"Muzica este un raspuns caruia nu i se poate pune nicio intrebare!"
(Nichita Stanescu)
Opera Poze Personalitati Forum Contact
Stiri Opera Nationala
Articole OperaNationala.ro Articole OperaNationala.ro
Opera Nationala Bucuresti Opera Nationala Bucuresti
Opera Comică pentru Copii Bucuresti Opera Comică pentru Copii Bucuresti
Opera Română Craiova Opera Română Craiova
Opera din Brasov Opera din Brasov
Teatrul National de Opera si Balet Constanta Teatrul National de Opera si Balet Constanta
Opera Nationala Română Cluj-Napoca Opera Nationala Română Cluj-Napoca
Opera Nationala Română Timisoara Opera Nationala Română Timisoara
Opera Nationala Română Iasi Opera Nationala Română Iasi
Teatrul Național de Operă și Operetă "Nae Leonard" Galați Teatrul Național de Operă și Operetă "Nae Leonard" Galați
Teatrul National de Opera si Balet Chisinau Teatrul National de Opera si Balet Chisinau
Teatrul de Balet Sibiu Teatrul de Balet Sibiu
Teatrul National de Opereta Bucuresti Teatrul National de Opereta Bucuresti
Opera Maghiara din Cluj-Napoca Opera Maghiara din Cluj-Napoca
Opera Vox Cluj-Napoca Opera Vox Cluj-Napoca
Teatrul Muzical Ambasadorii Bucuresti Teatrul Muzical Ambasadorii Bucuresti
Festivalul Internaţional "George Enescu" Festivalul Internaţional "George Enescu"
Festivalul Opera Nights - Hunedoara, Deva Festivalul Opera Nights - Hunedoara, Deva
Teatrul Stela Popescu București Teatrul Stela Popescu București
Filarmonica Sibiu Filarmonica Sibiu
Filarmonica "Paul Constantinescu" Ploiești Filarmonica "Paul Constantinescu" Ploiești
Artisti români Artisti români
Grand Cinema Digiplex Baneasa Bucuresti Grand Cinema Digiplex Baneasa Bucuresti
Articole opere din străinătate Articole opere din străinătate
Interviuri Interviuri
Alte articole Alte articole
Stiri opera Stiri opera
Stiri opereta si muzical Stiri opereta si muzical
Stiri balet Stiri balet
Stiri muzică simfonică Stiri muzică simfonică
Stiri concerte Stiri concerte
Stiri culturale Stiri culturale
Stiri teatru Stiri teatru
Stiri teatru pentru copii Stiri teatru pentru copii
Stiri opere din strainatate Stiri opere din strainatate
Teatrul de Revistă "Constantin Tănase" Teatrul de Revistă "Constantin Tănase"
Bancuri sofisticate :-) Bancuri sofisticate :-)

Prezentari opere Romania
Opera Nationala Bucuresti
Teatrul Liric "Elena Teodorini" Craiova
Opera din Brasov
Opera Nationala Romana Cluj-Napoca
Opera Nationala Romana Iasi
Opera Nationala Romana Timisoara
Teatrul National de Opera si Balet Constanta
Teatrul Muzical "Nae Leonard" Galati
Teatrul National de Opera si Balet Chisinau
Teatrul de Opereta Bucuresti
Opera Comica pentru Copii Bucuresti

Stiri alte categorii
Articole OperaNationala.ro Articole OperaNationala.ro
OperaRail 2024
OperaRail 2023
OperaRail 2022
OperaRail 2015
OperaRail 2021
OperaRail 2013
OperaRail 2012
OperaRail 2020
OperaRail 2019
OperaRail 2018
OperaRail 2017
OperaRail 2016
RomaniaRail 2015
ChinaRail 2015
OperaRail 2014
Artisti români Artisti români
Ludovic Spiess
Felicia Filip
Elena Mosuc
Angela Gheorghiu
Leontina Văduva
Cristian Mihăilescu
Ionut Pascu
Teodor Ilincai
Articole opere din străinătate Articole opere din străinătate
Munchen Bayerische StaatsOper
Teatro dell Opera di Roma
Arena din Verona
Stockholm Opera Regala
Festivalul Puccini
Ruse Opera
Oslo Operaen
Viena VolksOper
Viena StaatsOper
Budapesta Opera
Teatro Alla Scala Milano
London Royal Opera House
Stiri opere din strainatate Stiri opere din strainatate
Sofia Opera House

Boema la Hamburg. România cucereste Liga Hanseatica!

[ Autor Adrian Trasca ]

[ Din categoria Articole OperaNationala.ro ]
[ Subcategorie OperaRail 2015 ]
[ Subcategorie II Teodor Ilincai ]
[ Data articol: 2015-03-30 ]
[ Din localitatea Hamburg ]
[ Tara Germania ]

[ Link poze: http://www.operanationala.ro/poze/poze.php?id_categ=24&nume_categ=hamburg---boema ]

Româna English Français

Boema la Hamburg. România cucereste Liga Hanseatica!

 1611 Cel mai mare oras din nordul Germaniei, 1, 8 milioane de locuitori, al doilea ca marime in toata Germania, dupa capitala Berlin. Zona metropolitana e insa mult mai mare, aproximativ 5 milioane de locuitori. Oras-sef al Ligii Hanseatice, care a insemnat o alianta in primul rand comerciala intre orasele din nordul Germaniei.

Ca aspect, mi-a placut numai Rathaus, adica primaria, care arata superb. In rest, cladiri mari si inghesuite - ma refer la centrul orasului - care, coroborate si cu vremea, dau aspect general de mohorat. Ploua des, acum a dat si cu grindina, desi era 1 martie, si, daca stau sa ma gandesc, imi dau seama ca nu prea am vazut soarele in acest oras, desi am fost aici si vara. Nici cladirea Operei nu face exceptie, aceasta avand un aspect exterior... spitalicesc. Interiorul e modern, desigur, interesante parandu-mi-se formele balcoanelor, usor rotunjite, orientate cu fata spre scena si grupate, semanand astfel usor cu niste telecabine de lemn.


Begginen wir gleich! Incominciamo!

Se da o matrice de 3 linii si 3 coloane, deci patratica, numerotate incepând de la 1. Sa se umple elementele matricei cu detalii corespunzatoare temei alese.

Rezolvare in limbajul C++:
for (i=1; i<=3; i++)
for (j=1; j<=3; j++)
umplere (a[i][j]) ;

Sau, pentru cine prefera limbajul Turbo Pascal:
For i:=1 to 3 do
For j:=1 to 3 do
umplere (a[i, j]) ;

Asemanator e si in Java, Javascript, Visual Basic, C# sau alte limbaje de programare a calculatoarelor, dar logica e aceeasi, deci nu le mai detaliez, nu?
Desigur, i reprezinta nivelul, nu etajul, iar j este numarul camerei de pe nivelul respectiv.


a[1][1]. Adica nivelul 1, camera 1. Peretii sunt crem, aceasta fiind valoarea default, adica implicita, daca nu se precizeaza. Undeva, intr-un colt, un pom de Craciun.

a[1][2]= Pereti maro, in mijloc un biuro.

a[1][3]. Un nene cu fata semiorientata spre public se uita la tv, acesta fiind cu spatele.

a[2][1], am trecut la nivelul 2, adica la etajul 1. Peretii mai spre galben.

a[2][2]= centrul matricei, camera principala. Un pat cam de o persoana in mijloc, un mic desen ca un tablou de copil pe peretele din spate, avand culori predominante albul si verdele, un calorifer vopsit rosu-inchis in stanga, o sobita rotunda de metal in dreapta. Peretii predominant rosu-
grena-vinetiu, vopsiti nu uniform, ci in pete, ca si cand acolo ar locui un pictor in ea.

a[2][3]. Un mos si o baba in haine de casa stau la masa intr-un decor asemanator cu apartamentele comunismului românesc, masa, scaune si biblioteca din lemn maro ca dat cu lac.

a[3][1]. O oglinda. Un pat. O batrana intra pe usa, se aranjeaza, se piaptana uitandu-se in oglinda, apoi pleaca.

a[3][2]. Peretii albi cu mici modele neincarcat distribuite. Pe pat sta o duduie care citeste ceva.

a[3][3]. Un televizor in coltul din stanga, la care se uita un individ, asezat lateral un pic cu spatele spre public. Intre timp, omul a adormit. Probabil se uita la politica sau la fotbal românesc. :-)

Cerinta: Sa se calculeze determinantul matricei :-) si sa se spuna cine sunt locatarii camerelor a[2][2], a[2][3] si a[3][2]!


Rudolfo (Teodor Ilincai) are pantaloni de stofa gri inchis, camasa gri si geaca matlasata neagra. In acelasi ton sunt imbracati si ceilalti, doar Shaunard fiind fistichiu, pantaloni gri deschis cu patratele, camasa mov deschis, parpalac crem si par valvoi vopsit blond-inchis.
Glumele dintre ei sunt un pic agresive - ceva gen hă hă k băjetii din armată - dar nu exagerat. Romanul românului Rudolfo ;-) arde, "Era con bací! " ("Era cu sarutari! "), Colline se da ironic sa il sarute pe Marcello, care-l evită. Apoi cei doi il insfaca pe Rudolfo si-l arunca "razbunatori" pe pat.

Tipa de la nivelul trei aude zgomote, lasa cititul si... trage cu urechea. :-)

Ceva raspunsuri la cerinta de mai sus? :-)

Eine wort, una parola, o vorba:
"Mieto! "
"Affito! "
"Chiria! "
Mosul s-a ridicat de la masa si a venit in camera celor patru pentru "o vorba". In timp ce mosul e invitat de boemi la un pahar, Shaunard se duce la camera de alaturi si o aduce pe doamna Alcindoro sa auda ce zice el. Ea sta in usa si asculta, mosul peroreaza ce "vecchio, ma robusto" e el, iar finalul, "mia moglia" (adica "molia mea". aaa, ba nu, adica "nevasta mea" :-) ), se intampla exclamativ exact cand domnul Alcindoro da cu ochii de doamna Alcindoro.
Ea il trage de ureche, apoi pleaca valvartej la camera a[2][3] :-) , isi face bagajele si pleaca.
El vine si gaseste camera goala, stinge lumina si pleaca si el suparat.

Hei, dar chiar locuieste un pictor acolo! a[2][2] este camera lui Marcello si a celor trei prieteni de-ai lui, TeoRudolfo, Colline si Shaunard! :-)

Klopf! Klopf! Klopf! - Cioc! Cioc! Cioc!
"Eine Frau! " - "Una donna! "
Matricea incepe sa se decrementeze! Aaadica intreaga constructie, intregul bloc de camere, incepe sa coboare! Primele camere dispar sub nivelul scenei, camera lui Rudolfo fiind acum la buza acesteia. Iar simetria proverbiala nemteasca e ofensata, matricea nu mai e patratica. :-)

Rudolfo are o atitudine cam nepasatoare, dar si Mimi e usor schimbata fata de comportamentul original gandit de autor. Cand Teo iese pe holul blocului sa caute ajutor - hol vizibil cand usa oricarei camere e deschisa -, Mimi isi ridica privirea si se uita dupa el, apoi isi lasa repede capul inapoi pe pat, prefacandu-se in continuare ca e lesinat. Nici Teo nu se lasa si ii fura cheia lui Mimi, invartind-o pe deget si avand o privire usor smechereasca.

Dar interpretarea lui Teo e clasica si la cote inalte. "Che gelida manina, se la lasci riscaldar"


Actul al doilea, "sumoM efaC". Alias "Cafe Momus" din Hamburg, asa era scris, invers, cu spatele la public, doar de pe scena putand fi citit normal. Asta ar insemna ca noi eram in Cafe, iar artistii afara, la intrare, dar nu am vazut nicio chelnerinta printre spectatori. :-) Dar mai ciudat, ca sa nu zic stupid, mi s-a parut interiorul cafenelei, o statuie-bust de la umeri in sus, gri inchis, alcatuita dintr-un cap maaare de mos urât si care, pe deasupra, avea o bandana rosie cu galben!! Iar gura statuii se deschide si din ea apare un mos Craciun si invita lumea sa cumpere jucarii de la Parpignol... In plus, in jurul statuii erau clowni si cateva cutii de cadouri.
In rest, decorul a fost potrivit. In jurul statuii era barul, in forma circulara, care ocupa mai toata scena. (Cerinta: Sa i se calculeze raza! :-) ) Iar in fata lui, cateva mese si scaune inalte, de bar. (Rotunde si ele, deci la treaba! Pi er patrat e aria unui cerc, 2 pi er e circumferinta! :-) )

Caciulita lui Mimi, "cufietta", e "Häubchen", adica e tradusa diferit fata de Frankfurt, unde i se spunea "Mütze". Si e roz, asa cum trebuie.

Marcello e in blugi bleu deschis si hanorac maro. Musetta, blonda platinata cu freza Mireille Mathieu, haina lucioasa lunga rosu-inchis, cizme albe si luuungi, lucioase si ele - picioare lungi, desigur ;-) - portjartiere negre si buze rujate rosu intens. Dar cred ca rezumam mai simplu ca e extreeeem de sexy B-) , poate cea mai sexy dintre cele 22 de Musette pe care le-am vazut pana acum. ;-) Sunt curios daca are si voce sau a ajuns in distributie pe pi...le, dar imi da peste nas dulce. :-)

"Quaaaaaan-do men vooo"
Scuze, eram cu gura cascata si n-am mai fost atent la traducerea in germana! :-)
Musetta se urca pe tejghea si, in timp ce canta, incepe un numar de streaptise. Isi da haina rosie jos, ramane intr-o jacheta alba tot lucioasa, o zboara si pe aceasta. Se vad bine portjartierele negre si... zona adiacenta, mai bine si mai interesant zis. B-) Apoi, culmea, parul blond-platinat era o peruca, pe care o zboara cat colo si isi da la iveala parul natural, castaniu carliontat, pe care si-l scutura sa il aranjeze, iar acum pare mai sexy ca inainte. Mai ales ca ia o pozitie cu fundul ostentativ in aer, peste care isi da o palmita mmmmmmm :-) ) )
(La enunt se adauga un armasar alb nechezând, ridicat pe picioarele din spate. Ihaaa :-) ) ) )

Sare de pe bar - Musetta, nu armasarul :-) - si "isi scranteste" piciorul. "Qual dolore! Qual bruciore! "

Mosul Musettei e tânar. :-) Are pantaloni rosu-inchis, palarie rosu-strident cu boruri largi, are aspect mexican. E obedient, fricos (cand Marcello vine amenintator spre el), gudurator (pe langa ea), umil-fericit (cand ea ii azvarle dispretuitor cizmele ei), se si supara, dar doar cand Musetta si Marcello se saruta intens in spatele lui, insa chiar si atunci e pasiv si doar pleaca de pe scena.

Usa din colt din spatele publicului s-a deschis. Nu era vreun (foarte) intarziat, ci se auzea fanfara de acolo. Ulterior tot de acolo a intrat in sala parada, spre deliciul spectatorilor aflati in acea parte. Sau, daca lor nu le-a placut, spre ciuda mea, caci eu eram in partea cealalta a salii, iar mie imi plac fazele in care parti din spectacol se desfasoara prin public.


"Keine Music. Kein Lärm. Keine Bohème." - "Nicio musica. Niciun zgomot. Nicio Boema."
Asa era scris cu lumina pe cortina inainte de actul al treilea.

Cortina se ridica si in stanga se vede hanul: o chestie uriasa, ocupand mai mult de jumatate din scena, din tabla ondulata, cu aspect de baraca inalta pana spre tavan. In mijloc e o usa, in fata careia e un terasament ca o prispa si deasupra careia e desenata cu linii rosu-fosforescent o inima strapunsa de o sageata, iar cand se deschide usa, din interior razbate o lumina rosie tare. In dreapta scenei, singuratic, mai e un om de zapada cam chircit si uratel.

Din han ies "fetitele" la o tigara. Fuste scurte, portjartiere, jachete roz, tocuri, ruj strident, toate elementele din fisa postului meseriei lor. :-) Dar acum urmeaza... bombita: "Preacuratele" isi dau intalnire la Sant Michel si au oua si unt in cos. :-) ) )

In zona mai sunt doi politai si un negru care vinde ghiata. Apoi toti pleaca, mai putin Marcello, Mimi si Rudolfo, aparuti intre timp.

"Mimi e una civetta! " - "Mimi ist eine Flittchen! "
"Ich liebe Mimi uber alles! "
"Aber ich habe Angst."
"Mimi ist sehr krank."
"Mein Zimmer ist kalt."
"Adio, Liebesträume! "
"Im winter allein sein."
"Leb wohl ohne Bitterkeit! "

"Mimi e o usuratica! "
"O iubesc pe Mimi mai mult decat orice! "
"Dar mi-e teama."
"Mimi e foarte bolnava."
"Camera mea e rece."
"Adio, vise de iubire! "
"In iarna suntem singuri."
"Sa ne despartim fara ganduri amare! "

Musetta, in costum de leopardeasa, imagine sexoasa completata de cizmele rosii, iese cu "fetili" la o tigara. Acestea il iau in zeflemea pe Marcello cand se cearta cu "Zauberina" ("strega", vrajitoarea lui), iar el ia zapada de pe jos, face bulgari si le alunga tintindu-le cu ei.

Ramân Mimi si Rudolfo. Sublima arie de adio de aici e incununata sublim si de regie. Blocul de camere din primul act incepe sa se ridice incet. Cand ajunge la nivelul scenei camera sa, Rudolfo paseste in ea. Casa se ridica in continuare incet, ducandu-l acum si pe el, Mimi ramane jos, mergand incet spre iesire.


Decorul ultimului act e venit deja - ce frumos suna! - dar, spre deosebire de primul act, totul e deprimant. Lipseste mobila din aproape toate camerele, tablourile de pe pereti au lasat doar urma pe unde au fost, zidul dintre camerele celor 4 si fosta a proprietarului e spart, in spate scara interioara a blocului are balustrade cazute.

Pentru a accentua senzatia de paragina, Marcello si Rudolfo au primele dialoguri din act in intuneric, iar scara blocului, vizibila prin usile ramase deschise, e luminata. Abia cand cei doi incep duetul lor fain ("O Mimi tu piu non torni"), lumina se rasfrange asupra lor.

Mimi e intr-o rochie lunga, decenta, si chiar sexoasa Musetta e tot sexoasa, dar decent, intr-o haina verde-inchis lunga, ca un parpalac, cizme verzi acoperindu-i doar gambele, iar pe dedesupt o rochie neagra peste o bluza alba. Mimi nu se aseaza pe pat, intai merge prin camera cam mult pentru o muribunda, iar ceva mai tarziu se ridica din pat si mai da o tura, salutandu-i pe toti cei prezenti.

"Meine schöne Mimi! "
"Meine Häubchen! "
"Sie nennen mich Mimi! " - Ma cheama Mimi!
"Es geht mir gut! " - Sunt bine!
"Heilige Jungfrau" - Sfanta Fecioara
"Sei gefasst! " - Fii curajos!

Toti ies din camera. Unii reapar deprimati, rezemati de ziduri, in alte camere din bloc. Shaunard in camera lui Mimi, unde ia pantofii ei si ii arunca in carutul de supermarket aflat acolo, apoi priveste trist in departare.


Dupa spectacol, l-am asteptat pe Teodor Ilincai la iesirea artistilor, alaturi de alti români cu care m-am cunoscut pe internet. In timp ce barfeam cu ei un pic despre spectacol - ca Mimi a fost asa, ca alalalt a fost asa - langa noi si-a facut aparitia chiar Mimi, urmata ulterior de Colline si de Teo. Noi am comentat in continuare, dar bine ca n-am trantit cine stie ce chestii... colorate rosu-grena-vinetiu :-) , pentru ca Teo a vorbit cu Mimi si Colline... in româneste!
Tatiana Lisnic si Alin Anca au alcatuit, alaturi de Teodor Ilincai, o adevarata trupa româneasca!

Pentru mine intamplarea a semanat izbitor cu "Boema" (tot "Boema"! ) de la München din iulie 2012, cand venisem sa o vad pe Angela Gheorghiu si alaturi de ea am descoperit alti trei români in roluri principale, Laura Tatulescu in Musetta, Levente Molnar in Marcello si Dan Ettinger ca dirijor.
Ce distributie româneasca minunata ar fi combinata aceasta, Munchen 2012 + Hamburg 2015! Si este posibila, da! Din pacate, e posibila in alte tari decat România.

Pe Teodor Ilincai il mai vazusem la Craiova si Bucuresti, dar a fost o reala placere sa il revad si la Hamburg. Nu stiu cum se face, dar Teo mai mereu ma pune pe drumuri, desi l-am vazut de cele mai multe ori in Bucuresti. In 2013 am venit de la Budapesta la Bucuresti mai devreme special sa il vad, la Craiova, desigur, drumul (scurt) pana acolo, doar anul trecut fiind in oras cand a venit el.
I-am zis, ca stiu ca nu castiga in România banii de la Hamburg, dar sa nu "uite" sa mai cante si acasa, ca altii. Din fericire, nu era nevoie sa ii zic asta, mi-a spus ca oricum are de gand sa mai cante in România, chiar daca banii sunt mai putini ca in Occident. Si, spre onoarea lui, chiar se tine de cuvant, zilele acestea citind o stire in care scria ca va canta in chiar orasul lui natal, Suceava.

Nota actuala: 9.5 (din 2 note acordate) - Acorda o nota!



Alte titluri din aceeasi categorie

09-04: Operă pe ritmuri lăutărești. Viva țambalul!
În ziua în care s-au împlinit 80 de ani de la cel mai grav bombardament din istorie suferit de București - bombardat crunt de americani în cel de-al doilea război mondial -, am mers și ne-am distrat! Nu, nu e o formă de nerespect, ci o normal ... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

08-03: British Figaro la ENO
ENO. English National Opera. Opera Națională Engleză. Coliseum. 2500. Londra. Anglia. Marea Britanie.

ENO, English National Opera, Opera Națională Engleză, își desfășoară activitatea în Coliseum. Coliseum, nu Colosseum. Sa ... [ continuare ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

19-01: O iadă la Târgu Jiu. Poarta pupăcioșilor
Târgu Jiu, 9 mai 2021

Avizi de spectacole după noua închidere a teatrelor din martie-aprilie 2021, fiind și la Craiova, n-am ezitat, eu și Aida, pe la jumătatea lui mai și am plecat la Târgu Jiu pentru a vedea "Iedul cu trei ca ... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

28-12-2023: Aida, prima oară în Teatrul Național din Craiova! La mine în inimă e Bebe!
Craiova, 14 februarie 2021

Inițial am zis că scriu despre acest spectacol. Apoi că nu scriu. Apoi iar că scriu. Apoi iar că nu scriu! :-) Și, după cum se vede, scriu! :-) Mai mult despre Aida, fetița mea de "tei ani și luni" a ... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

28-12-2023: Sonați la Varna, murați s-o vadă pe Sonia. Caută să nu fi idiot!
Ora 21:35: Oamenii stau cu umbrele în fața teatrului și așteaptă să intre la spectacol ... deși PICURĂ !!!
Ora 21:36: Intrăm. Găsim câteva locuri.
Ora 21:36: Aida stă la maică-sa în brațe, Mihai la mine.
Ora 21:37 ... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

In constructie
Româna English Italiana Deutsch Français Español
Optiuni
Articole recomandate
Autori articole
Traducatori
Linkuri opera
Linkuri utile
Program lunar
Harta opere Romania
Orase stiri opera
Harti website
Website-ul in Romania
Website-ul in Europa
Website-ul in Asia
Website-ul in Africa
Website-ul si Angela Gheorghiu
Website-ul si Elena Mosuc
Website-ul si Teodor Ilincai
Imagini opere
Wallpapere opere
Opere din lume
Opere din Europa de Est
Opere din Europa de Vest
Opere din Europa de Nord
Opere din Africa
Opere din Asia
Opere din Australia
Opere din America de Nord
Opere din America de Sud
Atentie!
Meditatii
Meditatii Cazare Sondaje Meditatii Universitatea Craiova Dictionar Creare site

Website despre teatrele de opera si opereta din Romania si Europa

© Opera Nationala RO 6 noiembrie 2009 - Prezent

Dictionar   Meditatii   Creare site