Opera Poze Personalitati Forum Contact
Stiri Opera Nationala
Articole OperaNationala.ro Articole OperaNationala.ro
Opera Nationala Bucuresti Opera Nationala Bucuresti
Opera Română Craiova Opera Română Craiova
Opera din Brasov Opera din Brasov
Opera Nationala Română Cluj-Napoca Opera Nationala Română Cluj-Napoca
Opera Nationala Română Iasi Opera Nationala Română Iasi
Opera Nationala Română Timisoara Opera Nationala Română Timisoara
Teatrul National de Opera si Balet Constanta Teatrul National de Opera si Balet Constanta
Teatrul Muzical "Nae Leonard" Galati Teatrul Muzical "Nae Leonard" Galati
Teatrul National de Opera si Balet Chisinau Teatrul National de Opera si Balet Chisinau
Teatrul de Balet Sibiu Teatrul de Balet Sibiu
Teatrul National de Opereta Bucuresti Teatrul National de Opereta Bucuresti
Opera Comică pentru Copii Bucuresti Opera Comică pentru Copii Bucuresti
Opera Maghiara din Cluj-Napoca Opera Maghiara din Cluj-Napoca
Festivalul Opera Nights - Hunedoara, Deva Festivalul Opera Nights - Hunedoara, Deva
Grand Cinema Digiplex Baneasa Bucuresti Grand Cinema Digiplex Baneasa Bucuresti
Artisti români Artisti români
Articole opere din străinătate Articole opere din străinătate
Interviuri Interviuri
Alte articole Alte articole
Stiri opera Stiri opera
Stiri balet Stiri balet
Stiri muzică simfonică Stiri muzică simfonică
Stiri concerte Stiri concerte
Stiri culturale Stiri culturale
Stiri opere din strainatate Stiri opere din strainatate

Prezentari opere Romania
Opera Nationala Bucuresti
Teatrul Liric "Elena Teodorini" Craiova
Opera din Brasov
Opera Nationala Romana Cluj-Napoca
Opera Nationala Romana Iasi
Opera Nationala Romana Timisoara
Teatrul National de Opera si Balet Constanta
Teatrul Muzical "Nae Leonard" Galati
Teatrul National de Opera si Balet Chisinau
Teatrul de Opereta Bucuresti
Opera Comica pentru Copii Bucuresti

Stiri alte categorii
Articole OperaNationala.ro Articole OperaNationala.ro
ChinaRail 2015
OperaRail 2012
OperaRail 2015
OperaRail 2014
OperaRail 2017
OperaRail 2016
RomaniaRail 2015
OperaRail 2013
Artisti români Artisti români
Teodor Ilincai
Leontina Văduva
Alina Cojocaru
Ludovic Spiess
Felicia Filip
Elena Mosuc
Angela Gheorghiu
Articole opere din străinătate Articole opere din străinătate
London Royal Opera House
Stockholm Opera Regala
Munchen Bayerische StaatsOper
Festivalul Puccini
Ruse Opera
Oslo Operaen
Opera din Budapesta
Viena VolksOper
Viena StaatsOper
Arena din Verona
Teatro Alla Scala Milano
Stiri opere din strainatate Stiri opere din strainatate
Sofia Opera House

Personalitati muzica
Orase
Orase Romania nasteri
Orase Romania decese
Orase (toate) nasteri
Orase (toate) decese
Judete
Judete nasteri
Judete decese
Zone
Zone Romania nasteri
Zone Romania decese
Zone (toate) nasteri
Zone (toate) decese
Tari
Tari nasteri
Tari decese
Diverse
Continente
Zodii
Inaintea Erei Noastre

Detalii stire 1192

Butterfly dalla lontana. Scottish Butterfly

[ Autor Adrian Trasca ]

[ Din categoria Articole OperaNationala.ro ]
[ Subcategorie OperaRail 2014 ]
[ : 2014-07-29 ]
[ Din localitatea Glasgow ]
[ Tara Scotia ]

[ Link poze: http://www.operanationala.ro/poze/poze.php?id_categ=3&nume_categ=glasgow---madama-butterfly ]

Butterfly dalla lontana. Scottish Butterfly

 1192 In aceasta vara nu am reusit sa "colorez" harta tarilor in care am vazut cel putin un spectacol de opera decat pentru o singura tara noua, Scotia, si aceea facand parte din Regatul Unit al Marii Britanii, regat in care mai vazusem anterior spectacole. Dar acesta a devenit, insa, cel mai indepartat teatru de opera in care am vazut o opera pana acum: Glasgow, 2481 km (cu avionul) de Bucuresti (3214 km cu masina), cu 476 km mai mult decat recordul precedent, stabilit tot in acest an calendaristic, Oslo, 2005 km de Bucuresti (2739 km cu masina). Iar ca pozitie geografica este si cel mai nord-vestic punct si pe care cu mare greutate il pot depasi, numai capitala Islandei, Reykiavik, fiind mai departe la nord-vest in Europa!

Am nimerit la Glasgow in mijlocul jocurilor Commonwealth-ului. Stiam atmosfera britanica aferenta din 2012, de cand am fost la Jocurile Olimpice de la Londra, asa ca nu m-a surprins inghesuiala din oras si frenezia unora, mai mult sau mai putin bahica, asa ca eu, venit de la Londra la Glasgow pentru a vedea "Madama Butterfly", eram si un caz asemanator cu multi alti oaspeti ai orasului, turist venit sa vada un eveniment, dar si unul aparte, venit pentru opera, nu pentru sport. N-am avut, ca la Londra 2012, tricoul cu "România", dar tot am intrat in vorba cu diversi localnici, veseli si cu chef de socializare.

Opera a fost montata la Teatrul Royal din Glasgow, iar asta a fost primul aspect usor neplacut, acela ca opera nu are cladire proprie intr-un oras de o asemenea marime - cel mai mare din Scotia, de 4 ori mai mare decat capitala Edinburgh, si al doilea in Marea Britanie, dupa imensa Londra. Mai clar pentru romani, Glasgow e aproape cat Bucurestiul ca populatie si probabil mult mai intins ca suprafata. Au urmat altele (mici aspecte neplacute), adica sala mi s-a parut mica raportat la pretentii (ulterior am aflat ca are aproximativ 1500 de locuri), foaierul alb, mic, banal si cu o lumina alba... nu poate fi "invinovatit" ca ar avea stil..., respectiv... absenta garderobei (! ), asa ca am intrat cu papornita la spectacol. :-)
(Ulterior pauza dintre acte a fost foarte scurta, 10-15 minute, la toaleta damelor era o coada imensa si sunt convins ca nu toate doamnele au rezolvat problema inainte de inceperea actului secund... Or fi scotienii zgarciti, dar chiar si la numarul de toalete?!? :D)

Decorul a fost unul clasic cu o inclinatie spre modern de vreo 20 de grade. :-) Casa, care nu avea acoperis, si usile erau inclinate spre dreapta cu unghiul enuntat mai sus. Doar in stanga era drept un pom uscat si cu cateva flori pe unele varfuri. Culorile predominante au fost foarte potrivite, maro si crem deschis.

Pinkerton a fost un tip masiv, consulul dimpotriva, bunicei ca voce, dar doar la ariile generale, nu si la cele solicitante. Cio-cio-san a fost mai mult spre mezzo, ceea ce inseamna practic ca nicio voce nu a fost ce trebuia. Poate critic cam mult, deoarece per ansamblu opera a fost placuta, dar detaliile astea sunt.

Costumele au fost o combinatie pe care nu am inteles-o: femeile si unii barbati imbracati traditional japonez, dar majoritatea barbatilor, inclusiv Goro si judecatorul care oficiaza casatoria, in costume moderne, sacou si pantaloni, adica mai americani! (Pentru imaginea completa: Yamadori era imbracat in general de armata.) Mai mult, la starea civila a ingenunchiat in stil japonez Butterfly, dar si Pinkerton, in schimb, cu cateva minute inainte, imboldul "Giu! " ("Jos! ") adresat de Butterfly suitei sale a fost urmat doar de o aplecare de la mijloc a corpului...

Finalul romantic al actului a adus in spatele casei din scena o luna (nu plina, numai o optime) foarte frumos realizata si, cand ma gandeam ca ea nu e vizibila de catre auditoriul de la parter, casa a inceput sa se deplaseze lent spre dreapta, facand loc lunii ochilor tuturor spectatorilor. Un moment dulce foarte frumos realizat.

In actul 2, desi decorul era acelasi, totusi am simtit o schimbare. Am realizat care era de-abia dupa cateva minute... casa avea deasupra o panza maro inchis, ca o cortina lasata pana la acoperis. O schimbare simpla, dar care a redat elegant si eficient ce devenise casa pentru Butterfly: un spatiu inchis, practic o inchisoare.

O alta idee interesanta a fost copilul. Nu existenta lui :-) , ci intrarea lui in scena imediat dupa intrarea consulului cu scrisoarea din actul 2 si intr-un moment cand acesta este cu spatele. Consulul nu il vede in acel moment, Butterfly scotand repede copilul din scena, inainte sa fie vazut de consul, dar publicul este sa zicem informat despre existenta copilului inainte ca el sa fie adus explicit de Cio-Cio-San pe scena.

Spectatorii scotieni s-au manifestat la fel ca si cei englezi, despre care am scris in precedentele doua articole. Au ras la intrebarea consulului adresata lui Butterfly "Avete sorelle?" ("Aveti surori?") si si mai abitir cand, incercand sa-i ghiceasca varsta, consulul presupune ca are 10 ani. La un moment dat, in spatele casei erau trecatori, iar cand acestora li se trage in nas un fel de cortina, publicul rade usor. Rade si la "petirosa" si rade mai abitir la "orni-tologia"! Si rade tare cand Goro este alungat de Cio-Cio-San si Suzuki, iar copilul ii azvarle o papusa in cap.

La final, aplauze pentru Butterfly si Consul. Desigur, Pinkerton, personajul negativ, este huiduit... dar asta deja nu mai e o surpriza. :-)


Distributia
Cio-Cio-San: Anne Sophie Duprels
Suzuki: Hanna Hipp
Pinkerton: José Ferrero
Sharpless: Marcin Bronikowski
Goro: Adrian Thompson
Bonzo: Jonathan May
Kate Pinkerton: Catrin Aur
Yamadori: Andrew McTaggar

Dirijor: Marco Guidarini
Regizor: Sir David McVicar
Costume: Yannis Thavoris
Lumini: Paule Constable

Nota actuala: 9.5 (din 2 note acordate) - Acorda o nota!

Numar afisari: 277



Alte titluri din aceeasi categorie

14-08: Sirtaki la Vidin. Cu bicicleta la spectacol
Dacă am vorbi despre Danemarca, Germania sau Olanda, acest adevărat concept, această adevarata filozofie - cu bicicleta la spectacol - este una banală, departe rău de a fi concept sau filozofie. :-) Acolo, a merge la spectacol cu bicicleta e uzual, m ... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

31-07: RigolettOranj dAvinio. Coup de foudre
Adica "Rigoletto la Orange din Avignon". Si amorezare la prima vedere, mai! :-)
Mai exact, la Teatrul Antic, construit de romani si ramas din acea vreme si având peste 2000 de ani vechime. Pastrat destul de bine si refacut unde era necesar in ... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

27-06: Asa fac si toate ursoaicele!
Asa cum am mai scris, nu ma atrag montarile moderne cu schimbari de dragul schimbarii si nu pentru a aduce intr-adevar ceva nou. Ele, insa, imi ofera posibilitatea de a ma destrabala ... aaa, de a ma desfasura in ceea ce priveste detaliile, dându-mi ... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

29-05: Marea Kapmeh i Doh Xo3e za Târnovo Tzarevetz. Liutenitza in genunchi
Veliko inseamna mare in bulgara, iar Veliko Târnovo este fosta capitala a Bulgariei prin secolul al VIII-lea. Am fost prima oara in Marele Târnovo in 2011, revenind dupa 3 ani pentru a vedea ... un spectacol de opera! Nu in cladirea operei, intrucat ... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

29-04: Terme di Nabucco la parter si după gard
Caracal. Fosta capitala a judetului interbelic Romanati. Capitala glumelor românesti, oras vestit pentru ca 7 miliarde de oameni isi trag inteligenta de aici, dar numai localnicii recunosc asta. :-) Poarta numele lui Caracalla, al 22-lea împărat ... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

In constructie
Româna English Italiana Deutsch Français Espańol
Optiuni
Articole recomandate
Grup stiri opera
Autori articole
Traducatori
Linkuri opera
Linkuri utile
Program lunar
Harta opere Romania
Orase stiri opera
Harti website
Website-ul in Europa
Website-ul in China
Website-ul in Romania
Website-ul si Angela Gheorghiu
Website-ul si Elena Mosuc
Website-ul si Teodor Ilincai
Imagini opere
Wallpapere opere
Opere din lume
Opere din Europa de Est
Opere din Europa de Vest
Opere din Europa de Nord
Opere din Africa
Opere din Asia
Opere din Australia
Opere din America de Nord
Opere din America de Sud
Atentie!
Terenuri
Meditatii Cazare Avatare Jocuri Bancuri Sondaje Cursuri Craiova Dictionar Creare site

Website despre teatrele de opera si opereta din Romania si Europa

© Opera Nationala 2010 - Prezent

Dictionar   Meditatii   Creare site