OperaRail 2020 OperaRail 2019 OperaRail 2018 OperaRail 2017 OperaRail 2014 OperaRail 2016 RomaniaRail 2015 ChinaRail 2015 OperaRail 2015 OperaRail 2024 OperaRail 2023 OperaRail 2013 OperaRail 2022 OperaRail 2012 OperaRail 2021 Cristian Mihăilescu Ionut Pascu Teodor Ilincai Ludovic Spiess Felicia Filip Elena Mosuc Angela Gheorghiu Leontina Văduva Oslo Operaen Viena VolksOper Viena StaatsOper Teatro Alla Scala Milano London Royal Opera House Budapesta Opera Munchen Bayerische StaatsOper Arena din Verona Stockholm Opera Regala Teatro dell Opera di Roma Festivalul Puccini Ruse Opera Sofia Opera House |
Giselle von Sibiu
[ Autor Vivia Sandulescu ] La sfarsitul stagiunii trecute - dupa ce a umplut Piata Mare cu ocazia acelui unic spectacol cu opera-dansata "Carmen de Georges Bizet, proiect amplu si original reunind mai multe colective de dansatori, cantareti si instrumentisti -, tanarul Teatru de Balet din Sibiu trecea prin framantari si transformari fundamentale, nestiute de public. Directorul Ovidiu Dragoman si-a suflecat manecile si a pornit insa la refacerea companiei, cu calmul si increderea specific ardelenesti.
Si iata-ne in toamna, cam la o luna dupa inceperea stagiunii, asistand la prima premiera, cu o componenta noua si creatori noi. Desi baletul "Giselle face parte din marele repertoriu international si se mentine pe afisul tuturor companiilor clasice din lume de aproape doua secole, pentru publicul sibian el constituie o noutate absoluta, optiunea fiind determinata si de considerente de casting.
Regia si coregrafia (dupa Jules Perrot si Jean Coralli) ii apartin lui Pavel Rotaru, fosta stea a baletului romanesc, prim-balerin al Operei bucurestene in anii 60-70, cariera continuata timp de aproape alte trei decenii in Europa si SUA, in calitate de interpret si ca fondator al Rotaru International Ballet School, International Ballet Rotaru si Ballet Du Soleil din Altlanta, apoi din nou in Europa, ca maestru de balet al principalelor teatre din Slovenia si Croatia. Insarcinat cu asistenta acestei montari: Florin Brindusa, alt nume sonor al dansului romanesc, legat de Operele din Cluj, Timisoara, Bucuresti, de fostul Ansamblu de Balet Clasic si Contemporan Fantasio din Constanta si, ulterior, de companiile National Ballet of Korea si Universal Ballet din Seul.
Versiunea lui Pavel Rotaru este una traditionala si nu-si propune alte modernizari sau adaptari decat cele impuse de numarul de dansatori de care dispune, acoperind dorinta/nevoia publicului de familiarizare cu reperele de baza si abia mai apoi, eventual, de experimente, iar maniera specifica este respectata, (re) creand atmosfera romantic-gotica a libretului lui Théophile Gautier.
Astfel, meritul sau este in primul rand acela de a dimensiona corect ansamblurile, incat sa asigure bogatia vizuala scontata fara sa incarce scena, de a alege dintre variantele unor secvente pe acelea mai proaspete si mai incitante si de a avea un aport propriu in scenele care necesitau o adaptare la compozitia trupei: dansul Taranesc din actul I, imbogatit cu un Pas de quatre, Valsul - din care se desprinde un Pas de six - sau grupurile de willis din actul II, completate cu demi-solistele din distributie.
Din dorinta de a asigura un suport sonor de referinta sunt folosite inregistrari ale orchestrei Teatrului Bolsoi din Moscova, din care strabat solouri instrumentale emotionante, dar mixajul si sonorizarea sunt presarate cu lipituri si imperfectiuni, iar uneori impun tempi mai degraba de concert decat de spectacol.
Decorurile si costumele semnate de Alin Gavrila (care promite sa devina un specialist in scenografia de balet din obisnuinta de a raspunde solicitarilor teatrului) sunt corecte si rezolva particularitatile scenei Casei de Cultura a Sindicatelor din Sibiu, neprevazuta cu trape sau cu posibilitatea de a obtine efecte de scenotehnica. In reprezentatiile viitoare este de asteptat ca si light-designer-ul Marko Radanovic sa gaseasca solutii pentru unele efecte din actul II (luminitele, putine si asimetrice sau luna, vizibila doar din primele randuri).
Invitatii in rolurile principale, Hye Min Hwang si Jae Yong Ohm au o carte de vizita consistenta: absolventi ai Academiei de Balet "A.Vaganova din Skt. Petersburg, cei doi prim-solisti ai Universal Ballet Company din Seul sunt laureati a numeroase concursuri internationale si participa adesea la Gale de balet, printre care "Stelele secolului XXI. Daca in prima seara evolutia lor a fost mai degraba retinuta, in cea de-a doua si-au dat masura talentului, fiind rasplatiti cu o primire entuziasta. Hye Min Hwang intruchipeaza o Giselle de mare finete, cu o frumoasa plastica corporala si o usurinta fizica ce le aduce celor doi aplauze in actul II, in special in prizele cu Jae Yong Ohm, care o ridica si o porteaza literalmente ca pe un fulg.
De altfel, intregul spectacol a crescut sensibil la a doua reprezentatie, dovedind o reconfortanta putere de concentrare si de coagulare a unui colectiv nou, alcatuit din balerini din Japonia, Noua Zeelanda, Finlanda, Belgia, SUA, si completat cu "imprumuturi de la teatre din tara. Dintre acestea, ii remarcam pe Traian Vlas (Teatrul National de Opereta "Ion Dacian din Bucuresti) in rolul lui Hans, padurarul indragostit, pe Francisc Strnad (Contele) si Anca Strnad (Bathilde) si pe Horatiu Chereches in Pas de quatre din actul I (Teatrul National de Opera si balet "Oleg Danovski din Constanta). Acceptabil, desi necopt, se prezinta Mihai Paslaru in rolul scutierului Wilfried, in timp ce Delia Vlasov e inca departe de gravitatea varstei Mamei si a situatiei de joc. In Prietenii Gisellei din actul I, Takahiro Tsubo (laureat al Concursului International de Balet de la Sibiu din vara trecuta, la sectiunea juniori) le are ca partenere pe Megumi Koshi/Reina Yagura, cu care "se asorteaza la fel de bine, intr-un pas de deux delicat, dar solicitant tehnic.
O achizitie fericita a Teatrului de Balet sibian este Adela Sterp-Craciun: pana de curand solista a Operei bucurestene, balerina cu o larga paleta tehnica si stilistica si o prezenta scenica in perfect acord cu autoritara zana a ielelor, Myrtha, le are "in subordine pe Ruth Bronwen si Laura Cristea (Zulma si Mona), care penduleaza, cu firesc si echilibru, intre variatiile demi-solistice si ansamblul de willis.
O remarca speciala se cuvine si publicului sibian, insetat de cultura si cu o medie de varsta imbucurator de scazuta. Nu pot decat sa sper ca, inradacinandu-se intre obiceiurile mondene, frecventarea spectacolelor de balet ii va convinge pe unii parinti ca locul pustimii este in show-urile scolilor lor si nu la avanscena in pauza dintre acte sau ca baletele pot fi greu de urmarit pentru bebelusii somnorosi.
Cu "Giselle, Teatrul de Balet din Sibiu a facut inca un pas hotarat in familia companiilor de buna tinuta artistica, de talie internationala. Recent intors dintr-un scurt turneu in Japonia, se pregateste sa primeasca noi angajati din alte colturi ale lumii si sa prezinte noi premiere. Cine a spus ca suntem in criza si ca baletul e condamnat sa fie o Cenusareasa a artelor?!? |
Nota actuala: 9 (din 1 note acordate) - Acorda o nota!
Alte titluri din aceeasi categorie19-07-2023: Premiera absolută de balet clasic „Rigoletto” închide stagiunea baletului sibian, în Piața Mare Teatrul de Balet Sibiu prezintă joi, 20 iulie 2023, de la ora 21:00, în Piața Mare din Sibiu, ultimul spectacol din această stagiune, premiera absolută de balet clasic „Rigoletto”. Creat de coregraful Valentin Barteș, cel care a realizat la ... [ continuare ] Din categoria Teatrul de Balet Sibiu
30-03-2023: Șase spectacole la matineu, în luna aprilie, la Teatrul de Balet Sibiu Teatrul de Balet Sibiu prezintă pe 3, 4 și 5 aprilie 2023, de la ora 11:00 și de la ora 13:00, la matineu, spectacolul de dans spaniol „În numele bucuriei”, coregrafia Angel Martinez Sanchez. „În numele bucuriei” este un spectacol de dan ... [ continuare ] Din categoria Teatrul de Balet Sibiu
07-03-2023: 847 de dansatori profesioniști din toată lumea au aplicat pentru o audiție la Teatrul de Balet Sibiu Teatrul de Balet Sibiu organizează în data de 11 martie 2023, la studioul de repetiții din Parcul Tineretului, nr. 1, o audiție deschisă pentru stagiunea 2023 – 2024, care va începe în luna septembrie a anului curent și se va încheia în l ... [ continuare ] Din categoria Teatrul de Balet Sibiu
04-02-2023: Valentin Barteș montează la Sibiu baletul clasic „Noaptea Valpurgiei” Teatrul de Balet Sibiu prezintă pe 24 februarie 2023 și 10 martie 2023, un spectacol coupé cu „În numele bucuriei” (dans spaniol), coregrafia Angel Martinez Sanchez și „Noaptea Valpurgiei”, premieră de balet clasic, în coregrafia lui V ... [ continuare ] Din categoria Teatrul de Balet Sibiu
30-01-2023: 1524 de spectatori au participat la primele spectacole TBS din 2023 1524 de spectatori din Sibiu au participat la finalul săptămânii trecute (26, 27, 28 ianuarie 2023) la primele trei spectacole prezentate de Teatrul de Balet Sibiu în anul 2023. Cele trei reprezentații ale spectacolului de balet clasic „Spărg ... [ continuare ] Din categoria Teatrul de Balet Sibiu
|
|