Opera Poze Personalitati Forum Contact
Stiri Opera Nationala
Articole OperaNationala.ro Articole OperaNationala.ro
Opera Nationala Bucuresti Opera Nationala Bucuresti
Opera Română Craiova Opera Română Craiova
Opera din Brasov Opera din Brasov
Opera Nationala Română Cluj-Napoca Opera Nationala Română Cluj-Napoca
Opera Nationala Română Iasi Opera Nationala Română Iasi
Opera Nationala Română Timisoara Opera Nationala Română Timisoara
Teatrul National de Opera si Balet Constanta Teatrul National de Opera si Balet Constanta
Teatrul Muzical "Nae Leonard" Galati Teatrul Muzical "Nae Leonard" Galati
Teatrul National de Opera si Balet Chisinau Teatrul National de Opera si Balet Chisinau
Teatrul de Balet Sibiu Teatrul de Balet Sibiu
Teatrul National de Opereta Bucuresti Teatrul National de Opereta Bucuresti
Opera Comică pentru Copii Bucuresti Opera Comică pentru Copii Bucuresti
Opera Maghiara din Cluj-Napoca Opera Maghiara din Cluj-Napoca
Opera Vox Opera Vox
Grand Cinema Digiplex Baneasa Bucuresti Grand Cinema Digiplex Baneasa Bucuresti
Festivalul Opera Nights - Hunedoara, Deva Festivalul Opera Nights - Hunedoara, Deva
Artisti români Artisti români
Articole opere din străinătate Articole opere din străinătate
Interviuri Interviuri
Alte articole Alte articole
Stiri opera Stiri opera
Stiri balet Stiri balet
Stiri muzică simfonică Stiri muzică simfonică
Stiri concerte Stiri concerte
Stiri culturale Stiri culturale
Stiri opere din strainatate Stiri opere din strainatate

Prezentari opere Romania
Opera Nationala Bucuresti
Teatrul Liric "Elena Teodorini" Craiova
Opera din Brasov
Opera Nationala Romana Cluj-Napoca
Opera Nationala Romana Iasi
Opera Nationala Romana Timisoara
Teatrul National de Opera si Balet Constanta
Teatrul Muzical "Nae Leonard" Galati
Teatrul National de Opera si Balet Chisinau
Teatrul de Opereta Bucuresti
Opera Comica pentru Copii Bucuresti

Stiri alte categorii
Articole OperaNationala.ro Articole OperaNationala.ro
OperaRail 2017
OperaRail 2016
RomaniaRail 2015
OperaRail 2013
ChinaRail 2015
OperaRail 2012
OperaRail 2015
OperaRail 2014
OperaRail 2018
Artisti români Artisti români
Felicia Filip
Elena Mosuc
Angela Gheorghiu
Teodor Ilincai
Leontina Văduva
Alina Cojocaru
Ludovic Spiess
Articole opere din străinătate Articole opere din străinătate
Ruse Opera
Oslo Operaen
Opera din Budapesta
Viena VolksOper
Viena StaatsOper
Arena din Verona
Teatro Alla Scala Milano
London Royal Opera House
Stockholm Opera Regala
Munchen Bayerische StaatsOper
Festivalul Puccini
Stiri opere din strainatate Stiri opere din strainatate
Sofia Opera House

Personalitati muzica
Orase
Orase Romania nasteri
Orase Romania decese
Orase (toate) nasteri
Orase (toate) decese
Judete
Judete nasteri
Judete decese
Zone
Zone Romania nasteri
Zone Romania decese
Zone (toate) nasteri
Zone (toate) decese
Tari
Tari nasteri
Tari decese
Diverse
Continente
Zodii
Inaintea Erei Noastre

Detalii stire 1204

Il Trovatore giapponese in Danimarca

[ Autor Adrian Trasca ]

[ Din categoria Articole OperaNationala.ro ]
[ Subcategorie OperaRail 2014 ]
[ Subcategorie II Hedeland Opera ]
[ : 2014-08-01 ]
[ Din localitatea Hedehusene ]
[ Tara Danemarca ]

[ Link poze: http://www.operanationala.ro/poze/poze.php?id_categ=10&nume_categ=hedehusene---il-trovatore ]

Româna English Français

Il Trovatore giapponese in Danimarca

 1204 Cand am fost prima oara la Royal Opera din Londra, am vazut "Aida", o opera italiana, intr-o montare chinezeasca, cu actiune in Egipt, eu, spectatorul, roman fiind. Mi s-a parut interesanta si amuzanta "coloratura" multinationala englezo-italo-chinezo-egipteano-romana si mi-am reamintit de ea cand am vazut la Hedehusene, un mic sat de langa Copenhaga, multinationala danezo-italo-japonezo-spaniolo-romana, adica in Danemarca, "Trubadurul" lui Verdi, imbracat in haine japoneze, cu actiune in Spania, vazut de un roman. :-)

Intamplarea a facut sa se repete situatia din Cornwall, Anglia, cand un tren a intarziat si din cauza aceasta ratam spectacolul. Initial doamna controloare a liniilor ferate daneze, abreviate DSB, a spus ca nu are ce face, dar ulterior, probabil dupa ce verificase informatiile oferite de mine (nu trenul in care eram avea intarziere, ci unul anterior), a obtinut aprobarea ca taxiul de la gara cea mai apropiata unde oprea trenul, Roskilde, pana la Hedehusene sa fie platit de compania de transport!!

Ajuns, deci, mult mai devreme la spectacol, am putut observa si ce se intampla inainte... Opera are loc in aer liber intr-un loc circular in care s-au sapat randuri (pentru scaune) in dealuri. Danezii vin inainte cu cateva ore cu masini, motorete sau chiar biciclete si isi organizeaza pic-nic-uri, savurand tacticos una dintre zilele relativ putine de vara din aceasta parte a Europei. Cand se apropie ora de inceput a operei, strang meticulos tot in cosulete, saci, rucsace, le pun in masini sau le iau cu ei daca n-au masini si pleaca spre spectacol. Am scris "strang tot"? Hmmm... Am omis cutiile de bere, pungile de plastic, ambalajele de carton, gunoaiele ramase in urma lor... Ce trist! Asa se intampla in Romania! Desi m-am uitat special, NU am gasit nici cea mai mica urma de gunoi lasata in urma lor de danezi, nici macar o hartiuta sau un cotor de mar...

Pe sus trece un elicopter si cei prezenti si anul trecut, si acum fug cu gandul la elicopterul care, in "Madama Butterfly" din anul precedent, a reprezentat vaporul lui Pinkerton intrand in port.

Spectacolul a inceput cand inca era lumina. Si putin frig, desi era prima zi din august, frig care avea sa se accentueze ulterior... nicio problema, danezii aveau haine mai groase si chiar pături la ei, iar eu aveam trolerul si in el tot ce trebuie pentru vant, ploaie, eclipsa de soare. :-)

Patru perechi de cate doi soldati au urcat in tacere pe scari printre spectatori, sus s-au intors si au coborat pe aceleasi scari. Ajunsi inapoi jos, pe scena, a inceput muzica. Costumele lor erau mai ciudate, nu prea aratau a soldati medievali spanioli. Fuste lungi galben-inchis, armura de la mijloc in sus, coif de metal cu o pana rosie, in picioare niste ceva ce semana mai mult a cizme negre. Confirmarea a venit cu Leonora si camerista ei, ambele imbracate in cel mai pur stil japonez, in kimonouri. M-am gandit din nou la anul trecut si la "Madama Butterfly", a carei actiune se desfasoara in Tara Soarelui Rasare... E clar, e o conspiratie danezo-japoneza aici, la Hedehusene! :-)

Doua gaste zboara peste scena cam cand Ferrando poveste ca tiganca arsa pe rug s-a transformat in cucuvea. Vreau sa cred ca nu a fost regie, ci intamplare, pentru ca altfel as fi tentat sa cred ca in Japonia cucuveaua arata ca o gasca. :-)

Scena, rotativa (alias modulara), a fost un rotund imens colorat in traditionalul semn japonez Yin-Yang, "in orice bine se afla putin rau, in orice rau se afla putin bine". Colorarea nu a fost evidenta, liniara, ci incetosata, abia dupa multe minute am remarcat marele simbol japonez.

Decorurile cam simpliste, pe scena rotunda numai doua structuri paralelipipedice din lemn si... cam atat. Nici rotirea lor (cu tot cu scena) nu a anulat senzatia si nu i-a gasit nici sensul. Doar putin imbunatatita (senzatia) la "Corul tiganilor", cand de ele sunt legate cu sfori doua obiecte din metal, unul in forma de soare, celalalt de luna, in care ciocanele dau ritmul ariei.

Ca elemente interesante de comportament, soldatii cad ca spicele cand Ferrando vorbeste de fantoma care bantuie castelul, o suita de 7-8 calareti traverseaza prin spatele scenei cand Manrico pleaca sa o salveze pe Azucena din ghearele Contelui de Luna, soldatii fac figuri geometrice la inceputul actului al treilea, cand canta "Squilli, Echeggi La Tomba Guerriera", corul in care descriu cum vor lupta si isi vor trece prin sabie dusmanii, iar momentul maxim a fost repetarea finalului ariei razboinice "Di quella pira" cu un grup de calareti dand ocol lacului si fiind luminati numai ei (deja se lasase noaptea). A urmat corul de la "Miserere", amplasat deasupra orchestrei, oameni in negru aparand din intuneric... un efect cum nu se poate mai potrivit cu semnificatia momentului.

Per ansamblu, un spectacol placut, cu voci bune - dat fiind spatiul mare, nu consider un defect faptul ca au fost amplificate de boxe, altfel nu stiu cat s-ar fi auzit - dar cu decoruri cam simpliste si poate un pic ciudate, iar efecte speciale nu prea multe. N-am inteles initial de ce erau costume japoneze, la fel si simbolistica, dar ulterior am aflat ca regizorul era japonez. E o scuza asta :-) , dar, pe de alta parte, intotdeauna m-am gandit cum ar arata "Aida" sau "Nabucco" in costume populare românesti sau in costume de daci si romani... Oare se gaseste vreun regizor român sa imi fure ideea? ;-)

Nota actuala: 9.5 (din 2 note acordate) - Acorda o nota!

Numar afisari: 446



Alte titluri din aceeasi categorie

24-07: "Aida" la Verona, Aida la Roma
Festivalul de operă de la Arena di Verona a ajuns la cea de a 96-a editie! Cu o vechime de 105 ani, diferentza 105 minus 96 apărând din cauza războaielor mondiale, Arena propune in fiecare vară spectacole grandioase, scena fiind cea mai mare din lume ... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

29-06: Traviata verde. Venezia notturna
6 martie 1853. Imi aduc aminte de parcă ar fi fost ieri. :-) Gran Teatro "La Fenice" di Venetia se pregateste sa prezinte o noua premiera a marelui Giuseppe Verdi, cel care avusese succese fulminante cu "Nabucco" in 1842 la “Teatro alla Scala” di Mil ... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

28-05: Privabliva Rosina. Barbierul din Odesa Mama
Ucraina este o tară vecina de care nu ne place sa ne amintim. A pus laba pe cateva teritorii istoric românesti (sau moldovenesti, este fix acelasi lucru) si nu are niciun gând sa le returneze nici României, nici României de Est, adica Republica Moldo ... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

18-04: Förälskad Carmen till iotebori. Skandinavien komplett!
- Aici USS WarShip Number One, cel mai mare crucisator din lume! Dati-va la o parte că intram in voi!
- Nu ne dam la o parte! Va rugam sa ne ocoliti!
- Repetam avertismentul! Aici USS WarShip Number One, cel mai mare crucisator din lu ... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

27-03: "Ar fi trebuit să te duci!" Am ieşit din țara mea şi am intrat în țara mea!
"Ar fi trebuit să te duci!" Am ieşit din țara mea şi am intrat în țara mea!
100 de ani de la Unirea României cu România. "Limba română este Patria mea!"

"Ar fi trebuit să te duci!"

"Să mă d ... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

In constructie
Româna English Italiana Deutsch Français Espańol
Optiuni
Articole recomandate
Grup stiri opera
Autori articole
Traducatori
Linkuri opera
Linkuri utile
Program lunar
Harta opere Romania
Orase stiri opera
Harti website
Website-ul in Europa
Website-ul in Asia
Website-ul in Romania
Website-ul si Angela Gheorghiu
Website-ul si Elena Mosuc
Website-ul si Teodor Ilincai
Imagini opere
Wallpapere opere
Opere din lume
Opere din Europa de Est
Opere din Europa de Vest
Opere din Europa de Nord
Opere din Africa
Opere din Asia
Opere din Australia
Opere din America de Nord
Opere din America de Sud
Atentie!
Terenuri
Meditatii Cazare Avatare Jocuri Bancuri Sondaje Cursuri Craiova Dictionar Creare site

Website despre teatrele de opera si opereta din Romania si Europa

© Opera Nationala 2010 - Prezent

Dictionar   Meditatii   Creare site