Opera Poze Personalitati Forum Contact
Stiri Opera Nationala
Articole OperaNationala.ro Articole OperaNationala.ro
Opera Nationala Bucuresti Opera Nationala Bucuresti
Opera Română Craiova Opera Română Craiova
Opera din Brasov Opera din Brasov
Opera Nationala Română Cluj-Napoca Opera Nationala Română Cluj-Napoca
Opera Nationala Română Iasi Opera Nationala Română Iasi
Opera Nationala Română Timisoara Opera Nationala Română Timisoara
Teatrul National de Opera si Balet Constanta Teatrul National de Opera si Balet Constanta
Teatrul Muzical "Nae Leonard" Galati Teatrul Muzical "Nae Leonard" Galati
Teatrul National de Opera si Balet Chisinau Teatrul National de Opera si Balet Chisinau
Teatrul de Balet Sibiu Teatrul de Balet Sibiu
Teatrul National de Opereta Bucuresti Teatrul National de Opereta Bucuresti
Opera Comică pentru Copii Bucuresti Opera Comică pentru Copii Bucuresti
Opera Maghiara din Cluj-Napoca Opera Maghiara din Cluj-Napoca
Opera Vox Opera Vox
Grand Cinema Digiplex Baneasa Bucuresti Grand Cinema Digiplex Baneasa Bucuresti
Festivalul Opera Nights - Hunedoara, Deva Festivalul Opera Nights - Hunedoara, Deva
Artisti români Artisti români
Articole opere din străinătate Articole opere din străinătate
Interviuri Interviuri
Alte articole Alte articole
Stiri opera Stiri opera
Stiri balet Stiri balet
Stiri muzică simfonică Stiri muzică simfonică
Stiri concerte Stiri concerte
Stiri culturale Stiri culturale
Stiri opere din strainatate Stiri opere din strainatate

Prezentari opere Romania
Opera Nationala Bucuresti
Teatrul Liric "Elena Teodorini" Craiova
Opera din Brasov
Opera Nationala Romana Cluj-Napoca
Opera Nationala Romana Iasi
Opera Nationala Romana Timisoara
Teatrul National de Opera si Balet Constanta
Teatrul Muzical "Nae Leonard" Galati
Teatrul National de Opera si Balet Chisinau
Teatrul de Opereta Bucuresti
Opera Comica pentru Copii Bucuresti

Stiri alte categorii
Articole OperaNationala.ro Articole OperaNationala.ro
OperaRail 2017
OperaRail 2016
RomaniaRail 2015
OperaRail 2013
ChinaRail 2015
OperaRail 2012
OperaRail 2015
OperaRail 2014
OperaRail 2019
OperaRail 2018
Artisti români Artisti români
Elena Mosuc
Angela Gheorghiu
Teodor Ilincai
Leontina Văduva
Alina Cojocaru
Ludovic Spiess
Felicia Filip
Articole opere din străinătate Articole opere din străinătate
Oslo Operaen
Budapesta Opera
Viena VolksOper
Viena StaatsOper
Arena din Verona
Teatro Alla Scala Milano
London Royal Opera House
Stockholm Opera Regala
Munchen Bayerische StaatsOper
Festivalul Puccini
Ruse Opera
Stiri opere din strainatate Stiri opere din strainatate
Sofia Opera House

Personalitati muzica
Orase
Orase Romania nasteri
Orase Romania decese
Orase (toate) nasteri
Orase (toate) decese
Judete
Judete nasteri
Judete decese
Zone
Zone Romania nasteri
Zone Romania decese
Zone (toate) nasteri
Zone (toate) decese
Tari
Tari nasteri
Tari decese
Diverse
Continente
Zodii
Inaintea Erei Noastre

Detalii stire 2776

Aida 2017, Verona 7. Lanternele pe Aida

[ Autor Adrian Trasca ]

[ Din categoria Articole OperaNationala.ro ]
[ Subcategorie OperaRail 2017 ]
[ Subcategorie II Arena din Verona ]
[ : 2019-02-28 ]
[ Din localitatea Verona ]
[ Tara Italia ]

Aida 2017, Verona 7. Lanternele pe Aida

 2776 In 2016 am scris că "Aida", versiunea 1913, montată de Arena di Verona, este Aida perfecta. În acea calatorie, facută pentru a vedea "Aida" la Verona si "Nabucco" la Roma, am “proiectat-o” pe fetitza mea, care a venit pe lume la termen, după 9 luni, si căreia i-am dat numele Aida! ;-) Evident că timpul meu liber s-a redus semnificativ - spre satisfactia unora, care mi-au spus cu mult drag: "Ehe, de acuma nu mai pleci tu când si unde vrei! " :-) Dar iată că a venit vara, Festivalul de Operă de la Verona si... iar am zbughit-o! :-) Si primul spectacol în strainatate după nasterea fetitzei mele, Aida, a fost... "Aida" la Arena din Verona!

E adevarat, nu versiunea perfectă. Dar... "De gustibus non disputandum! " Am intalnit un italian pur si simplu entuziasmat de aceasta montare, pe care, în urmă cu cativa ani, eu am declarat-o prima montare de la Verona care nu mi-a placut! Iar acum am venit să o revăd pe principiul ideii unui personaj al lui Jerome K. Jerome, "M-am hotărât să-mi placă! " :-) Nu, nu de asta mi-a placut sau nu, gasesc acum montarea acceptabilă, interesantă, de văzut, dar sunt departe de entuziasmul amicului meu veronez.


Am intrat cu 15 minute inainte de ora anuntată si spectacolul... incepuse! Nu, nu muzica, dar pe scenă era o echipă de arheologi care săpau intr-un sit. Scoteau ceva-uri din "pamant", le impachetau si le dadeau de la unul la altul în sir, transportandu-le în afara scenei. Pentru completarea atmosferei, la difuzoare se auzeau suieraturile vântului în deshert. Pe scenă se mai aflau două macarale simple, alcatuite doar din piciorul vertical, simetric asezate fatză de centrul scenei si incă una cu bratz în spate de tot, părând că e în afara Arenei, motiv pentru care nu stiu dacă face parte din spectacol sau Primaria Veronei construieste vreun zgârie-lună din sticlă lângă coloseumul veronez, ceea ce, totusi, nu cred.

Incepe muzica, pe scenă a ramas o statuie ciudată, compusă din bucati, cu desene egiptene pe ea, care incepe să fie dezmembrată cu ajutorul macaralelor si pusă în cutii mari pe care scrie... "The British Museum". În spatele scenei, pe pietrele peluzei spectatorilor antici, sunt intinse cateva "cearceafuri" uriase, care arată a nisip valurit. Spectatori nu sunt foarte multi, Arena e plină doar pe jumatate. Poate i-a speriat posibila ploaie, pentru că, desi erau 32 de grade cu o ora inainte de spectacol, cerul era aproape plin de nori negri.

Marele Preot si Radames sunt si ei arheologi moderni si, conform principiilor mostenite din medieval, poartă haine "mai de fitze" decât răpciugosii ăia care sapă direct în podeaua scenei. :-) Ramfis are zale argintii oglinditoare plasate pe haina-mantie de piele neagră, iar Radames acoperamant gri, cu brate de cauciuc negru. Un grup de muncitori, imbracati strident în combinezoane portocaliu standard santieresc, intind un "covor" pe care păsesc cei doi, apoi se fac ghem pe jos si ies din scenă rostogolindu-se...

"Se quel guerriero io fossi"
Radames e singur pe scenă, are voce faină, bărbitza tunsă pe conturul fetzei si alură de Armand Assante. :-) Amneris e inaltă, are mantie crem-deschis, un coif auriu usor conic inclinat spre spate si care o face să arate si mai inaltă, bluza auriu-lucios mulată pe sânii mari - credeati că, dacă am bebe, nu mai observ? :-) ) ) -, fusta pană la podea, argintie-lucioasă si ea.

"E dessa! "
“E la Desa! ”
Aida mea e la Desa, judetul Dolj, lângă Dunăre. De unde stiu italienii ăstia??? :-)

Aaa... Aida Arenei intră în scenă condusă de un arheolog. Probabil că se ratacea fară el. :-) Are mantie la fel ca Amneris, rochie de aceeasi culoare, costumatia ei (si a celorlalti) tzipă de modernism, mai ales că în păr are câteva "frunze" aurii mari.

Sunetul trompetelor pune în miscare soldati în mantii-saci crem-cenusiu, care urcă în spatele scenei, pe pietre, tinand în maini simboluri de luptă facute din fier si având în vârfuri simboluri greu de descris: semicerc, cerc taiat vertical, trei triunghiuri, litera grecească niu, dreptunghi taiat vertical si altele. Se asează în sir pe toată marginea de sus a Arenei, iar când preotii indeamnă la luptă - "Guerra! Guerra! " - simbolurile sunt aprinse, formând o priveliste delicioasă pentru un piroman. :-)
"Strugette le squadre dei nostri oppressori! "

"Numi, pieta del mio sofrir! "
Aida e singură pe scenă. În spate, "cearceafurile" se umflă, aducând mult mai mult acum cu niste dune de nisip. La sfârsitul ariei, Aida se face ghem pe scenă si cateva lumini i s-au aprins pe cap si pe corp! Intră unul în negru pe scenă, merge la ea si o ajută să se ridice si să iasă din scenă...

Imensso Ftha este preaslavit de 4 grupuri de "arheologi" (sau soldati, preoti, fiecare cititor poate să îi considere ce vrea :-) ), primul grup predominant în crem-gri, al doilea haine crem-gri si glugi negre, al treilea rosu spre portocaliu, iar al patrulea iar crem-gri, toti având lămpi pe frunte! În fatza lor sunt unii în costume gri mulate, care tin fiecare în mâini o minge de lumină albă de marime cat cele de fotbal. În spatele scenei, pe poarta de intrare în arenă, o tanti are si ea o minge de lumină si dansează semnificativ cu ea, în timp ce macaralele ridică o sferă uriasă de lumină, care e posibil să simbolizeze Luna. Prin public au inceput să se plimbe unii costumati ca niste calugari, tinand în mâini câte o minge de lumină, ceea ce face Arena să arate veramente formidabil, brazdată de "sosele" de lumină albă.


După pauză, care durează, ca de obicei, "venti minuti circa", suntem în camera lui Amneris. Impropriu spus "camera", toata scena e camera ei - cameră adevărată, de fiică de faraon :-) - si nu are pereti, dar în spate e un fel de cort foarte lung, desenat cu dreptunghiuri verticale albastre si verde inchis. Sunt 30-40 de fete (in alb sau crem deschis) în suita ei – suită adevarată, la Verona se simte că Amneris e fiică de faraon :-) -, iar unele fac un foc de tabară. Altele se asează ca la film când incepe "Dansul micilor negri", deoarece cortul este luminat din interior si scene cu umbre sunt desfasurate pe el. Personajul principal e un minotaur, care omoară rand pe rand celelalte umbre - si isi arată si muschii din când în când :-) - dar care e rapus la final. Bine că l-au lichidat, că oricum nu stiu ce cauta în "Aida"! :-)

Inainte să inceapă muzica precedentă Marsului Triumfal, poporul arheolog se strânge pe scenă si salută spre intrarea din spate, de unde vin soldatii. Faraonul e adus intr-o chestie pe post de lectică, asezat la 3-4 metri inaltime, ca si când ar sta pe lamelele unui motostivuitor. Amneris e tot la inaltime, pe o chestie ca o scară de urcat în avion si care are desenat pe ea un gândac negru, mare si urât. 6 trompetisti sunt în stânga, langă public, 6 în dreapta. Intră pe scenă pe rând un fel de motoscutere (gri si cu gândacul urât pe ele), două camile mecanice (pe care se află câte o damă cu sutien si strampi albi), un elefant mecanic, apoi un rând de evantaie uriase, care aveau să devină fundalul scenei. În spatele Arenei mijeste chiar Luna cea adevarata! Unii prizonieri cară niste butoaie cilindrice de metal, apoi intră chiar două motostivuitoare care au pe lamele cutii mari pe care scrie... "Confiscato"! În spate, muncitorii iau corpurile de la sol si construiesc ceva atasat de macarale. Preotii sunt si ei "împodobitzi" cu lanterne.

"Salvator della patria, io ti saluto! "
Radames vine călare pe un elefant mecanic. Amneris e adusă cu scara de avion la el si îi inmanează ceva ce seamană a sabie, apoi sunt trasi amândoi în linie cu Faraonul, unul în stânga, iar celalalt în dreapta acestuia. Prizonierii sunt grupati pe culori - ce armată cuceritoare stă să sorteze prizonierii pe căprării? :D - o parte în uniforme verzi de camuflaj, altii în gri, altii, grup în care e si Amonasro, în rosu-inchis cu negru, regele distingându-se de ceilalti printr-o cushmă neagră ce pare rusească.

Luna se vede intreagă acum! Si constructia e completa! E o oglindă concavă uriasă, formată din două coloane. Ba nu, muncitorii mai ridică alte corpuri si le atasează pe laterale!

"Struggi, o re, queste ciume feroci! "
Bâzâitul macaralelor strică momentul de liniste gândit de Verdi.


In pauză se toarnă apă pe scenă. Amicul meu italian e entuziasmat, acum râul Adige, care brăzdează orasul, nu mai e singur, acum au propriul Nil la Verona. :-) Scena si deshertul din spatele ei sunt luminate cu dungi orizontale neparalele alb-bleu, iar Luna, care este plină, e perfectă în spate. Din stânga se deplasează agale o barcă mare, albă, în care sunt Amneris (in negru), Marele Preot si 5 fete, una avânt cap de lup egiptean, cu bot si urechi lungi. După ce acestia ies prin spate din scenă, neexistând un templu propriu-zis, Aida (si ea în negru) intră în cadru prin apă. Cam mic Nilul veronez. :-) Vin si crocodili - oameni mergând în patru labe si având costume de cauciuc gri - dar nu se sinchiseste nimeni de ei, Aida si Amonasro cântă fără frică, iar fetele lui Amneris s-au dat jos din barcă si îi stropesc cu apă drăgălas pe crocodilasi. :-)

In spate, evantaiele uriase se lasă în fatză si se ridică ritmic lent. În fatza lor sunt alti oameni în gri, care stau pe burtă si au prinse de spate 6-7 sulite de vreun metru, care arată ca infipte în spate pe toată lungimea coloanei vertebrale. Radames păseste si el prin baltă, e în negru si are două lumini pe tzâtze. :D

"Tu, Amonasro? Tu, il re?"
Din spate vine un grup de muncitori, care pun pe jos niste chestii si fac o punte peste apă pentru Amneris. Aida si tatal ei fug si sunt urmariti de crocodili pană acestora li se termină balta. :-) Muncitorii în combinezoane portocaliu-strident il arestează pe Radames.

Luna e după nori, oripilată si ea de intorsatura evenimentelor. :-) Nu stiu cum să zic, dar mă asteptam să nu fie asa surprinsă, doar a mai vazut opera de cateva sute sau mii de ori! :-) Si nici nu a platit bilet! :-)

"Guardie, Radames ti vengo! " - "Gardă, Radames să vină! "
Pentru prima oară, Amneris nu are coiful pe cap. În spate e intuneric si garzile initial nu se văd, sunt vizibile doar luminile plantate pe umerii si coatele lor. Radames e usor de recunoscut chiar si in intuneric, e singurul care are luminile pe tzâtze. :-) Oglinda uriasă construită incepe să se incline în fatză. Coboară tot mai mult în timpul procesului, care se desfasoară în spate, în afara scenei si doar se aude. După verdict, preotii traversează scena si isi etalează lanternele prinse pe umar lângă gât. Un sir de oameni urcă incet si se aliniază pe marginea de sus a Arenei, în spatele scenei.


"Triste canto! Il nostro inno di morte! "
Ultimul act se desfăsoară mult după miezul noptii. Radames si Aida sunt acoperiti tot mai mult de oglinda care coboară lent. Sus, pe toată lungimea peluzei Arenei, oamenii aliniati au acum mingii albe în mâini. Deasupra scenei e sfera mare si albă, tinută cu macaraua cu bratz de din afara Arenei. Amneris e sus, pe partea din dos a oglinzii uriase, care acum a devenit piatra de mormânt pentru condamnati si podea pentru fiica Faraonului. Luminile de pe scenă se sting si raman aprinse sfera mare si mingiile albe de pe toată lungimea peluzei Arenei.


Spectacolul s-a terminat la 1 noaptea. Da, unii au serviciu si se trezesc la 7 dimineata, ca amicul meu italian, dar arta cere sacrificii! Aida cere sacrificii! Aida mea cere sacrificii! Pentru că merită! ;-)

PS: Fix un an mai târziu, exact pe 9 iulie, am mers cu Aida mea prima oară la o operă mare! Tot în Italia, patria operei, tot la o creatie a marelui Giussepe Verdi, "Rigoletto" la Roma!
Aida la “Aida” la Arena din Verona? E visul meu actual numărul 1, dar mai am de asteptat. Ho pazienza! Adică... am răbdare! :-)


Distributia:
Aida: Sae-Kyung Rim
Radames: Yusif Eyvazov
Amneris: Anastasia Boldyreva
Amonasro: Boris Statsenko

Dirijor: Julian Kovatchev
Regia: Carlus Padrissa e Ŕlex Ollé / La Fura dels Baus
Costume: Chu Uroz
Lumini: Paolo Mazzon
Coregrafia: Valentina Carrasco
Director de cor: Vito Lombardi

Nota actuala: 9.5 (din 2 note acordate) - Acorda o nota!



Alte titluri din aceeasi categorie

07-04: Traviata romana sub blitzuri
În această vară, Teatro dell`Opera di Roma a prezintat trei spectacole mari: “La traviata”, “Carmen” si “Rigoletto”. Si, dupa cum mi-am facut programul, am ajuns la paradoxul de a nu vedea încă “Tosca” la Roma, adică în orasul în care a fost premiera ... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

22-03: La tița perduta. Aida la Traviata. Craiova e pe hartă :-)
"Veniți şi cu Aida ?"
Sunt surprins, așa că zic, după o mică pauză, “Da, dacă ne lăsați să intrăm cu ea ..."
"Daaa! Cum să nu ? Vrem să fim pe hartă!" :-)
... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

28-02: Aida 2017, Verona 7. Lanternele pe Aida
In 2016 am scris că "Aida", versiunea 1913, montată de Arena di Verona, este Aida perfecta. În acea calatorie, facută pentru a vedea "Aida" la Verona si "Nabucco" la Roma, am “proiectat-o” pe fetitza mea, care a venit pe lume la termen, după 9 luni, ... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

18-01: Rigoletto la Mantova di Verona
Mantova este un orasel cu vreo 400.000 de locuitori, aflat cam la vreo 45 de kilometri la sud de Verona. Acolo isi are "sediul" Ducele de Mantova, personaj principal in opera "Rigoletto" de Giuseppe Verdi. Marturisesc ca nu mi-am propus sa il vizitez ... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

12-01: Bilant 2018. Aida intră în scenă!
Am intrat în ianuarie 2019, deci e timpul pentru bilantul anului 2018, care cred că va fi unul mic, nici nu prea voiam să îl fac. Aceasta si pentru că nu am multe de scris, călătoriile au trecut în plan secund de când s-a născut, în 2017, fetița ... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

In constructie
Româna English Italiana Deutsch Français Espańol
Optiuni
Articole recomandate
Grup stiri opera
Autori articole
Traducatori
Linkuri opera
Linkuri utile
Program lunar
Harta opere Romania
Orase stiri opera
Harti website
Website-ul in Europa
Website-ul in Asia
Website-ul in Romania
Website-ul si Angela Gheorghiu
Website-ul si Elena Mosuc
Website-ul si Teodor Ilincai
Imagini opere
Wallpapere opere
Opere din lume
Opere din Europa de Est
Opere din Europa de Vest
Opere din Europa de Nord
Opere din Africa
Opere din Asia
Opere din Australia
Opere din America de Nord
Opere din America de Sud
Atentie!
Meditatii
Meditatii Cazare Sondaje Meditatii Craiova Dictionar Creare site

Website despre teatrele de opera si opereta din Romania si Europa

© Opera Nationala 2010 - Prezent

Dictionar   Meditatii   Creare site