Opera Poze Personalitati Forum Contact
Stiri Opera Nationala
Articole OperaNationala.ro Articole OperaNationala.ro
Opera Nationala Bucuresti Opera Nationala Bucuresti
Opera Română Craiova Opera Română Craiova
Opera din Brasov Opera din Brasov
Opera Nationala Română Cluj-Napoca Opera Nationala Română Cluj-Napoca
Opera Nationala Română Iasi Opera Nationala Română Iasi
Opera Nationala Română Timisoara Opera Nationala Română Timisoara
Teatrul National de Opera si Balet Constanta Teatrul National de Opera si Balet Constanta
Teatrul Muzical "Nae Leonard" Galati Teatrul Muzical "Nae Leonard" Galati
Teatrul National de Opera si Balet Chisinau Teatrul National de Opera si Balet Chisinau
Teatrul de Balet Sibiu Teatrul de Balet Sibiu
Teatrul National de Opereta Bucuresti Teatrul National de Opereta Bucuresti
Opera Comică pentru Copii Bucuresti Opera Comică pentru Copii Bucuresti
Opera Maghiara din Cluj-Napoca Opera Maghiara din Cluj-Napoca
Opera Vox Opera Vox
Grand Cinema Digiplex Baneasa Bucuresti Grand Cinema Digiplex Baneasa Bucuresti
Festivalul Opera Nights - Hunedoara, Deva Festivalul Opera Nights - Hunedoara, Deva
Artisti români Artisti români
Articole opere din străinătate Articole opere din străinătate
Interviuri Interviuri
Alte articole Alte articole
Stiri opera Stiri opera
Stiri balet Stiri balet
Stiri muzică simfonică Stiri muzică simfonică
Stiri concerte Stiri concerte
Stiri culturale Stiri culturale
Stiri opere din strainatate Stiri opere din strainatate

Prezentari opere Romania
Opera Nationala Bucuresti
Teatrul Liric "Elena Teodorini" Craiova
Opera din Brasov
Opera Nationala Romana Cluj-Napoca
Opera Nationala Romana Iasi
Opera Nationala Romana Timisoara
Teatrul National de Opera si Balet Constanta
Teatrul Muzical "Nae Leonard" Galati
Teatrul National de Opera si Balet Chisinau
Teatrul de Opereta Bucuresti
Opera Comica pentru Copii Bucuresti

Stiri alte categorii
Articole OperaNationala.ro Articole OperaNationala.ro
OperaRail 2018
OperaRail 2017
OperaRail 2016
RomaniaRail 2015
ChinaRail 2015
OperaRail 2015
OperaRail 2014
OperaRail 2013
OperaRail 2012
OperaRail 2019
Artisti români Artisti români
Leontina Văduva
Teodor Ilincai
Ludovic Spiess
Felicia Filip
Elena Mosuc
Angela Gheorghiu
Articole opere din străinătate Articole opere din străinătate
Teatro Alla Scala Milano
London Royal Opera House
Munchen Bayerische StaatsOper
Arena din Verona
Budapesta Opera
Stockholm Opera Regala
Festivalul Puccini
Ruse Opera
Oslo Operaen
Viena VolksOper
Viena StaatsOper
Stiri opere din strainatate Stiri opere din strainatate
Sofia Opera House

Detalii stire 2119

Aida morbidă pe malul Rinului

[ Autor Adrian Trasca ]

[ Din categoria Articole OperaNationala.ro ]
[ Subcategorie OperaRail 2016 ]
[ : 2016-01-23 ]
[ Din localitatea Dusseldorf ]
[ Tara Germania ]

[ Link poze: http://www.operanationala.ro/poze/poze.php?id_categ=74&nume_categ=dusseldorf---aida ]

Aida morbidă pe malul Rinului

 2119 Dusseldorf este un oras din vestul Germaniei, regiunea Renania de Nord - Westfalia, bazinul Ruhr, cel mai mare bazin carbonifer din Vestul Europei. Are aproximativ 600.000 de locuitori, dar zona metropolitana face parte din aglomeratia Ruhr-Rin, una dintre cele mai mari din Europa, avand 11 milioane de locuitori! Este situat pe malul fluviului Rin, al treilea ca mărime din Europa, dupa Volga si Dunăre.

Rinu. Cel mai important nume pentru mine! A, nu, mă doare în cot de fluviul Rin - la fluvii fac parte din Fan Club Dunărea :-) - Rinu e numele fratelui meu! :-) ) ) Nume neaos, oltenesc, provenit de la Marin.

Rinul fluviu, in germană "Rhein", are 1200 km (comparativ, Dunarea are 2800, dintre care 1050, malul stâng, in România), pleaca din Elvetia, trece putin prin Franta, apoi strabate Germania si Olanda, inainte de a se uni cu Meuza (Meuse/Maas) si de a se vărsa in Marea Nordului.

N-am prea multe sau importante amintiri cu fluviul Rin, doar câteva plimbări pe malurile lui pe la Koln, Bonn si acum la Duesseldorf, dar îmi amintesc cu plăcere de povestea excursiei făcută in Germania de scriitorul meu preferat, englezul Jerome K. Jerome, care, impreuna cu un prieten, a plecat de la Londra pentru a vedea o piesă de teatru tocmai la Oberammergau - "prima la stânga după ce pleci din gara Ober, la 50 de mile de Munchen". (Cred ca de la Jerome am "mostenit" ideea asta... de a merge pe coclauri pentru a vedea un spectacol. :-) )

"La Koln ne-am spalat in Rin. Nu ne mai spalasem de când plecasem din Anglia. La inceput am imbratisat ideea de a ne spăla la hotel, dar văzând ligheanul, apa si prosopul pe care le aveam la dispozitie, am hotarat sa nu-mi pierd timpul jucându-ma cu ele. I-am explicat cameristei ca vrem sa dam jos murdaria de pe noi, nu sa facem baloane de sapun. A opinat că fluviul ar fi potrivit pentru ce voiam noi.
Am auzit multe vorbe de laudă despre Rin si ma bucur ca pot sa il vorbesc si eu de bine. M-am simtit alt om dupa baia aceea. Pe urma mi-a parut rau ca ne spalaseram in el. Niste prieteni, care au fost in Germania dupa aceea, ne-au spus ca baia noastra facuse Rinul impracticabil pentru tot restul sezonului. Nu comercial, circulatia slepurilor n-a fost afectata, dar turismul a avut de suferit. Văzând cu arată Rinul, grupurile de turisti care mergeau de obicei cu vaporasul, anul acesta au plecat cu trenul. Companiile de navigatie au incercat sa ii convinga ca Rinul arata asa mereu, dar turistii au obiectat: "Nu! Categoric nu! Stim cum arata Rinul de obicei si, desi murdar si uneori neplacut, e totusi acceptabil. Dar vara asta a depasit orice limita! O sa revenim vara viitoare, dupa ce vin ploile mari! " :-)

Eu încă n-am facut baie in Rin, dar am fost la "Opera germană de pe Rin", opera locală, pe numele ei original "Deutsche Oper am Rhein". Aceasta isi desfasoara activitatea atat la Dusseldorf, cat si in Duisburg, oras aflat la 30 de kilometri distanta, tot pe malul fluviului. Cladirea din Dusseldorf a fost construita in 1875, deci e posibil să fii fost afectată de baia lui Jerome in Rin. :-) A fost bombardata in Al Doilea Razboi Mondial si refacuta dupa terminarea acestuia, trecand prin mai multe refaceri. Are 1300 locuri distribuite la parter plus trei randuri de balcoane, nu are loje si nici candelabru, in locul acestuia din urmă fiind un cerc maricel cu lumina in interior. Exista si solisti români la Opera din Dusseldorf, lista pusa la dispozitie de biroul de presa cu amabilitate si fara sa o solicit: Bogdan Baciu, Luiza Fatyol, Maria Popa, Ovidiu Purcel, Adrian Sâmpetrean, Bogdan Talosh, Adela Zaharia, Ramona Zaharia.


Decor modern, Aida fată in casă! Am mai văzut asta la Zurich, occidentalii ăstia au ceva cu etiopiencele! Stergea fata prafu-n casă intr-un "echipament" negru cu sortz alb in fatză. Din spate intră Radames, vine la ea, se hârjonesc amândoi. O trage pe canapea, se urcă pe ea, moment in care intră Marele Preot (costumat ca un cardinal catolic) cu alti 6-7 preoti (costumati asemanator), Aida sare din bratele Radamesului si incepe iar sa steargă praful...

Decorul e alcătuit din mobilier de secol 20, un pat, o masă, o sofa, iar in centru un covor dreptunghiular in jurul căruia sunt amplasate scaune ca la o sala de consiliu. Printre piesele de mobilier, răspândite pe toată scena, se află ghivece cu palmieri.

Radames, in costum negru de om de afaceri, parpalac tot negru. Aida e pe scenă tot timpul. Radames o sărută inainte de aria celebră.
"Celeste Aida" - "Himmlische Aida" - "Cereasca Aida"
Aida îi arată prin gesturi că e nemultumită de ceea ce spune el. Unele femei nu sunt multumite nici când sunt slăvite si ridicate metaforic la cer. :-)

Amneris, in rochie ca de catifea verde-inchis spre negru, apare insotita de două fete in casă imbrăcate ca Aida. Radames spune "E dessa! " - "E chiar ea! ", darrr... Aida fusese permanent pe scenă, mirarea lui nu are sens! Aceeasi Aida scapă din mână tava, Radames tresare, Amneris se prinde că ea e "meine Rivalen". Păi, si domnisoara de lângă mine a tresărit - o nemtoaică bălană, vorba lui Nea Mărin - de ea de ce nu s-a prins că-i e rivală? Probabil din cauză că n-avea tavă cu ea. :-)

Faraonul are costum negru de afaceri, perciuni mari, ochelari rotunzi, arată a lord britanic. Dar e faraon român, îl cheamă Bogdan Talosh. :-) După intrarea mesagerului intră unii cărând pe umeri... un cosciug negru.
"Guerra! Guerra! " - "Krieg! Krieg! " - "Război! Război! "
Faraonul anunta liderul armatei cu un pahar de sampanie în mână, ca la petrecere. Amneris scoate de la gât un lantz cu medalion si il dă lui Radames.

"Ritorna vincitor! "
Se lasă cortina, Aida rămâne îm fatză, alături de un birou de lucru! :D
"E l`amor mio?" - "Und meine Liebe?" - "Si dragostea mea?"
"Gott, habt Ebarmen! " - "Numi, pieta! " - "Zei, o, aveti milă! "


Cortina se ridică, pe podea sunt aliniate... cinci cosciuge negre. Lângă fiecare, unii rezemati, sunt trei oameni, "retzeta" fiind o damă, un copil si inca o persoana. Una dintre dame cântă. In spate, un nivel mai sus, sunt preotii aliniati, iar pe laterale, soldati. Aida si celelalte două fete in casă tin tăvile cu pahare.
"Immenso Ftha! " - "Allmachtiger Phta! " - "Imensule Fta! "
"Cântăreatza" mai si dansează... pe si printre cosciuge! Si mai are si câteva miscări erotice amestecate cu bratele ridicate spre tavan! Se duce si la Radames, îl mângâie pe cap, umeri, pe o mână. Se lasă cortina, Aida rămâne iar in fatză, adică pe dinafară.

Când se ridică pânza, e dezvăluit un rând de femei aliniate pe toată lungimea scenei, care râd pe fatză de Aida. Apoi dansează ironic in jurul ei, Amneris e la birou si priveste superior. Pe scena sunt si mai multe cosciuge, vreo 8-9, amplasate altfel. Apare Marele Preot, care, in timpul dansului micilor negri, stă asezat cu spatele la public pe un scaun amplasat in zona sufleorului, iar femeile vin pe rând printre cosciuge, îl curtează si i se asează pe rând în bratze!

După orgia morbidă, femeile ies, iar Amneris o invită pe Aida la un ceai la o măsută rotundă aflată în stânga scenei. Marele Popă se plimbă prin spate, adulmecând. "Tochter der Pharaonen" ("Fata faraonilor") dă cu pumnul in masă si se răsteste la Aida - care cade pe jos, vine spre ea, Aida dă cu spatele, Amneris o prinde pe un cosciug si vrea să o sugrume. Salvarea vine de la trompetă, Amneris o aude, tresare, îsi ia un aer arogant si pleacă, iar cortina se lasă, Aida rămânând iar in fatza ei.

Cortina se ridică, scena e jumatate plină de cosciuge, restul a dispărut tot. Vine Radames si schimbă cu Aida gesturi de afectiune de la distanta. "Ich sah dich zwischen Särgen" - "Te-am zărit printre cosciuge" este, desigur, versiunea germană pentru românescul "Te-am zărit printre morminte"... (Mi se intoarce stomacul pe dos, nu stiu cum o sa termin acest articol... La spectacol am avut bafta să stau in penultimul rând de la ultimul balcon de sus. Initial am fost dezamăgit de amplasamentul meu, ulterior m-am bucurat...)
Se umple scena cu oameni, Faraonul Talosh dă mâna cu Radames, il felicită, apoi... începe să aplaude, îi pune si pe ceilalti să aplaude, asa că efectul muzicii, oricum sugrumat de decoruri, pleacă la plimbare. Printre cosciuge.

Marsul Triumfal... e fix cum am bănuit! Vin unii in grupuri câte patru, cărând cosciuge pe care le plantează regulat fatză de celelalte, la final rezultând 3 rânduri de 5 cosciuge dispuse paralel pe toată suprafatza scenei!
Faraonul, Amneris si Marele Preot - denumiri peiorative, fireste - stau cu spatele la public pe scaune amplasate aproape de fosă. In spatele lor, nederanjati de expozitia de cosciuge, Radames si Aida se sărută. Apoi incep sa se certe (prin semne), ea îi arată "vezi ce se întâmplă?", el incearcă să o calmeze. Pe instrumental, baletul a fost inlocuit cu una care danseaza pe si printre cosciuge...

Prizonierii sunt in alb, intră pe două rânduri, bărbati si femei. Amonasro e printre ei, nu e primul din rândul său, dar e singurul cu itzari negri, cămasa albă si maieu bleu si singurul incăltat. Urmează o miscare chiar de apreciat, Aida îsi dă jos sortzul, apoi rochia neagră de fată in casă si rămâne în alb, la fel ca si ceilalti prizonieri.
"Gloria all Egitto! " - "Gepriesen sei Aegypten! " - "Glorie Egiptului! "
In spate se aprind câteva rânduri de... neoane, cortina se coboară, Aida rămâne iar în fatza ei.


Pauză. Uneori mai vânez locuri in sală mai bine plasate decât locul meu. De această dată stau cuminte si cu drag in penultimul rând. :-)
De fapt, am cautat un loc mai bun, dar ultimul rând era complet ocupat! :-) ) )


Podeaua scenei e foarte inclinata, vreo 25-30 de grade, insa... e plină de cosciuge negre! Intâi unul, sus, usor inclinat (toate inclinate, de fapt, in unghiuri diferite), apoi, in continuare, doua, pe randul urmator trei, iar pe ultimul rând sunt patru! Arată... ca o deltă, actiunea se desfasoara pe malul Nilului, sa fie delta Nilului sub forma de cosciuge...?
O-ri-bil!

Printre ele, Aida. In alb, parcă e in camasa de noapte de mătase, dar mini, nu lunga. Fuge de colo-colo, se ascunde dupa un cosciug să nu o vada Amneris si Marele Preot cand vin spre templu, acesta insemnând doar iesirea celor doi prin spatele scenei.
"Si, io pregero! " - "Ja, ich werde beten! " - "Da, mă voi ruga! "

"Del Nilo i cupi vortici mi daran tomba! " - "Wird der Nil mein Grab sein! " - "Nilul sa-mi fie mormantul! "
Aida e energică si sexy si mai e si descultză, dar "mediul înconjurător" m-a făcut să închid ochii pentru a savura muzica, mai ales in aceasta parte care imi place cel mai mult din operă.
"O, patria miiiia / quanto mi cooo-oosti! "

Radames, fără sacou, dar cu o vestă neagră, vine la întâlnire. Aida se asează ba pe un cosciug, ba pe altul... Radames, si el, se invârte printre ele. Păi, cred si eu că le-a venit să fugă...
"Fuggiam! " - "Fliehen wir von hier! " - "Sa fugim de aici! "


"In poter di costoro io stesa lo getai! " - "Ich selbst habe ihm ausgeliefert! " - "In puterea lor eu însămi l-am aruncat! "
In sfârsit, fără cosciuge! Scena e goală, tot înclinată, iar in mijlocul ei se afla un scaun tapitat, gol. Lumina e tare din spate, asa ca Amneris se vede ca o umbra. Se apropie - are o rochie verde-inchis, lungă, de catifea - se aseaza pe scaun. Radames vine din spate, are iar parpalac. Asa o fi la nemti, poate li se dă parpalac la bulău, că nu avea când a fost arestat!

Se ceartă, ajung in dreapta-fatză a scenei, lângă fosă, precizare importantă pentru faza următoare in care Radames, dupa ce spune "E in dono offri la vita a me?" - "In schimb, imi oferi viata?", merge cu spatele si nimereste fix pe scaunul din centrul scenei, pe care se asează. Repet, in marsarier si fără să se uite... un efort mare pentru o cauză mică, nu mi s-a părut de efect scaunul ăla, doar o aiureală fără sens. Dar să gândim pozitiv, a fost una de preferat fatză de "inovatiile" negre din scenele precedente.
Amneris vine si il dă jos de pe scaun când Radames spune că e gata să moară, apoi el îi dă un brânci si ea se rostogoleste pe juma de scenă! No, aici se putea obtine un efect măretz dacă nu se oprea la buza fosei, ci cădea peste orchestră, cu capul în tubă, de exemplu! :-) ) )

"Discolpati! " - " Rechtfertige dich! " - "Disculpă-te! "
Preotii nu se văd, doar se aud în spate. Problema e că ei nu apar nici mai târziu, Amneris, stând pe scaun, vorbeste "cu Marele Preot" de una singură!
"Traditooor! " - "Verräter! " - "Trădătooor! "
Se aprind rândurile laterale de neoane dispuse paralel orizontal, plus unul in spate. Platoul scenei coboară incet si, pe rând, apar alte rânduri de neoane in spate, din ce in ce mai supărătoare pentru ochi.
"A lui vivo, la tomba! " - "Lebendig im Grab! " - "Ingropat de viu! "


"Ecco la tomba mia! " - "Dies ist hin mein Grab! " - "Iată mormântul meu! "
Neoanele lumineaza usor. Radames e in centru, podeaua este mai jos. Aida cântă, dar nu e vizibilă pentru public, Radames se uită inspre ea undeva in jos, sub nivelul scenei. Mi-e teama de o alta "inventie", că n-o sa apară deloc, dar vine si ea in centrul scenei după câteva arii.

Finalul e grandios, in totală opozitie cu tot ce fusese până atunci! De sus coboară lent, pe toată durata actului, o altă scenă! Pe ea sunt decorurile din primul act, pe scaunele "de consiliu" care inconjoară covorul dreptunghiular sunt asezati, stând gânditori, Faraonul "in capul mesei", Marele Preot in dreapta lui, Amneris in stânga lui. Radames si Aida sunt acoperiti de scena coborâtoare.
"Paaace t`imploro! "


In concluzie... cui îi place asa ceva... să fie tanatos! Sau sanatos! Oamenii de la Opera din Dusseldorf au fost foarte amabili si mi-au pus la dispozitie si informatii pe care nu le cerusem sau, tot fără să cer, invitatie la o premieră care va avea loc in curând, dar cum au putut să monteze asa ceva... nu vreau să comentez mai mult decât am facut-o.


Distributia:
Faraonul: Bogdan Talosh (România)
Amneris: Susan Maclean
Aida: Morenike Fadayomi
Radames: Sergej Khomov
Amonasro: Boris Statsenko

Regizor: Philipp Himmelmann
Decoruri: Johannes Leiacker
Costume: Gesine Völlm
Lumini: Manfred Voss
Dramaturg: Hella Bartnig

Nota actuala: 9.75 (din 4 note acordate) - Acorda o nota!



Alte titluri din aceeasi categorie

29-06: Bďż˝ bďż˝ bilanČ› bilanČ› iunie 2019. Vedeta intercontinentalďż˝
Mai rar fac bilanțuri lunare, dar iunie 2019 cred c� merit� o atenție special�. Aceasta pentru c� am reuşit - sau Aida a reuşit! - s� v�d / vedem c�teva spectacole extraordinare! Le voi enumera pe toate, cu precizarea c� voi reven ... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

22-03: La tița perduta. Aida la Traviata. Craiova e pe hartă :-)
"Veniți şi cu Aida ?"
Sunt surprins, așa că zic, după o mică pauză, “Da, dacă ne lăsați să intrăm cu ea ..."
"Daaa! Cum să nu ? Vrem să fim pe hartă!" :-)
... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

12-01: Bilant 2018. Aida intră în scenă!
Am intrat în ianuarie 2019, deci e timpul pentru bilantul anului 2018, care cred că va fi unul mic, nici nu prea voiam să îl fac. Aceasta si pentru că nu am multe de scris, călătoriile au trecut în plan secund de când s-a născut, în 2017, fetița ... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

29-12-2018: Aida la "Aida". Burgas la Veliko Trnovo
Urm�nd o traditie pe care o astept zadarnic in Rom�nia, la Cetatea Tzarevetz din Veliko Trnovo, fosta capital� a Bulgariei in secolele 12-14, sunt organizate spectacole de oper� de c�tre diferite teatre de oper� din tzara vecin�. Operel ... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

30-11-2018: Paiatze cu bebe :-) Aida, prima oară la operă în sală!
Fetița mea cea moțată
este tare-ngândurată
să intre-n apă ori ba
nu ştie fetița mea!


- Ba, tu, măi!
- Oho, da, eu, eu! Eu mă duc la Batumí!

Asa scriam in articolul ... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

In constructie
Româna English Italiana Deutsch Français Espańol
Optiuni
Articole recomandate
Grup stiri opera
Autori articole
Traducatori
Linkuri opera
Linkuri utile
Program lunar
Harta opere Romania
Orase stiri opera
Harti website
Website-ul in Europa
Website-ul in Asia
Website-ul in Romania
Website-ul si Angela Gheorghiu
Website-ul si Elena Mosuc
Website-ul si Teodor Ilincai
Imagini opere
Wallpapere opere
Opere din lume
Opere din Europa de Est
Opere din Europa de Vest
Opere din Europa de Nord
Opere din Africa
Opere din Asia
Opere din Australia
Opere din America de Nord
Opere din America de Sud
Atentie!
Meditatii
Meditatii Cazare Sondaje Meditatii Craiova Dictionar Creare site

Website despre teatrele de opera si opereta din Romania si Europa

© Opera Nationala 2010 - Prezent

Dictionar   Meditatii   Creare site