femei, soldati, comandantul lor pe un cal. Carmen, clasica in bluza alba si fusta rosie, Don Jose, clasic soldat, cu uniforma cu tunica in combinatie galben cu bleu-verzui si pantaloni alb-crem.

Actul urmator, in care sunt cuprinse revenirea lui Don Jose de la puscarie si aria Toreadorului, are ca decoruri cateva imagini verticale pe panze uriase care sunt amplasate in semicerc in partea din spate a scenei si care arata ca niste tablouri.

In partea a treia, muntii sunt reprezentati in doua moduri, atat prin unele stanci gri si care aratau foarte sec in lumina bleu care domina toata scena, cat si prin desene cu munti pe panzele din fundalul scenei.

In partea a patra, in care are loc corida lui Escamillo, revin imaginile uriase, sase, altele, in care sunt prezentate scene cu toreadori in timpul coridelor.

La pauza, am plecat zona "studenteasca" pentru a schimba unghiul de vizionare si ascultare, nu inainte de a poza de sus Arena, Primaria Veronei si Palazzo della Gran Guardia, cele trei "laturi" care inconjoara din trei parti Piazza Bra, aceasta "Hollywood a Operei", asa cum a numit-o Elena Mosuc. Iesind si din Arena, am dat de cativa dintre figurantii din opera, iesiti si ei in pauza, care jucau bâza pe nemiscate. :-) N-a existat un castigator, deoarece ultimii ramasi in cursa au trebuit sa plece deoarece reincepea spectacolul. :-)

PS: "Nu credeam ca Italia mai poate sa ma uimeasca"... Oare cum arata Lago di Garda vazut de sus, din varful muntelui de pe malul sau? ;-)

Distributia
Carmen: Ekaterina Semenchuk
Micaela: Rocio Ignacio
Don José: Mario Malagnini
Escamillo: Dalibor Jenis

Dirijor: Henrik Nánási
Regia: Franco Zeffirelli
Costume: Anna Anni

Nota actuala: 9 (din 1 note acordate) - Acorda o nota!

Numar afisari: 342

Alte titluri din aceeasi categorie

14-08: Sirtaki la Vidin. Cu bicicleta la spectacol
Dacă am vorbi despre Danemarca, Germania sau Olanda, acest adevărat concept, această adevarata filozofie - cu bicicleta la spectacol - este una banală, departe rău de a fi concept sau filozofie. :-) Acolo, a merge la spectacol cu bicicleta e uzual, m ... [ continuare ]

31-07: RigolettOranj dAvinio. Coup de foudre
Adica "Rigoletto la Orange din Avignon". Si amorezare la prima vedere, mai! :-)
Mai exact, la Teatrul Antic, construit de romani si ramas din acea vreme si având peste 2000 de ani vechime. Pastrat destul de bine si refacut unde era necesar in ... [ continuare ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

27-06: Asa fac si toate ursoaicele!
Asa cum am mai scris, nu ma atrag montarile moderne cu schimbari de dragul schimbarii si nu pentru a aduce intr-adevar ceva nou. Ele, insa, imi ofera posibilitatea de a ma destrabala ... aaa, de a ma desfasura in ceea ce priveste detaliile, dându-mi ... [ continuare ]

29-05: Marea Kapmeh i Doh Xo3e za Târnovo Tzarevetz. Liutenitza in genunchi
Veliko inseamna mare in bulgara, iar Veliko Târnovo este fosta capitala a Bulgariei prin secolul al VIII-lea. Am fost prima oara in Marele Târnovo in 2011, revenind dupa 3 ani pentru a vedea ... un spectacol de opera! Nu in cladirea operei, intrucat ... [ continuare ]

29-04: Terme di Nabucco la parter si după gard
Caracal. Fosta capitala a judetului interbelic Romanati. Capitala glumelor românesti, oras vestit pentru ca 7 miliarde de oameni isi trag inteligenta de aici, dar numai localnicii recunosc asta. :-) Poarta numele lui Caracalla, al 22-lea împărat ... [ continuare ]

In constructie
Opere din America de Sud
Atentie!
Terenuri
Meditatii Cazare Avatare Jocuri Bancuri Sondaje Cursuri Craiova Dictionar Creare site

Website despre teatrele de opera si opereta din Romania si Europa