Opera Poze Personalitati Forum Contact
Stiri Opera Nationala
Articole OperaNationala.ro Articole OperaNationala.ro
Opera Nationala Bucuresti Opera Nationala Bucuresti
Opera Română Craiova Opera Română Craiova
Opera din Brasov Opera din Brasov
Opera Nationala Română Cluj-Napoca Opera Nationala Română Cluj-Napoca
Opera Nationala Română Iasi Opera Nationala Română Iasi
Opera Nationala Română Timisoara Opera Nationala Română Timisoara
Teatrul National de Opera si Balet Constanta Teatrul National de Opera si Balet Constanta
Teatrul Muzical "Nae Leonard" Galati Teatrul Muzical "Nae Leonard" Galati
Teatrul National de Opera si Balet Chisinau Teatrul National de Opera si Balet Chisinau
Teatrul de Balet Sibiu Teatrul de Balet Sibiu
Teatrul National de Opereta Bucuresti Teatrul National de Opereta Bucuresti
Opera Comică pentru Copii Bucuresti Opera Comică pentru Copii Bucuresti
Opera Maghiara din Cluj-Napoca Opera Maghiara din Cluj-Napoca
Opera Vox Cluj-Napoca Opera Vox Cluj-Napoca
Grand Cinema Digiplex Baneasa Bucuresti Grand Cinema Digiplex Baneasa Bucuresti
Festivalul Opera Nights - Hunedoara, Deva Festivalul Opera Nights - Hunedoara, Deva
Artisti români Artisti români
Articole opere din străinătate Articole opere din străinătate
Interviuri Interviuri
Alte articole Alte articole
Stiri opera Stiri opera
Stiri balet Stiri balet
Stiri muzică simfonică Stiri muzică simfonică
Stiri concerte Stiri concerte
Stiri culturale Stiri culturale
Stiri opere din strainatate Stiri opere din strainatate

Prezentari opere Romania
Opera Nationala Bucuresti
Teatrul Liric "Elena Teodorini" Craiova
Opera din Brasov
Opera Nationala Romana Cluj-Napoca
Opera Nationala Romana Iasi
Opera Nationala Romana Timisoara
Teatrul National de Opera si Balet Constanta
Teatrul Muzical "Nae Leonard" Galati
Teatrul National de Opera si Balet Chisinau
Teatrul de Opereta Bucuresti
Opera Comica pentru Copii Bucuresti

Stiri alte categorii
Articole OperaNationala.ro Articole OperaNationala.ro
OperaRail 2014
OperaRail 2016
RomaniaRail 2015
ChinaRail 2015
OperaRail 2015
OperaRail 2013
OperaRail 2012
OperaRail 2020
OperaRail 2019
OperaRail 2018
OperaRail 2017
Artisti români Artisti români
Ludovic Spiess
Felicia Filip
Elena Mosuc
Angela Gheorghiu
Leontina Văduva
Teodor Ilincai
Articole opere din străinătate Articole opere din străinătate
Budapesta Opera
Munchen Bayerische StaatsOper
Arena din Verona
Stockholm Opera Regala
Festivalul Puccini
Ruse Opera
Oslo Operaen
Viena VolksOper
Viena StaatsOper
Teatro Alla Scala Milano
London Royal Opera House
Stiri opere din strainatate Stiri opere din strainatate
Sofia Opera House

Traviata cu două ouă si-un vurst-cârnat traditional nemtesc

[ Autor Adrian Trasca ]

[ Din categoria Stiri opere din strainatate ]
[ Subcategorie OperaRail 2016 ]
[ Data articol: 2016-01-22 ]
[ Din localitatea Dortmund ]
[ Tara Germania ]

[ Link poze: http://www.operanationala.ro/poze/poze.php?id_categ=79&nume_categ=dortmund---traviata ]

Traviata cu două ouă si-un vurst-cârnat traditional nemtesc

 2120 Dortmund este un oras industrial, muncitoresc, aflat in Germania, in zona metropolitana Ruhr, care, unita cu cele adiacente Dusseldorf si Koln-Bonn, formeaza regiunea metropolitana Rhine-Ruhr, cunoscută ca fiind una dintre cele mai mari aglomerari urbane europene, având împreună 11 milioane de locuitori! Ca oras, nu ofera prea multe de vizitat, doar zona de centru, dar si ea micutză si destul de banală. Cele mai interesante chestii sunt niste statuete stradale din fibră de carbon în forma de rinoceri :-) , care simbolizeaza... nu simbolizeaza nimic :-) , doar le călăresti pentru poze. :-) Am ajuns acolo pentru că era ieftin biletul de avion, altfel nu cred ca as fi mers, singura atractie adevărată fiind fotbalistică, peluza echipei locale fiind renumită in Europa pentru atmosfera senzatională pe care o crează la meciuri.

Opera, Theater Dortmund, este poate cea mai draguta cladire din oras. Are un acoperis rotund, bombat, ca un capac de oală (ceva gen Sala Mică a Palatului din Bucuresti), in contrast cu coltzurile omniprezente din oras. In interiorul clădirii exista o mică zonă verde (iarbă, pomi) despărtită de culoare si foaier prin geamuri înalte, dar cea mai evidentă e nuanta de culoare pentru foaier si culoare, un portocaliu intens fosforescent, parcă omniprezent. ("culoare" = "holuri" :-) ) Se pare ca "dortmundoiezilor" le plac culorile tari (pe culoare lungi :-) ) , si clubul local de fotbal având in componenta emblemei un galben intens fosforescent. Alături de negru în ambele cazuri, contrastul bicolorului rezultat fiind mai mult decât usor de remarcat. Motto-ul institutiei este "Läuft bei uns", adică "Rulează cu noi", un fel de "Hai sa ne dăm cu Traviata impreuna! " :-)

Pentru mine a fost un alt moment aniversar... al 100-lea spectacol de opera sau balet in Europa (fără România). Da, stiu, am mai zis 100, când eram la Teatro "San Carlo" din Napoli (coincidenta, tot la "Traviata"), dar atunci era "100 in străinătate", includea si cele 3 spectacole vazute in China. ;-)


Decorurile au fost moderne, in deplina concordanta cu moda europeana de a "reinterpreta" ce a gândit nepriceputul ăla de Verdi. :D Sugestia era de sfârsitul unei petreceri intr-o sala mare, sprijinita pe mijloc de doua coloane dreptunghiulare crem, la fel ca si peretii. Prin "zonă" sunt doua canapele, un fotoliu, scaune, sticle de sampanie si pahare goale pe jos, dar spiritul german l-a trădat pe regizor, că erau toate aranjate ordonat, la linie, nu arătau nicidecum ca după un dezmătz. (Am văzut Germania duminica dimineata pe la ora 5-6, după chefurile de sâmbătă seara, e o mizerie de nedescris pe străzi! Diferenta fatză de altii e că pe la ora 12 e curat...)

Pe canapeaua din dreapta se vede o miscare, moment in care remarc că era cineva acolo. Erau doi, un el si o ea. El dă la o parte pătura de pe el, se ridică... si ne arată tuturor că e îmbrăcat nud, adică are cucu gol! Rumoare in public, se aud exclamatii dezaprobatoare, susoteli, dar si chicoteli. Probabil au fost si beliri de ochi. :-) Lesinuri nu, poate si pentru căcucu dormea. :-)

El (omu, nu cucu) îsi continuă jocul actoricesc (asa se cheamă, nu?), se ridică de pe canapea (si omu, si cucu :-) ), se plimbă pe scenă (tot amândoi), e musculos (omu), vesel (omu, ... la cuc nu eram atent :-) ), usor arogant (poate enervant, dar cum să fii altfel decât arogant când îti arăti cucu la 1170 de oameni? - si uite asa v-am informat câte locuri are Opera din Dortmund! :-) ), se îmbracă fără să se grăbească (omu; asa era rolu`), o priveste pe ea (pe fată - omu o priveste, cucu n-are ochi :-) ), se îndreaptă lent spre fund (nu al fetei, al scenei! :D) si iese. Si omu, si cucu.
Poetic vorbind, dispare cucu gângurind în infinitul artei! B-)

Acuma... cum să zic, n-am fost eu prea atent la detalii, dar, din calitatea pe care mi-o asum acum, aceea de scriitor-descriptor, pot spune cert că omu`, artistu`, adicătelea, era tuns la ouă! :-) ) ) No, nu stiu iezact cum sună asta, dar io descriu arta, nimic altceva! Uite: avea niste coaie rotunde ca doi săculeti plini cu zahăr, iar alături, în fatză, un vurst (wurst) la 0, 89 euro per suta de grame îi atârna si i se bălăngănea când se plimba pe scenă. Păi, dacă nici asta nu ie artă, apăi zău că nu stiu care ie! :D

Incepe uvertura. In pat era si Violeta. Se miscă, dă pătura la o parte... tristetze si dezamăgire maximă... ea... nu era goală! Credeam că in Germania e egalitate intre sexe, dar vad că nu, bărbatii sunt discriminati! Si lesbienele! :-)
Violeta avea pe ea o rochie crem închis ca o cămasă de noapte, prin care se vede că are si portjartiere, si chiloti. Acuuu` as minti să afirm că as fi neinteresat de detalii, asa că (mă) întreb... logic... ce făcea băiatul ăla cu vursta goală în pat cu o Violeta îmbrăcată? :D
Violeta nu se sinchiseste de întrebările mele, se ridică din pat, se plimbă semiîmpleticit pe scenă, tuseste, ia niste pastile, se asează pe un scaun, vine doctorul si îi pune mâna pe frunte... de parcă ar mai fi cineva impresionat de suferinta ei, după ce teoretic s-a jucat cu vurstul pe scenă... :D

Vin invitatii, ei în costume negre, ele în rochii negre, majoritatea fuste transparente, se văd portjartierele pe dedesubt, iar unele au doar portjartiere, fără fuste. Alfredo e chinez, brunet, are un costum gri mai mare cu o mărime, tricou gri (nu cămasă) si e timid. Baronul are cizme negre, păr strâns in coadă si privire răutăcioasă.

"Libiamo! " - "Ein trink spruch! " - "Ză bem! Hâc! "

Baronul desface o sticlă de sampanie si il stropeste pe Alfredo, el replică timid cu paharul. Violeta desface si ea o sticlă, toastează, apoi isi toarnă sampanie pe gât si pe sâni. Deci, de la sampania rece a făcut tuberculoza! :D
Mai târziu lesină, cade pe jos, unii musafiri sar să o ajute, dar altii, printre care si Baronul, îi fac poze cu telefonul! Probabil nu stiau că este interzis fotografiatul în timpul spectacolului, mai ales cu blitz! :-)

Invitatii pleacă (toti cu cucu acuperit), Alfredo se ascunde după un stâlp.
"Ah, si, da un anno! " - "Seit einem Jahn" - "Din urmă cu un an! "
Cei doi se întind încet pe jos de-a lungul ariei, dar nu în vreo pozitie de utilizare a vurstului, ci el pe spate, iar ea tot pe spate, cu capul pe pieptul lui, cu corpul perpendicular pe al lui. Gastone, care e tot chinez, dar machiat strident si imbrăcat intr-o cămasă in pătrătele albe si negre, îi priveste pe cei doi cu mâinile încrucisate la piept cam pe toată durata ariei. Când intervine, Alfredo uită de timiditate si îl dă afară. Apoi o sărută pe Violeta, timp în care invitatii intră, cântă, pleacă.

"E strano! " - "Seltsam! " - "E straniu! "
"Destandomi all`amor" - "Das GlŘck der Liebe" - "Fericirea iubirii"
"Follia! " - "Torheit! " - "Nebunie! "
"Sempre libera! " - "Frei schwirre! " - "Mereu liberă! "
Se duce în margine si aduce de acolo un cuier pe rotzi cu rochii negre de petrecere. Imbracă o crinolină neagră
"Il passato! " - "Vergangenen! " - "Trecutul! "
îsi scoate peruca blondă, rămâne satenă-închis.
Aplauze tari, Violeta cântă bine, desi cred că are vocea mai groasă decât mi se pare mie că ar trebui.


Actul al doilea începe fără pauză, cei doi au ajuns repede cu TGV-ul nemtesc in suburbiile Parisului. ;-) Alfredo e in sort negru si cămasă albă descheiată si exersează... cu o crosă de golf! Tot fără minge, ca si Alfredo al nostru de la Bucuresti, care era specialist în tenis. ;-) Scena e înjumătătită, pe mijloc, de la stânga la dreapta, a fost amplasat un zid crem, în fatza căruia se află un fotoliu si o canapea, iar in centru arde un foc intr-un semineu. Apare si Anina, o zdrahoancă de vreun metru 90, îmbrăcată in negru, pantaloni si sacou, cu aliură de Angela Merkel. Taigăr Uuds feon Doiciland - adică Tiger Woods al Germaniei :-) - îsi pune pantalonii si pantofii în timp ce cântă "O, mio rimorso", iar la finalul ariei, la "lavero", se vede, adică se aude că la înalte se pricepe eventual la golf, dacă primeste si minge. :-)

Violeta e in rosu, pantaloni si bluză, plus pantofi negri. Germont-tatăl e tot chinez, ceea ce îmi place, puteau să pună un negru sau un mexican, cine stie... Are costum gri, bărbutză si mustăcioară subtiri, are prestantză si se răsteste veridic la Violeta.
"E questo lusso?" - "Si acest lux?" e cam ridicol, că erau doar un fotoliu si o canapea ca decoruri, dar poate i s-o fi părut focul o mare smecherie. :-)
"No, giammai! " - "Nein, niemals! " - "Nu, niciodata! "
"Pensate! " - "Denken! " - "Gandeste-te! "
Germont-Vater îi scoate cerceii Violetei, îi despleteste părul, o ia de cap si o pune în genunchi. Ea merge în patru labe si se ghemuieste în fotoliu.
"Dite alla giovine! " - "Sagen sie dem reinen jungen Mädchen! " - "Spune-i tinerei fete! "
"Conosca il sacrifizio" - Mosh Germont îsi bagă capul între sânii ei, îi descheie bluza, încearcă să o sărute, ea îl respinge, îl împinge, el pleacă.

Fum usor pe scenă. Vine Taigăr Uuds, acum în costum maro, elegant, cu cravată. Fusese la Paris, la shopin`.
"Amami, Alfredo, quant`io t`amo! " - "Lieb mich, Alfredo, so sehr, wie ich liebe! " - "Iubeste-mă, Alfredo, la fel de mult ca mine! "
"Addio! "

"Die Provence, das Meer" - "Di Provenza il mar"
Vater cântă bine, dar, totusi, nu primeste aplauze.
"Dio mi guido`! " - "Gott hat mich hergerufen! " - "Dumnezeu m-a ghidat! "
Si il trânteste pe jos pe Alfredo. Era suparat ca fiu-su il batuse la golf. :-)


In partea a treia stim că fetele de pe scenă sunt zingarelele deoarece era rândul lor să intre in scena, alt indiciu nu era. N-au fuste, doar chiloti negri, portjartiere, bluze transparente, sutiene, toate negre. Scena e largă ca in primul act, plus o masă lungă în spate, pe care se urcă invitatii Florei. Au haine negre, gri, bleu spre gri, aspect dezmătat, iar printre ei sunt si bărbati machiati feminin sau îmbrăcati în rochii. Plimbă de la unul la altul un manechin care o reprezintă pe Violeta îmbrăcată ca în primul act. Aceasta vine însotita de Baron, ea intr-o rochie lungă mov-deschis, freză blondă gen Mireille Mathieu, el cu cămasa albă, scoasă pe jumătate din pantaloni.

"Ich sterbe! Hilf mir, lieber Gott! " - "Mi sento morir! Pieta, Grand Dio! " - "Simt ca mor! Ai mila, Dumnezeule mare! "

Alfredo e pe masă, în picioare, Violeta e tot pe masă, dar întinsă peste "farfurii". Alfredo îi dă cu banii peste căpătzână, peste moacă, apoi îi ridică fusta si îi dă cu bani intre picioare, spre locul destinat vurstului. :D

Vine El padre cinese si îi trage lui Alfredo un perdaf, inclusiv o palmă, apoi il ia de ciuf si il scoate afara din scenă. "Iesi afar`, măgarule! Asa te-a invătat pe tine părintele nostru Mao sa te porti cu damele?" :-)

Se dă prima pauză abia acum. Cortina se ridică si ies la aplauze cei care nu vor apărea în ultima parte. Nu stiu dacă printre ei era si ăla cu vursta goală de la uvertură, pentru că erau toti îmbrăcati si nu l-am recunoscut. :-) ) )


Actul final, spatiul este din nou lărgit, dar separarea de partea din spate e făcută prin câteva bârne dreptunghiulare verticale, în fatza cărora, fix in epicentrul scenei, se află un foc. (De ce?) Violeta e intr-o rochie maro usor transparenta, i se vad chilotii - are! :D - si sutienul pe dedesupt. Stă în picioare in mijlocul patului - amplasat, nu stiu de ce, în fund - al scenei! - si tine mâna in sus, spre tavan, arătând... ce?! In timpul introducerii muzicale din actul al patrulea, se plimbă pe scenă, suferind de tuse si slăbiciune în puteri. La finalul ariei, se intinde pe jos si isi pune capul pe coapsa Aninei, care dormea. O intreaba dacă doarme, desi era evident, ce poti face în fund - cel propriu :-) - rezemată-lesinândă cu trunchiul corpului rezemat de un perete? Intrebarea o trezeste pe Anina. Pe mine cred că mă si enerva stupizenia intrebării :D, dar Anina, cu aliura ei de Angela Merkel de 1, 90 mî si vreo 100 de kile, nu doar i se aseamana fizic "premieritei" germane, ci si la sufletu-i bun, acceptător de refugiati lenesi si potential teroristi, asa că nu se supără pe Violeta că a trezit-o din visul de integrare a refugiatilor, ci se ridică si străbate scena cu pasul ei "delicat", "de gazelă". Il întâmpină pe doctorul Grenvil, acesta neschimbat pe toată durata operei (pardesiu, pantaloni de stofa, geantă, toate neagre, plus ochelari) indiferent că era la petrecere sau la consult "pe teren".
"A piu tardi! " - "Bis später! " - "Pe mai târziu! "

"Lebt wohl, ihr sch÷nen vergangenen Träume" - "Addio del passato bei sogni ridenti! " - "Adio, vise frumoase din trecut! "

"Parigi, o, cara, noi lasceremo! " - "Wir gehen weg aus Paris! " - "Parisul, iubito, îl vom parasi! "

Anina îi aduce Violetei pantofii, ea încearcă să-i încalte, nu reuseste si se prăbuseste... "Non pooosso! "

"Es ist spät. Ich warte, aber sie kommen nicht." - "E tardi! Attendo, attendo - né a me giungon mai! " - "E tarziu. Astept, dar ei nu mai vin! "

"Niuno in terra salvarmi! " - "Wird mich niemand retten! " - "Nimic nu mă va salva! "

"Gran Dio morir si giovine" - "Ich sterbe so jung! " - "Doamne, mor atât de tânără! "

Dă de pământ cu o vază si o sparge în bucătele mici. Vine Germont-Vater, ea merge slăbită spre el, îi lesină în brate, acesta o sprijină, dar in picioare - patul era departe, in spatele scenei...

"Sie stirbt! "
"E spenta! "
"Ea moare! "


In concluzie, ce sa zic, ... n-am decât o singură nedumerire multiplă: Isi trece artistu` ăla în CV că a jucat în "Traviata"? Păi, da! Si, dacă da, ce rol scrie acolo? Predecesorul lui Alfredo? Vurstman? Si dacă îl întreabă, la vreun interviu de angajare, în ce a constat rolul, el ce răspunde? "Am avut un rol psihologic complex, în care i-am arătat publicului... ouăle! Si vurstul! " Sau spune complet "prezentat sex la pachet"? "Le-am plimbat asa, pe scenă, cale de doi metri, trei minute si patru chicoteli, timp in care am constatat că am empresionat audeentza, că se auzeau susoteli si babe comentând." Sau nu dă amănunte despre "acting"?
O multime de întrebări retorice profund filozofice! :-)


Distributia:
Violetta Valéry: Eleonore Marguerre
Alfredo Germont: Arthur Shen
Giorgio Germont: Sangmin Lee

Vurstman: Unbekannt - Necunoscut :-)

Dirijor: Motonori Kobayashi
Regizor: Tina Lanik
Design: Stefan Hageneier
Maestru cor: Manuel Pujol
Scenografie: Georg Holzer

Nota actuala: 9.8 (din 5 note acordate) - Acorda o nota!



Alte titluri din aceeasi categorie

04-06: Opera Regal├ú din Londra ├«┼či reia activitatea
London Royal Opera House - Covent Garden (Opera Regal├ú din Londra) organizeaz├ú primul spectacol dup├ú perioada ├«nchiderii for╚Ťate din cauza virusului Corona. Pe 13 iunie, ROH organizeaz├ú un concert denumit chiar "Live from Covent Garden" ("├Än d ... [ continuare ]
Din categoria Stiri opere din strainatate

25-11-2019: Opera din Ruse împlinește 70 de ani de la prima premieră
Miercuri plec─âm ├«n expedi╚Ťie la Ruse! S─â m─â contacteze cine dore╚Öte s─â vin─â cu noi!
Opera din Ruse împlinește 70 de ani de la prima premieră, "Traviata", 27 noiembrie 1949
Miercuri, 27 noiembrie 2019, ora 19, organizeaz─â o ... [ continuare ]
Din categoria Stiri opere din strainatate

27-08-2015: Program SEPTEMBRIE, Arena di Verona - Spectacolele incep la ora 20:45
Marti, 1 Septembrie la ora 20:45, Nabucco (Giuseppe Verdi)
Miercuri, 2 Septembrie la ora 20:45, Aida (Giuseppe Verdi)
Joi, 3 Septembrie la ora 20:45, Romeo si Julieta (Charles Gounod)
Vineri, 4 Septembrie la ora 20:45, Barbierul ... [ continuare ]
Din categoria Stiri opere din strainatate

25-07-2015: Program AUGUST, Arena di Verona - Spectacolele incep la ora 20:45
Sambata, 1 August la ora 20:45, Barbierul din Sevilla (Gioachino Rossini)
Joi, 6 August la ora 20:45, Tosca (Gioacomo Puccini)
Vineri, 7 August la ora 20:45, Barbierul din Sevilla (Gioachino Rossini)
Sambata, 8 August la ora 20:4 ... [ continuare ]
Din categoria Stiri opere din strainatate

15-06-2015: Program IULIE, Arena di Verona - Spectacolele incep la ora 21:00
Vineri, 3 Iulie la ora 21:00, Nabucco (Giuseppe Verdi)
Sambata, 4 Iulie la ora 21:00, Don Giovanni (Wolfgang Amadeus Mozart)
Duminica, 5 Iulie la ora 21:00, Aida (Giuseppe Verdi)
Marti, 7 Iulie la ora 21:00, Aida (Giuseppe Verdi) ... [ continuare ]
Din categoria Stiri opere din strainatate

In constructie
RomÔna English Italiana Deutsch Franšais Espa˝ol
Optiuni
Articole recomandate
Grup stiri opera
Autori articole
Traducatori
Linkuri opera
Linkuri utile
Program lunar
Harta opere Romania
Orase stiri opera
Harti website
Website-ul in Europa
Website-ul in Asia
Website-ul in Africa
Website-ul in Romania
Website-ul si Angela Gheorghiu
Website-ul si Elena Mosuc
Website-ul si Teodor Ilincai
Imagini opere
Wallpapere opere
Opere din lume
Opere din Europa de Est
Opere din Europa de Vest
Opere din Europa de Nord
Opere din Africa
Opere din Asia
Opere din Australia
Opere din America de Nord
Opere din America de Sud
Atentie!
Meditatii
Meditatii Cazare Sondaje Meditatii Craiova Dictionar Creare site

Website despre teatrele de opera si opereta din Romania si Europa

© Opera Nationala 2010 - Prezent

Dictionar   Meditatii   Creare site