"Muzica este un raspuns caruia nu i se poate pune nicio intrebare!"
(Nichita Stanescu)
Opera Poze Personalitati Forum Contact
Stiri Opera Nationala
Articole OperaNationala.ro Articole OperaNationala.ro
Opera Nationala Bucuresti Opera Nationala Bucuresti
Opera Comică pentru Copii Bucuresti Opera Comică pentru Copii Bucuresti
Opera Română Craiova Opera Română Craiova
Opera din Brasov Opera din Brasov
Teatrul National de Opera si Balet Constanta Teatrul National de Opera si Balet Constanta
Opera Nationala Română Cluj-Napoca Opera Nationala Română Cluj-Napoca
Opera Nationala Română Timisoara Opera Nationala Română Timisoara
Opera Nationala Română Iasi Opera Nationala Română Iasi
Teatrul Național de Operă și Operetă "Nae Leonard" Galați Teatrul Național de Operă și Operetă "Nae Leonard" Galați
Teatrul National de Opera si Balet Chisinau Teatrul National de Opera si Balet Chisinau
Teatrul de Balet Sibiu Teatrul de Balet Sibiu
Teatrul National de Opereta Bucuresti Teatrul National de Opereta Bucuresti
Opera Maghiara din Cluj-Napoca Opera Maghiara din Cluj-Napoca
Opera Vox Cluj-Napoca Opera Vox Cluj-Napoca
Teatrul Muzical Ambasadorii Bucuresti Teatrul Muzical Ambasadorii Bucuresti
Festivalul Internaţional "George Enescu" Festivalul Internaţional "George Enescu"
Festivalul Opera Nights - Hunedoara, Deva Festivalul Opera Nights - Hunedoara, Deva
Teatrul Stela Popescu București Teatrul Stela Popescu București
Filarmonica Sibiu Filarmonica Sibiu
Filarmonica "Paul Constantinescu" Ploiești Filarmonica "Paul Constantinescu" Ploiești
Artisti români Artisti români
Grand Cinema Digiplex Baneasa Bucuresti Grand Cinema Digiplex Baneasa Bucuresti
Articole opere din străinătate Articole opere din străinătate
Interviuri Interviuri
Alte articole Alte articole
Stiri opera Stiri opera
Stiri opereta si muzical Stiri opereta si muzical
Stiri balet Stiri balet
Stiri muzică simfonică Stiri muzică simfonică
Stiri concerte Stiri concerte
Stiri culturale Stiri culturale
Stiri teatru Stiri teatru
Stiri teatru pentru copii Stiri teatru pentru copii
Stiri opere din strainatate Stiri opere din strainatate
Teatrul de Revistă "Constantin Tănase" Teatrul de Revistă "Constantin Tănase"
Bancuri sofisticate :-) Bancuri sofisticate :-)

Prezentari opere Romania
Opera Nationala Bucuresti
Teatrul Liric "Elena Teodorini" Craiova
Opera din Brasov
Opera Nationala Romana Cluj-Napoca
Opera Nationala Romana Iasi
Opera Nationala Romana Timisoara
Teatrul National de Opera si Balet Constanta
Teatrul Muzical "Nae Leonard" Galati
Teatrul National de Opera si Balet Chisinau
Teatrul de Opereta Bucuresti
Opera Comica pentru Copii Bucuresti

Stiri alte categorii
Articole OperaNationala.ro Articole OperaNationala.ro
OperaRail 2015
OperaRail 2020
OperaRail 2013
OperaRail 2019
OperaRail 2012
OperaRail 2018
OperaRail 2017
OperaRail 2016
RomaniaRail 2015
ChinaRail 2015
OperaRail 2024
OperaRail 2014
OperaRail 2023
OperaRail 2022
OperaRail 2021
Artisti români Artisti români
Angela Gheorghiu
Ionut Pascu
Leontina Văduva
Teodor Ilincai
Ludovic Spiess
Felicia Filip
Elena Mosuc
Cristian Mihăilescu
Articole opere din străinătate Articole opere din străinătate
Arena din Verona
Stockholm Opera Regala
Festivalul Puccini
Ruse Opera
Oslo Operaen
Budapesta Opera
Viena VolksOper
Viena StaatsOper
Teatro Alla Scala Milano
London Royal Opera House
Munchen Bayerische StaatsOper
Teatro dell Opera di Roma
Stiri opere din strainatate Stiri opere din strainatate
Sofia Opera House

Gilda di Chişinău. România 101. Aida, primul spectacol în țara noastră!

[ Autor Adrian Trasca ]

[ Din categoria Articole OperaNationala.ro ]
[ Subcategorie OperaRail 2019 ]
[ Data articol: 2019-12-01 ]
[ Din localitatea Chisinau ]
[ Tara Moldova ]

Gilda di Chişinău. România 101. Aida, primul spectacol în țara noastră!

 3224 ÃŽncep acest articol cu o laudă personală. (Da, am ÅŸi eu micile mele vanități! :-) ) Am plecat de la BucureÅŸti spre ChiÅŸinău cu obiectivul de a opri la FocÅŸani. Pare banal, dar nu mai fusesem vreodată în oraÅŸ, doar îl ocolisem de mai multe ori (cu maÈ™ina) sau oprisem în gară (cu trenul) în drum spre nord sau înapoi, acum mi-am propus ferm să îl vizitez ÅŸi, cu această ocazie, am ajuns în toate, toate reÅŸedinÈ›ele de judeÈ› din România!

Pe drum, în mașină, numai ce o aud pe Aida vorbind la telefon... "Mamaie, veau pantofi ioşii să meg cu ei la petacol." :-)

Am fost apoi la Iaşi. Pentru Aida a fost la prima vizită în capitala Moldovei. Aveam de gând să stăm doar două-trei ore, dar frumusețea dulşelui târg al Ieşilor - veche exprimarea, dar mereu actuală și... dulșe :-) - ne-a ținut acolo până seara... şi nu am văzut nici jumătate dintre obiective. :-) Aida s-a remarcat la Palatul Culturii din Iaşi, când am intrat într-o sală cu multe scaune şi o mică scenă şi a întrebat... "Ce se cântă aici?"! ;-)


Şi am ajuns în Republica Moldova, jumătatea estică a vechiului stat al lui Ştefan cel Mare siluită de ruşi de peste 200 de ani. "Am plecat din țara mea şi am ajuns în țara mea! " am scris în articolul precedent despre Chişinău, afirmație valabilă pentru oricine simte româneşte, dar mai ales pentru mine şi Aida, care avem cetățenia ambelor țări româneşti. Şi, deci, da, urmează primul spectacol pentru Aida în țara noastră, România de Est! "Rigoletto", primul spectacol "mare" de operă la care a fost prezentă, Roma, iulie 2018, pe când avea un an și trei luni. Acum are dublu!

Primul oraș din Republica Moldova în care a fost Aida a fost chiar Bălți, cel de unde a fugit, din cauza celui de-al doilea război mondial, mama mamei mele, adică străbunica Aidei! Apoi am fost la Soroca, unde am dormit, iar a doua zi am plecat la Chișinău, unde am participat la manifestația organizată cu ocazia Zilei Naționale a României, 1 Decembrie! Aceasta a avut loc la statuia lui Ştefan cel Mare, aflată în centrul oraşului, iar de acolo s-a mers pe jos până la Academia de Muzică, Teatru și Arte Plastice, acolo unde, pe 27 martie 1918, s-a semnat Unirea cu România!

Când am ajuns la Chişinău, la statuia lui Ştefan cel Mare... Cu o zi în urmă le văzusem pe cele de la Podul Înalt şi Iaşi, din fața Palatului Culturii (ecvestre ambele), şi, când aude ce îi spunem despre statuie, că e a lui Ştefan, Aida iar ne lasă mască atunci când întreabăăă... "N-are cal?"!!! :-)


După ce a împlinit la Bucureşti 6 ani, la Braşov 7 ani, la Verona 4 ani, la Atena 8 ani, Aida, care atunci avea 2 ani şi 7 luni, a împlinit şi la Chişinău 6 ani! :-) E adevărat, nu ne-au lăsat cu ea la parter, dar şi la balcon tot 6 ani împliniți sunt! :-) Şi - observ acuma - la Operele din Chişinău şi Bucureşti, două inimi româneşti, a împlinit aceeaşi vârstă... O fi vreun semn de unire? ;-)

Da, desigur, este vorba despre limita minimă de vârstă pentru intrarea copiilor la spectacole la diverse teatre de operă. Desigur, sunt de acord că aceasta trebuie să existe - de multe ori copiii prea mici chirăie şi strică atmosfera - dar mă bucur că toate aceste teatre au judecat în spiritul regulii şi nu în litera ei, lăsându-ne să intrăm cu Aida când le-am garantat că nu face gălăgie.


Pregătesc foaie şi pix şi pentru mine, dar şi pentru Aida. Mie, pentru ca să scriu notițe despre spectacol, ei, ca să nu mi le ia pe ale mele când vreau să scriu, aşa cum s-a mai întâmplat. :-)

"Pentru mine toate femeile sunt la fel! "
Tradus în româneşte, versul sună cam aşa:
"Pentru mine toate femeile sunt la fel! "

Cuuum? Cuvintele sunt la fel? Aaa, deci nu există limba moldovenească, există numai limba română! Vorbită de la Soroca şi Tighina, pân`la Calafat, Beba Veche şi Carei... Deci aaşaaa vine treaabaaaa... Limba română, unica stăpână...

Deci, da, traducerea e în limba română. Sala e trei sferturi plină, ceea ce înseamnă destul de mult, ținând cont că are vreo 1140 de locuri.

"În femei găsesc mângâiere / căci pentru ele eu trăiesc! "

În stânga sunt scări mov, cu trepte multe şi lungi. În spate e o masă de ospețe, separate de 4 draperii maro cu negru, care, deşi plasate pe mijloc şi de la stânga la dreapta scenei, măresc senzația de interior de castel spațios. Costumele sunt clasice, Ducele e în maro, cizme crem şi mantie aurie lungă, Rigoletto în negru cu roşu. Monterone e în negru, e înalt, haine lungi, are şi o cuşmă pătrățoasă pe cap, prezența lui captează atenția. Fata lui e în cămaşă albă de noapte, Ducele o mângâie cu forța în fața tatălui ei, apoi o smuceşte şi iese cu ea afară din scenă.

"Şi tu, câine, care îți bați joc de durerea unui tată / blestemat să fii pentru asta! "


"Blestemul greu mă apasă! "
Rigoletto, în actul al doilea, trece prin fața a trei arcade care simbolizează strada. În stânga e un fel de cameră, cu pereți de pânză maro. E şi un pat, dar cumva la etaj, la vreo doi metri înălțime, are scări pe laterală până la el. Mai e o masă, două scaune, un fotoliu.

Afară, în dreapta scenei, în fața casei, Sparafucil îşi oferă sârviciile di racket lui Rigoletto. Spre exemplificare a armelor din dotare, o are cu el şi pe sora lui, Maddalena, sexy, îmbrăcată în roşu închis. Bufonul are o mantie bleumarin peste haine negre, iar Gilda e contrastul lui, rochie albă, largă şi o eşarfă bleu. "Giovana, Giovana" e maro toată şi are aspect "mirific" de cutră. Vocea lui Rigoletto e bună, iar a Gildei e foarte bună. Ducele nu prea duce înaltele, dar, în rest, merge.

Cutra bagă în buzunar o pungă de lei moldoveneşti primită de la Duce, dar pare nemulțumită... cred că voia să fie lei romăneşti! Sunt de acord cu ea, în Chişinău singurii lei care ar trebui să circule sunt cei emişi de capitala Bucureşti...

"Familia şi patria mea eşti tu! " Gilda âi dulşe şî ari aspiect di şcolărițâă. "Fără zgomot, lucrați în tăcere! " Curtenii o răpesc şi îl lasă pe Rigoletto singur, în mijlocul scenei, cu o scară în mână.

"Victoooorie! "

"Ah, m-a ajuns blestemul! "


Antract. Mă plimb cu Aida prin foaierul mare al Teatrului Național de Operă și Balet "Maria Bieșu" din Chișinău. Mă duc cu ea la parter, dar o plasatoare îmi spune să mă duc cu ea sus, la balcon, că n-are voie acolo. Îi spun că fata, deşi are 2 ani şi 7 luni, e cuminte şi că acolo sunt unii care vorbesc în timpul spectacolului sau îşi fredonează telefonul, îmi zice "Aşa suntiem noi, moldovienii! " :D "Păi, aşa suntem, mă! - mă gândesc - Dar care mai e logica să mă ții cu fata la distanță?!?"...

Nu insist, n-am chef de discuții de gen - Da, uneori am chef şi insist! :D :-) - aşa că mergem sus, suntem înăuntru, vedem spectacolul, e suficient. Oricum, e mult mai bine decât ce zice Ducele... "Ea mi-a fost răpită! "...

Decorurile nu sunt complexe, dar, cu toate acestea, umplu întreaga scenă. În stânga eo scară cu multe trepte crem, în spate sunt trei arcade înalte, dar înguste, iar în spatele lor o masă luuungă, albă și goală. În dreapta, câteva scaune elegante, roz-închis cu margini aurii.

"Povero Rigoletto! " - "Bietul Rigoletto! "
Aida îl arată cu degetul. Curtenii se aşează în formă de U în jurul bufonului, înconjurându-l.
"Dați-mi copila! Da, fiica mea! Nimic nu poate sta în calea unui tată! "
Gilda e adusă din capul scărilor, e în cămaşă albă de noapte şi are o centură subțire, aurie, sub sâni.
"Și, cu ardoare în suflet, despre dragoste el mi-a vorbit."

"Zadarnic! Blestemul nu vrea să se împlinească! "
"Nu, bătrâne, te înşeli! Vei fi răzbunat! "


Actul al patrulea are un decor remarcabil. Scena Operei din Chişinău e mare, dar "e plină" cum trebuie. În centru e hanul, făcut din pereți de lemn maro, murdari, dar fără cel din față astfel încât să se vadă interiorul. Un pat în colțul drept, o masă şi două scaune de lemn banale, iar în dreapta fațada de lemn a casei! În stânga sunt 7-8 pomi înalți, dau impresia amplasării casei undeva departe, la marginea pădurii!

"El e DELICTUL!
Iar eu RÄ‚ZBUNAREA! "

"O, ce tentație! Să mor pentru el e tot ce îmi doresc! "

Gilda e în maro închis, confundându-se pe alocuri cu întunericul pădurii. Sparafucil e tot în haine maro, dar acoperite de o mare mantie neagră, care măreşte efectul de ansamblu întunecos. Maddalena iese din tipar prin bluza roşie, care e pata de sânge, adică de culoare a momentului închis.

Gilda îşi face o cruce ortodoxă. Bate la uşă, intră. Maddalena o îmbrățişează, o întoarce, Sparafucile înfige cuțitul, apoi amândoi o bagă în sac.


Muzica "se potoleşte". Printre pomi, în semiîntuneric, apare Rigoletto. "Mult aşteptata răzbunare se apropie! " "O, cât de mare mă simt eu acum! "

Sparafucile e forțos, o aduce pe Gilda pe umăr, o pune lângă han.

"În sfârşit! E mort! Vreau să-i văd fața! Dar ce contează?"

Se aude "La donna e mobile! ", ceea ce provoacă uşoară rumoare în public!

"Tremur! Un corp uman! Cine e în locul lui?
Fiica mea! O, fiica mea! "

"Pumnalul aici mi l-au înfipt! "

"Doamne, mă loveşti fără milă! Ce vină are această copilă?"

"Acolo, în cer, lângă iubita mea mamă, mă voi ruga pentru tine! "


Deci Aida, la 2 ani şi 7 luni, a văzut "Rigoletto" la Roma (Italia), Plovdiv (Bulgaria), Milton Keynes (Anglia), Chișinău (Republica Moldova), dar încă nu la București sau în alt oraș din România...

Gazda mea din Chişinău, vorbindu-mi nu mai ştiu despre cine, zice "Îi aşa, mai lenós! " "Mai cum?" întreb. "Mai lenos! Lenos! Adică stă mult." "Aaa, mai leneş! " "Aşa! Leneş, lenos! "
Aşa şi ducele nostru, îi cam lenos. :-) În spectacolul de azi a "lucrat" el la Unire cu trei fete, dar îi puțân, tarí puțân, pentru Unire trebuie mult mai mult efort! :-)

Două inimi! Da, ceva destul de simplu la care recunosc că nu mă gândisem. Invitându-ne la masă, tot gazda nostră îi spune mamei Aidei, gravidă în 8 luni: "Trebuie să mâncați mai mult, acum aveți două inimi! " ;;)

Chişinău şi Bucureşti,
două inimi româneşti!


Cele bune!


Distribuție:
Rigoletto: Andrei Donos
Gilda: Ana Cernicova
Ducele di Mantua: Ion Timofti
Sparafucile: Iurie Maimescu
Maddalena: Lilia Istrati
Monterone: Boris Materinca
Giovanna: Taisia Caraman

Nota actuala: 9.5 (din 2 note acordate) - Acorda o nota!



Alte titluri din aceeasi categorie

09-04: Operă pe ritmuri lăutărești. Viva țambalul!
În ziua în care s-au împlinit 80 de ani de la cel mai grav bombardament din istorie suferit de București - bombardat crunt de americani în cel de-al doilea război mondial -, am mers și ne-am distrat! Nu, nu e o formă de nerespect, ci o normal ... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

08-03: British Figaro la ENO
ENO. English National Opera. Opera Națională Engleză. Coliseum. 2500. Londra. Anglia. Marea Britanie.

ENO, English National Opera, Opera Națională Engleză, își desfășoară activitatea în Coliseum. Coliseum, nu Colosseum. Sa ... [ continuare ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

19-01: O iadă la Târgu Jiu. Poarta pupăcioșilor
Târgu Jiu, 9 mai 2021

Avizi de spectacole după noua închidere a teatrelor din martie-aprilie 2021, fiind și la Craiova, n-am ezitat, eu și Aida, pe la jumătatea lui mai și am plecat la Târgu Jiu pentru a vedea "Iedul cu trei ca ... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

28-12-2023: Aida, prima oară în Teatrul Național din Craiova! La mine în inimă e Bebe!
Craiova, 14 februarie 2021

Inițial am zis că scriu despre acest spectacol. Apoi că nu scriu. Apoi iar că scriu. Apoi iar că nu scriu! :-) Și, după cum se vede, scriu! :-) Mai mult despre Aida, fetița mea de "tei ani și luni" a ... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

28-12-2023: Sonați la Varna, murați s-o vadă pe Sonia. Caută să nu fi idiot!
Ora 21:35: Oamenii stau cu umbrele în fața teatrului și așteaptă să intre la spectacol ... deși PICURĂ !!!
Ora 21:36: Intrăm. Găsim câteva locuri.
Ora 21:36: Aida stă la maică-sa în brațe, Mihai la mine.
Ora 21:37 ... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

In constructie
Româna English Italiana Deutsch Français Español
Optiuni
Articole recomandate
Autori articole
Traducatori
Linkuri opera
Linkuri utile
Program lunar
Harta opere Romania
Orase stiri opera
Harti website
Website-ul in Romania
Website-ul in Europa
Website-ul in Asia
Website-ul in Africa
Website-ul si Angela Gheorghiu
Website-ul si Elena Mosuc
Website-ul si Teodor Ilincai
Imagini opere
Wallpapere opere
Opere din lume
Opere din Europa de Est
Opere din Europa de Vest
Opere din Europa de Nord
Opere din Africa
Opere din Asia
Opere din Australia
Opere din America de Nord
Opere din America de Sud
Atentie!
Meditatii
Meditatii Cazare Sondaje Meditatii Universitatea Craiova Dictionar Creare site

Website despre teatrele de opera si opereta din Romania si Europa

© Opera Nationala RO 6 noiembrie 2009 - Prezent

Dictionar   Meditatii   Creare site