OperaRail 2020 OperaRail 2019 OperaRail 2018 OperaRail 2017 OperaRail 2014 OperaRail 2016 RomaniaRail 2015 ChinaRail 2015 OperaRail 2015 OperaRail 2013 OperaRail 2012 OperaRail 2022 OperaRail 2021 Teodor Ilincai Ludovic Spiess Felicia Filip Elena Mosuc Angela Gheorghiu Leontina Văduva Cristian Mihăilescu Ionut Pascu Viena StaatsOper Teatro Alla Scala Milano London Royal Opera House Budapesta Opera Munchen Bayerische StaatsOper Arena din Verona Stockholm Opera Regala Festivalul Puccini Ruse Opera Oslo Operaen Viena VolksOper Sofia Opera House |
Aida 1913, Arena din Verona 2014
[ Autor Adrian Trasca ] [ Link poze: http://www.operanationala.ro/poze/poze.php?id_categ=8&nume_categ=verona---aida-1913 ]
 Am fost intrebat de mai multe ori de ce ma duc sa vad aceeasi opera daca am mai vazut-o o data. Am raspuns simplu, pentru ca imi place! Acest raspuns e valabil in majoritatea situatilor, dar exista cazuri in care nu e decat partial adevarat, iar "Aida" la Arena din Verona, montarea in versiunea originala, cea din 1913, este unul dintre cazuri, raspunsul corect fiind aici... pentru ca e magica!
Aida 1913 a fost prima opera pe care am vazut-o in Italia, in ultima zi a lui august 2011. Un an mai tarziu, in 2012, mi-a fost asa de dor de ea incat, desi eram in mijlocul unei "serii" de spectacole vazute consecutiv si ar fi trebuit sa fiu satul de opera, am revazut acea "Aida" de trei ori in interval scurt de timp, la cateva zile!
In acest an, 2014, Aida va ramane pentru mine memorabila si pentru un alt motiv personal: am fost la spectacol pentru prima oara cu copilul de 6 ani al unor prieteni si, desi desigur ca nu a inteles mare lucru - recunoscand, totusi, "Quella e la principessa"! :-) - dar i-a placut si a aplaudat, uneori chiar si in timp ce se canta, deranjand un pic si spectatorii din zona, care unii l-au privit amuzati, altii un pic deranjati, deh, ... ca la romani, era sa scriu. :-)
(Inca de pe vremea cand aveam in grija site-ul oficial al Operei Nationale din Bucuresti, mi-am facut frumosul obicei de a invita la Opera prieteni si cunoscuti, ajung acum la frumoasa cifra de 63 de persoane invitate de-a lungul timpului, dintre care 27 au venit cu mine prima oara pentru ei la un spectacol de opera! Baiatul despre care am scris este cel mai mic invitat al meu ca varsta.)
Din fericire, nimic schimbat fata de anii precedenti. Doua obeliscuri egiptene in stanga si in dreapta scenei, doua grupe egale de patru stalpi pictati cu modele egiptene sustin un fel de grinda ce simbolizeaza templul egiptean pe care spectatorul il intuieste deasupra. Remarc tricolorul romanesc alcatuit dintr-o grupa de dungi orizontale pictate pe stalpi si asta ma amuza, facand "calcule" ca adeptii zeului Ra inca din urma cu 4000 de ani ravneau la simbolul nostru national. :-)
Costumele au fost... perfecte. Si greu de descris, deoarece sunt foarte multe. Ca de obicei, mai ales la "Aida", foarte multi oameni pe scena, cantareti (membri ai corului - al corurilor, de fapt), balerini si balerine, precum si caii, si ei aveau o costumatie sumara. :-) Si in acest an caii au fost cei mai politicosi, dupa ce au parcurs scena, au facut deja traditionala plecaciune in fata spectatorilor. :-)
Actul al treilea, obeliscurile in laterale, iar in dreapta un grup dintre cele doua de patru coloane, dar asezat oblic. In partea stanga, cativa palmieri inalti printre care erau "grupuri" de tufisuri inalte simbolizand o padure. Amneris vine la templu prin spatele acestora cu o barca de lemn, care ramane intre "padure"si templu pe toata durata tabloului.
Templul in care este judecat Radames, cam mic in comparatie cu decorurile celelalte. E reprezentat de trei randuri de cate patru stalpi patratosi grosi si cu modele egiptene in relief pe ei si peste care exista o suprafata (o podea) nu doar de decor, pe ea se vor urca mai tarziu dansatoare si Amneris. Momentan Amneris si Radames discuta in fata (stalpi) lor, apoi vin preotii si intra in templu printre stalpii din mijloc, dar aplecandu-si toiagele, care nu sunt cu mult mai inalte decat ei, pentru a avea loc.
Neplacut si nepotrivit, mai ales tinand cont de posibilitatile Arenei, templul este folosit in ultima parte si ca mormant al lui Radames. "La fatal pietra" nu exista, iar bratele puternice ale fostului general egiptean nu are ce pietre sa incerce sa mute, asa cum spun versurile. O scapare pe care ma gandesc ca organizatorii nu au corectat-o deoarece, presupun, montarea este o copie a celei originale din 1913 si or fi vrut sa o pastreze intacta, cu realizarile si erorile ei. Radames iese din "mormant" in fata scenei si canta, urmat fiind apoi de Aida. Pe templul-mormant danseaza balerine imbracate in haine albe si lungi, iar in spatele scenei, pe trepte, incadrati de un mare V intors realizat din faclii arzand, soldatii egipteni canta imnuri de slava preotilor lor.
Printr-un concurs de imprejurari, de fapt mai multe, de aceasta data am stat la fiecare act in alt loc pe scaun, vazand astfel opera din 4 unghiuri diferite. Din toate arata foarte frumos si, chiar daca prietenii de care spuneam s-au mutat de la Verona, iar la anul nu voi mai beneficia da amabilitatea lor, voi merge sa revad "Aida" la Verona, chiar daca dupa spectacol voi pleca direct la tren, tarand trolerul dupa mine... Arta cere sacrificii. ;-)
Distributia
Aida: Monica Zanettin - debut la Arena di Verona în Aida
Radames: Marco Berti
Amneris: Anita Rachvelishvili
Amonasro: Marco Vratogna
Dirijor: Daniele Rustioni
Regia Gianfranco de Bosio
Coregrafia: Susanna Egri |
Nota actuala: 9 (din 1 note acordate) - Acorda o nota!
Alte titluri din aceeasi categorie26-08-2022: Program septembrie 2022 la Verona Joi, 01 septembrie, ora 20:45, OPERA, La Traviata
Vineri, 02 septembrie, ora 20:45, OPERA, Turandot
Sâmbătă, 03 septembrie, ora 20:45, OPERA, Nabucco
Duminică, 04 septembrie, ora 20:45, OPERA, Aida ... [ continuare ] Din categoria Stiri opere din strainatate
19-07-2022: Program august 2022 la Verona Joi, 04 august, ora 20:45, OPERA, Turandot
Vineri, 05 august, ora 20:45, OPERA, Aida
Sâmbătă, 06 august, ora 20:45, OPERA, La Traviata
Duminică, 07 august, ora 20:45, OPERA, Turandot
Miercuri, 10 august, ora 20 ... [ continuare ] Din categoria Stiri opere din strainatate
23-03-2021: Opera din Varna a anulat spectacolele lunii martie În conformitate cu noile măsuri anti-epidemice introduse la 22 martie 2021, echipa Centrului de producție muzicală și teatrală din Varna a anulat, așa cum s-a anunțat deja, toate spectacolele și turneele din martie ale Teatrului Dramatic Sto ... [ continuare ] Din categoria Stiri opere din strainatate
12-10-2020: Opera din Barcelona a susÈ›inut un concert în faÈ›a a 2.292 de plante Opera din Barcelona a susÈ›inut în această vară un concert în faÈ›a a 2.292 de plante. La o zi după încheierea stării de urgență în Spania, opera Gran Teatre del Liceu din Barcelona a fost redeschisă printr-un spectacol inedit, intitulat â ... [ continuare ] Din categoria Stiri opere din strainatate
04-06-2020: Opera Regalã din Londra îşi reia activitatea London Royal Opera House - Covent Garden (Opera Regalã din Londra) organizeazã primul spectacol dupã perioada închiderii forțate din cauza virusului Corona. Pe 13 iunie, ROH organizeazã un concert denumit chiar "Live from Covent Garden" ("În d ... [ continuare ] Din categoria Stiri opere din strainatate
|
|