Opera Poze Personalitati Forum Contact
Stiri Opera Nationala
Articole OperaNationala.ro Articole OperaNationala.ro
Opera Nationala Bucuresti Opera Nationala Bucuresti
Opera Română Craiova Opera Română Craiova
Opera din Brasov Opera din Brasov
Opera Nationala Română Cluj-Napoca Opera Nationala Română Cluj-Napoca
Opera Nationala Română Iasi Opera Nationala Română Iasi
Opera Nationala Română Timisoara Opera Nationala Română Timisoara
Teatrul National de Opera si Balet Constanta Teatrul National de Opera si Balet Constanta
Teatrul Muzical "Nae Leonard" Galati Teatrul Muzical "Nae Leonard" Galati
Teatrul National de Opera si Balet Chisinau Teatrul National de Opera si Balet Chisinau
Teatrul de Balet Sibiu Teatrul de Balet Sibiu
Teatrul National de Opereta Bucuresti Teatrul National de Opereta Bucuresti
Opera Comică pentru Copii Bucuresti Opera Comică pentru Copii Bucuresti
Opera Maghiara din Cluj-Napoca Opera Maghiara din Cluj-Napoca
Festivalul Opera Nights - Hunedoara, Deva Festivalul Opera Nights - Hunedoara, Deva
Grand Cinema Digiplex Baneasa Bucuresti Grand Cinema Digiplex Baneasa Bucuresti
Artisti români Artisti români
Articole opere din străinătate Articole opere din străinătate
Interviuri Interviuri
Alte articole Alte articole
Stiri opera Stiri opera
Stiri balet Stiri balet
Stiri muzică simfonică Stiri muzică simfonică
Stiri concerte Stiri concerte
Stiri culturale Stiri culturale
Stiri opere din strainatate Stiri opere din strainatate

Prezentari opere Romania
Opera Nationala Bucuresti
Teatrul Liric "Elena Teodorini" Craiova
Opera din Brasov
Opera Nationala Romana Cluj-Napoca
Opera Nationala Romana Iasi
Opera Nationala Romana Timisoara
Teatrul National de Opera si Balet Constanta
Teatrul Muzical "Nae Leonard" Galati
Teatrul National de Opera si Balet Chisinau
Teatrul de Opereta Bucuresti
Opera Comica pentru Copii Bucuresti

Stiri alte categorii
Articole OperaNationala.ro Articole OperaNationala.ro
ChinaRail 2015
OperaRail 2012
OperaRail 2015
OperaRail 2014
OperaRail 2017
OperaRail 2016
RomaniaRail 2015
OperaRail 2013
Artisti români Artisti români
Teodor Ilincai
Leontina Văduva
Alina Cojocaru
Ludovic Spiess
Felicia Filip
Elena Mosuc
Angela Gheorghiu
Articole opere din străinătate Articole opere din străinătate
London Royal Opera House
Stockholm Opera Regala
Munchen Bayerische StaatsOper
Festivalul Puccini
Ruse Opera
Oslo Operaen
Opera din Budapesta
Viena VolksOper
Viena StaatsOper
Arena din Verona
Teatro Alla Scala Milano
Stiri opere din strainatate Stiri opere din strainatate
Sofia Opera House

Personalitati muzica
Orase
Orase Romania nasteri
Orase Romania decese
Orase (toate) nasteri
Orase (toate) decese
Judete
Judete nasteri
Judete decese
Zone
Zone Romania nasteri
Zone Romania decese
Zone (toate) nasteri
Zone (toate) decese
Tari
Tari nasteri
Tari decese
Diverse
Continente
Zodii
Inaintea Erei Noastre

Detalii stire 1241

PiftiButterfly am Dom

[ Autor Adrian Trasca ]

[ Din categoria Articole OperaNationala.ro ]
[ Subcategorie OperaRail 2014 ]
[ : 2014-09-04 ]
[ Din localitatea Koln ]
[ Tara Germania ]

[ Link poze: http://www.operanationala.ro/poze/poze.php?id_categ=13&nume_categ=koln---madama-butterfly ]

PiftiButterfly am Dom

 1241 Nu cred ca exista cineva care sa se gandeasca la orasul german Koln, alias Cologne, fara sa se gandeasca si la Domul de acolo. Al patrulea ca marime in Germania, dupa Berlin, Hamburg si München, orasul este traversat de fluviului Rin, al treilea ca marime in Europa, dupa Volga si Dunare. Iar Kölner Dom, catedrala "de facto" a orasului, este cea mai mare biserica din Germania si din Europa de Nord si una dintre cele mai mari din lume!

"Patronata" de sfantul Petru, de unde si denumirea oficiala "Hohe Domkirche St. Petrus", constructia sa a durat... nu mai putin de 632 de ani (!!! ), din 1248 pana in 1880! La momentul finalizarii, Domul din Koln era cea mai inalta cladire din lume, rang pe care l-a pastrat insa pentru putin timp, pana in 1884. Are 157 de metri, fiind a doua ca inaltime din Europa, dupa catedrala din Ulm, aflata tot in Germania, care are 161, 5 m, si a treia din lume, fiind depasita si de Bazilica Notre-Dame de la Paix din orasul Yamoussoukro din Coasta de Fildes, care are o inaltime totala de 158 de metri. Fatada din vest, flancata de cele doua turnuri, are o suprafata de 7100 mp! Catedrala reprezinta si cel mai vizitat obiectiv turistic din Germania, in medie 20.000 de turisti vizitand-o pragul in fiecare zi.

Am crezut ca opera va fi in Dom. :-) Mi s-a parut ciudat, Domul fiind o biserica, dar cum in programul Operei din Koln scria "Oper am Dom", am zis ca poate nemtii sunt inovativi... Recunosc ca abia asteptam sa aud opera in Dom, dat fiind acustica excelenta a celebrei catedrale...

Hmm! Daca stau sa ma gandesc, montarea unui spectacol de opera in Domul din Koln inca mi se pare o idee minunata! :-) E drept, sunt convins ca unii nu vor fi de acord, iar altii vor privi amuzati ideea... cam asa cum m-a privit pe mine preotul ala din catedrala cand l-am intrebat unde in interior se tine spectacolul. :-) ) )
(Eram in interior, nu se vedea nici urma de spectacol, dar eu, ambitios, nu m-am dat batut, am zis ca poate se tine undeva, in vreo incapere la subsol. :-) )

Asa ca am facut cale intoarsa, am traversat gara pe sub liniile de tren (catedrala si gara se afla la cativa metri distanta) si fix in partea cealalta a garii se afla o constructie in care se tin spectacolele de opera si nu numai. De aici vine denumirea de "am Dom", care inseamna ceva gen... "de pe langa Dom". Constructia aduce mai mult a cort si chiar asta este, un cort urias, folosit provizoriu pana cand renovarea cladirii Operei din Koln, inceputa la mijlocul lui 2010, va fi terminata, adica noiembrie 2015.

Pe dinauntru, insa, nu arata a cort. Mocheta la intrare, scari de la casa de bilete pana la usa de intrare inauntru, mese de restaurant, bar, pe scurt, chiar si provizoratul nemtesc are aer temeinic. Sala are in jur de 1600 de locuri (mai multe decat cladirea Operei, care are 1300! ) si este plina in aceasta seara doar in proportie de 60-70%.

Luminile sunt aprinse, timp in care o femeie japoneza se plimba pe scena. Aceasta, scena, are o forma alcatuita din niste panouri mari de lemn, dispuse usor inclinat, iar toate impreuna arata ca o cutie uriasa in forma de paralelipiped trapezoidal (sau piramida patrulatera, adica o piramida fara varf, cam taiata de la jumatate) cu baza mare fiind deschiderea spre spectatori.

Se aude un zgomot de fond, un zornait zdranganitor. Luminile se sting. Pe scena intra o femeie care intai se plimba lent de colo colo, iar la un moment dat scoate un brici si il ridica intinzand mainile deasupra capului. Incepe muzica.

Apar si cuvintele. Gott sei Dank nicht auf deutsch!
Hopa!
Adica... Slava Cerului, nu sunt in germana! :-) ) )

(Uite-asa invata omu` germana... :-) )

Costumele sunt un amestec de modern si clasic, costume americane purtate de japonezi, dar si cativa localnici imbracati in kimonouri. Plastic vorbind, o ciorba de costume. :-) Pinkerton e inalt, frezat, foarte tanar si intr-un costum militar crem. Aceeasi culoare, dar avand o nuanta mai inchisa, o au si hainele consulului, care e scund, grasut si cu barba, dar acesta e intr-un costum normal, civil.

Cand Pinkerton spune ca a inchiriat casa pe 999 ani, cei doi se inclina unul spre celalalt razand batjocoritor.
Aproape de momentul sosirii lui Butterfly, se deschid in laterale usile-panouri din spatele scenei-cutie, lasand sa se vada in spatele ei un camp mare de flori.

Apare "japoneza" Cio-Cio-San. Blonda nemtoaica, rochie ca un halat de baie, nimic nu aduce a alura japoneza. Da halatul jos si ramane intr-o rochie roz la fel de neatractiva. Mai mult, nu e timida deloc, nu se potriveste cu rolul in niciun fel.

Alaiul ei este alcatuit dintr-o singura persoana, femeia misterioasa care se plimba pe scena la inceputul spectacolului. Totusi, exista cor, dar acesta se aude de undeva dintr-o laterala.

Unchiul Bonzo, in costum american negru si parpalac deasupra, e pus pe scandal. Asta se stie, dar ce nu se stie e ca expresia e potrivita aici pe de-a-ntregul. Oamenii lui il trantesc pe Pinkerton si ii cara picioare in gura, iar o tipa din a lui gasca - o clasificare potrivita, de asemenea - o pocneste zdravan pe Butterfly! Cand pleaca Bonzo si gasca lui, Butterfly si Pinkerton sunt pe jos literalmente. Cred ca a fost foarte neplacut pentru realizatori sa se conformeze cu partitura, pentru ca, in ciuda picioarelor in gura primite, Pinkerton, strigand de pe jos, ii da afara pe Bonzo si ai lui!

Butterfly ii scoate haina lui Pinkerton, lasandu-l in maieu, dupa care... il barbiereste cu briciul de la inceputul spectacolului! Cei doi ies incet din scena, timp in care apare femeia misterioasa, care se uita lung dupa ei. Apoi deschide o trapa si arunca acolo asternuturile lor.

Actul al doilea incepe gasind-o pe Butterfly pe jos. Se aude un zgomot de fundal ca la inceput, un zornait continuu, care a inceput inca din pauza. Butterfly simuleaza ca isi infige ceva in burta, zgomotul se opreste!

Decorurile sunt deprimante pentru cineva care vrea sa traiasca opera: un aragaz, un frigider vechi, cum erau Fram-urile de pe vremuri, o masa, doua scaune, adica o bucatarie saracacioasa. Probabil ca aici au preparat tschorba de costume din primul act. :D Butterfly e intr-un furou alb peste care pune mai tarziu un halat bleu inchis. Suzuki e intr-o rochie grena si are sort de bucatarie deasupra prepara probabil o piftie nemteasca - exista asa ceva? :-) -, iar ca atitudine e aroganta si obraznica, uitandu-se urat la Butterfly si vorbindu-i in raspar, in timp ce freaca ceva intr-un castron de plastic.

"Un bel di, vedremo! " cantata binisor. Fulgere si tunete (pe scena) dupa, apoi ploaie in spatele scenei, unde fusese campul cu flori in primul act. Butterfly se plimba prin ploaie, se uda la picioare, ploaia e realizata veridic.

"Orni" "tologia" - englezii radeau, nemtii n-au scos niciun sunet.

Cuptorul era in functiune! Butterfly si Suzuki au scos din el un chec - deci nu piftie pregatea :-) Cu exceptia ploii, atmosfera data de decoruri e de șușanea de cartier. Mai mult, cele doua femei se joaca de-a casatoria! Joaca terminata un pic neasteptat, Suzuki o saruta pe Butterfly, dar aceasta o respinge!
Ma intreb cum au stabilit cand sa scoata piftia - pardon, checul - din cuptor. In functie de timp, au pus ceasul sa sune? In functie de arie? "Sa scoti din cuptor piftia - na, am o obsesie! :-) - cand cant eu aria x! " Sau in functie de actiune? "Cand vine Consulul ala pe la noi, sa ii dam si noi niste piftie-chec cu aroma de odicolon, ca suntem la Koln! " :-) Si care e sensul cuptorului si al frigiderului Fram?
Intrebari care vor ramane fara raspuns cat timp omenirii ii va placea sa manance chec. Si piftie. :-)

Corul mut e tratat cu mai multa decenta. Butterfly sta in seiza (pozitia traditional japoneza de stat in genunchi, cu picioarele sub corp), Suzuki alaturi, cu capul pe o coapsa de-a ei, copilul similar pe celalalt picior. Dar, la un moment dat, copilul se ridica, se duce la frigider si bea ceva! O fi fost dulce checul, nu zic nu, dar pasii lui au stricat din atmosfera.

Dupa corul mut, pe fondul instrumental care il urmeaza, Pinkerton si femeia misterioasa apar undeva in spatele scenei. Prin gesturi si miscari de balet (ea) par ca flirteaza. Da, se imbratiseaza, se rostogolesc, fac amor, el spate pe jos, ea deasupra. Dupa amor, el pleaca, ea ramane pe jos si se joaca miscand prin aer briciul, el se intoarce si vrea sa o plateasca, dar renunta, probabil pentru ca o vede cu briciul in mana si... Se pun oua la piftie? :D
In tot acest timp, Butterfly a stat in seiza, cu spatele la ei.

Actul al treilea incepe fara pauza dupa cel de-al doilea. Pinkerton se intoarce intr-un costum de marinar de culoare neagra si cu un chipiu alb. Insa la fel imbracata e si noua doamna Pinkerton, tot costum de marinar, cu fusta si haina neagra si chipiu alb! E blonda neatractiva si are o fata dura, tipicul nemtoaica incruntata permanent.

Urmatoarea scena, alta surpriza neplacuta: Butterfly avea peruca blonda, in acest moment si-o da jos si ramane bruneta! De ce o fi purtat peruca aia, care, cel putin din punctul meu de vedere, o facea banala, total neatractiva si nu invita spectatorul la niciun pic de empatie?

Scena finala. Ca se va sinucide cu briciul, am banuit de mult. Modul in care a facut-o a fost unul neintuit si chiar cinic. Asteapta sa vina Pinkerton, acesta vine in spatele ei avand copilul in brate, Butterfly zambeste malitios (avand inca fata la public), iar la ultima nota muzicala, se intoarce cu fata la Pinkerton si isi taie gatul cu briciul.

Lumina se stinge in acel moment, incep aplauzele. Acestea sunt prelungite, se aude si un "Bravo! ", dar spectacolul a fost departe de asteptarile mele. Si nu pentru ca nu am gustat din checo-piftia aia. :-)


Distributia:
Cio-Cio-San: Liana Aleksanyan
Benjamin Franklin Pinkerton: Pavel Černoch
Sharpless: Ricardo López
Suzuki: Adriana Bastidas Gamboa
Kate Pinkerton: Judith Thielsen
Goro: John Heuzenroeder
Yamadori: Jeongki Cho
Unchiul Bonzo: Luca Stoker

Realizat de Claude Schnitzler
Costume: Patrick Kinmonth & Darko Petrovic
Lumini: Hans Toelstede

Corul: Corul Operei din Köln
Orchestra: Gürzenich Orchestra

Nota actuala: 9.5 (din 2 note acordate) - Acorda o nota!

Numar afisari: 333



Alte titluri din aceeasi categorie

14-08: Sirtaki la Vidin. Cu bicicleta la spectacol
Dacă am vorbi despre Danemarca, Germania sau Olanda, acest adevărat concept, această adevarata filozofie - cu bicicleta la spectacol - este una banală, departe rău de a fi concept sau filozofie. :-) Acolo, a merge la spectacol cu bicicleta e uzual, m ... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

31-07: RigolettOranj dAvinio. Coup de foudre
Adica "Rigoletto la Orange din Avignon". Si amorezare la prima vedere, mai! :-)
Mai exact, la Teatrul Antic, construit de romani si ramas din acea vreme si având peste 2000 de ani vechime. Pastrat destul de bine si refacut unde era necesar in ... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

27-06: Asa fac si toate ursoaicele!
Asa cum am mai scris, nu ma atrag montarile moderne cu schimbari de dragul schimbarii si nu pentru a aduce intr-adevar ceva nou. Ele, insa, imi ofera posibilitatea de a ma destrabala ... aaa, de a ma desfasura in ceea ce priveste detaliile, dându-mi ... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

29-05: Marea Kapmeh i Doh Xo3e za Târnovo Tzarevetz. Liutenitza in genunchi
Veliko inseamna mare in bulgara, iar Veliko Târnovo este fosta capitala a Bulgariei prin secolul al VIII-lea. Am fost prima oara in Marele Târnovo in 2011, revenind dupa 3 ani pentru a vedea ... un spectacol de opera! Nu in cladirea operei, intrucat ... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

29-04: Terme di Nabucco la parter si după gard
Caracal. Fosta capitala a judetului interbelic Romanati. Capitala glumelor românesti, oras vestit pentru ca 7 miliarde de oameni isi trag inteligenta de aici, dar numai localnicii recunosc asta. :-) Poarta numele lui Caracalla, al 22-lea împărat ... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

In constructie
Româna English Italiana Deutsch Français Espańol
Optiuni
Articole recomandate
Grup stiri opera
Autori articole
Traducatori
Linkuri opera
Linkuri utile
Program lunar
Harta opere Romania
Orase stiri opera
Harti website
Website-ul in Europa
Website-ul in China
Website-ul in Romania
Website-ul si Angela Gheorghiu
Website-ul si Elena Mosuc
Website-ul si Teodor Ilincai
Imagini opere
Wallpapere opere
Opere din lume
Opere din Europa de Est
Opere din Europa de Vest
Opere din Europa de Nord
Opere din Africa
Opere din Asia
Opere din Australia
Opere din America de Nord
Opere din America de Sud
Atentie!
Terenuri
Meditatii Cazare Avatare Jocuri Bancuri Sondaje Cursuri Craiova Dictionar Creare site

Website despre teatrele de opera si opereta din Romania si Europa

© Opera Nationala 2010 - Prezent

Dictionar   Meditatii   Creare site