Opera Poze Personalitati Forum Contact
Stiri Opera Nationala
Articole OperaNationala.ro Articole OperaNationala.ro
Opera Nationala Bucuresti Opera Nationala Bucuresti
Opera Română Craiova Opera Română Craiova
Opera din Brasov Opera din Brasov
Opera Nationala Română Cluj-Napoca Opera Nationala Română Cluj-Napoca
Opera Nationala Română Iasi Opera Nationala Română Iasi
Opera Nationala Română Timisoara Opera Nationala Română Timisoara
Teatrul National de Opera si Balet Constanta Teatrul National de Opera si Balet Constanta
Teatrul Muzical "Nae Leonard" Galati Teatrul Muzical "Nae Leonard" Galati
Teatrul National de Opera si Balet Chisinau Teatrul National de Opera si Balet Chisinau
Teatrul de Balet Sibiu Teatrul de Balet Sibiu
Teatrul National de Opereta Bucuresti Teatrul National de Opereta Bucuresti
Opera Comică pentru Copii Bucuresti Opera Comică pentru Copii Bucuresti
Opera Maghiara din Cluj-Napoca Opera Maghiara din Cluj-Napoca
Opera Vox Opera Vox
Grand Cinema Digiplex Baneasa Bucuresti Grand Cinema Digiplex Baneasa Bucuresti
Festivalul Opera Nights - Hunedoara, Deva Festivalul Opera Nights - Hunedoara, Deva
Artisti români Artisti români
Articole opere din străinătate Articole opere din străinătate
Interviuri Interviuri
Alte articole Alte articole
Stiri opera Stiri opera
Stiri balet Stiri balet
Stiri muzică simfonică Stiri muzică simfonică
Stiri concerte Stiri concerte
Stiri culturale Stiri culturale
Stiri opere din strainatate Stiri opere din strainatate

Prezentari opere Romania
Opera Nationala Bucuresti
Teatrul Liric "Elena Teodorini" Craiova
Opera din Brasov
Opera Nationala Romana Cluj-Napoca
Opera Nationala Romana Iasi
Opera Nationala Romana Timisoara
Teatrul National de Opera si Balet Constanta
Teatrul Muzical "Nae Leonard" Galati
Teatrul National de Opera si Balet Chisinau
Teatrul de Opereta Bucuresti
Opera Comica pentru Copii Bucuresti

Stiri alte categorii
Articole OperaNationala.ro Articole OperaNationala.ro
ChinaRail 2015
OperaRail 2015
OperaRail 2014
OperaRail 2013
OperaRail 2012
OperaRail 2019
OperaRail 2018
OperaRail 2017
OperaRail 2016
RomaniaRail 2015
Artisti români Artisti români
Leontina Văduva
Teodor Ilincai
Ludovic Spiess
Felicia Filip
Elena Mosuc
Angela Gheorghiu
Articole opere din străinătate Articole opere din străinătate
Budapesta Opera
Stockholm Opera Regala
Festivalul Puccini
Ruse Opera
Oslo Operaen
Viena VolksOper
Viena StaatsOper
Teatro Alla Scala Milano
London Royal Opera House
Munchen Bayerische StaatsOper
Arena din Verona
Stiri opere din strainatate Stiri opere din strainatate
Sofia Opera House

Detalii stire 930

Boema belissima la Opera din Oslo

[ Autor Adrian Trasca ]

[ Din categoria Articole OperaNationala.ro ]
[ Subcategorie OperaRail 2014 ]
[ Subcategorie II Oslo Operaen ]
[ : 2014-01-29 ]
[ Din localitatea Oslo ]
[ Tara Norvegia ]

Româna English Italiana

Boema belissima la Opera din Oslo

 930 O camera de spital. In laterale si deasupra sunt peretii si tavanul realizati dintr-un carton alb. In dreapta un pat de spital pe care se afla intinsa o tanara. E intr-o camasa de spital alba cu picatele bleumarin si e cheala. Doctori si asistente in jurul ei. Pe peretele de deasupra camerei de spital, ca pe un ecran mare, sunt proiectate cu un verde fosforescent ekg-urile batailor inimii fetei. Sunt singurele zgomote care se aud in intreaga sala a Operei Nationale din Oslo. O bataie de inima. Si inca una. Si inca una. Si tot asa. Apoi piuitul pitigaiat si continuu care vesteste ca inima s-a oprit.

Incepe muzica. "Boema" de Giacomo Puccini. Viitorul Marcello e imbracat in haine bleu de ingrijitor de spital si spala pe jos. Viitoarea Musetta e asistenta. Apare in scena, dar tace.
Cei 4 prieteni tremura de frig si aprind manuscrisul lui Rodolfo. Focul se extinde usor pe peretii incaperii si in laterale, iar senzatia e ca se va extinde in intreaga sala! Minunata realizarea tehnica!
Boema Opera Oslo


Se deschide decorul - peretii camerei sunt mutati spre laterale. In spate se vede o cetate. Patul de spital a ramas la locul lui. Rodolfo se uita uneori spre el sfasietor.

Benoit. E imbracat intr-un halat verde inchis, are cioc, nas coroiat, e alb pe fatza, ochii fardati cu negru. Nu e deloc umil, ci, dimpotriva, inspaimantator. Ulterior senzatia mi se va confirma.
"Per esempio... mia moglia! " Fraza si actiunea boemilor ar trebui sa il faca umil pe Benoit, dar acesta isi scoate scufia, e chel, urat si sfidator. Pleaca.
Boema Opera Oslo


Cei 4 se pregatesc sa plece si ei in oras. Rodolfo ramane, asa cum se stie, dar ceilalti se imbraca in halate albe inainte sa plece.

Apare Mimi. Nu e prea frumoasa si nici vocea nu ii exceleaza. Rodolfo o dezbraca, ea ramane in camasa de spital si... e cheala! Decorul a redevenit cel de spital. Cei doi discuta, dar atmosfera nu este cea clasica, de indragostire pura, peste tot se simte moartea.
Momentul culminant. Mimi se intinde pe patul de spital, cu ochii inchisi, e moarta. Rodolfo ii ia mana intr-a sa. "Che geee-li-daa manina! Se la lasci riscaldar". Mimi e moarta, iar Rodolfo canta, si canta, si canta...
"Poiché
Poiché vi ha preso stanza
La speeraaanza! " Mimi se ridica!
Boema Opera Oslo


Aria ei. Mimi canta fara inflexiuni in voce. In stanga camerei, intr-o fereastra sus, o lumina isi face aparitia. "Ma quando vien lo sgelo / Dar cand vine dezghetul" Lumina e tot mai puternica! "I primo sole è mio / il primo bacio dell`aprile è mio! il primo sole è mio! " ("primul soare este al meu / primul sarut al lui aprilie e al meu") Lumina creste progresiv atingand apogeul. Rodolfo sufera cand ea canta.

Ea se duce intr-un colt al camerei unde se afla o vaza cu un trandafir. Il atinge usor, iar petalele lui cad! Mimi se retrage speriata.
Boema Opera Oslo


Spre finalul ariei lumina dispare, iar Mimi se imbraca in haine normale.
Cei trei prieteni ai lui Rodolfo il cheama pe acesta in oras, dar apar la geam imbracati in haine de doctori.

"Non sono solo. Siamo in due." Apoi "O suave fanciula" intr-un val de aburi la picioare, iar in spate, la fereastra, se vede "Momus". Oamenii, unii avand perciuni ca ai lui Ibsen, in a carui tara suntem, intra acolo cand ei ies din scena pe finalul ariei si asa se face trecerea imediata in actul al doilea.
Boema Opera Oslo



Cand cei din rolurile principale canta, oamenii de la "Momus" ingheata. Patul de spital e tot in dreapta si initial am crezut ca e o scapare a organizatorilor, dar copilul care vrea "la tromba e il cavallin" le cere de pe patul de spital, imbracat in camasa de spital si e chel de la tratamentul anti-cancer! Mimi e ingrozita cand vede copilul, la fel Marcello si ceilalti cand vad "la cuffietta rosa"!

Apare Musetta. Surpriza, Alcindoro e acelasi care l-a jucat si pe Benoit, iar prezenta lui nu e o economie de fonduri. E imbracat in frac, nu e deloc umil, ca in versiunea originala, e cinic si are alura contelui Dracula.

"Quando men vo"...
Boema Opera Oslo


Cei 4 se tin de stomac, iar Alcindoro jubileaza, departe de a fi deranjat de etalarea partenerei sale. La finalul ariei, Alcindoro e urcat pe masa cu mantia desfacuta, ranjeste si domina momentul. Toti oamenii de la "Momus" isi dau perucile jos si raman chei, inclusiv copii. Mimi lesina.

Urmeaza defilarea. Publicul (de pe scena) e in continuare chel. Alcindoro e generalul, paseste ca la armata, o ia pe Mimi, defileaza si iese cu ea din scena! Decorul redevine camera de spital, Rodolfo se tine cu mainile de cap si sufera.


Actul al treilea. Camera de spital. Apare Alcindoro-Dracula ca brancardier. E in costum maro, ca al lui Rodolfo!!, alb la fatza si cinic. Rodolfo sufera.
Vin maturatorii si intra pe usa camerei de spital (aflata in spatele scenei/camerei). Se desface decorul, apar laptaresele, care sunt... asistente medicale. Decorul se roteste si apare intrarea unui spital pe care scrie mare... "Oncologie"! De colo colo se afla tavi de spital, asistente, bolnavi in carje sau in scaune cu rotile.
Marcello e si in haine bleu de spital. Alcindoro-Dracula e pe pat. Rodolfo vine si se lupta cu el. AlcinDracula preia unele gesturi din roluri, sesizabile de cine stie bine opera. Tuseste in locul lui Mimi inainte de replica "Che tosse! "a lui Marcello si doarme pe banca in locul lui Rodolfo inainte sa fie chemat afara. Mimi e "ascunsa" pe patul de spital sa nu fie vazuta de Rodolfo.

Rodolfo: "Dunque è proprio finita? Te ne vai, te ne vai, la mia piccina?!
Addio, sogni d`amor!..."
Mimì: "Addio, dolce svegliare alla mattina! "
Rodolfo: "Addio, sognante vita..."

Darrr... in mijlocul scenei canta Mimi, iar pe pat se afla Mimi moarta, catre care Rodolfo canta! Incredibil moment!


Actul al patrulea. Decorurile sunt schimbate din mers. Se revine la camera de spital, dar acum peretele din spate este o fereastra prin care multimea priveste ce se intampla. In centrul multimii e AlcinDracula imbracat in doctor si avand o vioara. Rodolfo si Marcello il vad si se sperie.

Cand cei 4 prieteni se strang vorbesc si, in versiunea originala, râd, râsul e facut de multime! Cand cei 4 se invita la dans, AlcinDracula vine, urca pe o scara si canta. Nimic nu e ca in versiunea originala, totul e cinic.

Apare Musetta si spune ca Mimi e pe scari si nu le poate urca. Dar in acest timp Mimi e pe scena si, in timp ce Musetta povesteste, AlcinDracula canta la vioara si canta, si canta pana cand Mimi cade intinsa pe jos. Apoi se uita ranjind spre Rodolfo si pleaca arogant in spate, de unde observa actiunea in continuare.
Boema Opera Oslo


Rodolfo si Mimi raman singuri in mijlocul scenei. Canta, iar Mimi se uita des spre patul de spital din dreapta scenei. Putin mai tarziu, apar Colline, Musetta si Marcello, care sunt doctori, iar Rodolfo e pacientul!

Moartea lui Mimi. Prima, cea reala. Mimi canta si, in momentul mortii, ramane in picioare in mijlocul scenei, in timp ce Rodolfo priveste spre ea. Cateva clipe mai tarziu, Rodolfo se intoarce cu spatele. "Coraggio! ", spune Marcello, iar Rodolfo se intoarce spre cu fatza spre mijlocul scenei. Mimi plecase de acolo.

Nu-mi plac montarile moderne. Aceasta, insa, m-a cucerit pe de-a-ntregul!

Pe 29 ianuarie 2014, la data spectacolului, s-au implinit 8 ani de la plecarea Maestrului Ludovic Spiess, al carui rol preferat era chiar Rodolfo din "Boema". Un gand bun de departe, de la Oslo, spre departe, in ceruri.
"Che gelida manina! Se la lasci riscaldar."


Muzica: Giacomo Puccini
Libretul: Giuseppe Giacosa

Rodolfo: Daniel Johansson
Mimi: Mariann Fjeld Olsen
Marcello: Yngve André Søberg
Musetta: Nina Gavrok
Døden/Benoit/Parpignol/Alcindoro/toller: Svein Erik Sagbraten
Schaunard: Havard Stensvold
Colline: Petri Lindroos

Regia: Stefan Herheim
Scenografie si costume: Heike Scheele
Regia muzicala: Kirill Karabits
Lumini: Anders Poll
Dramaturgie: Alexander Meier-Dörzenbach


Despre spectacol pe site-ul Operei din Oslo: http://operaen.no/en/Performances/La-Boheme/.

Nota actuala: 9 (din 1 note acordate) - Acorda o nota!



Alte titluri din aceeasi categorie

21-10: MiniCarmen suomi la Helsinki. De la operă la vapor!
Finlanda este supranumitã țara celor 1000 de lacuri, motivul fiind unul simplu: are multe lacuri, probabil vreo o mie. :-) Se aflã în nordul Europei, fiind vecinã cu Suedia, Norvegia şi Rusia, dar nu face parte din Scandinavia, aşa cum e tenta ... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

29-06: B� b� bilanț bilanț iunie 2019. Vedeta intercontinental�
Mai rar fac bilanțuri lunare, dar iunie 2019 cred c� merit� o atenție special�. Aceasta pentru c� am reuşit - sau Aida a reuşit! - s� v�d / vedem c�teva spectacole extraordinare! Le voi enumera pe toate, cu precizarea c� voi reven ... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

22-03: La tița perduta. Aida la Traviata. Craiova e pe hartã :-)
"Veniți şi cu Aida ?"
Sunt surprins, așa că zic, după o mică pauză, “Da, dacă ne lăsați să intrăm cu ea ..."
"Daaa! Cum să nu ? Vrem să fim pe hartă!" :-)
... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

12-01: Bilant 2018. Aida intrã în scenã!
Am intrat în ianuarie 2019, deci e timpul pentru bilantul anului 2018, care cred cã va fi unul mic, nici nu prea voiam sã îl fac. Aceasta si pentru cã nu am multe de scris, cãlãtoriile au trecut în plan secund de când s-a nãscut, în 2017, fetița ... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

29-12-2018: Aida la "Aida". Burgas la Veliko Trnovo
Urm�nd o traditie pe care o astept zadarnic in Rom�nia, la Cetatea Tzarevetz din Veliko Trnovo, fosta capital� a Bulgariei in secolele 12-14, sunt organizate spectacole de oper� de c�tre diferite teatre de oper� din tzara vecin�. Operel ... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

In constructie
Româna English Italiana Deutsch Français Español
Optiuni
Articole recomandate
Grup stiri opera
Autori articole
Traducatori
Linkuri opera
Linkuri utile
Program lunar
Harta opere Romania
Orase stiri opera
Harti website
Website-ul in Europa
Website-ul in Asia
Website-ul in Africa
Website-ul in Romania
Website-ul si Angela Gheorghiu
Website-ul si Elena Mosuc
Website-ul si Teodor Ilincai
Imagini opere
Wallpapere opere
Opere din lume
Opere din Europa de Est
Opere din Europa de Vest
Opere din Europa de Nord
Opere din Africa
Opere din Asia
Opere din Australia
Opere din America de Nord
Opere din America de Sud
Atentie!
Meditatii
Meditatii Cazare Sondaje Meditatii Craiova Dictionar Creare site

Website despre teatrele de opera si opereta din Romania si Europa

© Opera Nationala 2010 - Prezent

Dictionar   Meditatii   Creare site