Opera Poze Personalitati Forum Contact
Stiri Opera Nationala
Articole OperaNationala.ro Articole OperaNationala.ro
Opera Nationala Bucuresti Opera Nationala Bucuresti
Opera Română Craiova Opera Română Craiova
Opera din Brasov Opera din Brasov
Opera Nationala Română Cluj-Napoca Opera Nationala Română Cluj-Napoca
Opera Nationala Română Iasi Opera Nationala Română Iasi
Opera Nationala Română Timisoara Opera Nationala Română Timisoara
Teatrul National de Opera si Balet Constanta Teatrul National de Opera si Balet Constanta
Teatrul Muzical "Nae Leonard" Galati Teatrul Muzical "Nae Leonard" Galati
Teatrul National de Opera si Balet Chisinau Teatrul National de Opera si Balet Chisinau
Teatrul de Balet Sibiu Teatrul de Balet Sibiu
Teatrul National de Opereta Bucuresti Teatrul National de Opereta Bucuresti
Opera Comică pentru Copii Bucuresti Opera Comică pentru Copii Bucuresti
Opera Maghiara din Cluj-Napoca Opera Maghiara din Cluj-Napoca
Opera Vox Cluj-Napoca Opera Vox Cluj-Napoca
Grand Cinema Digiplex Baneasa Bucuresti Grand Cinema Digiplex Baneasa Bucuresti
Festivalul Opera Nights - Hunedoara, Deva Festivalul Opera Nights - Hunedoara, Deva
Artisti români Artisti români
Articole opere din străinătate Articole opere din străinătate
Interviuri Interviuri
Alte articole Alte articole
Stiri opera Stiri opera
Stiri balet Stiri balet
Stiri muzică simfonică Stiri muzică simfonică
Stiri concerte Stiri concerte
Stiri culturale Stiri culturale
Stiri opere din strainatate Stiri opere din strainatate

Prezentari opere Romania
Opera Nationala Bucuresti
Teatrul Liric "Elena Teodorini" Craiova
Opera din Brasov
Opera Nationala Romana Cluj-Napoca
Opera Nationala Romana Iasi
Opera Nationala Romana Timisoara
Teatrul National de Opera si Balet Constanta
Teatrul Muzical "Nae Leonard" Galati
Teatrul National de Opera si Balet Chisinau
Teatrul de Opereta Bucuresti
Opera Comica pentru Copii Bucuresti

Stiri alte categorii
Articole OperaNationala.ro Articole OperaNationala.ro
OperaRail 2014
OperaRail 2016
RomaniaRail 2015
ChinaRail 2015
OperaRail 2015
OperaRail 2013
OperaRail 2012
OperaRail 2020
OperaRail 2019
OperaRail 2018
OperaRail 2017
Artisti români Artisti români
Ludovic Spiess
Felicia Filip
Elena Mosuc
Angela Gheorghiu
Leontina Văduva
Teodor Ilincai
Articole opere din străinătate Articole opere din străinătate
Budapesta Opera
Munchen Bayerische StaatsOper
Arena din Verona
Stockholm Opera Regala
Festivalul Puccini
Ruse Opera
Oslo Operaen
Viena VolksOper
Viena StaatsOper
Teatro Alla Scala Milano
London Royal Opera House
Stiri opere din strainatate Stiri opere din strainatate
Sofia Opera House

"Etsi kanoun oles", cosi fan tutte anche al Athina

[ Autor Adrian Trasca ]

[ Din categoria Stiri opere din strainatate ]
[ Subcategorie OperaRail 2014 ]
[ Data articol: 2014-10-25 ]
[ Din localitatea Atena ]
[ Tara Grecia ]

[ Link poze: http://www.operanationala.ro/poze/poze.php?id_categ=18&nume_categ=atena---cosi-fan-tutte ]

"Etsi kanoun oles", cosi fan tutte anche al Athina

 1246 Unde se duce tot românul in vacanta? Mai exact, care sunt cele doua tari in care fiecare român, exagerand intrucatva, bineinteles, a mers? Da, un indiciu, daca era nevoie, l-am dat in titlu. Iar cealalta tara e tot in zona. Grecia si Turcia, desigur! No, pentru mine, pana acum, au fost prea departe! Mai departe decat Norvegia, Scotia sau Portugalia, tari in care am ajuns. Cu trenul. ;-)

Nu trenurile sunt principalele mijloace de transport in Grecia, ci autoturismele si vapoarele, iar pana de curand liniile internationale de trenuri au fost taiate din cauza crizei economice (acesta este motivul pentru care nu am ajuns pana acum in Elada ;-) ), legaturile feroviare cu tarile vecine restabilindu-se de curand. Trenurile grecesti sunt foarte frumoase pe extrerior (vedeti pozele din albumul atasat articolului), dragute pe interior, dar nu prea au afisate pe ele destinatiile, asa ca te poti urca lejer intr-un vagon care sa ajunga in alta parte decat vrei. Pe site-ul companiei, Trainose.gr, se pot cumpara bilete in avans, unele preturi din anumite zile fiind de-a dreptul irezistibile, gen Salonic-Atena 9 (noua) euro! Mai greu e ca versiunea in engleza a site-ului nu prea e in totalitate in engleza, dar...

Grecia este a 30-a tara in care am intrat (toate din Europa), iar Atena a 28-a capitala vizitata. Si marturisesc ca este prima pe care o pot compara cu favorita mea, belissima Roma! Evident, istoria si vestigiile ramase de atata vreme sunt cele ma atrag pe mine cel mai mult in a face o astfel de clasificare, necontestand farmecul unor alte capitale frumoase, Praga, Londra, Viena, Paris etc, dar care nu beneficiaza de astfel de "urme" istorice impresionante. Iar Atena "duduie" de istorie si de peisaje incantatoare din varfurile unor dealuri, peisaje de care e minunat sa te lasi vrajit, dar nu furat. ;-)

"Etsi kanoun oles" sau "Cosi fan tutte". "Asa fac toate". Anche al Athina (chiar si la Atena) as adauga eu. :-)

Opera din Atena isi desfasoara spectacolele intr-un loc denumit "Teatrul Olimpia". Mai exista o sala destinata spectacolelor lirice, "Megaron", la care nu am ajuns inca, dar despre care am citit ca ar avea o acustica de top in Europa, deci si in lume. Teatrul "Olimpia" nu este o cladire separata, cu o piateta, ceva, in fata, ci este incadrata de alte cladiri si are iesirea la bulevard, pe scurt, ceva gen Teatrul "Nottara" din Bucuresti. Interiorul este unul modern, nu are candelabru, pe tavan fiind becuri economice incorporate, cu lumina spre alba. In fata mea am un stalp rotund, auriu, dar aspectul nu e decat la loje, iar acestea nu sunt prea multe, cate 3-4 pe laterale.

Montarea a fost una folosind elemente moderne, dar placuta, fara elemente "abstracte", facute fara logica, de dragul de a fi "cuul". In spate si pe laterale era o biblioteca uriasa, neagra, cu rafturi inegal distribuite si inegale ca inaltime, vreo 5 coloane pe laterale si 10-12 in fundalul scenei, luminate ca la muzeu, discret, de sub raftul de deasupra, si pe care se aflau diferite obiecte aranjate cu gust, multe, dar neinghesuite. (Pentru amatorii de detalii am notat: corabie in miniatura, binoclu, cap de cerb, platosa, un buchet de carti (de citit, nu de tabinet :-) ), statuie bust, tablou portret, colivie, alt binoclu, statueta cap, oaie, craniu, cupa mare antica, tablou natura, costum de haine, coif, sabii, pusti, bazorelief cap de grec, arbore bonsai, masti, urna de cenusa - si mai erau si altele pe peretele din stanga, care nu se vedea de unde eram eu. :-) )
Doua scari pe roti si cu inclinatie 45 de grade erau perpendiculare pe biblioteca (uneori prin ea intrau sau ieseau actorii din scena), iar ele aveau sa fie "plimbate" si aranjate diferit de-a lungul spectacolului, in functie de viziunea regizorului fata de scenele respective.

In timpul uverturii s-a ridicat cortina si pe scena s-au desfasurat mici scenete mute luminate difuz. Sunt poate prea categoric, dar mie nu imi place deloc ideea. Uvertura are farmecul ei cand esti in intuneric numai tu cu ea :-) , si concentrarea este exclusiv asupra muzicii, fara a iti fi distrasa atentia de actiuni de pe scena, fie ele reusite si potrivite la subiect, asa cum au fost cele despre care scriu acum.
(Dupa cum am formulat inceputul acestei fraze, simt nevoia sa precizez ca "Uvertura" nu e numele unei femei. :-) )

Cei doi soti, pe care recunosc ca nu mi-am batut capul sa ii disting, intrucat au roluri similare si paralele, erau imbracati in costume de soldati cu tunica alba si pantaloni bleu-turcoaz.
Don Alfonso, cel care ii instiga pe cei doi soti sa testeze fidelitatea sotiilor - trebuie sa fii nebun ca sa faci asa ceva sau sa te fi saturat de bine sau de propria nevasta :D - era imbracat in costum maro si veston, avea parul usor infoiat si perciuni continuati cu barba si aducea mai mult a lord britanic.
Oamenii din casa aveau pantaloni de stofa neagra, camasa gri, iar pe cap un fel de cagula, dar care nu le acoperea fata, "deghizare" pe care recunosc ca nu am inteles-o. Ce mi-a placut e ca de-a lungul spectacolului au avut mimica sentimentelor actorilor principali, ingrijorare, mirare, panicare (si alte cuvinte "sentimentare" care se termina cu "are". :-) )

Pe neveste m-am straduit sa le disting si asta pentru ca am pus ochii pe una! :-) Doar pentru a fi in ton cu subiectul operei, nu din alt motiv! :-) ) )
Intr-adevar, Dorabella era o grecoaica zdravana, bruneta, adorabellă, cu o voce foarte buna, la fel de zdravana si de adorabellă. :-) Fiordiligi era blonda, mai blajina atat ca prezenta scenica, cat si ca voce, nu crea niciun fior-di-nishi-un-fiel. Ambele erau imbracate in rochii lungi, prima in rosu-grena, cealalta in bleu inchis.
(Citind distributia, am vazut ca pe Dorabella o cheama Artemis... Artemis, zeita vanatorii... hopa, mai bine stau cuminte! :-) )

Pana acum, am vazut "Cosi fan tutte" o singura data, la Bucuresti, in urma cu aproape 9 ani. Din ce imi amintesc de atunci, pentru a isi testa iubitele, cei doi soti se deghizeaza in turci. Nu stiu daca asa trebuie deghizarea, in turci, si nici daca, in acest context, regizorul grec s-a gandit la asta - dat fiind cunoscuta antipatia grecilor fata de turci - dar, cand cei doi soti se intorc deghizati, arata pur si simplu ca naiba! :-) Comic reusiti, dar, daca presupunerea mea e corecta, si un afront la adresa turcilor reusit! Nereprosabil, desigur, doar e vorba doar de o regie... ;-)
Au peruci cu parul blond usor inchis, unul cu o coada lunga, celalalt cu codite ca fetitele la scoala generala, camasi in dungi verticale albastru cu bleu, sandale, ochelari de soare rotunzi pe varful nasurilor, unul pantaloni lungi, iar celalalt chiar fusta lunga, iar pe dedesupt izmene bleu-turcoaz! Intr-un cuvant, sunt caraghiosi, numai buni de amanti cuceritori. :-) Ba, pe deasupra, privesc peste ochelari, iar din cand in cand isi arata muschii, ca dovada a calitatilor lor. :-)

Grecilor le-a placut. Par oameni veseli, rad usor si des. E drept, au avut si motive, momentele comice realizate au fost reusite. Cei doi intra "in colaps", sunt trantiti pe spate si "au spasme" tremurand picioarele in aer. Grecii rad sanatos si o fac si mai intens cand vine "doctora" sa ii "repare", alias Despina deghizata, cu un nas mare si o claie de par alb in cap, gen Einstein. Cu ea vin si oamenii din casa, deghizati si ei cu halate albe si masti de doctori, care aduc cu ei un aparat rudimentar, care seamana cu un magnetofon urias de pe vremea bunicilor nostri. "Resuscitarea" incepe, "pacientii" sunt conectati la aparat, "doctora" da la manivela la "resuscitator", spectatorii rad cu pofta.

Actul al doilea. Cateva ghivece mari, cu roti, sunt amplasate ici-colo pe scena. Urmeaza o arie cantata de unul dintre cei doi, montata intr-un fel usor inedit: el vine in fata scenei, in spatele lui se lasa cortina, iar luminile se aprind in sala. E un sentiment ciudat, "mutarea" luminii in sala da senzatia ca esti tu in centrul atentiei, dar, in acelasi timp, esti constient ca realitatea este alta. Nu din alt motiv, dar nenea ala continua sa cante in fata cortinei. :-) Iar intr-un moment al ariei, isi pune mana pe crestetul capului aratand coarne, ceea ce ii face pe unii spectatori greci sa rada, iar pe tine sa te bucuri ca nu esti in centrul atentiei. :-)

"Casatoria" celor doua cu amorezii caraghiosi. Doua acorduri instrumentale din aria casatoriei din "Lohengrin" de Wagner dau culoare momentului. Fiordiligi si Dorabella au alte rochii, dar pastreaza fiecare aceleasi culori de baza. "Nunta" se desfasoara pe scarile mobile, pe care au fost puse flori si care au fost unite, formand acum un "A" mare in mijlocul scenei.

Judecatoarea care oficiaza casatoria, Despina, are peruca alba. "Masa" pe care e scris actul de casatorie este "construita" din spatele a trei tineri dintre oamenii din casa aplecati de la mijloc, iar acesta (actul) era o hartie luuunga, intinsa pe spatele celor trei.

In concluzie, un spectacol reusit, comic, haios, bine pus in scena, in ton cu muzica. Iar Atena, un oras superb, in care o sa revin cu siguranta. Si pe care il recomand, nefiind nici foarte departe de Bucuresti, si nici costurile de transport nefiind enorme. Un bilet de tren Balkan FlexiPass (tip 5 zile din 30) costa 88 de euro la clasa a doua, rezervarile de locuri, care unele nu sunt obligatorii, intre 4-5 euro pe sensul de mers, deci maxim 98 de euro in total! Si se consuma 3-4 zile din 5 pe drum, mai ramanand minim una cu care se poate ajunge la Belgrad, Sofia sau Istanbul. Asta daca nu s-au consumat deja toate, in acelasi pret de 88 de euro!, pe un traseu gen Bucuresti - Belgrad - Sofia - Atena - Istanbul - Bucuresti. ;-)

Dorabelllla... Artemissss... Cosi fan tutti. B-)


Distributia:
Dorabella: Artemis Bogri
Fiordiligi: Maria Mitsopoulou
Guglielmo: Haris Andrianos
Ferrando: Vassilis Kavayas
Despina: Vassiliki Karagianni
Don Alfonso: Dimitris Kassioumis

Dirijor: Miltos Logiadis
Regia: Rodula Gaitanou
Costume: George Souglides
Lumini: Simon Corder
Director de cor: Agathangelos Georgakatos

Nota actuala: 9 (din 1 note acordate) - Acorda o nota!



Alte titluri din aceeasi categorie

04-06: Opera Regalã din Londra îşi reia activitatea
London Royal Opera House - Covent Garden (Opera Regalã din Londra) organizeazã primul spectacol dupã perioada închiderii forțate din cauza virusului Corona. Pe 13 iunie, ROH organizeazã un concert denumit chiar "Live from Covent Garden" ("În d ... [ continuare ]
Din categoria Stiri opere din strainatate

25-11-2019: Opera din Ruse împlinește 70 de ani de la prima premieră
Miercuri plecăm în expediție la Ruse! Să mă contacteze cine dorește să vină cu noi!
Opera din Ruse împlinește 70 de ani de la prima premieră, "Traviata", 27 noiembrie 1949
Miercuri, 27 noiembrie 2019, ora 19, organizează o ... [ continuare ]
Din categoria Stiri opere din strainatate

27-08-2015: Program SEPTEMBRIE, Arena di Verona - Spectacolele incep la ora 20:45
Marti, 1 Septembrie la ora 20:45, Nabucco (Giuseppe Verdi)
Miercuri, 2 Septembrie la ora 20:45, Aida (Giuseppe Verdi)
Joi, 3 Septembrie la ora 20:45, Romeo si Julieta (Charles Gounod)
Vineri, 4 Septembrie la ora 20:45, Barbierul ... [ continuare ]
Din categoria Stiri opere din strainatate

25-07-2015: Program AUGUST, Arena di Verona - Spectacolele incep la ora 20:45
Sambata, 1 August la ora 20:45, Barbierul din Sevilla (Gioachino Rossini)
Joi, 6 August la ora 20:45, Tosca (Gioacomo Puccini)
Vineri, 7 August la ora 20:45, Barbierul din Sevilla (Gioachino Rossini)
Sambata, 8 August la ora 20:4 ... [ continuare ]
Din categoria Stiri opere din strainatate

15-06-2015: Program IULIE, Arena di Verona - Spectacolele incep la ora 21:00
Vineri, 3 Iulie la ora 21:00, Nabucco (Giuseppe Verdi)
Sambata, 4 Iulie la ora 21:00, Don Giovanni (Wolfgang Amadeus Mozart)
Duminica, 5 Iulie la ora 21:00, Aida (Giuseppe Verdi)
Marti, 7 Iulie la ora 21:00, Aida (Giuseppe Verdi) ... [ continuare ]
Din categoria Stiri opere din strainatate

In constructie
Romna English Italiana Deutsch Franais Espaol
Optiuni
Articole recomandate
Grup stiri opera
Autori articole
Traducatori
Linkuri opera
Linkuri utile
Program lunar
Harta opere Romania
Orase stiri opera
Harti website
Website-ul in Europa
Website-ul in Asia
Website-ul in Africa
Website-ul in Romania
Website-ul si Angela Gheorghiu
Website-ul si Elena Mosuc
Website-ul si Teodor Ilincai
Imagini opere
Wallpapere opere
Opere din lume
Opere din Europa de Est
Opere din Europa de Vest
Opere din Europa de Nord
Opere din Africa
Opere din Asia
Opere din Australia
Opere din America de Nord
Opere din America de Sud
Atentie!
Meditatii
Meditatii Cazare Sondaje Meditatii Craiova Dictionar Creare site

Website despre teatrele de opera si opereta din Romania si Europa

© Opera Nationala 2010 - Prezent

Dictionar   Meditatii   Creare site