Opera Poze Personalitati Forum Contact
Stiri Opera Nationala
Articole OperaNationala.ro Articole OperaNationala.ro
Opera Nationala Bucuresti Opera Nationala Bucuresti
Opera Română Craiova Opera Română Craiova
Opera din Brasov Opera din Brasov
Opera Nationala Română Cluj-Napoca Opera Nationala Română Cluj-Napoca
Opera Nationala Română Iasi Opera Nationala Română Iasi
Opera Nationala Română Timisoara Opera Nationala Română Timisoara
Teatrul National de Opera si Balet Constanta Teatrul National de Opera si Balet Constanta
Teatrul Muzical "Nae Leonard" Galati Teatrul Muzical "Nae Leonard" Galati
Teatrul National de Opera si Balet Chisinau Teatrul National de Opera si Balet Chisinau
Teatrul de Balet Sibiu Teatrul de Balet Sibiu
Teatrul National de Opereta Bucuresti Teatrul National de Opereta Bucuresti
Opera Comică pentru Copii Bucuresti Opera Comică pentru Copii Bucuresti
Opera Maghiara din Cluj-Napoca Opera Maghiara din Cluj-Napoca
Festivalul Opera Nights - Hunedoara, Deva Festivalul Opera Nights - Hunedoara, Deva
Grand Cinema Digiplex Baneasa Bucuresti Grand Cinema Digiplex Baneasa Bucuresti
Artisti români Artisti români
Articole opere din străinătate Articole opere din străinătate
Interviuri Interviuri
Alte articole Alte articole
Stiri opera Stiri opera
Stiri balet Stiri balet
Stiri muzică simfonică Stiri muzică simfonică
Stiri concerte Stiri concerte
Stiri culturale Stiri culturale
Stiri opere din strainatate Stiri opere din strainatate

Prezentari opere Romania
Opera Nationala Bucuresti
Teatrul Liric "Elena Teodorini" Craiova
Opera din Brasov
Opera Nationala Romana Cluj-Napoca
Opera Nationala Romana Iasi
Opera Nationala Romana Timisoara
Teatrul National de Opera si Balet Constanta
Teatrul Muzical "Nae Leonard" Galati
Teatrul National de Opera si Balet Chisinau
Teatrul de Opereta Bucuresti
Opera Comica pentru Copii Bucuresti

Stiri alte categorii
Articole OperaNationala.ro Articole OperaNationala.ro
RomaniaRail 2015
OperaRail 2013
ChinaRail 2015
OperaRail 2012
OperaRail 2015
OperaRail 2014
OperaRail 2017
OperaRail 2016
Artisti români Artisti români
Teodor Ilincai
Leontina Văduva
Alina Cojocaru
Ludovic Spiess
Felicia Filip
Elena Mosuc
Angela Gheorghiu
Articole opere din străinătate Articole opere din străinătate
Arena din Verona
Teatro Alla Scala Milano
London Royal Opera House
Stockholm Opera Regala
Munchen Bayerische StaatsOper
Festivalul Puccini
Ruse Opera
Oslo Operaen
Opera din Budapesta
Viena VolksOper
Viena StaatsOper
Stiri opere din strainatate Stiri opere din strainatate
Sofia Opera House

Personalitati muzica
Orase
Orase Romania nasteri
Orase Romania decese
Orase (toate) nasteri
Orase (toate) decese
Judete
Judete nasteri
Judete decese
Zone
Zone Romania nasteri
Zone Romania decese
Zone (toate) nasteri
Zone (toate) decese
Tari
Tari nasteri
Tari decese
Diverse
Continente
Zodii
Inaintea Erei Noastre

Detalii stire 2493

RigolettOranj dAvinio. Coup de foudre

[ Autor Adrian Trasca ]

[ Din categoria Articole OperaNationala.ro ]
[ Subcategorie OperaRail 2017 ]
[ : 2017-07-11 ]
[ Din localitatea Orange ]
[ Tara Franta ]

RigolettOranj dAvinio. Coup de foudre

 2493 Adica "Rigoletto la Orange din Avignon". Si amorezare la prima vedere, mai! :-)
Mai exact, la Teatrul Antic, construit de romani si ramas din acea vreme si având peste 2000 de ani vechime. Pastrat destul de bine si refacut unde era necesar in special in zona locurilor spectatorilor, teatrul are o forma excelenta pentru opera si m-a facut sa il indragesc la prima vedere! Peretele din spatele scenei este foarte inalt, locurile spectatorilor sunt asezate pe un semicerc exact (chiar o jumatate dintr-un cerc, nu cum e semicercul careului de handbal, care are o portiune in linie dreapta) si sunt dispuse orientat pe verticala, adica randul din spate e pus foarte sus fatza de randul din fatza, astfel incat intreg teatrul e aproape o oala uriasa de piatra, in care sunetul se aude excelent, practic maxim posibil in aer liber.

Personal, a fost primul spectacol pe care l-am vazut in Franta, care a devenit a 24-a tzara in care vad o opera! Fiind vorba de acest titlu, duc remarca mai departe, prima oara cand vad Rigoletto acasa la "tatăl" lui, Triboulet, subiectul operei fiind inspirat din piesa de teatru "Le roi s`amuse" - "Regele se amuza", scrisa de un francez, Victor Hugo.

Si tot prima oara cand am vazut Rigoletto... in calitate de tatic de fata! :-) Da, empatizez mult cu personajele - este unul dintre motivele principale pentru care merg la opera, in viata de zi cu zi de cele mai multe ori e mai bine sa arăti ca nu ai sentimente - si suferinta lui Rigoletto, in proaspatul context, e mult mai dureroasa...
Sau nu trebuia sa descriu ideea asta?


Numarul de locuri din Teatrul Antic din Orange e imens, aproximativ 7500! Dar, mai important, audienta a fost maxima. Locurile sunt direct pe piatra, iar cine a stiut, a venit de acasa cu perna, scaun de carton (! ) sau chiar scaun pliant! Sezlong sau fotoliu nu am vazut si nici vreo canapea. :-) Piatra e tare si nu are spatar :-) , asa ca locul nu e foarte comod, dar timpul aproape trece fara sa il simti, daca te captiveaza muzica. Si e greu sa nu te prinda, acustica e excelenta, vocile sunt mai toate de nivel foarte inalt, durerile de spate trec in planul secund. ;-)


Am intrat chiar pe langa scena si având-o in stanga si imediat am observat laitmotivul montării, un cap urias de bufon facut din lemn maro, trântit pe urechea dreapta si având infipt in gât un stâlp de lemn. Este, de fapt, copie uriasă dupa o păpusă dintre cele pe care le tin in mână bufonii uneori. Are scufie cu trei ciucuri, doi in aer, deasupra capului, unul intins pe jos si fara motzul din capat, care este la cativa metri distanta. Capul are vreo 7-8 metri latimea fetzei (deci pe inaltime, tinand cont de pozitia sa), gura deschisa si limba lunga si atarnata pe podea.

In fatza lui sunt 4 mese lungi, ca de nuntă, cu fetze de masă albe, iar câtiva ospatari le pregatesc de ospătz, punând pe ele flori, frapiere cu sampanie, pahare si altele. Orchestra e in fatza scenei, asezata intr-un semicerc, dar nu are cap si nici nu il poate folosi pe cel de pe scena. :-) La difuzoare se anunta ca dirijorul s-a imbolnavit si ma intreb daca nu cumva e oranj la fatză. :-) Marketingul functioneaza la maxim la frantzuji, se anunta ca alt dirijor vine peste 20 de minute, dar nu trec nici 4 si acesta apare in uralele spectatorilor, care nu stiu de ce sunt asa de veseli, oricum trebuia sa dirijeze cineva! A, sunt veseli de la marketing, dirijorul cel nou a venit mult mai devreme decat sperau dupa anuntul de la difuzoare...

Se aude un usor zumzet de cincile. In linistea bâzâită de acestea, incepe uvertura. Leo Nucci merge la o masa si-i cere ospatarului un pahar cu vin. E in pantaloni de stofa neagra, sacou galben-pai, e beat si merge schiop. Scena se umple de oameni. Intra din toate părtile, inclusiv din capul urias de lemn, mergand pe bătzul din gât si care este, practic, o podea lunga. De acolo apare si Ducele.
"Celle-ci ou Celle-lŕ / tout c`est pour moi valent" - " Questa o quella per me pari sono a quant`a "

Ducele are costum mov-inchis de afaceri. Ceilalti, ei sunt in costume negre, au cravata sau papion, ele in rochii nepompoase si in culori nestridente, crem, bleu deschis, negru etc, aspectul general fiind de petrecere moderna, stilata si nedeocheata. Capul de lemn are scufia luminata cu rosu-deschis si fatza cu verde, iar din gura deschisa iese o lumina portocalie.

Rigoletto ii pune coarne cu degetele lui Ceprano, pe ecran traducerea e "Le Duc s`amuse! " si imi dau seama ca sunt in tzara lui Triboulet!

"Vengeance! Cette nuit! Cette soir! " - "Si, vendetta! "
Pe zidul din spate sunt proiectate artificii, care maresc efectul muzicii din acest moment.

"Monteroooone! "
"Oui, Monteroooone! "
"Nouvelle insulte! " - "Nuovo insulta! "
"Sois maudit! " - "Sii maledetto! "


Pe peretele roman din spatele scenei sunt proiectate cateva ferestre de case. Rigoletto a ramas singur. Isi da jos sacoul galben-pai, esarfa de la gât, isi pune un sacou gri.
" Ce vieillard m`a dit " - "Quel vecchio maledivami! "
Se rezeama de o masă. Un ospatar se apropie, il ajuta.
"Votre femme est la! " - " La vostra donna e la"
Ospatarul e Sparafucile!

" Nous sommez parells! Moi avec la langue, lui avec poignard!." - " Pari siamo! Io con la lingua, egli ha il pugnale! "

"Ici je devins un autre homme! " - "Ma in altr`uomo qui mi cangio! "
Pe jumatatea de sus a capului de lemn si deasupra e proiectat un copac cu frunze verzi.
"MA FILLE! "
"MIA FIGLIA! "
Din ciucur se deschide o usa si apare Gilda! Are o rochie de fata cuminte, lunga, alba cu putin roz, pantofi violet-deschis, satena si cu părul lung.

"Patrie? Familie? Amies?
Ma religion, ma famille, ma univers est tu! "
"Patria! parenti! amici!
Culto, famiglia, la patria,
il mio universo e in te! "

Ducele e in sacou maro, a intrat si s-a ascuns după limbă... :-) Limba capului de bufon de lemn, la ce limbă vă gândeati? :-)
Giovanna e in rochie de fată bătrână de culoare verde-inchis. Cântă bine. Nu în româneste, dar ar putea usor, e Cornelia Oncioiu. :-) Dar, româneste si nu numai, ia spagă de la Duce pentru a o trăda pe Gildutza.
"Je suis etudiant... est pauvre! "

Ducele iese pe lângă ciucur, Gilda intră in ciucur si apare sus, la gât, de unde cântă "Cher nomme" - "Caro nome". Curtenii vin din partea opusa, majoritatea având sticle de vin in mâini, mascati la ochi si clatinandu-se de la zaibărul local. :-)
"Comme est elle belle! " - "Oh, quanto e bella! "
Când e răpită, Gilda e in cămasă de noapte de mătase alba si e si mai belle. :-)

"A, A, A, LA MALEDICTION! " - "A, A, A, LA MALEDIZIONE! "


Dupa pauza, in fatza bufonului de lemn se pregateste un alt chiolhan. Inainte sa inceapa muzica, din dreapta câtiva curteni o aduc pe sus pe Gilda si o duc in capul de lemn. Ceilalti sunt mangă, unii stau pe limbă :-) , altii mângâie unele fete prin părtzile esentiale. :-)
"On me l`a enlevee! " - "Ella mi fu rapita! "
"Seigneur, nous avons enlevee la maitraisse de Rigoletto! " - "L`amante fu rapita a Rigoletto! "

Pauvre Rigoletto intră târându-si picioarele, având aspect perfect de bătrân mic si amărât.
"Ou ils`ont cachee?" - "Ove l`avran nascosta?"
"Je veux MA FILLE! " - "Io vo` MIA FIGLIA! "
"Courtaisants, race maudite! " - "Cortigiani, vil razza dannata! "
"Oui, je pleure! Mes Seigneur, désolé! Rende était une fille de vallaid! Elle Ce que j`ai are Est ont monde! "
"Miei signori, perdono, pietate! Al vegliardo la figlia ridate! Ridonarla a voi nulla ora costa, tutto al mondo tal figlia č per me! "

"Pieta, pieta, signori!
Pieta, signori!
Pieeeee-taaaaa! "

"Oui, vegeance! " - "Si, vendeee - vendee-eeetta! "
Aplauze multe pentru Rigoletto si Gilda! Apoi... deliciu! "Oui, vegeance! " - "Si, vendeee - vendee-eeetta! "
Câtiva spectatori incep sa aplaude bisul - au si francezii "desteptii" lor -, Gilda le face semn sa faca liniste! :-)
La final, din nou, aplauze multe, iar unii spectatori chiar se ridica in picioare. Merveilleux!


Pauză mică. Mesele sunt strânse si devin decor maro-deschis, arata a dulapuri. Este adusa si o sfera mare, din lemn, de vreo 1, 5 metri si aceeasi nuanta ca sferele, si pusa in centrul scenei. Capul de lemn e luminat pestritz cu alb-galbui. Sparafucile se aseaza pe ciucur si ascute cu zgomot un cutit cu o piatra. Din dreapta vin Gilda si Rigoletto camuflati in pardesie.
"Pauvre coeur de femme! " - "Povero cor di donna! "
Ducele apare din stanga, de dupa ciucur, si vorbeste cu Sparafucile. Amandoi au cizme lungi, pantaloni de culoare deschisa, sacouri negre, par camarazi de-o viata.

"Comme la plume au vent / La femme est volant"
"La donna e mobile / qual piuma al vento"

"Votre homme est la! Vivre ou mourir?" - "Č la il vostr`uomo. Viver dee o morire?"

20 de scuzi in franceza sunt 20 "ecus". Gilda e ascunsa dupa sferă. E imbracata in haine baietesti. Maddalena e cam "bruta", arata ca o tanti de dupa cântar venita la bal tunsa scurt si in rochie de nuanta rosu-portocaliu, pana la genunchi si nenecesar mulata. Adica ierea grasă, măi, se vedeau colăceii la burtica si suncile pe sholduri... :D

"Belle fille de l`amour / Je suis l`escave de votre charmes"
"Bella figlia dell`amore / schiavo son dei vezzi tuoi"
Francezii astia chiar sunt orbi si venereaza orice bruta. :D

La tempete / la tempesta este simbolizata prin fulgere pe partea de sus a zidului. Maddalena a deschis o usa in spatele capului de lemn de unde iese o lumina portocalie puternica. Gilda revine imbracata in haine de baiat, ciocăne in sfera, intra si se duce spre usa luminata. Maddalena si Sparafucile merg dupa ea.

"Voici l`heure de ma vengeance!
Comme je suis grandi ici! "
"Della vendetta alfin giunge l`istante!
Oh, come invero qui grande mi sento! "

"Minuit! " - "Mezzanotte! "
"O, joie! Une lumiere! " - "Oh, gioia! Un lume! "
"Contemplez moi, le monde! " - "Ora mi guarda, o mondo! "
"Au fleuve! Au fleuve! " - "All`onda! All`onda! "

"Comme la plume au vent / La femme est volant"
"La donna e mobile / qual piuma al vento"

"Cette voix! Est un illusion! "
"Qual voce! Illusion notturna č questa! "

"Comme la plume au vent / La femme est volant"

"Qui est dans ça place?
Je tremble!
MA FILLE!
A, non! Elle est en route a Verone! "

"Elle parle! "
"Je vous ai trompé! "
"Il ne faut pas mourir! Ne meurs pas! Non! Non! "

"Oh! Elle est morte! "

"Oh! Oh! Oh! LA MALEDICTION! "


Aplauzele au fost furtunoase si meritate. Gilda si Rigoletto le-au primit pe cele mai multe si mai entuziaste, dar si Ducele a avut partea lui. Gilda a fost excelenta, Rigoletto, interpretat de Leo Nucci, la fel, Ducele, foarte bun, doar Maddalena a fost cam "bruta", asa cum si zice la un moment dat. :-) Dar a avut rol mic si n-a bagat-o nimeni in seama. :-)


Cum se ajunge la Orange? De la Marsilia, gasesti un francez pasionat de opera si mergi cu el cu masina. :-)


Distributia:
Rigoletto: Leo Nucci
Gilda: Nadine Sierra
Ducele de Mantova: Celso Albelo
Maddalena: Marie-Ange Todorovitch
Giovanna: Cornelia Oncioiu
Sparafucile: Stefan Kocan
Monterone: Wojtek Smilek

Dirijor: Mikko Franck
Regia: Charles Roubaud
Scenografia: Emmanuelle Favre
Costume: Katia Duflot
Lumini: Jacques Rouveyrollis
Video: Virgile Koering
Choregrafia: Jean-Charles Gil

Orchestra Filharmonicii Radio France
Corul operelor din `Avignon, Monte-Carlo si Nisa
Coproductie cu Opera din Marsilia

Nota actuala: 9.8 (din 5 note acordate) - Acorda o nota!

Numar afisari: 55



Alte titluri din aceeasi categorie

28-09: Ba, tu, măi! Marea Neagră e albă!
- Ba, tu, măi!
- Oho, da, eu, eu! Eu mă duc la Batumí!

Probabil că multi români au auzit de Batumí (cu accent pe "i") sau chiar au fost acolo.
Cum ? Nu multi ? Cum nu ? De ce mă mir ? Păi, intre Batumi si Constanta nu ... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

14-08: Sirtaki la Vidin. Cu bicicleta la spectacol
Dacă am vorbi despre Danemarca, Germania sau Olanda, acest adevărat concept, această adevarata filozofie - cu bicicleta la spectacol - este una banală, departe rău de a fi concept sau filozofie. :-) Acolo, a merge la spectacol cu bicicleta e uzual, m ... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

11-07: RigolettOranj dAvinio. Coup de foudre
Adica "Rigoletto la Orange din Avignon". Si amorezare la prima vedere, mai! :-)
Mai exact, la Teatrul Antic, construit de romani si ramas din acea vreme si având peste 2000 de ani vechime. Pastrat destul de bine si refacut unde era necesar in ... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

27-06: Asa fac si toate ursoaicele!
Asa cum am mai scris, nu ma atrag montarile moderne cu schimbari de dragul schimbarii si nu pentru a aduce intr-adevar ceva nou. Ele, insa, imi ofera posibilitatea de a ma destrabala ... aaa, de a ma desfasura in ceea ce priveste detaliile, dându-mi ... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

29-05: Marea Kapmeh i Doh Xo3e za Târnovo Tzarevetz. Liutenitza in genunchi
Veliko inseamna mare in bulgara, iar Veliko Târnovo este fosta capitala a Bulgariei prin secolul al VIII-lea. Am fost prima oara in Marele Târnovo in 2011, revenind dupa 3 ani pentru a vedea ... un spectacol de opera! Nu in cladirea operei, intrucat ... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

In constructie
Româna English Italiana Deutsch Français Espańol
Optiuni
Articole recomandate
Grup stiri opera
Autori articole
Traducatori
Linkuri opera
Linkuri utile
Program lunar
Harta opere Romania
Orase stiri opera
Harti website
Website-ul in Europa
Website-ul in China
Website-ul in Romania
Website-ul si Angela Gheorghiu
Website-ul si Elena Mosuc
Website-ul si Teodor Ilincai
Imagini opere
Wallpapere opere
Opere din lume
Opere din Europa de Est
Opere din Europa de Vest
Opere din Europa de Nord
Opere din Africa
Opere din Asia
Opere din Australia
Opere din America de Nord
Opere din America de Sud
Atentie!
Terenuri
Meditatii Cazare Avatare Jocuri Bancuri Sondaje Cursuri Craiova Dictionar Creare site

Website despre teatrele de opera si opereta din Romania si Europa

© Opera Nationala 2010 - Prezent

Dictionar   Meditatii   Creare site