Opera Poze Personalitati Forum Contact
Stiri Opera Nationala
Articole OperaNationala.ro Articole OperaNationala.ro
Opera Nationala Bucuresti Opera Nationala Bucuresti
Opera Comică pentru Copii Bucuresti Opera Comică pentru Copii Bucuresti
Opera Română Craiova Opera Română Craiova
Opera din Brasov Opera din Brasov
Opera Nationala Română Cluj-Napoca Opera Nationala Română Cluj-Napoca
Opera Nationala Română Iasi Opera Nationala Română Iasi
Opera Nationala Română Timisoara Opera Nationala Română Timisoara
Teatrul National de Opera si Balet Constanta Teatrul National de Opera si Balet Constanta
Teatrul Muzical "Nae Leonard" Galati Teatrul Muzical "Nae Leonard" Galati
Teatrul National de Opera si Balet Chisinau Teatrul National de Opera si Balet Chisinau
Teatrul de Balet Sibiu Teatrul de Balet Sibiu
Teatrul National de Opereta Bucuresti Teatrul National de Opereta Bucuresti
Opera Maghiara din Cluj-Napoca Opera Maghiara din Cluj-Napoca
Opera Vox Cluj-Napoca Opera Vox Cluj-Napoca
Teatrul Muzical Ambasadorii Bucuresti Teatrul Muzical Ambasadorii Bucuresti
Grand Cinema Digiplex Baneasa Bucuresti Grand Cinema Digiplex Baneasa Bucuresti
Festivalul Opera Nights - Hunedoara, Deva Festivalul Opera Nights - Hunedoara, Deva
Artisti români Artisti români
Articole opere din străinătate Articole opere din străinătate
Interviuri Interviuri
Alte articole Alte articole
Stiri opera Stiri opera
Stiri balet Stiri balet
Stiri muzică simfonică Stiri muzică simfonică
Stiri concerte Stiri concerte
Stiri culturale Stiri culturale
Stiri teatru Stiri teatru
Stiri teatru pentru copii Stiri teatru pentru copii
Stiri opere din strainatate Stiri opere din strainatate

Prezentari opere Romania
Opera Nationala Bucuresti
Teatrul Liric "Elena Teodorini" Craiova
Opera din Brasov
Opera Nationala Romana Cluj-Napoca
Opera Nationala Romana Iasi
Opera Nationala Romana Timisoara
Teatrul National de Opera si Balet Constanta
Teatrul Muzical "Nae Leonard" Galati
Teatrul National de Opera si Balet Chisinau
Teatrul de Opereta Bucuresti
Opera Comica pentru Copii Bucuresti

Stiri alte categorii
Articole OperaNationala.ro Articole OperaNationala.ro
OperaRail 2013
OperaRail 2012
OperaRail 2020
OperaRail 2019
OperaRail 2018
OperaRail 2017
OperaRail 2014
OperaRail 2016
RomaniaRail 2015
ChinaRail 2015
OperaRail 2015
Artisti români Artisti români
Ionut Pascu
Teodor Ilincai
Ludovic Spiess
Felicia Filip
Elena Mosuc
Angela Gheorghiu
Leontina Văduva
Articole opere din străinătate Articole opere din străinătate
Stockholm Opera Regala
Festivalul Puccini
Ruse Opera
Oslo Operaen
Viena VolksOper
Viena StaatsOper
Teatro Alla Scala Milano
London Royal Opera House
Budapesta Opera
Munchen Bayerische StaatsOper
Arena din Verona
Stiri opere din strainatate Stiri opere din strainatate
Sofia Opera House

Aida pistolara la Zurich

[ Autor Adrian Trasca ]

[ Din categoria Stiri opere din strainatate ]
[ Subcategorie OperaRail 2014 ]
[ Subcategorie II Elena Mosuc ]
[ Data articol: 2014-03-13 ]
[ Din localitatea Zurich ]
[ Tara Elvetia ]

Aida pistolara la Zurich

 972 Îmi revine sarcina neplăcută de a scrie despre ceva ce nu îmi place. Desigur, nu despre muzica lui Verdi e vorba, "Aida" fiind chiar opera mea preferată, ci despre montarea non-sens de la Zurich.
Desigur, este o montare modernă. Așa cum am arătat în alte articole, sunt acceptabile sau binevenite montările moderne, cu condiţia ca acestea să aibe sens. Ori aceasta de la Zurich nu a avut cam niciunul.
Decorul a fost compus din câteva canapele, dintre cele mai noi modele și ele, un televizor pus pe lateral, dar nu tv plat, modern, ci dintr-acela cu tub în spate, iar din tavan atârnau câteva lampioane rotunde, ca la spital...
"Egiptenii" erau în costume de birou: Radames într-unul negru, "Preotul" într-unul albastru închis. Cei doi stăteau pe canapele cu un pahar de cognac/vodcă în mană şi, probabil din cauza alcoolului, cântau în loc să vorbească. :D
Probabil tot din acest motiv Radames era îndrăgostit de femeia din casă, una foaaarte grasă, alias Aida, în condiţiile în care Amneris era o tipă finuță și sexy... Nu degeaba se spune că dragostea e oarbă, iar dacă mai pui și un păhărel de cogniacel, rezultatul e cel descris...
Desigur, ca voce Aida a fost cu mult mai bună. Mă aşteptam de cum am văzut-o, trebuia să aibe un sens distribuirea respectivei soprane în acel rol.
Celeste Aida... care, prin spatele lui Radames care o slăvește, vine, pleacă, aduce rufe, le întinde...
Amneris e într-o fustă albă pană la genunchi, cămașă în pătrăţele deschise la culoare, pantofi negri... de ce n-ar vrea oricine să iasă cu ea în oraş?
(Scuze, la aşa montare, aşa întrebare! )
Vine grasa cu tava, Radames păleşte! :-) ) ) Știu rolul, Verdi a gândit ceva, dar situația de pe scenă e absolut hazlie privindu-le pe cele două.
În semn de adâncă prietenie, Amneris îi dă și ei un pahar de cognac.
Oastea e o gașcă de petrecăreţi. Fiecare îl salută ca la armată, cu mâna la chipiu, pe "faraon", acesta în costum bleu deschis. "Să vină mesagerul! " Acesta vine și, poate prima chestie cu o logică, le arată celorlalţi pe un laptop detaliile pe care le comunică.
"Zeiţa Isis a ales conducătorul oastei: Radames! " În semn de leadership (tare exprimarea, ha?), faraonul îi dă acestuia... o mitralieră.
Cor... se cântă, se dansează zbânţuit, "Guerra! ", "Guerra! ", "Guerra! Guerra! Guerra! "... mai multe cupluri fac amor pe canapele...
Beţivi, sticle, ffurouri... oamenii se bucură și se pregătesc de război, ce mai!

Învestirea lui Radames ca și comandant suprem al forţelor armate. Petrecăreţii intră unul câte unul și salută ca soldații, cu mâna la chipiu. Unii au mitraliere, veste antiglonţ, unii sunt chelioşi, burtoşi, unii bătrâni... că la răzbel, coane Fănică!
Ca pregătire, Radames e tuns scurt, soldăţeşte. Asta da metaforă...
Preotul ia un smoc de păr și îl duce Aidei, presupun că să o sperie și să-i arate cine-i şefu! Deși mă îndoiesc că femeia în casă avea pretenţii în acest sens...
Apoi Radames și ceilalţi sunt îmbrăcați în cămăși negre, pantaloni și veste ca la jandarmerie.
Finalul ritualului e unul de legendă: Radames trage cu pistolul spre Phta!

Actul al doilea. Amneris fumează și bea votcă sau vermut. Îl așteaptă pe Radames în deplină abstinență de vicii. :-) Are pantaloni lungi largi, crem și e tot sexy.: -)
Dansul micilor negri... nu v-ați fi gândit la aşa ceva! În primul rând, nu are negri! (Asta dacă o exceptăm pe Aida.) Apoi "dansul" e de fapt o luptă între Amneris, care bea de stinge, și Aida, care îi ia paharul la un moment dat și încearcă să o oprească să nu devină o alcoolică. Ca să fie mai convingătoare, îi dă lui Amneris tava pe care stăteau paharele să se uite în ea ca în oglindă și să vadă în ce hal a ajuns... Darrr io cu cine votez, coană Aidico? :D
Marșul triumfal e și mai penibil. Corul e în spate și nu e grupat, la tv se schimbă ecranul în diferite culori, unii în spate dansează, într-o altă parte unii sunt torturați, iar într-un alt loc e loc și pentru o repriză de sex...
Radames e beat turtă, trântit pe o canapea. La marș se ridică și salută, apoi ia pistolul și... joacă ruleta rusească punându-şi pistolul la tâmplă!!!
Din nefericire, nu reuşeşte să "câştige", aşa că se prăbuşeşte pe canapea și adoarme tun. și ce poate fi mai penibil - pardon, mai metaforic - decât să vină faraonul și să zică "Salvator de la patriaaa, io te salutooo! ", iar tu să dormi ca porcu după cină? :D
Într-un final, "preotul" îl ridică pe beţiv de pe canapea...

Actul 3, Amneris vine în templu să se roage. În fața "templului"... acelaşi decor, canapele, lampioane, ... ca un magazin de mobilă. Aida spală pe jos. Nu e de mirare, arată parcă desprinsă din "Coliba unchiului Tom", celebra carte despre sclavia negrilor scrisă de Harriet Beecher Stowe.
"O patria mia", apar trei copii cu un elicopter de jucărie. (Aida are disfuncţionalităţi în voce. La 225 de euro biletul?!?) "Tu sei la schiava", Amonasro aruncă cu bani în Aida, apoi scoate și un pistol pe care îl vantură prin aer. "Un nuovo terra", în spatele celor doi intră în scenă o familie cu copii, una dintre puţinele iniţiative reuşite din montare. Dar nu durează mult, Amneris iese din templu și se joacă cu copiii - de ce?!? Apare și "preotul", se aşază și el pe o canapea. În prim plan, Aida ia pistolul și ameninţă că se sinucide, Radames decide să fugă prin Valea Napatei. Din fericire, aceasta nu a fost prezentată pe scenă...

Judecata. Înainte de ea, Amneris pune gărzile (în ce calitate? care gărzi?) să îl aducă pe Radames. Îi oferă, desigur, un pahar, dar nici asta, pe lângă că ea arată hot, nu îl convinge pe acesta să renunţe la...
Se strâng "preoţii". Parcă e o gaşcă de petrecăreţi adunată la cârciumă. La finalul scenei poate cea mai penibilă fază, când Amneris spune "E și chiaman miniştri del ciel! " ("Şi ei se numesc reprezentanţi al cerului")
Radames, care arată ca Van Damme, este adus purtând pe cap o glugă care îi acoperă capul, inclusiv fața. Din tavan coboară două fire electrice la care Radames avea să fie curentat ulterior când petrecăreţii decid că este traditor. Într-o parte, Amneris își joacă bine rolul primit, se frământă, își muscă unghiile, are gesturi bine interpretate de alcoolică.
Finalul actului 3 e apoteotic: din tavan cad pe toată scenă bucăţi de hârtie, rigips și polistiren...

Actul 4, în sfârşit. Decorul, desigur, e acelaşi. Aida e în negru, la fel Amneris, desigur, mult mai sexy decât rivala sa. Se văd reciproc și își strâng mâinile, o idee care mi s-a părut interesantă, apoi Amneris se depărtează, iar Aida și Radames dansează lent. Apoi cei doi se întind pe o canapea și mor, se sting luminile din scenă, rămânând aprinse numai globurile albe ale lustrelelor din tavan.

Am întrebat pe cineva local din public și despre Elena Moşuc, solistă angajată permanent la Zurich, iar despre ea am primit epitetul "marvelous" ("minunată"). Am mai aflat că Ramfis era interpretat de un român din România de Est și m-am bucurat că am prins trenul imediat după spectacol. :-) Cu mici excepții, s-a cântat bine și faptul că n-au modificat și muzica este de apreciat. :D Aveam pretenţii mult mai mari ţinând cont de costul biletelor, dar mi s-a confirmat că numai aceasta este diferența de bază dintre Vest și Est, spectacole bune și foarte bune putând fi văzute și în partea noastră a Europei.


Distribuția:
Aida: Latonia Moore
Amneris: Veronica Simeoni
Radames: Aleksandrs Antonenko
Amonasro: Andrzej Dobber
Ramfis: Alexei Botnarciuc (România de Est, alias Republica Moldova)

Dirijor: Fabio Luisi
Producție: Tatjana Gürbaca
Scenografie: Klaus Grunberg
Lumini: Klaus Grunberg
Costume: Silke Willrett
Maestrul corului: Jurg Hammerli
Dramaturgie: Claus Spahn

Nota actuala: 9.5 (din 2 note acordate) - Acorda o nota!



Alte titluri din aceeasi categorie

04-06-2020: Opera Regalã din Londra îşi reia activitatea
London Royal Opera House - Covent Garden (Opera Regalã din Londra) organizeazã primul spectacol dupã perioada închiderii forțate din cauza virusului Corona. Pe 13 iunie, ROH organizeazã un concert denumit chiar "Live from Covent Garden" ("În d ... [ continuare ]
Din categoria Stiri opere din strainatate

25-11-2019: Opera din Ruse împlinește 70 de ani de la prima premieră
Miercuri plecăm în expediție la Ruse! Să mă contacteze cine dorește să vină cu noi!
Opera din Ruse împlinește 70 de ani de la prima premieră, "Traviata", 27 noiembrie 1949
Miercuri, 27 noiembrie 2019, ora 19, organizează o ... [ continuare ]
Din categoria Stiri opere din strainatate

27-08-2015: Program SEPTEMBRIE, Arena di Verona - Spectacolele incep la ora 20:45
Marti, 1 Septembrie la ora 20:45, Nabucco (Giuseppe Verdi)
Miercuri, 2 Septembrie la ora 20:45, Aida (Giuseppe Verdi)
Joi, 3 Septembrie la ora 20:45, Romeo si Julieta (Charles Gounod)
Vineri, 4 Septembrie la ora 20:45, Barbierul ... [ continuare ]
Din categoria Stiri opere din strainatate

25-07-2015: Program AUGUST, Arena di Verona - Spectacolele incep la ora 20:45
Sambata, 1 August la ora 20:45, Barbierul din Sevilla (Gioachino Rossini)
Joi, 6 August la ora 20:45, Tosca (Gioacomo Puccini)
Vineri, 7 August la ora 20:45, Barbierul din Sevilla (Gioachino Rossini)
Sambata, 8 August la ora 20:4 ... [ continuare ]
Din categoria Stiri opere din strainatate

15-06-2015: Program IULIE, Arena di Verona - Spectacolele incep la ora 21:00
Vineri, 3 Iulie la ora 21:00, Nabucco (Giuseppe Verdi)
Sambata, 4 Iulie la ora 21:00, Don Giovanni (Wolfgang Amadeus Mozart)
Duminica, 5 Iulie la ora 21:00, Aida (Giuseppe Verdi)
Marti, 7 Iulie la ora 21:00, Aida (Giuseppe Verdi) ... [ continuare ]
Din categoria Stiri opere din strainatate

In constructie
Romna English Italiana Deutsch Franais Espaol
Optiuni
Articole recomandate
Grup stiri opera
Autori articole
Traducatori
Linkuri opera
Linkuri utile
Program lunar
Harta opere Romania
Orase stiri opera
Harti website
Website-ul in Europa
Website-ul in Asia
Website-ul in Africa
Website-ul in Romania
Website-ul si Angela Gheorghiu
Website-ul si Elena Mosuc
Website-ul si Teodor Ilincai
Imagini opere
Wallpapere opere
Opere din lume
Opere din Europa de Est
Opere din Europa de Vest
Opere din Europa de Nord
Opere din Africa
Opere din Asia
Opere din Australia
Opere din America de Nord
Opere din America de Sud
Atentie!
Meditatii
Meditatii Cazare Sondaje Meditatii Craiova Dictionar Creare site

Website despre teatrele de opera si opereta din Romania si Europa

© Opera Nationala 2010 - Prezent

Dictionar   Meditatii   Creare site