Opera Poze Personalitati Forum Contact
Stiri Opera Nationala
Articole OperaNationala.ro Articole OperaNationala.ro
Opera Nationala Bucuresti Opera Nationala Bucuresti
Opera Română Craiova Opera Română Craiova
Opera din Brasov Opera din Brasov
Opera Nationala Română Cluj-Napoca Opera Nationala Română Cluj-Napoca
Opera Nationala Română Iasi Opera Nationala Română Iasi
Opera Nationala Română Timisoara Opera Nationala Română Timisoara
Teatrul National de Opera si Balet Constanta Teatrul National de Opera si Balet Constanta
Teatrul Muzical "Nae Leonard" Galati Teatrul Muzical "Nae Leonard" Galati
Teatrul National de Opera si Balet Chisinau Teatrul National de Opera si Balet Chisinau
Teatrul de Balet Sibiu Teatrul de Balet Sibiu
Teatrul National de Opereta Bucuresti Teatrul National de Opereta Bucuresti
Opera Comică pentru Copii Bucuresti Opera Comică pentru Copii Bucuresti
Opera Maghiara din Cluj-Napoca Opera Maghiara din Cluj-Napoca
Opera Vox Opera Vox
Grand Cinema Digiplex Baneasa Bucuresti Grand Cinema Digiplex Baneasa Bucuresti
Festivalul Opera Nights - Hunedoara, Deva Festivalul Opera Nights - Hunedoara, Deva
Artisti români Artisti români
Articole opere din străinătate Articole opere din străinătate
Interviuri Interviuri
Alte articole Alte articole
Stiri opera Stiri opera
Stiri balet Stiri balet
Stiri muzică simfonică Stiri muzică simfonică
Stiri concerte Stiri concerte
Stiri culturale Stiri culturale
Stiri opere din strainatate Stiri opere din strainatate

Prezentari opere Romania
Opera Nationala Bucuresti
Teatrul Liric "Elena Teodorini" Craiova
Opera din Brasov
Opera Nationala Romana Cluj-Napoca
Opera Nationala Romana Iasi
Opera Nationala Romana Timisoara
Teatrul National de Opera si Balet Constanta
Teatrul Muzical "Nae Leonard" Galati
Teatrul National de Opera si Balet Chisinau
Teatrul de Opereta Bucuresti
Opera Comica pentru Copii Bucuresti

Stiri alte categorii
Articole OperaNationala.ro Articole OperaNationala.ro
OperaRail 2013
ChinaRail 2015
OperaRail 2012
OperaRail 2015
OperaRail 2014
OperaRail 2018
OperaRail 2017
OperaRail 2016
RomaniaRail 2015
Artisti români Artisti români
Teodor Ilincai
Leontina Văduva
Alina Cojocaru
Ludovic Spiess
Felicia Filip
Elena Mosuc
Angela Gheorghiu
Articole opere din străinătate Articole opere din străinătate
Teatro Alla Scala Milano
London Royal Opera House
Stockholm Opera Regala
Munchen Bayerische StaatsOper
Festivalul Puccini
Ruse Opera
Oslo Operaen
Opera din Budapesta
Viena VolksOper
Viena StaatsOper
Arena din Verona
Stiri opere din strainatate Stiri opere din strainatate
Sofia Opera House

Personalitati muzica
Orase
Orase Romania nasteri
Orase Romania decese
Orase (toate) nasteri
Orase (toate) decese
Judete
Judete nasteri
Judete decese
Zone
Zone Romania nasteri
Zone Romania decese
Zone (toate) nasteri
Zone (toate) decese
Tari
Tari nasteri
Tari decese
Diverse
Continente
Zodii
Inaintea Erei Noastre

Detalii stire 2666

Traviata verde. Venezia notturna

[ Autor Adrian Trasca ]

[ Din categoria Articole OperaNationala.ro ]
[ Subcategorie OperaRail 2017 ]
[ : 2018-06-29 ]
[ Din localitatea Venetia ]
[ Tara Italia ]

Traviata verde. Venezia notturna

 2666 6 martie 1853. Imi aduc aminte de parcă ar fi fost ieri. :-) Gran Teatro "La Fenice" di Venetia se pregateste sa prezinte o noua premiera a marelui Giuseppe Verdi, cel care avusese succese fulminante cu "Nabucco" in 1842 la “Teatro alla Scala” di Milano, cu "Rigoletto" tot la Teatro "La Fenice" di Venetia si cu "Trubadurul" la Teatro “Apollo” di Roma, ultimul cu doar doua luni in urma. Cortina se ridica, spectacolul are loc, dar, la final, spectatorii fluiera. "La Traviata" e persa (e pierdută), prezentată pe apă a intrat la apă!

Se pare ca vina principala a fost a sopranei, care era cam grasa. Asa mi s-a parut si mie. :-) Nici eu nu am înghitit o asemenea umflaciozitate - mergi la sală si aleargă prin parcuri, fatăăă! -, darmite sa mai si cred ca e tuberculoasă. :-)

Un an mai tarziu, cu o altă distributie, cu o soprană care foloseste bicicleta medicală si stepperul pentru a face sport, nu drept cuiere :-) , "La Traviata" obtine succesul meritat.


Exista locuri deosebite. Exista opere deosebite. Exista teatre de opera deosebite. Si exista opere si teatre de opera care impreuna sunt deosebite. Cum ar fi, de exemplu, "Aida" la Cairo. "Tosca" la Roma. "Oedip" la Bucuresti. "Boema" la Paris (pentru locul desfasurarii actiunii) sau la Torre del Lago (unde a fost compusa). "Lacul lebedelor" la “Teatr Balsoi” din Moscova. Să bei zaibăr la Băilesti. :-) Să mănânci ciorbă radauteană la Suceava. Sau mici langa Curtea Domneasca la Bucuresti. :-) Sau sa vezi "Traviata" la Venezia, adica acolo unde a fost prezentata prima oara, fiind prezent in sala chiar Giussepe Verdi! E adevarat ca premiera a fost terminata cu fluieraturi neadmirative, dar, pentru totdeauna, teatrul de pe apă va ramane cel in care "Violetta" a fost "lansata la apă", chiar daca a luat apă la premieră.


Venetia, "cel mai deosebit" oras din lume! Ba da, stiu ca "deosebit" nu are grad de comparatie, dar, in acest caz, are. :-) Eu afirm ca Roma e cel mai frumos, altcineva spune Paris, altcineva Barcelona, Praga, Viena sau altul - Craiova, par igzampl :-) -, fiecare făcând clasament intre aceste orase dupa gustul propriu, comparandu-le, dar Venetia face parte dintr-un top in care este numai ea! Nu exista Venetia 2! Exista o Venetie a nordului european terestru (Amsterdam), o alta in nordul european scandinav (Stockholm), o alta in România (Bucurestiul dupa ploaie :D), dar sunt doar asemanari destul de palide, ca Venetia italiana nu este niciun alt oras!

Pentru mine, Venetia este primul oras strain pe care l-am vizitat temeinic, rupându-mi picioarele de dimineata până seara intre doua trenuri, unul care ajunge dimineata, altul care pleaca noaptea. :-) S-a intamplat in 12 ianuarie 1992 si nu banuiam ca voi face asta de atât multe ori. ;-) Iar in prezent, este unul dintre cele 3 orase in care vreau sa ajung "pentru un giro" in fiecare an (alaturi de Roma si Verona), obicei pe care il tin deja de 7 ani - iar la Roma de 8!

Tot la Venetia era sa vad primul meu spectacol in Italia (in 2011)! Si era sa fie chiar "Traviata"! Pana la urma, primul a fost "Aida" la Arena di Verona o zi mai tarziu, ceea ce acum ma bucura deoarece astazi, dupa 130 de spectacole vazute in strainatate (dintre care vreo 40 in Italia), am simtit emotii speciale fiind in teatrul unde "Traviata" a avut premiera, pe care poate nu le-as fi simtit sau ar fi fost amestecate daca mergeam atunci, in 2011!


Uvertura. In pat, in furou negru, sta Violeta, gata pregatita de... muncă. Vine unu` si îi da niste dolari. Apoi altul. Apoi inca unul. Apoi altul, si altul, si altul... Unul îi arunca in fatza. Altul îi da delicat. Altul îi face ploaie peste ea.

Patul este verde inchis, ca si bancnotele primite. La cap e un tablou mare, cu o padure tot verde. Mai sunt doua aplice, o veioza, doua mese rotunde mici, cateva sticle si pahare de sampanie.

Pentru prima oara, am stat in barcaccia! Nu, nu in barcă - desi vorbim de Venetia, n-ar fi chiar o mirare :-) - ci in barcaccia, adica loja de deasupra orchestrei. Eram un fel de moshii ăia din Muppets Show, dirijorul tot flendurea din mână, eu îi arătam pumnul să lase mushtele in pace, câtiva sub mine tăiau dulapuri, eu le ziceam să nu tzină arcushul doar pe orizontală, unii urlau pe scenă, eu le făceam pssst, să tacă, să pot să dorm! :-) ) )

Uvertura se termină, apoi se umple scena cu petrecareti. Costumele sunt moderne, ei sunt in general in negru, ele, in diverse alte culori. Violeta revine in rosu, iar in lumina actuala observ ca are păr roscat inchis. Baronul e in costum negru de piele, avand cizme negre scurte, Floria are o rochie verde cu ceva sclipici, iar Alfredo poarta o geaca de piele neagra, plus camasa si pantaloni de aceeasi culoare. Ansamblul general e negru cu verde, evidentiindu-se rosia Violeta si pianul alb pe care il aduc petrecaretii si pe care ea se aseaza intr-o pozitie lasciva.

"Li biaaamo
Li biamo di nei caaalici"

Ies totzi. Violeta se dezbraca, ramanand in furoul negru, apoi pune pe ea un capot transparent. Păi, dacă puneau bunăciunea asta sexoasă la premieră, mai ales imbracată asa, probabil că se lăsa tot cu fluieraturi, dar admirative. :-)

"Diiiii quel amoooor
quel amooor ch`e palpito"
Alfredo îi face poze cu un aparat de fotografiat. Le vreau si eu! :-)

"Gioia! Gioooia! "
Violeta se urca in pat, ia dolarii cu ambele mâini si îi arunca deasupra ei, făcând dush cu verzisori.
"Sempre libera degg`io folleggiare di gioia in gioia "

Intra baronul. Ea e in pat, in genunchi, rezemata pe o parte. El îi pune un inel pe deget, apoi vine in spatele ei si incepe sa o mângâie. Revine in fatză, îi da jos capotul transparent, se pune in genunchi in fatza ei, o pipăie, o sărută pe abdomen... si... se lasă cortina, scene interzise celor sub 18 ani. :-)


Violeta si Alfredo se giugiulesc. Ea iese. Incepe muzica.
"Lunge da lei per me non v`ha diletto! "
Pe jos, toata podeaua scenei e un covor de dolari. Peretele din spate e tapetat tot cu o pădure verde. Alfredo cântă iar de sus, din tavan, mai cade câte un dolărel.

Alfredo isi ia haina de piele si iese. Intra Violeta intr-o rochie decentă galben-pai si un pulover crem-roz de fată mare. :-) Are un cosh de paie, se aseaza, scoate un prosop de bucatarie si il intinde peste covorul de dolari. Se pregăteste sa pape la iarbă verde - sau la dolari verzi :-) -, dar vine Germont Giorgio si îi strică apetitul. E in costum gri, de afaceri, e cărunt - Giorgio, nu apetitul! :-) - si acru si ridat la fatză - acum e la fel si apetitul. :-) Cred ca e si orb sau prost - Giorgio! Germont! :-) - pentru că, la final, îi dă Violetei dolari ca să renunte la apetit... aaa, la fiu-său! Ea îi ia si dă cu ei de pământ, adică de podeaua plină cu verzisori... "Moshule, matale nu vezi ce de dolărei sunt aici?"

"Dammi tu forza, o, cielo! "
Alfredo intră făcându-i poze din toate unghiurile. L-am văzut pe Alfí jucator de tenis, de golf, acum il văd si fotograf! :-) Unul nu foarte bun sau unul neatent, tinând cont că nu isi dă seama de tristetea fetei...

"Aaaaaamaaami Alfreeeedoo! "
Din tavan cad fluturând multi dolărei. Unii ajung si in orchestra, dar niciunul nu infundă vreo trompetă. :-) După spectacol, m-a dus si i-am vazut mai de aproape pe cei cazuti in fosă, nu erau dolari autentici, ci unii speciali, având imprimat pe ei chipul lui Giuseppe Verdi! ;-)


"La volpe lascia il pelo, non abbandona il vizio "
Ghicitoarele sunt imbrăcate in cow-boys - aici n-am stiut ce cuvânt sa aleg... cow-boys... cow-girls... cauboitze... :-) Sunt 5 fete, apoi 5 masculi, danseaza lasciv pe scena clubului verde unde se desfasoara actul al treilea. Clubul are mese rotunde verzi, scaune verzi, chelneritele au tăvi impodobite cu lumini verzi, iar pe jos sunt dolărei verdieni verzi. Iar "verdi" inseamna tot "verde". Chelneritele au si funduletzele aproape goale, dar nu sunt verzi, asa că nu mentionez funduletzele aproape goale. :-)

Violeta e intr-o rochie neagră in fatză si crem in spate, strasuri pe rochie, lungă pana la pamant. Are spatele gol, iar din laterala se vede sânul jumătate gol - asa da! :-) Alfredo a revenit la haina de piele ca in primul act, echipamentul lui de petrecere. Îi azvârle banii Violetei in fatză. Tatăl lui isi face aparitia de dupa cortina scenei goale a clubului, actiune simbol pe care nu am inteles-o, că acolo erau inainte fetilii si băietii ăia toreadori, el ce căuta acolo? Nici Alfredo nu stie, vrea sa afle, asa ca pe acolo iese din scenă, trecând val-vârtej pe lângă tatăl său, nebăgându-l in seama.


Actul final. Pe scenă nu mai e niciun dolărel. Violeta e intinsă pe jos si are la cap un televizor cu tub pe care "rulează" purici. (Sensul nu il stiu... O fi fost derby de purici... :-) ) E in furou negru si mantie neagra. In spatele scenei e un perete nezugravit, intrerupt de o plasa de plastic ca o pânză, in fatza acesteia e o schela din aluminiu si doua galeti, iar in dreapta scenei e o masa de tamplarie din scanduri pe care se afla cutii de vopsea. Probabil Violetei îi arde sa renoveze, iar regizorul si scenaristul cred ca mirosul de vopsea e bun pentru tuberculoza... De fapt, da, pentru tuberculoza e bun, pentru posesorul bolii ar fi de discutat... Anina îi da Violetei un pahar cu apă, apoi o ajuta sa se ridice si o duce la masa de tâmplărie din dreapta, ... poate sa simta mai bine mirosul de vopseluri? Tot acolo o consulta si doctorul, nici el deranjat de chimicalele care se afla pe masa... Apoi îi smulge din mână banii intinsi de Anina si iese in grabă... Probabil il jena mirosul de vopseluri...

Un grup de petrecăreti dau pânza jos, râd, mută schela, se distrează făcând glume de santier. In spatele pânzei a ramas un tapet jupuit, iar din pădurea verde mai sunt doar câtiva pomi.


Dupa spectacol, am revazut Venetia noaptea... dupa 25 de ani! Practic, a fost un fel de prima oara, ca nu mai tineam minte mai nimic din 1992. Mi-a placut si noaptea, dar ziua e mult mai frumoasa.

Cum se ajunge la Venetia? Intr-un singur fel: VRÂND! Si, eventual, folosind ruta de avion low-cost până la Venetia/Treviso. Un zbor frumos, care are avantajul că, daca esti pe o parte a avionului, pe geam vezi Venetia, daca esti pe cealalta, vezi Pula! :-) ) ) Eu am stat pe dreapta avionului si la dus, si la intors, asa ca le-am vazut pe amândoua. :-) Si vezi si toata peninsula Istria, unde se afla orasul croat mai-sus amintit. :-) Iar la aterizare dati sms-uri prietenilor "Am vazut Pula din avion! ", sa vedeti ce reactii dragute primiti! :-) ) )

Iar de la aeroport spre Venetia luati autobuzul pana la gara Treviso Centrale, apoi trenul regional, costul acestei rute e de trei ori mai mic decat autobuzul direct de la aeroport la Venetia, adică 4 euro in loc de 12. ;-)

Cum se ajunge la Teatro "La Fenice"? V-as spune, dar nu stiu nici eu! :-) Ma ratacesc de fiecare data printre ape si alei, ceea ce face Venetia si mai delicioasa. Urmez semnul "Alla Rialto" ("Spre Rialto"), apoi "Alla San Marco", iar de acolo, având catedrala in spate, tin directia tot in fatză. Mai sunt cateva indicatoare si rataciri, dar, intr-un final, dau de "La Fenice". Gran Teatro "La Fenice"!

PS: Cea mai tare fază s-a petrecut intr-una dintre pauze. Vrând sa aflu locul unde obisnuia sa stea Giuseppe Verdi la spectacole, am intrebat o plasatoare care este acesta. Si ea mi-a raspuns... "Stiti, Verdi este mort! "
Hai, nu! Pe bune? :-) ) )


Distributia:
Alfredo: Shalva Mukeria
Violetta Valery: Ekaterina Bakanova
Giorgio Germont: Luca Grassi
Flora: Elisabetta Martorana
Annina: Sabrina Vianello
Gastone: Iorio Zennaro
Barone Douphol: Armando Gabba
Marcheizul de Obigny: Matteo Ferrara
Doctor Grenvil: Mattia Denti

Nota actuala: 9 (din 1 note acordate) - Acorda o nota!

Numar afisari: 55



Alte titluri din aceeasi categorie

04-09: Greu cu Toscile în Bănie. Tosca grande din bărcutză, vere
"Cupa României este ca o femeie frumoasă pe care vrei să o strângi în bratze!", se exprima artistico-plastic Devis Mangia, antrenorul echipei de fotbal locale, CS Universitatea Craiova, inaintea finalei competitiei respective, castigata ulterior de e ... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

24-07: "Aida" la Verona, Aida la Roma
Festivalul de operă de la Arena di Verona a ajuns la cea de a 96-a editie! Cu o vechime de 105 ani, diferentza 105 minus 96 apărând din cauza războaielor mondiale, Arena propune in fiecare vară spectacole grandioase, scena fiind cea mai mare din lume ... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

29-06: Traviata verde. Venezia notturna
6 martie 1853. Imi aduc aminte de parcă ar fi fost ieri. :-) Gran Teatro "La Fenice" di Venetia se pregateste sa prezinte o noua premiera a marelui Giuseppe Verdi, cel care avusese succese fulminante cu "Nabucco" in 1842 la “Teatro alla Scala” di Mil ... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

28-05: Privabliva Rosina. Barbierul din Odesa Mama
Ucraina este o tară vecina de care nu ne place sa ne amintim. A pus laba pe cateva teritorii istoric românesti (sau moldovenesti, este fix acelasi lucru) si nu are niciun gând sa le returneze nici României, nici României de Est, adica Republica Moldo ... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

18-04: Förälskad Carmen till iotebori. Skandinavien komplett!
- Aici USS WarShip Number One, cel mai mare crucisator din lume! Dati-va la o parte că intram in voi!
- Nu ne dam la o parte! Va rugam sa ne ocoliti!
- Repetam avertismentul! Aici USS WarShip Number One, cel mai mare crucisator din lu ... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

In constructie
Româna English Italiana Deutsch Français Espańol
Optiuni
Articole recomandate
Grup stiri opera
Autori articole
Traducatori
Linkuri opera
Linkuri utile
Program lunar
Harta opere Romania
Orase stiri opera
Harti website
Website-ul in Europa
Website-ul in Asia
Website-ul in Romania
Website-ul si Angela Gheorghiu
Website-ul si Elena Mosuc
Website-ul si Teodor Ilincai
Imagini opere
Wallpapere opere
Opere din lume
Opere din Europa de Est
Opere din Europa de Vest
Opere din Europa de Nord
Opere din Africa
Opere din Asia
Opere din Australia
Opere din America de Nord
Opere din America de Sud
Atentie!
Terenuri
Meditatii Cazare Avatare Jocuri Bancuri Sondaje Cursuri Craiova Dictionar Creare site

Website despre teatrele de opera si opereta din Romania si Europa

© Opera Nationala 2010 - Prezent

Dictionar   Meditatii   Creare site