"Muzica este un raspuns caruia nu i se poate pune nicio intrebare!"
(Nichita Stanescu)
Opera Poze Personalitati Forum Contact
Stiri Opera Nationala
Articole OperaNationala.ro Articole OperaNationala.ro
Opere din Romania Opere din Romania
Opere din străinătate Opere din străinătate
Artisti români Artisti români
Stiri opera Stiri opera
Stiri opereta si muzical Stiri opereta si muzical
Stiri balet Stiri balet
Stiri concerte Stiri concerte
Stiri culturale Stiri culturale
Stiri muzică simfonică Stiri muzică simfonică
Interviuri Interviuri
Alte articole Alte articole
Stiri teatru Stiri teatru
Stiri teatru pentru copii Stiri teatru pentru copii
Bancuri muzicale și întâmplări haioase :-) Bancuri muzicale și întâmplări haioase :-)

Stiri alte categorii
Opere din Romania Opere din Romania
Opera Națională București
Opera Comică pentru Copii București
Teatrul Național de Operetă și Muzical București
Opera Română Craiova
Opera din Brașov
Teatrul National de Opera si Balet Constanta
Opera Națională Română Iași
Opera Nationala Română Cluj-Napoca
Opera Națională Română Timișoara
Teatrul Național de Operă și Operetă din Galați
Opera Maghiara din Cluj-Napoca
Teatrul Național de Operă și Balet Chișinău
Teatrul de Balet Sibiu
Festivalul Opera Nights - Hunedoara, Deva
Teatrul Muzical Ambasadorii București
Teatrul "Stela Popescu" București
Opera Vox Cluj-Napoca
Festivalul Internațional "George Enescu" București
Theater du Soleil Entertainment
Grand Cinema Digiplex Băneasa
Teatrul de Revistă "Constantin Tănase"
Opere din străinătate Opere din străinătate
Arena din Verona
Budapesta Opera
London English National Opera
London Royal Opera House
Milano Teatro alla Scala
Munchen Bayerische StaatsOper
New York Metropolitan Opera
Oslo Operaen
Roma Teatro dell Opera
Ruse Drjavna Opera
Stockholm Royal Swedish Opera
Torre del Lago Puccini
Varna Opera House
Viena StaatsOper
Viena VolksOper
Artisti români Artisti români
Angela Gheorghiu
Cristian Mihăilescu
Elena Moșuc
Felicia Filip
Haricleea Darclee
Ionut Pascu
Leontina Văduva
Lucian Petrean
Ludovic Spiess
Teodor Ilincăi
Stiri teatru Stiri teatru
Teatru la cinema
Spectacole de operă Spectacole de operă
Adriana Lecouvreur
Aida
Asa fac toate (Cosi fan tutte)
Boema
Bărbierul din Sevilia
Carmen
Cavalleria rusticana și Paiațe
Clemența lui Tito
Don Giovanni
Don Pasquale
Elixirul dragostei
Flautul fermecat
Freischutz
Germanicul (Il Germanico)
Gianni Schicchi
Idomeneo, Regele Cretei
MacBeth
Madama Butterfly
Manon Lescaut
Mikado
Nabucco
Nunta lui Figaro
Orfeu în infern
Paiațe
Peer Gynt
Rapirea din Serai
Rigoletto
Romeo și Julieta de Charles Gounod
Samson și Dalila
Simone Boccanerra
Tosca
Traviata
Tripticul (Il trittico)
Trubadurul (Il trovatore)
Turandot
Werther
Spectacole de opereta si muzical Spectacole de opereta si muzical
Cartea junglei
Doctor Jivago
Țara surâsului
Femeia, eterna poveste
Frozen
Frumoasa și Bestia
Liliacul
Logodnicul din lună
My Fair Lady
Rebecca
Sânge vienez
Silvia
Sunetul muzicii
Vaduva veselă
Zaraza
Spectacole de balet Spectacole de balet
Corsarul
Don Quijote
Frumoasa din Padurea Adormita
Giselle
Lacul lebedelor
Medea
Spargatorul de nuci
Zorba grecul
Concerte de muzica simfonica Concerte de muzica simfonica
Anotimpurile de Vivaldi
Recviem de Mozart
Recviem de Verdi
Teatre Muntenia (fără București) Teatre Muntenia (fără București)
Ateneul Popular Maior Gheorghe Pastia Focșani
Teatrul Alexandru Davila Pitești
Teatre Oltenia Teatre Oltenia
Teatrul Colibri Craiova
Teatre Dobrogea Teatre Dobrogea
Teatrul Căluțul de mare Constanța
Teatrul de Stat din Constanța
Teatre Moldova Teatre Moldova
Teatrul Dramatic "Fani Tardini" Galați
Teatre București Teatre București
Teatrul Elisabeta București
Teatre Oltenia Teatre Oltenia
Teatrul Elvira Godeanu Târgu-Jiu
Teatre București Teatre București
Teatrul Țăndărică București
Teatre Moldova Teatre Moldova
Teatrul Gulliver Galați
Teatre București Teatre București
Teatrul Ion Creangă București
Teatre Oltenia Teatre Oltenia
Teatrul Municipal Drobeta Turnu Severin
Teatre Muntenia (fără București) Teatre Muntenia (fără București)
Teatrul Municipal Maior Gheorghe Pastia Focșani
Teatre Republica Moldova Teatre Republica Moldova
Teatrul Național "Mihai Eminescu" din Chișinău
Teatre București Teatre București
Teatrul Național București
Teatre Oltenia Teatre Oltenia
Teatrul Național Caracal
Teatrul Național Craiova
Teatre București Teatre București
Teatrul Național pentru Copii Abracadabra București
Teatre Ardeal Teatre Ardeal
Teatrul Național Târgu-Mureș
Teatre Banat, Crișana, Maramureș Teatre Banat, Crișana, Maramureș
Teatrul Național Timișoara
Teatre Moldova Teatre Moldova
Teatrul Național Vasile Alecsandri Iași
Teatre București Teatre București
Teatrul Nottara București
Teatrul Odeon București
Teatre Moldova Teatre Moldova
Teatrul pentru copii și tineret "Luceafărul" Iași
Teatre Ardeal Teatre Ardeal
Teatrul Sică Alexandrescu Brașov
Teatre Muntenia (fără București) Teatre Muntenia (fără București)
Teatrul Toma Caragiu Ploiești
Teatrul Tony Bulandra Târgoviște
Teatre București Teatre București
UNATC
Teatre Oltenia Teatre Oltenia
Casa de Cultură "Amza Pellea" Băilești

Nabucco Viteazu bate Corona!

[ Autor Adrian Trasca ]

[ Din categoria Articole OperaNationala.ro ]
[ Subcategorie OperaRail 2020 ]
[ Subcategorie II Ruse Drjavna Opera ]
[ Subcategorie III Nabucco ]
[ Data articol: 2020-08-06 ]
[ Din localitatea Ruse ]
[ Tara Bulgaria ]

Nabucco Viteazu bate Corona!

 3433 Aida, fetiÈ›a mea, are acum 3 ani È™i 3 luni È™i are un frate mai mic. Mihai cel Mare sau Ștefan Viteazu, cum îi spunem noi, care are 7 luni. L-am dus deja la mai multe spectacole - primul, la Craiova, când avea 5 luni È™i jumătate - dar nu a fost prea interesat de nimic din niciunul. Atent puÈ›in, maxim câteva minute, È™i cam atât.

Prin comparație, pe Aida am dus-o prima oară la două luni și două zile - "Hapciu în Re Major" (după "Mam`zelle Nitouche") la Opera Comică pentru Copii și evident că n-a interesat-o, mai ales că a dormit tot timpul (fiind și acum, când a atins cifra de 108 spectacole!, singurul la care a dormit. :-) ) Dar la al doilea - "O noapte la Veneția" tot la OCC - am dus-o cu 4 zile înainte să împlinească 7 luni, adică... fix cât are acum bebiță-bebișor, cum îl mai alintăm noi pe Mihai. Dormea când am ajuns, dar, din momentul în care s-a trezit, a fost des atentă la scenă, lucru cu atât mai remarcabil cu cât eram departe, la balcon.

Nu, nu sunt supărat pe Mihai că nu e atent. :-) Oricum, scopul meu e același care a fost (și este) și cu Aida: să asculte! Chiar dacă nu e atent, chiar dacă e atent și nu înțelege - și Aida deocamdată nu înțelege nici jumătate din acțiuni - aude muzica și se înregistrează acolo, undeva. Și am speranța că o să conteze la un moment dat...

Și, astfel, "Nabucco" la Ruse a devenit un spectacol special! Este al 9-lea spectacol pentru Mihai, dar primul titlu mare - la 7 luni și o zi! (Primul titlu mare pentru Aida a fost "Rigoletto" la Roma la 1 an, două luni și două săptămâni.) Desigur că n-a fost atent și n-a înțeles, dar, cum spuneam, important acum e să asculte. Și desigur că tot Aida a fost personajul principal al serii. ;-) Și chiar de dinainte de a începe s-a făcut remarcată! Am parcat pe o stradă laterală clădirii operei, am coborât din mașină și, în fața operei - spectacolul s-a ținut în piața din fața operei - erau costumați sclavii evrei, iar Aida i-a văzut, a stat puțin și s-a gândit și a exclamat... "Pansieo! " "Da, Aida, Va, pensiero! " "Mami, e Va, pensieio! Va pensieio! "

A recunoscut corul sclavilor după costume! Este al 7-lea "Nabucco" pe care îl vede - în ordine: la Brașov (la Teatrul Dramatic), Ierusalim! (cu Ionuț Pascu), Vidin (cu Ionuț Pascu), Bansko (Opera din Varna), București (de două ori) - dar ultima oară cam de mult, în urmă cu aproape 7 luni - primul ei spectacol după ce s-a născut frățiorul ei! Și, după cum se vede, nu îl văzuse la Ruse!

Acest "Nabucco" la Ruse mai este special și pentru că este primul nostru titlu mare... de când a început nebunia pandemia cu virusul Corona! Am mai fost la spectacole - 8, toate în trupă completă, inclusiv Mihai - dar au fost în general concerte de arii sau fragmente (arii) din alte spectacole, singurul titlu, dar mic, comparativ cu "Nabucco", fiind "Eliza, micuța florăreasă" la OCC inspirat pe alocuri după "My Fair Lady". De asemenea, pentru toți a fost primul spectacol în străinătate în acest an - și, desigur, primul spectacol în străinătate pentru Mihai. :-)

Fiind primul... (vezi mai sus) am să descriu puțin și publicul. În primul rând, a fost arhiplin! Cam toate scaunele au fost ocupate, iar în jurul acestora erau, în picioare, mulți spectatori, foarte aproape unii de alții! Scaunele au fost cam la distanță de un metru unul de celălalt, iar măști... nu prea am văzut! Au fost și oameni cu măști, dar puțini! Și, din ce am observat, au fost relaxați și nestresați de posibilitatea de a lua virusul. Iar înainte de a da apă la moară unora, să informez că Bulgaria are în jur de 200 de cazuri noi pe zi, spre deosebire de România, unde numerele mai mari de 1000 pe zi au devenit obișnuință! (Astăzi, 9 august, când scriu acest articol, observ că ieri Bulgaria a avut +134 de cazuri noi, iar România... +1350! )

Printre ei ne-am strecurat și noi - N-avem virus, că suntem altruiști, le dădeam! :D :-) ) - și am găsit un scaun (rândul 7 sau 8) unde i-am așezat pe mămica și Mihai, iar eu am luat-o pe Aida în brațe, stând în spatele lor (în spatele nostru nefiind spectatori, ci un platou de filmare). Apoi am "detectat" un scaun liber... pe rândul nostru favorit, primul ;-) , și m-am dus acolo cu Aida - de aceea ceea ce voi scrie despre Mihai va fi din vorbele mămicii lor. Sau scriu acuma, ca să scap! :-)

Mihai a fost un pic atent la scenă, apoi s-a jucat la mami în brațe. A scâncit când Abigail i-a surprins pe Fenena şi Ismael - nu i-o fi plăcut atitudinea lui Abigail :-) -, aşa că maică-sa a ieşit cu el afară, la maşină, parcată, cum am scris, aproape lipită de clădirea operei, precizare importantă pentru că acolo se auzea muzica. Au revenit mai târziu, când Nabucco era trăznit de fulger, dar nu pe scaunul lor, ci în spatele mulțimii, unde lumina sediului unei bănci comerciale i-a atras mai mult atenția decât aroganța șefului babilonian. Iar la "Va, pensiero! " - "Zboară, gând! " şi-a lăsat gândurile să zboare... în lumea somnului... până la Bucureşti! :-)

A doua zi i-am pus pe telefonul dăștept "Va, pensiero! " de la Ruse. Nu a fost foarte atent, dar nici nu a respins aria. Dar a respins-o pe aceea în care Nabucco primeşte sabia şi reia controlul! A doua zi i-am pus iar "Va, pensiero! ", a avut aceeași reacție, dar acum nu s-a mai supărat că Nabucco și-a reluat tronul! :-) Interesant e că prima oară când am reuşit eu să îl adorm (în urmă cu vreo două luni) a fost... cântându-i eu "Va, pensiero! " :-) Cântându-i fals, desigur, dar nu cred că a sesizat! :-)


Uvertura. Apoi corul. Costume albe. La fel şi Fenena, dar cu o centură aurie lată şi brățări late la mâini, care o scot în evidență. Ismael "e în negu", cum remarcă Aida. Tot ea întreabă "Cine vine?" "Abigail! " "Tati, ce fac?" "Vor să plece şi Abigail nu-i lasă." "De ce?" "Aşa! " :-)

Abigail e într-o rochie greu de descris, neagră cu auriu şi sclipici argintiu. Orchestra e în dreapta, dar sunetul e amplificat la boxe. În stânga, chiar în fața noastră, sunt trei fete în crem-maro mulat pe corp, țin în mână câte două candele fiecare şi se aşează în diferite poziții statuare.În spatele scenei sunt mai multe grupuri de reflectoare, dar lumina lor, albastră acum, nu e deranjantă pentru spectatori. În spate, în colțurile scenei improvizate, sunt două coloane, pe una e scrisă litera "B", pe cealaltă litera "J". N-am o explicație...


Luminile se fac roşii. Se aude muzica triumfătoare a intrării lui Nabucco! Şi Nabucco vine... din spatele orchestrei, din dreapta noastră... călare pe cal! Între scenă şi spectatori sunt vreo 7 metri, pe acolo un paj îmbrăcat elegant în negru ține căpăstrul calului pe care Nabucco se plimbă în fața tuturor. Calul e brun, dar are coama blondă, Nabucco are mantie maro, coif şi zale aurii, adică e la fel cu calul. :-)

Coboară de pe cal, pajul iese cu calul din scenă, Aida mă întreabă "Unde s-a dus?" :-)
"Să se odihnească! "
"De ce?"
"Calul a terminat rolul! " :-)

Apoi vrea la mami şi la bebe - Aida, nu calul :-) -, dar îi explic că nu putem pleca, că e lume multă, iar dacă plecăm nu ne mai putem întoarce, aşa că alege să rămânem.


Finalul actului întâi nu aduce pauza, ci direct actul al doilea, cu "L`umil schiava" Abigail în prim plan, arie pe care Aida dirijează şi cu mâinile, şi cu picioarele şi țopăie temeinic în brațele mele. :-) Am cumpărat o pernă mare şi lată cât o palmă special pentru spectacole, țopăie pe ea ca pe balansoar. :-)

Doi copii aduc tăblițele cu cele 10 porunci. E partea cea mai lentă a operei - ca să nu zic "plictisitoare" -, când evreii vin la templu să se roage, dar Aida chiar se plictiseşte pe această arie. Şi eu cam la fel... Dar eu aştept frumoasa şi dinamica arie în care Ismael le cere alor lui să îl ierte - "Maledetto dal Signor! " - dar aceasta... nu e cântată, se trece direct la "Una ebrea salvato egli ha! " Apar Abigail, Nabucco, toți, se cântă "Le folgori intorno", urmează faza în care Nabucco nu e cuminte - aşa i-am explicat ulterior Aidei :-) - şi e lovit de fulger. Montarea e simplă, se sting toate luminile şi două reflectoare din fața scenei pâlpâie în ton cu sunetele. Abigail ia coroana!


Iar nu se dă pauză, ceea ce e de înțeles în vreme de Corona. Luminile se aprind lent, pe scenă e Nabucco, întins pe jos, şi Abigail, care are o foaie lungă în mâini, pe care o va rupe în bucăți mai târziu. Nabucco se ține de braț - "L`ombra tu sei del re! " - Aida mă întreabă "Tati, îl doare mâna?" :-) Apoi "De ce merge încet?" :-) Şi tot ea răspunde... "L-a lovit fulgeiul! " :-)

"Te perdoooona! Te perdooona! " Aida o vede pe Abigail îmbufnată şi zice "Tati, e supărată?" După ce învață să scrie, o las pe ea să scrie cronicile pentru spectacole, căci, după cum se vede, observă multe detalii! :-)


VA,
PENSIERO!

Aida recunoaşte aria imediat! Mă uit la ea zâmbind uşor, se uită şi ea la mine şi zâmbeşte larg, apoi zice "VA, PENSIEIO! " ;-) :-) Ascultă atentă, urmăreşte scena când în stânga, când în dreapta, dar la final zice... "Veau la mama! " :-) ) )

Nabucco îi cere sabia lui Abdallo, apoi, cu ea ridicată amenințător, spune că e Regele Asiriei și... are corona! :D :-)
"Tutto vedrem rifulgere
Di mia corona, corona al sol."

O eliberează pe Fenena - nu înainte ca ea să cânte (frumos) aria ei de final, "Oh dischiuso e il firmamento! " Reflectoarele din verzi se fac roșii, apare Abigail tot în roșu, care cade la final din picioare pe un scaun nu foarte teatral și Aida nu mă întreabă nimic. :-)

După spectacol, Aida a vrut, desigur, pe scenă. Am mers, dar s-a uitat cu teamă la Nabucco și nici nu a vrut să facă poză cu el. :-) Apoi... am intrat în clădirea operei, acolo unde, în foaier, oamenii puseseră costumele. Am găsit pe o masă coroana lui Nabucco, i-am pus-o pe cap, dar îi era prea mare :-) - mai trebuie să crească micuța mea Fenena :-) - așa că mi-am pus eu coroana de tătic, ei i-am pus una mai mică și am făcut o poză de asirieni veritabili. :-)

Am mers apoi la mașină, dar Mihai adormise, așa că am făcut numai eu cu Aida tradiționalul giro di centro di Ruse, unul dintre cele mai frumoase centre din țara vecină. Apoi am revenit la mașină, am fost la magazinul de liutenița, am luat 5 borcane, ca de obicei :-) , după care am plecat înapoi la București, drum pe care a adormit și Aida. :-)


Distribuția:
Nabucco: Ventseslav Anastasov
Fenena: Petya Tsoneva
Abigail: Vladislava Garvalova
Ismael: Peter Kostov
Zakaria: Momchil Milanov
Mare Preot: Stoyan Stoyandzhov
Abdalo: Ivan Penchev
Anna: Teodora Chukurska

Regizor: Adelaide Yakimova-Furnadzhieva
Dirijor: Dimitar Kosev
Director de cor: Steliana Dimitrova-Hernani
Concertmaster: Eftima Evtimova
Scenografie: Ivan Savov
Costume: Ivan Savov, Mario De Carlo

Corul, orchestra și baletul Operei de Stat din Ruse

Nota actuala: 9 (din 1 note acordate) - Acorda o nota!



Alte titluri din aceeasi categorie

01-01: Carmen doppia la Arena di Verona. Final de Festival 2024
25 iulie și 7 septembrie 2024

Aida: "Tati, aia e un fel de cortină?"

"Unde e toreadorul?"
"Nu e!"
"Ăla e Don Jose?"
"Nu! Vine mai târziu!"

Apoi ... "Uite caii! Uite caii!"

... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

01-01: Aida cu raze la Arena di Verona
21 iulie 2024

Arena di Verona face ceea ce am zis eu - și reiau acum - că orice teatru de operă care se respectă ar trebui să facă: prezintă două versiuni ale aceleiași opere, una clasică și una modernă. Pe lângă vechea,
... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

01-01: Rigoletto sau Regele se amuză. Isi, a Pari!
5 iunie 2022

Paris. Teatre d`Athenee. Rigoletto. Le roi s`amuse! Ici, a Paris!
Paris. Teatrul Ateneului. Rigoletto. Regele se râde. Aici, la Paris!

Evident, "se râde" e o formă modernă, dulitâliană, de expr
... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

01-01: Barbierul din FrecciaBianca Firenze - Sevilia
18 iulie 2024

"Il treno Alta Velocita FrecciaBianca per Siviglia e in partenza da binario cinque"
"Trenul de mare viteză FrecciaBianca pentru Sevilia va pleaca în curând de la peronul cinci"

Anunțul se aude
... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

31-12-2024: Mihai întâi! Primul nani! Paiață, dă-mi dumu!
București, Opera Națională, 17 aprilie 2022

Cei care spun că nu se poate sunt rugați să tacă și să îi lase să încerce pe cei care cred că se poate!

Am vrut la 1 an și 8 luni. Cum fusese cu Aida. Am vrut în
... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

In constructie
Româna English Italiana Deutsch Français Español
Optiuni
Articole recomandate
Cautare
Autori articole
Traducatori
Linkuri opera
Linkuri utile
Program lunar
Harta opere Romania
Orase stiri opera
Harti website
Website-ul in Romania
Website-ul in Europa
Website-ul in Asia
Website-ul in Africa
Website-ul si Angela Gheorghiu
Website-ul si Elena Mosuc
Website-ul si Teodor Ilincai
Imagini opere
Wallpapere opere
Opere din lume
Opere din Europa de Est
Opere din Europa de Vest
Opere din Europa de Nord
Opere din Africa
Opere din Asia
Opere din Australia
Opere din America de Nord
Opere din America de Sud
Atentie!
Meditatii
Meditatii Cazare Sondaje Meditatii Universitatea Craiova Dictionar Creare site
Prezentari opere Romania
Opera Nationala Bucuresti
Teatrul Liric "Elena Teodorini" Craiova
Opera din Brasov
Opera Nationala Romana Cluj-Napoca
Opera Nationala Romana Iasi
Opera Nationala Romana Timisoara
Teatrul National de Opera si Balet Constanta
Teatrul Muzical "Nae Leonard" Galati
Teatrul National de Opera si Balet Chisinau
Teatrul de Opereta Bucuresti
Opera Comica pentru Copii Bucuresti

Articole OperaNationala.ro
ChinaRail 2015
OperaRail 2012
OperaRail 2013
OperaRail 2014
OperaRail 2015
OperaRail 2016
OperaRail 2017
OperaRail 2018
OperaRail 2019
OperaRail 2020
OperaRail 2021
OperaRail 2022
OperaRail 2023
OperaRail 2024
RomaniaRail 2015
Bilanțuri

Website despre teatrele de opera si opereta din Romania si Europa

© Opera Nationala RO 5 noiembrie 2009 - Prezent

Dictionar   Meditatii   Creare site