"Muzica este un raspuns caruia nu i se poate pune nicio intrebare!"
(Nichita Stanescu)
Opera Poze Personalitati Forum Contact
Stiri Opera Nationala
Articole OperaNationala.ro Articole OperaNationala.ro
Opere din Romania Opere din Romania
Opere din străinătate Opere din străinătate
Artisti români Artisti români
Stiri opera Stiri opera
Stiri opereta si muzical Stiri opereta si muzical
Stiri balet Stiri balet
Stiri concerte Stiri concerte
Stiri culturale Stiri culturale
Stiri muzică simfonică Stiri muzică simfonică
Interviuri Interviuri
Alte articole Alte articole
Stiri teatru Stiri teatru
Stiri teatru pentru copii Stiri teatru pentru copii
Bancuri sofisticate :-) Bancuri sofisticate :-)

Stiri alte categorii
Spectacole de operă Spectacole de operă
Aida
Asa fac toate (Cosi fan tutte)
Barbierul din Sevilia
Boema
Carmen
Cavalleria rusticana
Clemența lui Tito
Don Giovanni
Don Pasquale
Elixirul dragostei
Flautul fermecat
Freischutz
Germanicul (Il Germanico)
Gianni Schicchi
Idomeneo, Regele Cretei
MacBeth
Madama Butterfly
Manon Lescaut
Mikado
Nabucco
Nunta lui Figaro
Orfeu în infern
Paiațe
Peer Gynt
Rapirea din Serai
Rigoletto
Romeo și Julieta de Charles Gounod
Samson și Dalila
Simone Boccanerra
Tosca
Traviata
Tripticul (Il trittico)
Trubadurul (Il trovatore)
Turandot
Opere din Romania Opere din Romania
Opera Națională București
Opera Comică pentru Copii Bucuresti
Teatrul National de Opereta Bucuresti
Opera Română Craiova
Opera din Brasov
Teatrul National de Opera si Balet Constanta
Opera Nationala Română Iasi
Opera Nationala Română Cluj-Napoca
Opera Nationala Română Timisoara
Teatrul Național de Operă și Operetă "Nae Leonard" Galați
Opera Maghiara din Cluj-Napoca
Teatrul National de Opera si Balet Chisinau
Teatrul de Balet Sibiu
Festivalul Opera Nights - Hunedoara, Deva
Teatrul Muzical Ambasadorii Bucuresti
Teatrul "Stela Popescu" Bucuresti
Opera Vox Cluj-Napoca
Festivalul Internațional "George Enescu"
Theater du Soleil Entertainment
Grand Cinema Digiplex Băneasa
Teatrul de Revistă "Constantin Tănase"
Opere din străinătate Opere din străinătate
Arena din Verona
Budapesta Opera
Festivalul Puccini
London English National Opera
London Royal Opera House
Munchen Bayerische StaatsOper
New York Metropolitan Opera
Oslo Operaen
Ruse Drjavna Opera
Stockholm Royal Swedish Opera
Teatro alla Scala Milano
Teatro dell Opera di Roma
Varna Opera House
Viena StaatsOper
Viena VolksOper
Artisti români Artisti români
Angela Gheorghiu
Cristian Mihăilescu
Elena Mosuc
Felicia Filip
Haricleea Darclee
Ionut Pascu
Leontina Văduva
Lucian Petrean
Ludovic Spiess
Teodor Ilincai
Stiri teatru Stiri teatru
Teatru la cinema
Teatre București Teatre București
Teatrul Țăndărică București
Teatrul Ion Creangă București
Teatrul Național București
Teatrul Național pentru Copii Abracadabra București
Teatrul Nottara Bucuresti
Teatrul Odeon București
Teatre Muntenia Teatre Muntenia
Ateneul Popular Maior Gheorghe Pastia Focșani
Teatrul Alexandru Davila Pitești
Teatre Oltenia Teatre Oltenia
Teatrul Colibri Craiova
Teatre Dobrogea Teatre Dobrogea
Teatrul Căluțul de mare Constanța
Teatrul de Stat din Constanța
Teatre Oltenia Teatre Oltenia
Teatrul Elvira Godeanu Târgu-Jiu
Teatre Moldova Teatre Moldova
Teatrul Gulliver Galați
Teatre Oltenia Teatre Oltenia
Teatrul Municipal Drobeta Turnu Severin
Teatre Muntenia Teatre Muntenia
Teatrul Municipal Maior Gheorghe Pastia Focșani
Teatre Oltenia Teatre Oltenia
Teatrul Național Caracal
Teatrul Național Craiova
Teatre Ardeal Teatre Ardeal
Teatrul Național Târgu-Mureș
Teatre Banat, Crișana, Maramureș Teatre Banat, Crișana, Maramureș
Teatrul Național Timișoara
Teatre Moldova Teatre Moldova
Teatrul Național Vasile Alecsandri Iași
Teatrul pentru copii și tineret "Luceafărul" Iasi
Teatre Ardeal Teatre Ardeal
Teatrul Sică Alexandrescu Brașov
Teatre Muntenia Teatre Muntenia
Teatrul Tony Bulandra Targoviște
Teatrul Toma Caragiu din Ploiesti
Spectacole de opereta si muzical Spectacole de opereta si muzical
Cartea junglei
Doctor Jivago
Femeia, eterna poveste
Frozen
Liliacul
Logodnicul din lună
My Fair Lady
Rebecca
Sânge vienez
Silvia
Sunetul muzicii
Tara surasului
Vaduva vesela
Zaraza
Spectacole de balet Spectacole de balet
Corsarul
Don Quijote
Frumoasa din Padurea Adormita
Giselle
Lacul lebedelor
Medea
Spargatorul de nuci
Zorba grecul
Concerte de muzica simfonica Concerte de muzica simfonica
Anotimpurile de Vivaldi
Recviem de Mozart
Recviem de Verdi

Bad Hersfeld Himmlische Aida

[ Autor Adrian Trasca ]

[ Din categoria Articole OperaNationala.ro ]
[ Subcategorie OperaRail 2014 ]
[ Subcategorie II Aida ]
[ Data articol: 2014-08-12 ]
[ Din localitatea Bad Hersfeld ]
[ Tara Germania ]

[ Link poze: http://www.operanationala.ro/poze/poze.php?id_categ=11&nume_categ=bad-hersfeld---himmlische-aida ]

Româna English Deutsch Français

Bad Hersfeld Himmlische Aida

 1239 Cand te afli in Germania, e musai sa calatoresti cu trenul InterCity macar o data. E adevarat, trenuri de mare viteza exista si in Franta (TGV), Spania (Ave), Italia (Freccia) sau Anglia (Eurostar), dar ICE-urile nemtesti au parca o alura mai prietenoasa. Sau cel putin asa le percep eu, poate si pentru ca, in 2010, un ICE a fost primul tren cu care am calatorit cu 300 km pe ora si poate si pentru ca am mers cel mai mult cu ele, Germania fiind "in drum" dinspre Romania spre Anglia, Danemarca, Franta si altele. Si imi place sa repet experienta ori de cate ori am ocazia, cum ar fi acum, cand am venit glont de la Koln la Frankfurt cu un astfel de... glont.

Drumul continua din Frankfurt (am Main) cu alte trenuri "mai lente" si ajungi in gara total necunoscutului orasel Bad Hersfeld, iar pe peron, deasupra tablei pe care scrie numele orasului, se afla o alta tabla pe care scrie... "Festspielstadt"! Nu stiu eu germana, dar "stadt" e "oras", "fest" suna a "festival", iar "spiel" e "joc", adica... "Bad Hersfeld, orasul festivalului"!

Asa de... grossen (mare) sa fie festivalul? Nu stiu cat de cunoscut este in lumea "mare" a Operei, dar am aflat ca "Bad Hersfelder OpernFestSpiele" are, incluzandu-l, desigur, si pe acesta, 54 de ani de activitate! Iar anul debutului sau, 1951, mi se pare cu atat mai important de remarcat si apreciat, cu cat nu trecusera decat 5 ani de la sfarsitul celui de-al doilea razboi mondial, pierdut, dupa cum se stie, de nemti, iar atunci Germania era o tara complet distrusa, la propriu, si plina de ruine.

StiftsRuine, locul unde se desfasoara festivalul, nu este insa o ruina ca urmare a sangerosului razboi amintit, ci reprezinta ramasitele unei constructii care pare a fi fost facuta prin anii 769 (nu 1769! ) si care a fost vizitata in 1521 de Martin Luther, ale carui actiuni au dus la nasterea religiei protestante, una dintre cele mai importante din lume. Am gasit StiftsRuine descrisa pe un site... lutheran ca fiind cea mai mare ruina din lume a unei biserici romano-catolice!

Am ajuns, deci, in gara din Bad Hersfeld la linia a treia. Am coborat in pasajul de trecere pe sub linii pentru a ajunge in gara propriu-zisa - banal, nu? - dar pasajul...
Pasajul avea peretii de sticla, imagini contururi de cantareti si motive muzicale, masti de teatru, imagini de epoca (tot contururi), iar peretii erau luminati alternativ in mai toate culorile de baza, violet, rosu, portocaliu, galben, verde, albastru, trecerea de la o culoare la alta facandu-se difuz, placut, dar un pic cam repede. (In albumul foto am introdus mai multe fotografii din pasaj.)
Imagine


Am intrebat cum ajung la StiftsRuine - ca turist, in Germania nu trebuie sa stii germana, cred ca peste 80% dintre nemti vorbesc engleza - si am pornit intr-acolo. (Desigur, trebuie sa stii engleza. :-) ) Orasul e banal in prima parte, dar zona de centru e frumusica si are un iz medieval, chiar daca probabil a fost reconstruita dupa al doilea razboi mondial, asa cum s-a intamplat cu majoritatea oraselor germane. Usor, usor, nu mai e nevoie sa intreb care-i drumul, vad din ce in ce mai multi oameni care se indreapta in aceeasi directie. Parca sunt aliniati si, desi vorbesc intre ei, linistea pare asezata pe strazi. Doar un român cu un troler troncanind micile roti pe dalele de piatra "strica" atmosfera. :-)

StiftsRuine e ca o cetate mica si veche. Ca alura, seamana cu manastirea Chiajna-Giulesti, aflata la marginea Bucurestiului, ziduri inalte, "gauri" in acoperis si in ziduri, dar e mai mare si, mai ales, e utilizata. Organizatorii au montat un acoperis de panza peste zona in care stau spectatorii, iar in fata intrarii se afla vreo 15 steaguri, dintre care le-am remarcat pe cele ale Italiei, Frantei, Statelor Unite si, desigur, Germaniei. Intre steaguri si intrarea in cetatea-biserica se afla cateva mese, iar cativa nemti beau in picioare un pahar probabil de sampanie. Intru, "sala" are multe scaune (vreo 1600 - toate aveau sa aibe locatari), zona in care stau spectatorii e acoperita, dar scena nu!

Ora de incepere a spectacolului: 20, 30. E 20, 30, apare dirijorul. Si incepe opera. Vreo surpriza? :-)

Decorul este simplu, doar doi sfincsi pusi undeva pe scena in centru-stanga si centru-dreapta. Montarea pare semi clasica, deducand si dupa "decoruri", si dupa costumele lui Radames si ale preotului, primul intr-un tricou ca o tunica maro, pantaloni si cizme crem, al doilea intr-o roba alba, lunga, centura aurie si gulerul mare cu modele aurii.

Incep si cuvintele si... ma bufneste rasul!!! Se canta... IN GERMANA!!! :-) ) )

"Aida" in germana! :-) ) )

Celesten Aiden :-) ) )

Desigur, nu asa se spune in nemteste, dar mi-a placut sa germanizez un pic numele celebrei arii a lui Radames din primul act, mai ales ca inca ma aflam sub influenta amuzamentului de a vedea "Aida" in germana - neplanificat, de aceasta data -, la nici doua saptamani dupa ce vazusem "My Fair Lady" in germana! :-)

Himmlische Aida! ;-)

La sfarsitul ariei, alta surpriza: nemtii nu aplauda, desi Radames a cantat bine! Nu le-o fi placut varianta in germana! :-) ) )

Amneris are o platosa aurie, o fusta lunga alba cu verde pe verticala si ceva alb in picioare. Aida, rochie gri cu maro cu porocaliu inchis cu verde inchis tot pe verticala. Ambele au trasaturi germanice dar stiluri diferite de figura.

Primele aplauze vin ca o surpriza si se aud dupa ce canta toti trei impreuna. Deci nu din cauza ca nu le-a placut partitura in germana nu au aplaudat prima oara! :-) Atunci sa caut o explicatie... economica, asa gandesc ca au gandit si nemtii, economic, aplauzele de acum erau tot alea ca numar si durata, dar se imparteau la trei si satisfaceau vanitatea a trei cantareti deodata. :-)


Acum o sa incerc sa va stimulez imaginatia. E destul de greu, mai ales ca nu am nici partitura, nici cum sa scriu una, dar incerc. Ia, sa vedem!
Intai ton jos, apoi doi timpi pauza. "Tenfelt! " Ton un pic mai sus, apoi alti doi timpi pauza. "Tenfelt! " Urmeaza de trei ori succesiv, fara pauze intre, prima oara ton mai sus decat data trecuta, apoi cel mai de sus, a treia oara pe ton intre ultimele doua dati. "Tenfelt! " "Tenfelt! " "Tenfelt! "

Ia, acum din nou, cursiv, cum am descris mai sus:
"Tenfelt! "
"Tenfelt! "
"Tenfelt! " "Tenfelt! " "Tenfelt! "

Buuun! Acuma cine stie "Aida" va identifica usor ce am "cantat" in cor "impreuna":
"Guerra! "
"Guerra! "
"Guerra! " "Guerra! " "Guerra! "

Este ca suna dragut "Aida" in germana? :-) ) )


Las placerea cunoscatorilor de germana sa descopere ce este "Tenfelt"-ul meu. :-) Eu l-am dezbatut cu un prieten care stie germana - si caruia ii multumesc pentru rabdarea avuta - si am "migrat" printre variantele "Zum Kampf" (traducerea exacta din italiana), "Zum Feld", "Schlachtfeld" si cea mai apropiata ca asemanare fonetica, "Dem Feld".


A lipsit "Dansul micilor negri" si instrumentalul de dupa Marsul Triumfal! Dar si alte arii, destul de multe, lucru foarte neplacut!

Marsul triumfal, sunt adusi prizonierii. Sunt legati toti de o sfoara lunga, din care isi scot mainile cand sunt eliberati.
Preotii egipteni au niste besici pe cap care sa ii faca sa arate ca au chelie. Costume lor totusi parca nu sunt total egiptene.
Lipseste si dialogul dintre Aida si tatal ei dupa ce faraonul ii da lui Radames mana lui Amneris! Dar se aud H-uri, T (Tz) -uri, N-uri si Z-uri din belsug. :-)

Nu s-a dat pauza intre actele 1 si 2! De fapt, nu s-a dat nicio pauza pana la final (! ) si asa am inteles de ce spectacolul se termina repede, la 11, desi a inceput la 8, 30. Si m-am mai gandit ca organizatorii, germani, au actionat in stilul idolului lor liric, Wagner, care a compus opere lungi, interminabile, care sa tina spectatorul legat de scaun ore in sir.

Templul din actul al treilea nu este nevoie sa fie construit - doar ne aflam intr-un templu-biserica :-) - asa ca niste lumini albastre pornind de jos in sus pe stalpi sunt suficiente pentru a il simboliza. Amneris e acum in rochie rosie.

Tzu fliiiighen! Adica "Zu fliegen! " :-)
Alias "Fugiaaaamo! " :-)

"Abandonar la patria! " - in spate, printre sparturile din ziduri, se vede luna!
Imagine


Scena fugii lui Amonasro si Amneris, montata prost, ca mai peste tot! Cred ca este scena cea mai prost montata de catre mai toate teatrele de opera! Sunt niste timpi acolo pe care regizorii ii ignora, ori din superficialitate, ori din... nepricepere, in majoritatea montarilor in timpii respectivi Amonasro avand timp berechet sa o omoare pe Amneris, iar alta eroare des intalnita, Radames ii ia cutitul din mana lui Amonasro de parca acesta i l-ar da prieteneste, de bunavoie. Sa "votez", totusi, pentru superficialitatea regizorilor?

Inainte de judecata lui Radames are loc o schimbare de lumini din usor albastru in rosu puternic. In mrejele acestei culori are loc judecata, iar dupa ce preotii il condamna pe Radames la moarte, apare primul si singurul beneficiu al montarii spectacolului in limba locala: Blestemele lui Amneris adresate preotilor suna foarte bine in limba germana! :-) ) )

Aplauze furtunoase la final. Urale si chiar fluieraturi admirative! Este ora 22, 44, spectacolul a durat doar doua ore si 13-14 minute!
Apoi sala se goleste repede, desi nu sunt decat doua iesiri, iar acestea se concateneaza apoi intr-una singura, ma larga, e adevarat.

Dupa ce am vazut atat atat opereta mea favorita, "My Fair Lady", cat si opera mea favorita, "Aida", in germana, o limba scrshnitan und zjnepotriviten fur muuuzica, asa cum insusi Mozart afirma, concluzia este una banala, dar de evidentiat: muzica buna suna bine in orice limba este cantata!

PS: Am mai invatat un cuvant in germana. :-) "Bad" inseamna "spa" in engleza, adica "statiune balneo-climaterica". Vedem si la Baile Herculane un spectacol printre ruine? ;-)

Nota actuala: 9.5 (din 2 note acordate) - Acorda o nota!



Alte titluri din aceeasi categorie

08-11: Aida storica 19132024
Aida la Verona 100 + 1. O sută de emoții plus una, a ta!

Arena di Verona, cel mai italian loc de pe Pământ!

Acestea sunt sloganurile prin care Arena di Verona a ales in acest an, 2024, să promoveze Festivalul de O
... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

05-11: OperaNationala.ro, 15 ani de activitate
Website-ul OperaNationala.ro a împlinit 15 ani de activitate!

Numărul total de știri și articole incluse în website este 4050, iar numărul de știri despre teatrele de operă din România

Opera Nationala Bucurest
... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

02-11: Ottelogir ed siv al Arepo nid Atsepadub
Rigoletto de vis la Opera din Budapesta

Ottelogir ed siv al Arepo nid Atsepadub
sau
atsepaduB nid arepO al siv ed ottelogiR

Veneam de la ... Helsinki! Fusesem ghid de turism pe ruta Cluj-Napoca - Oradea - Kosice - Cracovia - Vilnius - Riga - Tallinn - Helsinki
... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

26-10: Va e vedi Tosca a Verona! 2024
Puii mei au văzut prima oară "Tosca" la Teatro dell`Opera di Roma, acolo unde a avut loc premiera mondială în 1900! Am să repet asta cu fiecare ocazie potrivită! :-) Aida avea 2 ani și 2 luni, Mihai avea 2 ani și 10 luni! Pentru Aida a fost c
... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

25-10: TimiTosca bănățeană, ultima penultima redută
"Tosca" la Timișoara este primul spectacol văzut în capitala Banatului de către ... Bebe Mihai! Puiul meu are 4 ani și 8 luni și a fost ... la aproape toate operele din România! De acum lipsește numai Opera din Iași, iar dintre operele româ
... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

In constructie
Româna English Italiana Deutsch Français Español
Optiuni
Articole recomandate
Cautare
Autori articole
Traducatori
Linkuri opera
Linkuri utile
Program lunar
Harta opere Romania
Orase stiri opera
Harti website
Website-ul in Romania
Website-ul in Europa
Website-ul in Asia
Website-ul in Africa
Website-ul si Angela Gheorghiu
Website-ul si Elena Mosuc
Website-ul si Teodor Ilincai
Imagini opere
Wallpapere opere
Opere din lume
Opere din Europa de Est
Opere din Europa de Vest
Opere din Europa de Nord
Opere din Africa
Opere din Asia
Opere din Australia
Opere din America de Nord
Opere din America de Sud
Atentie!
Meditatii
Meditatii Cazare Sondaje Meditatii Universitatea Craiova Dictionar Creare site
Prezentari opere Romania
Opera Nationala Bucuresti
Teatrul Liric "Elena Teodorini" Craiova
Opera din Brasov
Opera Nationala Romana Cluj-Napoca
Opera Nationala Romana Iasi
Opera Nationala Romana Timisoara
Teatrul National de Opera si Balet Constanta
Teatrul Muzical "Nae Leonard" Galati
Teatrul National de Opera si Balet Chisinau
Teatrul de Opereta Bucuresti
Opera Comica pentru Copii Bucuresti

Articole OperaNationala.ro
Bilanturi
ChinaRail 2015
OperaRail 2012
OperaRail 2013
OperaRail 2014
OperaRail 2015
OperaRail 2016
OperaRail 2017
OperaRail 2018
OperaRail 2019
OperaRail 2020
OperaRail 2021
OperaRail 2022
OperaRail 2023
OperaRail 2024
RomaniaRail 2015

Website despre teatrele de opera si opereta din Romania si Europa

© Opera Nationala RO 5 noiembrie 2009 - Prezent

Dictionar   Meditatii   Creare site