OperaRail 2019 OperaRail 2018 OperaRail 2017 OperaRail 2015 OperaRail 2016 RomaniaRail 2015 OperaRail 2013 ChinaRail 2015 OperaRail 2012 OperaRail 2024 OperaRail 2023 OperaRail 2022 OperaRail 2021 OperaRail 2020 OperaRail 2014 Ludovic Spiess Felicia Filip Elena Mosuc Angela Gheorghiu Leontina Văduva Cristian Mihăilescu Ionut Pascu Teodor Ilincai Munchen Bayerische StaatsOper Budapesta Opera Arena din Verona Stockholm Opera Regala Festivalul Puccini Ruse Opera Oslo Operaen Viena VolksOper Teatro dell Opera di Roma Viena StaatsOper Teatro Alla Scala Milano London Royal Opera House Sofia Opera House |
Don Giovanni Marionetanni la Praga. La ci darem la marioneta
[ Autor Adrian Trasca ] Praga este capitala Cehiei şi unul dintre cele mai frumoase oraşe pe care le-am vãzut. Am vizitat-o prima oarã în 2010, revenind, iatã, dupã mai bine de 9 ani! În tot acest timp, Praga a fost un mit care a crescut de la an la an. Aceasta pentru cã în 2010 fost primul oraş strãin de care pot spune cã m-a îndrãgostit, dar, ulterior, în decursul anilor, vãzând multe alte localități frumoase, mi-a apãrut şi mi s-a fixat întrebarea... Este Praga atât de frumoasã sau mi s-a pãrut aşa pentru cã a fost prima vãzutã?
Ar fi putut sã fie şi primul oraş din strãinãtate în care am vãzut o operã, chiar "Traviata", dar atunci, având de ales între a vizita oraşul şi a vedea spectacolul, am ales prima variantã, "concretizând-o" pânã în jurul orei 1 din noapte. Aşa cã, iatã, am depãşit pragul a 170 de spectacole "afarã" în vreo 90 de clãdiri sau locuri, iar Opera din Praga nu se aflã printre ele... Şi nu se aflã nici acum, spectacolul pe care l-am vãzut, "Don Giovanni", fiind montat la... Rise Loutek, "Imperiul pãpuşilor", adicã... Narodni Divaldo Marionet, Teatrul Național de Marionete!
Am avut de ales între acest titlu şi un "Lacul lebedelor", eu înclinând spre al doilea, dar cineva mi-a sugerat cã un spectacol cu marionete poate fi o experiențã interesantã şi mi-am dat seama cã poate avea dreptate! (Spre deosebire de 99% dintre oamenii de pe planeta asta, eu şi ascult, nu doar aud. ;-) ) Oricum, dacã nu îmi plãcea, îmi fãcusem planul sã plec la pauzã pentru a prinde partea a doua din "Lac"!
Doar cã... n-a fost cazul! Marionetele au fost captivante, jocul de scenã diferit de clasic - într-o secundã, Zerlina îi apare în fațã lui Don Giovanni, inițial fiind în cealaltã parte a scenei - şi multe momente, inclusiv cele tragice, au fost transformate cu mãiestrie într-unele amuzante, nemirându-mã prea tare ulterior, când am aflat cã spectacolul a avut peste 5000 (cinci mii! ) de reprezentații, peste 600.000 de spectatori), fiind inaugurat tocmai în 1991 (pe 1 iunie, de ziua copiilor), având, deci, peste 28 de ani de activitate continuã!
Primul apare... dirijorul Mozart! Apropo, originalul, Wolfgang Amadeus Mozart, a lansat "Don Giovanni" chiar la Praga, premiera având loc - dirijatã chiar de compozitor! - pe 29 octombrie 1787, cu 232 ani în urmã!, la Teatrul Estates, aflat în centrul oraşului, nu departe de Teatrul Național de Marionete. Teatrul Estates funcționeazã şi în prezent, prezentând spectacole de operă sau de balet!
Deci, Mozart a venit primul! Evident, nu originalul, ci o pãpuşã (marionetã) cam de un metru şi un pic înãlțime (aşa cum aveau sã fie şi celelalte) şi care era şi dirijor, dar şi... cum sã zic? Amuzator? Cã în englezã existã "entertainer", dar noi nu avem un cuvânt bun pentru acest rol. (E bun "prestator de servicii comice"? :-) ) "Mozart" era îmbrãcat în hainã mov, specificã secolului sãu real, având, desigur, peruca albã cu cârlionți rotunzi. Ridicã mâna, 4 arcuşuri se ridicã din fosã. Le dirijeazã, uvertura începe, dar "Mozart" se plictiseşte de partiturã, aşa cã aruncã foile acesteia peste cap, spre public. :-) Apar douã palme mari care întâi aplaudã, apoi cer cuiva din primul rând sã îi dea foile partiturii de pe jos. Cineva le dã, dar mâinile le iau şi le aruncã fluturând înapoi, în public, spre râsetele asistenței. :-)
Eeeh, şi uite aşaa, dragii moşului, la un semn al lui "Mozart", cortina se ridicã! " (Dragii moşului", nu ai mei. Eu nu sunt moş. :-) ) În spate e o planşã-perete mare, pe care e desenatã o casã cu arcade, iar în stânga e o planşã-fântânã. O pãpuşã fatã în rochie albã cu roz, blondã şi cu pãrul lung şi una cavaler în negru stau de vorbã. Apare altã pãpuşã costumatã ca un roman, care scoate sabia la cavalerul negru. Acesta ucide pãpuşa roman, dar îi dã pumni în cap şi sare "din tavan" cu picioarele pe ea de mai multe ori, ceea ce provoacã râsete în public. Pãpuşa comandor e azvârlitã cu un şut, iar pãpuşarul ei "cade" rãpus, mâinile şi capul atârnându-i acum în fața peretelui decor.
Ați dedus, probabil, personajele: Don Giovanni, cavalerul negru. Donna Anna, fata în alb. Comandorul, cavalerul roman. Muzica e la difuzoare, dar nu conteazã prea mult, se aude bine, iar actorii principali sunt marionetele. Se cântã în italianã, dar lipseşte traducerea, ceea ce cred cã e un motiv pentru care sala este doar pe jumãtate plinã, deşi spectacolul este captivant.
Un nou decor (tot din panouri) afişeazã un castel şi o pajişte. Apare o fatã (marionetã) în galben, îmbrãcatã elegant în rochie de searã, Donna Elvira. Don Giovanni e în genunchi, apoi, brusc, sare în spinarea ei, apoi, iar brusc, dispare din peisaj, acolo unde e şi o marionetã mai scundã cu un cap, îmbrãcatã în pantaloni maro, cãmaşã verde, haine țãrãneşti, adicã Leporello. Rãmas cu fata în galben, acesta îi explicã despre cele "mille tre" fete cehe pe care stãpânul sãu le-a "vizitat", în timpul ariei din tavan fiind derulate afişe verticale cu poze sepia cu femei goale. Reale, nu pãpuşi. :-)
Cortina mai face o genoflexiune şi dezvãluie un ospãț. O masã albã pe care se aflã un cap de porc roz, un ceainic, o gãinã friptã şi câteva sticle de vin, toate desenate. În spate e o pajişte verde şi câteva bãncuțe, iar în dreapta un carton cu câțiva oameni desenați, reprezentând mulțimea de petrecãreți. Don Giovanni şi Leporello se desfatã fiecare cu ce îi place, primul cu femei, al doilea cu zaibãr cehesc. ;-)
Zerlina, la a cãrei nuntã ne aflãm, e în costum popular, cãmaşã albã cu modele, fustã maro şi basma din dantelã, Masetto, soțul ei, e îmbrãcat, de asemenea, în costum popular şi are un zâmbet larg fixat pe fațã. Leporello papã hulpav porcul, Masetto îl pocneşte, dar primul îi dã un şut şi soțul Zerlinei dispare din peisaj, lãsând-o pe aceasta "non piu forte" pradã lui Don Giovanni.
"La ci darem la mano! "
Dupã lãsarea cortinei, vine Mozart, dirijorul. Se uitã la spectatori printr-un partitura fãcutã sul. Apoi bate în pupitru şi cortina se ridicã, dezvãluindu-l pe Don Giovanni cu Donna Anna. În timp ce el o vrãjeşte, în stânga apare un cavaler în armurã argintie, Don Ottavio, care, în mijlocul unui abur alb, se va lupta ulterior cu Don Giovanni. Douã marionete scheleți în stânga se ridicã, dar, în loc sã împrãştie groaza, se sperie una de alta, stârnind râsete. Dar real fãcutã şi care chiar încarcã atmosfera e ploaia care cade prin cortinã şi se scurge în fosã şi în fața primului rând.
Dirijorul Mozart vine cu o umbrelã neagrã. Bate cu ea în pupitru, cortina se ridicã. Don Giovanni e dezbrãcat şi face baie în juma de butoi, Leporello îl spalã pe spate cu o perie. Nu lipsesc fazele comice, de exemplu, cei doi se țin de nas şi se aruncã în apã, iar din fosã chiar sare apã înspre public, stârnind panică în primele rânduri și hohote în general.
Cortina aduce o micã pauzã şi pe dirijorul Mozart înfãşurat într-un cearceaf. Ridicarea ei dezvãluie pe scenã un zid şi o casã, plus douã cartoane desenate cu mulțimi de oameni, în fațã fiind Don Giovanni şi Zerlina într-o parte şi soțul ei ascuns în cealaltã parte dupã un carton-iarbã mare. Remarc sincronizarea perfectã a mişcãrilor pãpuşilor cu muzica, dar şi venirea pauzei. :-)
Sala are 12 rânduri, cam 20-25 de locuri fiecare. În micul foaier existã şi garderoba, care funcționeazã şi ca magazin cu pãpuşi de vânzare, câteva cd-uri cu muzicã de operã şi programul de salã.
Dupã doar 10 minute, dirijorul Mozart ordonã ridicarea cortinei. În stânga, din carton, desigur, se aflã statuia comandorului, în dreapta fiind un cimitir împrejmuit cu gard de marmurã, în fața lui fiind Don Giovanni şi Leporello, primul aşteptând una fanciula. Când vorbeşte, statuia e luminatã pe contur şi i se aprind ochii verde fosforescent, iar un abur alb pãtrunde pe scenã. "Venite a cena! " tunã Don Giovanni, urcându-se agresiv pe statuie, apoi se lasã cortina.
Apare dirijorul Mozart cu un pahar de şampanie. Îl bea, se uitã în el punându-l la ochi, cade brusc cu capul pe marginea scenei şi pãpuşarul preia paharul.
Cortina se ridicã, Don Giovanni şi Leporello stau la masã. Ultimul aduce un platou cu fructe. Decorurile sunt un interior simplu de castel. Deşi e scena rãzbunãrii comandorului, nu lipseşte umorul: un pãpuşar îl şterge la gurã pe Don Giovanni, iar dirijorul Mozart sforãie în ton cu muzica. :-) E aria cea mai cunoscutã din "Nunta lui Figaro", adicã "Non piu andrai, farfallone amoroso! ", tradusã în românã "Fluturaş nu mai ai aripioare, domnul conte ți le-a retezat! "
Apare statuia comandorului. E dublã ca înãlțime fațã de celelalte pãpuşi, nu i se vede capul decât când se apleacã, iar atunci i se observã fața bandajatã toatã. Leporello e în genunchi, cu spatele la public. Statuia îi dã una lui Don Giovanni, apoi ia masa şi scaunul şi le aruncã afarã, în culise. Leporello sare vitejeşte pe statuie, aceasta îl ia pe sus, îl pune pe burtã şi îi dã pãlmițe la funduleț, stârnind râsete în public. Apoi statuia îl ia pe Don Giovanni pe sus şi, printr-un abur alb, dispare cu el în jos, printr-o trapã, în timp ce pãpuşarul personajului principal atârnã mâinile în jos.
Apar apoi celelalte personaje, Don Ottavio, Donna Anna, Zerlina, Masetto şi chiar Leporello. Nenea Ottavio o curteazã pe tanti Anna, în timp ce pãpuşarul lui Leporello, un domn cu aspect de aproape pensionar, îl abandoneazã pe acesta şi vine în scenã, aşteptând ca Ottavio s-o convingã pe Anna. Se uitã la ceas, e nerãbdãtor, dã din buze a zeflemea, îl imitã ironic pe cuceritor, iar pânã la urmã se saturã de aşteptat şi dãrâmã toate pãpuşile de pe scenã. Uneia îi face respirație gurã la gurã, apoi dã cu mãtura, publicul râde, din fosã apar toți pãpuşarii şi, dupã aproape douã ore de la începutul spectacolului, cortina e închisã de final.
Am plecat. Ce poți face apoi, seara la 10, în Praga? Sã vizitezi oraşul, ce altceva? :-) Ultimul metrou e cam pe la miezul nopții, aşa cã urmãtoarele douã ore devin un deliciu. Şi aşa am dat şi rãspunsul întrebãrii de la începutul articolului, care a venit dupã un circuit cu autocarul prin țãrile baltice şi nordice (la dus prin Polonia, la întors prin Germania şi Cehia) în care am vãzut 20 de localitãți, dintre care 10 capitale: Praga a fost cea mai frumoasã! Şi nu e prima din strãinãtate în care am vãzut un spectacol, dar e prima (şi, deocamdatã, singura) de pretutindeni în care am vãzut o operã cu marionete ca personaje. ;-)
La ci darem la mano!
Non son piu forte! Non son piu forte!
Vieni! Vieni!
Decuie! Mulțumesc!
Distribuția:
Wolfgang Amadeus Mozart
:-) |
Nota actuala: 9.5 (din 2 note acordate) - Acorda o nota!
Alte titluri din aceeasi categorie08-03: British Figaro la ENO ENO. English National Opera. Opera Națională Engleză. Coliseum. 2500. Londra. Anglia. Marea Britanie.
ENO, English National Opera, Opera Națională Engleză, își desfășoară activitatea în Coliseum. Coliseum, nu Colosseum. Sa ... [ continuare ] Din categoria Articole OperaNationala.ro
19-01: O iadă la Târgu Jiu. Poarta pupăcioșilor Târgu Jiu, 9 mai 2021
Avizi de spectacole după noua închidere a teatrelor din martie-aprilie 2021, fiind și la Craiova, n-am ezitat, eu și Aida, pe la jumătatea lui mai și am plecat la Târgu Jiu pentru a vedea "Iedul cu trei ca ... [ continuare ] [ Autor Adrian Trasca ] Din categoria Articole OperaNationala.ro
28-12-2023: Aida, prima oară în Teatrul Național din Craiova! La mine în inimă e Bebe! Craiova, 14 februarie 2021
Inițial am zis că scriu despre acest spectacol. Apoi că nu scriu. Apoi iar că scriu. Apoi iar că nu scriu! :-) Și, după cum se vede, scriu! :-) Mai mult despre Aida, fetița mea de "tei ani și luni" a ... [ continuare ] [ Autor Adrian Trasca ] Din categoria Articole OperaNationala.ro
28-12-2023: Sonați la Varna, murați s-o vadă pe Sonia. Caută să nu fi idiot! Ora 21:35: Oamenii stau cu umbrele în fața teatrului și așteaptă să intre la spectacol ... deși PICURĂ !!!
Ora 21:36: Intrăm. Găsim câteva locuri.
Ora 21:36: Aida stă la maică-sa în brațe, Mihai la mine.
Ora 21:37 ... [ continuare ] [ Autor Adrian Trasca ] Din categoria Articole OperaNationala.ro
28-12-2023: Verona Traviata 2021. Adio del cușino! După ce în vara pandemică a lui 2020, Fondazione Arena di Verona a reușit să realizeze o mică stagiune - cu o singură operă ("Gianni Schicchi") și, în rest, concerte, în 2021 a revenit la normal, spectacolele prezentate fiind cele programa ... [ continuare ] [ Autor Adrian Trasca ] Din categoria Articole OperaNationala.ro
|
|