OperaRail 2012 OperaRail 2023 OperaRail 2022 OperaRail 2021 OperaRail 2020 OperaRail 2019 OperaRail 2014 OperaRail 2018 OperaRail 2017 OperaRail 2016 RomaniaRail 2015 ChinaRail 2015 OperaRail 2015 OperaRail 2013 OperaRail 2024 Cristian Mihăilescu Ionut Pascu Teodor Ilincai Ludovic Spiess Felicia Filip Elena Mosuc Angela Gheorghiu Leontina Văduva Festivalul Puccini Ruse Opera Teatro dell Opera di Roma Oslo Operaen Viena VolksOper Viena StaatsOper Teatro Alla Scala Milano London Royal Opera House Munchen Bayerische StaatsOper Budapesta Opera Arena din Verona Stockholm Opera Regala Sofia Opera House |
La tița perduta. Aida la Traviata. Craiova e pe hartă :-)
[ Autor Adrian Trasca ] "Veniți şi cu Aida?"
Sunt surprins, așa că zic, după o mică pauză, “Da, dacă ne lăsați să intrăm cu ea..."
"Daaa! Cum să nu? Vrem să fim pe hartă! " :-)
Acesta este rezumatul discuției mele cu Opera din Craiova! :-) Recunosc că nu mi-am dat seama din prima secundă la ce hartă se referea interlocutoarea mea, apoi mi-am amintit că trimisesem prin email, cu numai câteva zile înainte, bilanțul anului 2018, care conținea harta operelor unde fusesem cu Aida! :-)
“Dacă ne lăsați să intrăm cu ea” deoarece, la data spectacolului, Aida avea un an şi 9 luni fără 3 zile!
De curând am reușit să ating o nouă cifră rotundă, și anume 100 de persoane pe care le-am invitat la operă! 52 la Opera Națională din București, 9 la Opera pentru Copii din București, 6 la Brașov, 6 la Verona (! ), 2 la Timișoara, Craiova, Linz, Ruse și Roma, respectiv 1 în alte 17 orașe, printre ele Chișinău, Southampton, Londra, Wuppertal, Viena, Tel Aviv și Dubai. A fost, cam de fiecare dată, mai ales în orașele din străinătate, un sentiment plăcut, mai ales că nu mai puțin de 39 dintre invitați au venit cu mine pentru prima oară la operă! Chiar 40, dacă mai adaug pe cineva care mi-a tradus câteva articole în engleză, apoi s-a dus la operă (în Kazahstan! ) curioasă să vadă un spectacol din articol cum arată în realitate!
Totuși, când merg cu Aida... e me-reu alt-ce-va...
Am descris “Rigoletto” al ei la Roma, prima ei operă “mare” (văzută în aer liber), “Paiațe” la Batumi, prima ei operă în interior, „Aida” la Veliko Trnovo, prima ei... „Aida” :-) , dar, deși am încercat, recunosc că nu am reușit să descriu cât de bine voiam entuziasmul pe care l-am avut de fiecare dată că Aida mea era cu mine acolo, că am reușit să ajung cu fetița mea “a-co-o”!
Așa am simțit și acum, la “Traviata” la Craiova, prima operă văzută de Aida mea în România!
Am venit cu "tutua" (metroul), apoi am luat "tenu" (trenul) din Bucureşti Nord şi am coborât în gara din Craiova cu doar o oră înainte de începerea spectacolului! Am luat un taxi şi doar ce o aud pe Aida zicând "baba! ", adică zăpada, care se vedea pe geam şi care era strânsă pe marginea străzilor. :-)
Imediat ce intrăm în sală Aida studiază puțin “terenul”, apoi ridică mânuța şi face gestul ei specific, ca al rapperilor, zicând "Î-î-î! " Adică să înceapă muzica! :-)
Ceva mai târziu, gândind retrospectiv, am remarcat ceea ce era de remarcat: deşi era pentru prima oară în sala Cercului Militar (acolo unde îşi desfăşoară activitatea temporar Opera din Craiova), Aida a recunoscut că acela este un loc în care se cântă muzică! Oau!
Bate gongul. Aida se uită mirată în jur. :-) Vine dirijorul, publicul îl aplaudă, la fel şi ea. Începe uvertura. Se uită de jur-împrejur, analizează scena, spectatorii. După ce dispare cortina, devine foarte, foarte atentă! Nu scoate niciun sunet până înainte de "Croce delizia", când o vede pe Violetta rămasă singură pe scenă şi zice "tița", adică "fetița"! :-)
Tița, Violetta, e brunetă și are o rochie roşu-portocaliu. Alfredo e in frac negru. Costumele sunt clasice, rochii de seară albe, portocalii. Peretele lateral stânga e din pânză cu fundal bleu, pe el sunt oglinzi ovale, alternate cu draperii grena, iar mai târziu observ că pânza e transparentă. În față e o sofa grena şi o masă a cărei față are aceeaşi culoare. În spate e un tablou care îmi e foarte cunoscut, doar că nu știu de unde să îl iau. :-) După spectacol am căutat pe internet după bănuiala mea și aceasta mi s-a adeverit: era Marguerite Gautier, personajul principal (provenit din realitate) al cărții-mamă a subiectului operei, "Dama cu camelii" de Alexandre Dumas.
Există traducere în română, aşa că Aida, care are un an şi aproape nouă luni, înțelege tot fără probleme. :-)
Mă vede că îmi iau notițe, așa că îmi ia hartia si pixul. :-) Nu le mai primesc înapoi :-) , așa că încerc să rețin amănunte pentru articol. Mămica ei face o poză ca să mă ajute, dar îi dă şi ei peste mână. :-) Cum se opreşte muzica, zice "î-î-î" şi dă iar din mânuță să înceapă iar cântarea! :-)
"Dragostea e frământarea întregului univers! "
A fost cuminte și atentă tot actul întâi, dar... actul al doilea începe fără pauzăăăăăă! Şi se întâmplă cum am anticipat, pauza de muzică a scos-o din starea de atenție şi a devenit agitată. Mă ridic un pic cu ea și o plimb, dar vrea înapoi, la mami.
Peretele lateral din scenă e "pictat" cu îngeri blonzi. În spate, în acelaşi loc, e un tablou în acelaşi stil, conținând un peisaj din natură. Violetta e acum în rochie bleu. Germont ăl vechi are costum clasic, cămaşă albă cu volane multe la gât, baston, barbă căruntă mică şi mustață. Îmi plac vocile amândurora.
"Domnul mi-a dat o fiică pură ca un înger! "
Nu există propoziție mai adevărată decât aceasta! ;-)
“Dădaș”, așa cum zice ea când îi spun că e îngeraș-drăgălaș. :-)
Acest act e rezumat pe o foaie A4 goală. :-) Aida îmi ia, pe rând, toate pixurile, aşa că nu pot nota nimic. :-) Se uită la scenă, dar începe să nu mai aibe stare. Se fâțâie, se joacă, ia "fafa" (eşarfa), o trage pe mami de păr. Dar aplaudă la final, o spectatoare o vede şi zâmbeşte. :-)
Alfredo e în maro şi crem, clasic, cizme negre. Vine momentul de vârf al operei, "Amami, Alfredo! ", dar... surpriză!, nu îl mai simt ca înainte! Înainte îl simțeam profund în inimă - şi, glumind puțin, la ficat, pancreas și puțin la rinichi :-) - acum m-a lăsat neimpresionat. Nu, nu din cauza interpretării, ci... a Aidei! Iau totalul dragostei pentru toate femeile din viața mea, îl înmulțesc cu o mie şi obțin ceva cu muuult mai mic, dar cu muuult mai mic decât ce simt pentru Aida mea! ;;) Acum, între "Amami, Alfredo! " din "Traviata" şi "E questo? E questo?" sau "Tu? Tu? Tu? Tu? Tu? Tu?" din Madama Butterfly practic nu există comparație!
Se dă "paie", adică pauza. :-)
La Batumi "a cântat" la harpă, aşa că, în pauză, mergem în fosă să căutăm instrumentul respectiv. O doamnă din orchestră ne aude vorbind și ne îndrumă la etaj, unde e o harpă. O găsim, Aida exclamă "Apaa! " :-)
Am ochit câteva locuri libere în primul rând, am luat-o în brațe şi am mers cu ea acolo, văzând de aproape, ea atentă și mirată, începutul actului al treilea. Mirată, deoarece des a ascultat o versiune online - https://www.youtube.com/watch?v=Ixbrot9hq5U - iar acum o vede, pe neașteptate, în realitate. Și pe care o “dirijează” în special în momentele când ritmul devine mai alert. :-)
Decorurile seamănă cu cele din primul act, iar în spate e acum un tablou cu Eva, care ține mâinile la sâni și la măr. :-) Violetta e într-o rochie grena-roz, Alfredo e în frac negru, iar baronul e la fel ca în primul act. Flora e slabă, într-o rochie roşu-grena, mănuşi negre. Toate costumele, atât ale lor cât și ale celorlalți, sunt elegante.
Din nou nu se dă pauză după finalul unui act. Aida a fost foarte cuminte și atentă până acum, dar dă semne de nerăbdare, iar nota melodioasă care urmează, cea din ultimul act, e una lentă, iar ei îi place muzica mai ritmată, de asta încă nu am dus-o la nicio operă a lui Puccini. Iar așteptările mi se confirmă, actul al patrulea eu l-am văzut pe jumătate, iar Aida mai deloc. Nu mai are stare, zice "mama", "tata" în liniştea din sală, arată cu degetul și zice "tița" şi "co-o", vrea să o duc "acolo", pe scenă! :-) Aș duce-o, dar poate o salvează pe Violetta și strică subiectul operei. :-) Țipă "Tița! Tița! ”, muzica e lentă, așa că ies cu ea afară, unde face o adevărată criză de plâns, vrând la tița! Îi vorbesc, se liniștește când mă îndrept cu ea spre ușă, dar, după ce reintrăm, iar vrea pe scenă și țipă "Tița! " Ieșim iar, plânge iar, revenim, dar iar vrea pe scenă. Mai încercăm o dată intrând prin cealaltă parte a sălii, dar și acum vrea pe scenă să salveze tița, așa că rămânem cu ea definitiv în foaier. Eu mai intru câteva minute și prind finalul - da, știa bine fata mea că tița trebuie salvată! :-) Reintră cu mami la aplauze și aplaudă și ea cu foc. Privește întrebător două fetițe care urcă pe scenă și dau flori artiștilor şi, după ce se lasă cortina, urcă şi ea, în sfârșit, și pe scenă. :-) Acolo facem poze cu Violetta și Giorgio Germont, iar "tița", Nicoleta Ardelean, îi dăruiește unul dintre buchete de flori primite. :-)
După 20 de zile şi 20 de ore, pentru Aida un timp poate echivalent cu cei după 20 de ani ai lui Alexandre Dumas tatăl :-) , am fost din nou la Craiova pentru a (re) vedea "Traviata" din Bănie! Cu mici diferențe, Aida a fost la fel de atentă sau neatentă de-a lungul spectacolului. În primul act a fost aproape nemișcată, în totalitate atentă şi nu a scos niciun sunet. Venirea pauzei dintre acte a lăsat întunericul în sală şi câteva lumini aprinse, aşa că a început "Mimii! Mimii! " - adică "lumini" - şi "A-co-uă! " (“Acolo! ”) - să o duc acolo, la lumini, pe tavan. :-)
Al doilea act a fost extrem de comic. :D :-) În timp ce Violetta suferea pentru că Germont ăl bătârn îi spunea să se despartă de fiu-su - “Dite alla giovine” -, Aida ridica mâna dreaptă cam ca Angela Gheorghiu în "Un bel di, vedremo", trăind muzica! :-) Gestul, foarte sincer, dar venind de la un copil de 1 an, 9 luni şi 2 săptămâni era extrem de amuzant pentru cei de lângă noi, un băiat de vreo zece ani, o fetiță ceva mai mare şi mămica lor, care se tăvăleau de râs. :-) Eu sunt obişnuit cu Aida să "dirijeze" şi să ridice mâinile pe muzică, dar, văzându-i pe cei de lângă noi amuzați şi râzând, nu m-am putut abține şi am zâmbit şi eu. Cu gura până la urechi. :-)
În actul al treilea am fost iar în primul rând, ascultând şi privind cu mare atenție - şi dirijând, fireşte :-) - partea pe care a ascultat-o cel mai des şi cu care îşi începe deseori diminețile. La cererea ei! ;-)
În actul al patrulea, la reprezentația trecută a vrut pe scenă să salveze "tița". :-) De această dată am plecat cu ea de pe primul rând, mergând mai departe, la mijlocul sălii, unde sunt scările de intrare, iar de acolo, mai urcând şi coborând scările, mai fiind atentă şi "dirijând" când muzica era mai alertă, Aida a ascultat, astfel, întreaga operă. ;-)
A doua zi au urmat un meci european de handbal feminin, SCM Craiova - Bera Bera 26-23, și unul de fotbal, "U"Craiova - CFR Cluj-Napoca 2-0, rezultând, așadar, prima triplă operă-handbal-fotbal pentru Aida! :-)
Iar „Traviata”, prima operă văzută de mine, a devenit prima operă văzută de ea în România!
Opera din Craiova a vrut să fie pe harta micuței mele Aida! A reușit mai mult! Opera din Craiova, prima la care am fost eu în afara orașului meu natal, București, a devenit prima operă “mare” cu spectacol de operă pe scenă (nu balet sau muzical) la care Aida a fost în România!
Mulțumim!
Distribuția, 19 ianuarie 2019:
Violetta Valéry - Nicoleta Ardelean
Flora Bervoix - Miruna Zamfir (debut)
Alfredo Germont - Angelo Forte (Italia)
Giorgio Germont - Francesco Baiocchi (Italia)
Gastone - Petrișor Efrem (debut)
Baronul Douphol - Adrian - George Popescu
Marchizul d`Obigny - Romulus Nicolae Cucu
Doctorul Grenvil - Dragoș Drăniceanu
Annina - Noemi Modra
Giuseppe - Liviu Stănescu
Comisionarul - Gabriel Marciu
Soliști balet: Olguța Ilie, Nicolae Popa
Conducerea muzicală: Simone Valeri (Italia)
Regia artistică: Tamas Ferkay (Austria) și Arabela Tănase
Coregrafie: Francisc Valkay
Scenografia: Răsvan Drăgănescu
Concert-maestru: Dan Bozgan
Maestru de cor: Lelia Candoi
Pregătirea muzicală: Corina Stănescu, Maria-Cristiana Stan
Sufleur: Viorica Tomuş
Regia tehnică: Mihaela Grama
Sonorizare: Sorin Tican
Maestru de lumini: Roberto Bujor
Machiaj: Andra Stanciu
Coafură: Ioana Boicea
Orchestra, Corul și Baletul Operei Române Craiova
Distribuţia, 9 februarie 2019:
Violetta Valéry - Mariana Bulicanu (Republica Moldova)
Flora Bervoix - Tatiana Vârlan (Republica Moldova)
Alfredo Germont - Bogdan Lupea (debut)
Giorgio Germont - Ioan Cherata (debut) |
Nota actuala: 9.67 (din 3 note acordate) - Acorda o nota!
Alte titluri din aceeasi categorie08-03: British Figaro la ENO ENO. English National Opera. Opera Națională Engleză. Coliseum. 2500. Londra. Anglia. Marea Britanie.
ENO, English National Opera, Opera Națională Engleză, își desfășoară activitatea în Coliseum. Coliseum, nu Colosseum. Sa ... [ continuare ] Din categoria Articole OperaNationala.ro
19-01: O iadă la Târgu Jiu. Poarta pupăcioșilor Târgu Jiu, 9 mai 2021
Avizi de spectacole după noua închidere a teatrelor din martie-aprilie 2021, fiind și la Craiova, n-am ezitat, eu și Aida, pe la jumătatea lui mai și am plecat la Târgu Jiu pentru a vedea "Iedul cu trei ca ... [ continuare ] [ Autor Adrian Trasca ] Din categoria Articole OperaNationala.ro
28-12-2023: Aida, prima oară în Teatrul Național din Craiova! La mine în inimă e Bebe! Craiova, 14 februarie 2021
Inițial am zis că scriu despre acest spectacol. Apoi că nu scriu. Apoi iar că scriu. Apoi iar că nu scriu! :-) Și, după cum se vede, scriu! :-) Mai mult despre Aida, fetița mea de "tei ani și luni" a ... [ continuare ] [ Autor Adrian Trasca ] Din categoria Articole OperaNationala.ro
28-12-2023: Sonați la Varna, murați s-o vadă pe Sonia. Caută să nu fi idiot! Ora 21:35: Oamenii stau cu umbrele în fața teatrului și așteaptă să intre la spectacol ... deși PICURĂ !!!
Ora 21:36: Intrăm. Găsim câteva locuri.
Ora 21:36: Aida stă la maică-sa în brațe, Mihai la mine.
Ora 21:37 ... [ continuare ] [ Autor Adrian Trasca ] Din categoria Articole OperaNationala.ro
28-12-2023: Verona Traviata 2021. Adio del cușino! După ce în vara pandemică a lui 2020, Fondazione Arena di Verona a reușit să realizeze o mică stagiune - cu o singură operă ("Gianni Schicchi") și, în rest, concerte, în 2021 a revenit la normal, spectacolele prezentate fiind cele programa ... [ continuare ] [ Autor Adrian Trasca ] Din categoria Articole OperaNationala.ro
|
|