Opera Poze Personalitati Forum Contact
Stiri Opera Nationala
Articole OperaNationala.ro Articole OperaNationala.ro
Opera Nationala Bucuresti Opera Nationala Bucuresti
Opera Română Craiova Opera Română Craiova
Opera din Brasov Opera din Brasov
Opera Nationala Română Cluj-Napoca Opera Nationala Română Cluj-Napoca
Opera Nationala Română Iasi Opera Nationala Română Iasi
Opera Nationala Română Timisoara Opera Nationala Română Timisoara
Teatrul National de Opera si Balet Constanta Teatrul National de Opera si Balet Constanta
Teatrul Muzical "Nae Leonard" Galati Teatrul Muzical "Nae Leonard" Galati
Teatrul National de Opera si Balet Chisinau Teatrul National de Opera si Balet Chisinau
Teatrul de Balet Sibiu Teatrul de Balet Sibiu
Teatrul National de Opereta Bucuresti Teatrul National de Opereta Bucuresti
Opera Comică pentru Copii Bucuresti Opera Comică pentru Copii Bucuresti
Opera Maghiara din Cluj-Napoca Opera Maghiara din Cluj-Napoca
Opera Vox Opera Vox
Grand Cinema Digiplex Baneasa Bucuresti Grand Cinema Digiplex Baneasa Bucuresti
Festivalul Opera Nights - Hunedoara, Deva Festivalul Opera Nights - Hunedoara, Deva
Artisti români Artisti români
Articole opere din străinătate Articole opere din străinătate
Interviuri Interviuri
Alte articole Alte articole
Stiri opera Stiri opera
Stiri balet Stiri balet
Stiri muzică simfonică Stiri muzică simfonică
Stiri concerte Stiri concerte
Stiri culturale Stiri culturale
Stiri opere din strainatate Stiri opere din strainatate

Prezentari opere Romania
Opera Nationala Bucuresti
Teatrul Liric "Elena Teodorini" Craiova
Opera din Brasov
Opera Nationala Romana Cluj-Napoca
Opera Nationala Romana Iasi
Opera Nationala Romana Timisoara
Teatrul National de Opera si Balet Constanta
Teatrul Muzical "Nae Leonard" Galati
Teatrul National de Opera si Balet Chisinau
Teatrul de Opereta Bucuresti
Opera Comica pentru Copii Bucuresti

Stiri alte categorii
Articole OperaNationala.ro Articole OperaNationala.ro
OperaRail 2018
OperaRail 2017
OperaRail 2016
RomaniaRail 2015
OperaRail 2013
ChinaRail 2015
OperaRail 2012
OperaRail 2015
OperaRail 2014
Artisti români Artisti români
Leontina Văduva
Alina Cojocaru
Ludovic Spiess
Felicia Filip
Elena Mosuc
Angela Gheorghiu
Teodor Ilincai
Articole opere din străinătate Articole opere din străinătate
Stockholm Opera Regala
Munchen Bayerische StaatsOper
Festivalul Puccini
Ruse Opera
Oslo Operaen
Opera din Budapesta
Viena VolksOper
Viena StaatsOper
Arena din Verona
Teatro Alla Scala Milano
London Royal Opera House
Stiri opere din strainatate Stiri opere din strainatate
Sofia Opera House

Personalitati muzica
Orase
Orase Romania nasteri
Orase Romania decese
Orase (toate) nasteri
Orase (toate) decese
Judete
Judete nasteri
Judete decese
Zone
Zone Romania nasteri
Zone Romania decese
Zone (toate) nasteri
Zone (toate) decese
Tari
Tari nasteri
Tari decese
Diverse
Continente
Zodii
Inaintea Erei Noastre

Detalii stire 2358

Privabliva Rosina. Barbierul din Odesa Mama

[ Autor Adrian Trasca ]

[ Din categoria Articole OperaNationala.ro ]
[ Subcategorie OperaRail 2016 ]
[ : 2018-05-28 ]
[ Din localitatea Odesa ]
[ Tara Ucraina ]

Privabliva Rosina. Barbierul din Odesa Mama

 2358 Ucraina este o tară vecina de care nu ne place sa ne amintim. A pus laba pe cateva teritorii istoric românesti (sau moldovenesti, este fix acelasi lucru) si nu are niciun gând sa le returneze nici României, nici României de Est, adica Republica Moldova. E vorba de Basarabia istorica (cele trei judete aflate la nord de Delta Dunarii) si de Bucovina de Nord (zona cu capitala la Cernauti). Cu toate acestea, la nivel de om din popor nu te poti supara pe cineva ca este ucrainean si poti aprecia lucrurile bune dintr-o tzara, cel putin din teritoriile care nu au legatura cu România, chiar daca au avut in trecut. Fac aici referire la Odesa, capitala oblastului (regiunii) Odesa, aflata pentru vreo 3 ani, in perioada Celui de al doilea Razboi Mondial, sub stăpânire românească. Nu e un capitol de istorie cu care să ne mândrim, vreau doar sa subliniez ca pretentiile românesti sunt justificate in ceea ce priveste zonele geografice enumerate anterior si ele nu includ si Odesa, desi a fost românească o perioada.

Orasul este destul de mare, cam jumatate cât Bucurestiul, având o populatie de 1 milion de locuitori. Are port la Marea Neagra si, surprinzator, portul este mai mic decat cel din Constanta, orasul românesc fiind de vreo trei ori mai mic! Centrul este dragut si cuprinde strada Derybasivska (Rambla sau Lipscanii orasului), treptele lui Potemkin (facute celebre prin filmul "Crucisatorul Potemkin"), care au impreuna inaltimea de 142 de metri!, si o cladire a Operei extrem de frumoasa. De asemenea, stadionul Cernomoretz (“Marea Neagra”) este surprinzator de frumos, fiind aproape nou, construit in 2011. Si tot surprinzator e ca majoritatea locuitorilor vorbesc ruseste, nu ucraineana, fapt care pe ei nu ii deranjeaza defel! :-)

Seara pe strazi sunt multe trasuri si călutzi, terase pline, atmosfera este romantica, daca faci abstractie de limba auzita. Desigur, unora le place limba rusa, dar e chestie de gust, fireste. Despre ucraineence am auzit ca ar fi numai căprăciuni una si una, dar am studiat atent... subiectele. ;-) In scop “stifiintic”, nu din alt motiv. :-) Iar concluzia cercetarii laborioase: Nu mi s-a parut ca ar fi mai multe bunăciuni pe metru patrat decât in România. Probabil si la acest subiect exista prostia româneasca de a supralicita mereu chestiile straine, problema fiind ca de foarte multe ori nu este cazul. In fine, acesta este un alt subiect.

Si, desigur, orasul are si plaja. Iar daca e septembrie, vreme buna, vânt si valuri mari, cum sa ratezi o baie in Cernomoretz, adică Marea Neagră? ;-) Au fost printre cele mai faine valuri cu care m-am "luptat" - si am ceva experienta, Ucraina a devenit a treia tzară in care fac baie in Marea Neagra, plus ca am inotat in 9 mări europene, plus in Marea Chinei de Est. ;-)

Supranumele orasului este Odesa Mama. Exista un cantec cu acest nume devenit hit, dar expresia vine dintr-o perioada de restriste a zonei, cand cei aflati in afara orasului veneau si gaseau in oras cele necesare, in special de mancare.


Opera, Teatr Operî i baleta, are numele oficial Teatrul National Academic de Opera si Balet Odesa, adică Odeskii Natzionalnii Akademichnii teatr Operi ta Baletu. Pe afara arata mai bine in realitate decât in poze si muuult mai bine in interior! E o bijuterie! A fost proiectata in stil neo-baros... aaa, neo-baroc :-) de arhitectii Fellner si Helmer, aceiasi care au proiectat si operele din Iasi, Cluj-Napoca, Timisoara (care nu mai pastreaza decat arcada centrala din frumosul design original), teatrele din Oradea, Cernăutzi, precum si operele din Zagreb, Zurich, Graz, VolksOper Viena si multe altele cladiri. Sala are 1636 locuri si este plina, abia, abia se mai vede vreun loc liber. Are un candelabru mare, tavanul e superb, cu opt picturi incadrate cu auriu si bazoreliefuri albe, totul intr-un mare cerc rotund, tot auriu. Sunt patru rânduri de loje plus un balcon sus, lojele având in fatză un mic candelabru-veioză care arată ca un ou de strutz prins din laterale intre două bare metalice. Cortina e grena, mare, e incadrata cu auriu si arată imperial. Fosa e normala ca marime, dar are scaune tapitate roz si e incadrata pe laterale de patru rânduri a câte trei loje care arată mai dichisit decât celelalte.


Decorurile “Barbierului din Odesa” nu sunt prea complexe. Pe mijloc sunt doua trepte albe si lungi, urmate de podea, apoi alte trepte, tot albe. In fatza lor e un pian mic si alb, un studio alb cu auriu, iar in spate e un spatiu mare, care, deoarece e mai sus, arata ca o alta scena. In spate e un perete bicolor din dungi verticale, late, alternantză de portocaliu deschis cu inchis, in stânga, pe peretele de fundal, e desenata o biblioteca, iar in dreapta un tablou, o masă rotundă si doua vaze albe cu flori in ele.

Pociha... aaa, Rosina e intr-o rochie lunga, cu volane, rosie deschis cu putin negru si alb. Almaviva are haine medievale crem cu mansete până la coate si vargate rarefiat de dungulite de culoarea mustarului. Pe gambe are ciorapi albi, in picioare pantofii aurii, iar pe cap poarta o perucă portocalie spre maro. Figaro il completeaza, pantaloni negri, gambe albe, camasa alba, jacheta neagra cu romburi aurii, fara mâneci.

"Krashte! Krashte! Krashte! Krashte! "
"Meglio! Meglio! Meglio! Meglio! "

"Signorina, nadali... "
"Donshoară, de acum înainte..."

Almaviva aruncă inainte geamantanul (ca Făt-Frumos buzduganul), apoi intră in ritm cadentzat. Pantaloni rosii, cizme negre si lungi tunica verde, tricorn negru cu auriu, mustata neagra, lunga, in mână tine o pâlnie lungă, de metal, pe care o foloseste ca pe un tulnic.

"Hto j tze?"
"Chi eeeeee?"
Publicul râde la câteva faze, nu multe, dar nici montarea nu a oferit prea multe. Figaro il pune pe Doctor Bartolo sa "cânte" la vioară cu un bătz, acelasi doctor flutura un steag alb de dupa studiou si cam atât. Vocile seamănă cu cele mioritice, majoritatea sunt bune, dar nu exceptionale.


In pauză... să-mi cada plombele, auzi? Noroc ca n-am! :-) O frumusete de foaier (la venire, am intrat pe principala, care da direct in sala), scări late, albe, din marmură, peretii crem si multe statui si statuete albe. Ulterior am mai gasit o sală indentică, in partea opusa a cladirii! Ambele sunt intrari-iesiri laterale din Opera, dar nu secundare, ci la botul calului! :-) La propriu! :-) Adică acolo veneau cucoanili in trasuri sau in cărutze cu fân. :-) De altfel, am zarit prin Odesa multe calesti, câteva chiar in fatza Operei, la intrarea principala, care prelungeau atmosfera de basm creata de opera.


"Mir! Padtistî! Padtistî! Mir! " - "Pace! Gioia! Gioia! Pace! "
Decorurile partii secunde sunt neschimbate. Don Basiliov il invita pe deghizatul Almaviva in casa, apoi se aseaza pe un scaun si aproape atipeste.
"O, Lindoro, dorogii! " - "O, Lindoro, tesoro! "
Don Basiliov ia libretul de la sufleur :-) si "cânta". :-)

"Privabliva Rosina" - "Amabila Rosina" danseaza cu Don Bartolov, dar Figarov intervine si il pacaleste pe doctor sa ii sarute mâna, iar publicul ucrainean nu e scortos si râde. Don Basiliov e imbracat intr-o haina lunga si neagra si poarta o palarie tot neagra, cu boruri mari in fatza si i spate, adica e costumat la fel ca la montarile de la Bucuresti (versiunea clasica) si Galati. N-o fi avut haine de schimb. :-)
"Na dobranici, mii sinîiore! " - "Buona sera, mio signore! "

"Na, ia ne znav! " - "Nu, nu stiu! "
Femeia de servici e bunaciune ucraineancă :-) si cântă si bine. Notarea textelor din limba locala nu imi creaza un sentiment nou – cum o fost in chineza :-) ) ) -, deoarece limba e tot slavă, ca bulgara si sârba, despre care am scris mai multe articole.

"Nazad! " - "In dietro! "
"Inapoi! ", il goneste Rosina ucraineanca pe graf Almaviva. Totusi, era imbracata cu o rochie ca de mireasa, alba cu crem, gata sa devina contesa Almavivov. Si el e imbracat ca un conte, pe cap are un trigon alb... aaa, tricorn alb :-) , haine de epoca maro-crem, pantofi aurii.

Notarius e in negru cu palarie tot neagra. E interesant ca noi, latini, spunem "notar" si "notariat" si in tzarile slave despre care vorbeam (Bulgaria, Serbia, Ucraina), birourile notariale au scris sus "Notarius", denumire cu rezonanta latina!
"Vashe imia?" - "Numele dumneavoastra?"

"Inutil precauzione"
Beau toti vin din cani, pe care le arunca apoi in spate. Publicul ii rasplateste cu aplauze. Libere, sincere, nu false, nu impuse de comunismul rusesc.


A doua seara am fost la o gală de balet. Si de aceasta data s-a terminat egal, scor 2-2, .. aaa, iar am gresit cronica! :-) Voiam doar sa remarc si sa subliniez ca sala a fost arhiplina si in a doua seara, desi era “doar balet”.


Cum se ajunge de la Bucuresti la Odesa... destul de greu, tinând cont că nu e asa mare distanta, 650 km. Drumul pana acolo este el insusi o adevarata aventura. Cu trenul se poate, dar e complicat si se ocoleste mult, practic se merge dublul distantei directe, adica ruta e prin Iasi, Chisinău, iar din al doilea oras românesc ca populatie circula spre Odesa un tren dus-intors doar de vineri până luni! Există microbuze directe, prin Galati, dar soseaua prin Basarabia istorică (Galati - Reni - Izmail - Odesa) e ingrozitor de proasta - cel mai rău drum pe care l-am vazut până acum -, plina de gropi, chiar de cratere uneori, adevărate transhee, asa ca nu sunt sigur ca vreau sa ma gândesc cum se "doarme" in microbuzele care circula noaptea pe asemenea sosea transheologică... Cu masina proprie pierzi doua zile (una la dus, una la intors), stai cu ochii in parbriz tot timpul, nu mai zic de loviturile inevitabile luate de bara si scutul masinii. Din fericire, exista o ruta usor ocolitoare prin România de Est (Galati - Cahul - Comrat - Căuseni - Odesa), care are doar câteva portiuni in lucru sau cu gropi.

Exista si un avantaj la acest drum, costul motorinei e cam la 65% fatză de preturile de la noi! Aceasta costa 5 lei in România, 3, 20 lei in Republica Moldova si 3, 10 lei in Ucraina! Planul ideal cuprinde motorina sau benzina pana la Galati, umplerea rezervorului dupa trecerea granitei dintre Românii - e o benzinarie imediat dupa vamă - mers la destinatie in Moldova sau Ucraina si facut iar plinul la intoarcere inainte de intrarea in tzară. De altfel, când am fost eu, benzinaria de langa vamă era plina de masini... cu numar de Galati, care probabil că alimentau de obicei acolo.

Si, ca in fiecare tzară in care am fost, am invatat cuvântul magic si vi-l adresez pentru atentie:
Djacuiu!
Multumesc!

Nota actuala: 9 (din 1 note acordate) - Acorda o nota!

Numar afisari: 116



Alte titluri din aceeasi categorie

30-11: Paiatze cu bebe :-) Aida, prima oară la operă în sală!
Fetița mea cea moțată
este tare-ngândurată
să intre-n apă ori ba
nu ştie fetița mea!


- Ba, tu, măi!
- Oho, da, eu, eu! Eu mă duc la Batumí!

Asa scriam in articolul ... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

31-10: Rigoletto in camion. Aida la "Rigoletto" si prima oară la operă!
Teatro dell`Opera di Roma a avut, in această vara, o initiativă interesanta: a montat opera "Rigoletto" ... intr-un camion! Dar nu aceasta e partea cea mai interesanta, caci trăznăi s-au mai vazut si incă unele mai mari, ci faptul că spectacolul a fo ... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

27-09: Nabucco valonezul la Luik. Abigail troiana van Liege
HACKED BY DENNGANS ... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

04-09: Greu cu Toscile în Bănie. Tosca grande din bărcutză, vere
"Cupa României este ca o femeie frumoasă pe care vrei să o strângi în bratze!", se exprima artistico-plastic Devis Mangia, antrenorul echipei de fotbal locale, CS Universitatea Craiova, inaintea finalei competitiei respective, castigata ulterior de e ... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

24-07: "Aida" la Verona, Aida la Roma
Festivalul de operă de la Arena di Verona a ajuns la cea de a 96-a editie! Cu o vechime de 105 ani, diferentza 105 minus 96 apărând din cauza războaielor mondiale, Arena propune in fiecare vară spectacole grandioase, scena fiind cea mai mare din lume ... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

In constructie
Româna English Italiana Deutsch Français Espańol
Optiuni
Articole recomandate
Grup stiri opera
Autori articole
Traducatori
Linkuri opera
Linkuri utile
Program lunar
Harta opere Romania
Orase stiri opera
Harti website
Website-ul in Europa
Website-ul in Asia
Website-ul in Romania
Website-ul si Angela Gheorghiu
Website-ul si Elena Mosuc
Website-ul si Teodor Ilincai
Imagini opere
Wallpapere opere
Opere din lume
Opere din Europa de Est
Opere din Europa de Vest
Opere din Europa de Nord
Opere din Africa
Opere din Asia
Opere din Australia
Opere din America de Nord
Opere din America de Sud
Atentie!
Meditatii
Meditatii Cazare Sondaje Meditatii Craiova Dictionar Creare site

Website despre teatrele de opera si opereta din Romania si Europa

© Opera Nationala 2010 - Prezent

Dictionar   Meditatii   Creare site