"Muzica este un raspuns caruia nu i se poate pune nicio intrebare!"
(Nichita Stanescu)
Opera Poze Personalitati Forum Contact
Stiri Opera Nationala
Articole OperaNationala.ro Articole OperaNationala.ro
Opere din Romania Opere din Romania
Opere din străinătate Opere din străinătate
Artisti români Artisti români
Stiri opera Stiri opera
Stiri opereta si muzical Stiri opereta si muzical
Stiri balet Stiri balet
Stiri concerte Stiri concerte
Stiri culturale Stiri culturale
Stiri muzică simfonică Stiri muzică simfonică
Interviuri Interviuri
Alte articole Alte articole
Stiri teatru Stiri teatru
Stiri teatru pentru copii Stiri teatru pentru copii
Bancuri muzicale și întâmplări haioase :-) Bancuri muzicale și întâmplări haioase :-)

Stiri alte categorii
Opere din Romania Opere din Romania
Opera Națională București
Opera Comică pentru Copii București
Teatrul Național de Operetă și Muzical București
Opera Română Craiova
Opera din Brașov
Teatrul National de Opera si Balet Constanta
Opera Națională Română Iași
Opera Nationala Română Cluj-Napoca
Opera Națională Română Timișoara
Teatrul Național de Operă și Operetă din Galați
Opera Maghiara din Cluj-Napoca
Teatrul Național de Operă și Balet Chișinău
Teatrul de Balet Sibiu
Festivalul Opera Nights - Hunedoara, Deva
Teatrul Muzical Ambasadorii București
Teatrul "Stela Popescu" București
Opera Vox Cluj-Napoca
Festivalul Internațional "George Enescu" București
Theater du Soleil Entertainment
Grand Cinema Digiplex Băneasa
Teatrul de Revistă "Constantin Tănase"
Opere din străinătate Opere din străinătate
Arena din Verona
Budapesta Opera
London English National Opera
London Royal Opera House
Milano Teatro alla Scala
Munchen Bayerische StaatsOper
New York Metropolitan Opera
Oslo Operaen
Roma Teatro dell Opera
Ruse Drjavna Opera
Stockholm Royal Swedish Opera
Torre del Lago Puccini
Varna Opera House
Viena StaatsOper
Viena VolksOper
Artisti români Artisti români
Angela Gheorghiu
Cristian Mihăilescu
Elena Moșuc
Felicia Filip
Haricleea Darclee
Ionut Pascu
Leontina Văduva
Lucian Petrean
Ludovic Spiess
Teodor Ilincăi
Stiri teatru Stiri teatru
Teatru la cinema
Spectacole de operă Spectacole de operă
Adriana Lecouvreur
Aida
Asa fac toate (Cosi fan tutte)
Boema
Bărbierul din Sevilia
Carmen
Cavalleria rusticana și Paiațe
Clemența lui Tito
Don Giovanni
Don Pasquale
Elixirul dragostei
Flautul fermecat
Freischutz
Germanicul (Il Germanico)
Gianni Schicchi
Idomeneo, Regele Cretei
MacBeth
Madama Butterfly
Manon Lescaut
Mikado
Nabucco
Nunta lui Figaro
Orfeu în infern
Paiațe
Peer Gynt
Rapirea din Serai
Rigoletto
Romeo și Julieta de Charles Gounod
Samson și Dalila
Simone Boccanerra
Tosca
Traviata
Tripticul (Il trittico)
Trubadurul (Il trovatore)
Turandot
Werther
Spectacole de opereta si muzical Spectacole de opereta si muzical
Cartea junglei
Doctor Jivago
Țara surâsului
Femeia, eterna poveste
Frozen
Frumoasa și Bestia
Liliacul
Logodnicul din lună
My Fair Lady
Rebecca
Sânge vienez
Silvia
Sunetul muzicii
Vaduva veselă
Zaraza
Spectacole de balet Spectacole de balet
Corsarul
Don Quijote
Frumoasa din Padurea Adormita
Giselle
Lacul lebedelor
Medea
Spargatorul de nuci
Zorba grecul
Concerte de muzica simfonica Concerte de muzica simfonica
Anotimpurile de Vivaldi
Recviem de Mozart
Recviem de Verdi
Teatre Muntenia (fără București) Teatre Muntenia (fără București)
Ateneul Popular Maior Gheorghe Pastia Focșani
Teatrul Alexandru Davila Pitești
Teatre Oltenia Teatre Oltenia
Teatrul Colibri Craiova
Teatre Dobrogea Teatre Dobrogea
Teatrul Căluțul de mare Constanța
Teatrul de Stat din Constanța
Teatre Moldova Teatre Moldova
Teatrul Dramatic "Fani Tardini" Galați
Teatre București Teatre București
Teatrul Elisabeta București
Teatre Oltenia Teatre Oltenia
Teatrul Elvira Godeanu Târgu-Jiu
Teatre București Teatre București
Teatrul Țăndărică București
Teatre Moldova Teatre Moldova
Teatrul Gulliver Galați
Teatre București Teatre București
Teatrul Ion Creangă București
Teatre Oltenia Teatre Oltenia
Teatrul Municipal Drobeta Turnu Severin
Teatre Muntenia (fără București) Teatre Muntenia (fără București)
Teatrul Municipal Maior Gheorghe Pastia Focșani
Teatre Republica Moldova Teatre Republica Moldova
Teatrul Național "Mihai Eminescu" din Chișinău
Teatre București Teatre București
Teatrul Național București
Teatre Oltenia Teatre Oltenia
Teatrul Național Caracal
Teatrul Național Craiova
Teatre București Teatre București
Teatrul Național pentru Copii Abracadabra București
Teatre Ardeal Teatre Ardeal
Teatrul Național Târgu-Mureș
Teatre Banat, Crișana, Maramureș Teatre Banat, Crișana, Maramureș
Teatrul Național Timișoara
Teatre Moldova Teatre Moldova
Teatrul Național Vasile Alecsandri Iași
Teatre București Teatre București
Teatrul Nottara București
Teatrul Odeon București
Teatre Moldova Teatre Moldova
Teatrul pentru copii și tineret "Luceafărul" Iași
Teatre Ardeal Teatre Ardeal
Teatrul Sică Alexandrescu Brașov
Teatre Muntenia (fără București) Teatre Muntenia (fără București)
Teatrul Toma Caragiu Ploiești
Teatrul Tony Bulandra Târgoviște
Teatre București Teatre București
UNATC
Teatre Oltenia Teatre Oltenia
Casa de Cultură "Amza Pellea" Băilești

Figaro alb-negru în camion la Roma Municipio dodici. Megem a Figaio!

[ Autor Adrian Trasca ]

[ Din categoria Articole OperaNationala.ro ]
[ Subcategorie OperaRail 2019 ]
[ Subcategorie II Roma Teatro dell Opera ]
[ Subcategorie III Bărbierul din Sevilia ]
[ Data articol: 2019-06-27 ]
[ Din localitatea Roma ]
[ Tara Italia ]

Figaro alb-negru în camion la Roma Municipio dodici. Megem a Figaio!

 3237 La la la le la!
La la la la!
La la la le la!
La la la laaa!

Un spectacol de operă se poate monta în diferite locuri, cel mai banal, dar şi cel mai potrivit fiind într-un teatru de operă. :-) Am văzut montări în aer liber în piețe publice (Craiova, Cluj-Napoca), pe câmp (Hedehusene, Danemarca), pe insule naturale sau artificiale (Bregenz, Austria), în parcuri (IOR din Bucureşti, Romanescu din Craiova) sau chiar pe malul mării (Porthcurno, Anglia), în arene de gladiatori (Verona, Italia), dar una și mai specială e într-un... autocamion!

Anul trecut am descoperit că Teatro del`Opera din Roma organizează, în diferite cartiere ale Cetății Eterne, spectacole care au loc într-un autocamion! Protagoniştii sunt tineri din teatrul roman, pentru ei fiind, cred, o ocazie senzațională de a căpăta experiență pe scenă pentru viitoarea carieră.

Aşa a văzut Aida prima ei operă "mare", "Rigoletto", pe 9 iulie 2018, anul trecut, când avea un an, două luni şi jumătate. ;-) (Am scris despre aceasta în articolul "Rigoletto in camion. Aida la "Rigoletto" si prima oară la operă! ".) În acest an a fost montată în Municipio XII, sub numele "Figaro", o versiune uşor scurtată pentru "Bărbierul din Sevilia" de Gioachino Rossini. Venisem la Roma pentru a vedea "Tosca" în teatrul unde a avut premiera absolută, aşa că, deşi am fost între timp la câteva teatre mai mici (Batumí, Ruse, Craiova, Braşov etc) sau mai mari (Bucureşti, Roma, Ierusalim) de operă şi acum avem nasul pe sus :-) ) ) , ne-am făcut timp pentru a vedea producția tinerelor speranțe ale Operei romane. Adică, așa cum spune Aida cu entuziasm, "Megem la Figaio! " :-)

Ora anunțată de începere era 21, 15, dar atunci doar câțiva clowni, îmbrăcați în alb şi negru, mai degrabă urâți, se plimbau, se strâmbau şi vorbeau cu copiii din public. Muzica a început abia la 21, 30, fapt important pentru noi, deoarece aveam de mers departe după spectacol, cam la vreo 40 de km, iar ultimul metrou pleca la 23, 30! Am stat pe jos la propriu, pe o hârtie întinsă pe asfalt - dar în rândul 1. :-) Lângă noi erau alții cu pături, perne, canapele - ba nu, canapele nu! :-) - aduse special de acasă. Urmau apoi mai multe rânduri de scaune amplasate de organizatori. Aida a stat la mine în brațe, dar, după 5 minute, m-a luat o durere de spate de "Nu se mai termină odată spectacolul! " :-) , însă am strâns din dinți (şi nu numai :-) ) şi am rezistat până aproape de sfârşit, unul venit după o oră și trei sfertuuuri, timp în care nu s-a dat nicio pauză!

În timpul uverturii, pe ecranul din spate, mare cam cât jumătate din platforma camionului, s-au derulat cu rapiditate diferite desene în alb şi negru, la început diferiți ochi, apoi un coif, o bufniță, o sticlă, flori, clowni şi multe altele. Aida e foarte atentă, iar la final aplaudă. :-)

Almaviva e costumat tot în negru şi puțin alb, plus o pungă din catifea roşie la brâu. E vopsit alb pe față, aşa cum, de altfel, aveau să fie toți, iar după ce îşi pune pe cap un coif cu coadă de cal, seamănă cu un luptător grec.


La la la le la!
La la la la!
La la la le la!
La la la laaa!

Laterala dinspre public a camionului este acum acoperită de un cearceaf alb, împărțit în trei şi prins sus cu arici. Se vede o umbră, apoi Figaro rupe treimea din mijloc, făcându-se văzut. Urâta, femeia dintre clownii de la început şi care se strâmba cel mai urât, le dă apoi jos pe celelalte două. Pe culoarul dintre orchestră şi public, chiar prin fața noastră, trec clownii care acum au ustensile specifice, dar din carton: unul are o foarfecă uriaşă, de vreo 2 metri, cu fiecare braț pe câte un picior, deschizând şi închizând lamele când se deplasează în lateral, celălalt are un mare brici şi un pieptene, toate desenate cu negru pe alb. Ariile sunt scurtate, iar vocile sunt bunicele, mai mult promițătoare.

Don Basilio e la volanul camionului. Are cămaşă albă şi pantaloni gri, dar ceea ce îl distinge şi îl face "bătrân" e o perucă roz-aprins, cu două şuvițe late şi lungi de-a stânga şi de-a dreapta feței.

În dreapta, în camion, e o fereastră pătratică mică. După ce Almaviva cântă "Sei mio nome! ", acolo apare Rosina. Da, am găsit-o, în sfârşit, pe "Azina", pe care Aida o căuta de când am văzut "Figaro" la Opera pentru Copii din Bucureşti. :-) E într-o rochie alb-închis, iar părul îl are împletit în "covrigi" negri. Combinația alb-negru e nota dominantă a spectacolului, dar nu înțeleg de ce, nu e amuzantă. Numai Figaro are o tunică grena-roz, în rest este şi el alb-negru, inclusiv este dat cu alb pe față.

La finalul ariei lui Almaviva, "urâta", femeia de servici a lui don Bartolo, o trage pe Rosina de la fereastră şi o ceartă cu arătătorul. Iar la "Una dolce pocco fa", urâta are o pâlnie și trage cu urechea. Figaro şi Rosina complotează, urâta se duce şi îl cheamă pe Don Bartolo din cabina camionului. Don Basilio e sub scenă, de acolo apare printr-o trapă, văzându-se din el doar de la stern în sus. E urât nevoie mare din cauză că e vopsit verde-închis pe față şi are buzele pictate şi ele cu roşu. Iese din găoace numai la Aria Calomniei, ocazie cu care prezintă o coadă neagră, groasă, ca un şarpe ondulat în formă de sinus (x). Tot atunci pe ecranul din spate e un desen (negru pe alb) cu un cap în centru şi trei capete ca de dragoni pe fiecare laterală, care "scuipă" fire negre spre tărtăcuța centrală şi calomniată.
"Come un colpo di cannoooone! "

Figaro încearcă să o convingă pe Rosina să îi scrie un bilet lui Lindoro. Urâta (femeia de servici) şi ceilalți clowni trag cu urechea şi exclamă toți în cor la final "Si chiama Rosina! "

"Un biglietto? Eccolo qua! "
Biletul e "deschis" de Rosina şi este scris pe o uşă mare cât o treime din camion. :-)

"Un dottor della mia sooorte"
Urâta are un stilou de un metru pe care îl flutură în aer când Don Bartolo o chestionează pe Rosina despre "sporca penna" / stiloul murdar de cerneală. Când tutorele o trimite în camera ei pe pupila lui, urâta apare ținând în brațe o mânâ uriaşă de carton cu care o pune la zid şi o "încarcerează" pe Rosina.


Copiii din public şuşotesc sau chiar vorbesc tare, Aida tace mâlc, chiar şi când se aud câțiva câini lătrând! ;-) Mai că văd în ochii ei "Stai zitto, non vederlo che canta sul palco? " ("Mai tăceți din gură, nu vedeți că se cântă pe scenă?") :-) ) )


"Pacee ee gioiaa sia con voooi! "
Apare soldatul beat, dar însoțit de încă doi (dintre clowni), toți fiind în negru cu alb. Iar Don Bartolo îi întâmpină cu o mătură... alb-negru şi ea. :-)

"La forza", garda, e alcătuită din doi oameni, căpitanul şi un soldat. În alb şi negru, desigur. Şefu are un coif cilindric pe cap, o mantie, iar soldatul are cap de cal. Negru. Cum, necum, căpitanul se sărută cu urâta, apoi, la final, fuge de pe scenă, trece prin spatele dirijorului şi îi pune acestuia pe cap coiful lui de soldat. :-) Dirijorul dă jos coiful fără a se opri din dirijat.

"Pace! Gioia! Gioia! Pace! "
Lindoro vine într-un cupeu cu acoperiş, care două roți mari pe laterale şi câteva clape de pian desenate în față. La fel ca mai devreme, e însoțit de cei doi clowni, primul având atârnat un fel de țambal, celălalt ținând un fel de creion mare. Are ochelari negri rotunzi, de tocilar, cipilică neagră pe cap, haine negre de călugăr şi o cruce albă la brâu.

"Poverina, an`chio lo sentooo"
După consumarea ştiută a evenimentelor, "urâta", femeia de servici din casa lui Don Bartolo, îşi cântă aria la un megafon. De fapt, e puțin improprou zis "urâta", nu e urâtă propriu-zis, ci stă intenționat cu gura strâmbă şi mimica certăreață pe toată durata spectacolului. Personal mi s-a părut omniprezentă, având rol prea exagerat. Nici megafonul la care şi-a cântat singura arie din operă nu mi se pare că are vreun sens.

Don Bartolo o informează pe Rosina de presupusa trădare a lui Lindoro, apoi îi leagă de picior o bilă neagră, mare cât o minge de fotbal. Eu nu mai rezist "fixat" pe asfalt, o ridic în picioare pe Aida, ocazie cu care ea începe să sară pe două picioare, aşa cum îi place ei. :-)

Căsătoria lui Almaviva cu Rosina are loc pe câteva acorduri din "Marşul nupțial" al lui Wagner! "Urâta" prinde buchetul, îl ia de mână pe căpitan şi fuge cu el în cabina camionului. Toți au coronițe pe cap, spectacolul s-a terminat, iar noi am pierdut ultimul metrou. :-) Urmează trei autobuze şi un drum de vreo două ore, dar, înainte, în stația primului autobuz, doi italieni, un el şi o ea, cântă pe ritmul muzicii din operă! :-)
"Doov`eee il pulmaan?"
"Eee iinn arrivooo! " :-)
La coborâre le zic şi eu pe acelaşi ritm "Aaarivedeeerci! " :-)


"Aida, ți-a plăcut?"
"Da! "

Am găsit-o pe Azina / Rosina, dar prea târziu, între timp ne-am schimbat prioritatea şi căutăm papaghenuții din "Flautul fermecat" de la Opera Comică pentru Copii din Bucureşti. :-)


Distribuția:
Rosina: Sara Rocchi
Bartolo: Carlo Feola
Figaro: Timofei Baranov
Basilio: Akaki Ioseliani
Almaviva: Murat Can Güvem
"Urâta": Valeria Almerighi
Alte personaje: Luca Carbone, Antonio Orlando, Giovanni Prosperi

Dirijor: Carlo Donadio
Concepție şi regie: Fabio Cherstich
Costume ÅŸi concepte video: Gianuligi Toccafondo
Lumini: Diego Labonia

Alte detalii:
https://www.operaroma.it/en/shows/figaro-operacamion-3/

Nota actuala: 9 (din 1 note acordate) - Acorda o nota!



Alte titluri din aceeasi categorie

01-01: Carmen doppia la Arena di Verona. Final de Festival 2024
25 iulie și 7 septembrie 2024

Aida: "Tati, aia e un fel de cortină?"

"Unde e toreadorul?"
"Nu e!"
"Ăla e Don Jose?"
"Nu! Vine mai târziu!"

Apoi ... "Uite caii! Uite caii!"

... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

01-01: Aida cu raze la Arena di Verona
21 iulie 2024

Arena di Verona face ceea ce am zis eu - și reiau acum - că orice teatru de operă care se respectă ar trebui să facă: prezintă două versiuni ale aceleiași opere, una clasică și una modernă. Pe lângă vechea,
... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

01-01: Rigoletto sau Regele se amuză. Isi, a Pari!
5 iunie 2022

Paris. Teatre d`Athenee. Rigoletto. Le roi s`amuse! Ici, a Paris!
Paris. Teatrul Ateneului. Rigoletto. Regele se râde. Aici, la Paris!

Evident, "se râde" e o formă modernă, dulitâliană, de expr
... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

01-01: Barbierul din FrecciaBianca Firenze - Sevilia
18 iulie 2024

"Il treno Alta Velocita FrecciaBianca per Siviglia e in partenza da binario cinque"
"Trenul de mare viteză FrecciaBianca pentru Sevilia va pleaca în curând de la peronul cinci"

Anunțul se aude
... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

31-12-2024: Mihai întâi! Primul nani! Paiață, dă-mi dumu!
București, Opera Națională, 17 aprilie 2022

Cei care spun că nu se poate sunt rugați să tacă și să îi lase să încerce pe cei care cred că se poate!

Am vrut la 1 an și 8 luni. Cum fusese cu Aida. Am vrut în
... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

In constructie
Româna English Italiana Deutsch Français Español
Optiuni
Articole recomandate
Cautare
Autori articole
Traducatori
Linkuri opera
Linkuri utile
Program lunar
Harta opere Romania
Orase stiri opera
Harti website
Website-ul in Romania
Website-ul in Europa
Website-ul in Asia
Website-ul in Africa
Website-ul si Angela Gheorghiu
Website-ul si Elena Mosuc
Website-ul si Teodor Ilincai
Imagini opere
Wallpapere opere
Opere din lume
Opere din Europa de Est
Opere din Europa de Vest
Opere din Europa de Nord
Opere din Africa
Opere din Asia
Opere din Australia
Opere din America de Nord
Opere din America de Sud
Atentie!
Meditatii
Meditatii Cazare Sondaje Meditatii Universitatea Craiova Dictionar Creare site
Prezentari opere Romania
Opera Nationala Bucuresti
Teatrul Liric "Elena Teodorini" Craiova
Opera din Brasov
Opera Nationala Romana Cluj-Napoca
Opera Nationala Romana Iasi
Opera Nationala Romana Timisoara
Teatrul National de Opera si Balet Constanta
Teatrul Muzical "Nae Leonard" Galati
Teatrul National de Opera si Balet Chisinau
Teatrul de Opereta Bucuresti
Opera Comica pentru Copii Bucuresti

Articole OperaNationala.ro
ChinaRail 2015
OperaRail 2012
OperaRail 2013
OperaRail 2014
OperaRail 2015
OperaRail 2016
OperaRail 2017
OperaRail 2018
OperaRail 2019
OperaRail 2020
OperaRail 2021
OperaRail 2022
OperaRail 2023
OperaRail 2024
RomaniaRail 2015
Bilanțuri

Website despre teatrele de opera si opereta din Romania si Europa

© Opera Nationala RO 5 noiembrie 2009 - Prezent

Dictionar   Meditatii   Creare site