OperaRail 2016 RomaniaRail 2015 ChinaRail 2015 OperaRail 2015 OperaRail 2024 OperaRail 2013 OperaRail 2023 OperaRail 2012 OperaRail 2022 OperaRail 2021 OperaRail 2020 OperaRail 2019 OperaRail 2018 OperaRail 2017 OperaRail 2014 Ludovic Spiess Felicia Filip Elena Mosuc Angela Gheorghiu Leontina Văduva Cristian Mihăilescu Ionut Pascu Teodor Ilincai Arena din Verona Stockholm Opera Regala Teatro dell Opera di Roma Festivalul Puccini Ruse Opera Oslo Operaen Viena VolksOper Viena StaatsOper Teatro Alla Scala Milano London Royal Opera House Budapesta Opera Munchen Bayerische StaatsOper Sofia Opera House |
Operă pe ritmuri lăutărești. Viva țambalul!
[ Autor Adrian Trasca ] În ziua în care s-au împlinit 80 de ani de la cel mai grav bombardament din istorie suferit de București - bombardat crunt de americani în cel de-al doilea război mondial -, am mers și ne-am distrat! Nu, nu e o formă de nerespect, ci o normalitate... suavă, prin prisma faptului că noi, strămoșii celor care au suferit atunci, ducem o viață normală, ceea ce, pe termen lung, este echivalent cu o victorie românească! Nu, nu sufăr de românism exacerbat, doar am profitat de matematica acestei zile (aleasă de americani pentru a se infiltra negativ în istoria noastră) - azi 4/4/24, atunci 4/4/44 - pentru a evidenția asta.
La cramă la București
cu zaibăr de Băilești
oful meu aș vrea eu, Gică,
să mi-l potolesc cu-o sticlă
și cu-o arie de Rossini,
Verdi, Bizet sau Puccini,
parfumată, aromată
și de țambalist cântată,
și-o bardacă de Fetească
și Tosca să m-aburească!
Ați recunoscut, desigur ;-) , parafrazarea versurilor melodiei celebre "La crama din Drăgășani" cântată de celebrul cântăreț de muzică lăutărească Fărâmiță Lambru.
"Operă pe ritmuri lăutărești" este titlul 1 al articolului meu, dar și al spectacolului produs de Asociația "Divas", spectacol pe care l-am văzut la Palatul Copiilor din București în seara zilei de 4/4/24, adică 4 aprilie 2024.
Totodată este și o idee. O idee inedită. Alăturarea a două genuri muzicale care, în principiu, nu prea se pupă. Mai mult, nici publicul fidel fiecărui gen nu prea se pupă, ca să nu zic că, de fapt, fiecare îl disprețuiește pe celălalt uneori cu un patos demn de o cauză mai bună. Asta e, fiecare cu... non-creierul lui!
Dar există și... "trădători"! Trădători de fiecare parte, adică melomani cărora le place și muzica lăutărească, dar și invers. Public pentru care distanța de la Puccini la Puceanu sau invers nu este atât de mare, doar timp până schimbi caseta. Sau cd-ul. Sau cât cauți pe iutiub. Nu e nevoie să-i disprețuiești pe cei care ascultă un alt gen de muzică decât cel preferat de tine.
Acest spectacol a fost pentru "trădători". Și a fost unul reușit, în care cele două genuri de muzică s-au completat reciproc.
S-a început cu "Nessun dorma" clasică, fără "inserții" lăutărești. S-a continuat cu una lăutărească pură. Apoi "O sole mio" cu fond muzică lăutărească. "La donna e mobile" din "Rigoletto". A urmat "Habanera" din "Carmen". Și... cam atât, din păcate, ca arii de operă, până la finalul încununat cu "Li biamo! " din "Traviata", în continuare fiind melodii frumoase, canțonete napoletane sau spaniole sau altele, dar nu operă: "Torna a Surriento", "Funiculi, Funicula", "Dacă tace chitara" (versiunea în spaniolă), melodie de muzică ușoară cântată senzațional pe vremuri de Carmen Rădulescu, "Balada" lui Ciprian Porumbescu urmată de "Rondo alla turca" de Mozart cântată la... țambal. Apoi "Noi suntem români", plus alte melodii pe care nu le-am recunoscut nici eu. Totul a durat cam o oră și jumătate, durata optimă pentru un astfel de spectacol.
Eu am venit, ca de obicei, și cu copiii. Aida mai are două săptămâni jumate și face 7 ani, Bebe Mihai face mâine... 4 ani și 3 luni. :-) Eram curios și de reacția lor. Iar aceasta a fost cam cum mă așteptam, adică au fost atrași cât timp au fost arii de operă (pe care ei le cunosc bine), ușor, ușor atenția scăzându-le pe măsură ce "veneau" melodii noi, frumoase, dar nu prea cunoscute de ei.
La "La donna e mobile" era prea simplu și nu am îndrăznit să îi întreb ce arie se cântă :-) , dar la primele acorduri din "Habanera", da. Aida a zis "Carmen" imediat (așa cum mă așteptam), iar Bebe Mihai a zis că o știe, dar nu știe cum se cheamă. :-) 1-0 pentru Aida! :-) Însă Bebe Mihai a fost cel care a zis "Mozart! " într-un moment în care eu încă mă întrebam dacă e din Mozart ceea ce se auzea la țambal! ;-)
Mai nou, Aida vine cu flori de la spectacole! :-) În urmă cu două luni a primit un ditamai buchetul de la Violetta Elena Moșuc, în urmă cu o săptămână a primit un trandafir alb de la Scarpia Ionuț Pascu, acum Carmen Lăcrămioara Crihană i-a aruncat un liliac la finalul Habanerei, iar la finalul spectacolului i-a dat un alt buchet de flori. :-)
Ultima melodie cântată a fost... "Mulți ani trăiască! " pentru unul dintre interpreți. Când a auzit-o, Bebe a zis "Tati, vreau pe scenă, că e petrecere acolo! " :-) )
Ne-am dus pe scenă, dar nu pentru petrecere, ci pentru poze. :-) Cu artiștii și cu... țambalul. :-) ) Primele poze cu țambalul pentru Aida și Mihai! :-) )
A doua zi, la 7 dimineața, Bebe Mihai a venit la mine și m-a întrebat... când e petrecerea, că el face 4 ani și 3 luni și e ziua lui! :-) ) Și că vrea și tort! :-) )
I-am zis că petrecere se face la an, nu la lună, dar poate îi facem o petrecere mică.
"Nu mică! Mare! " zice!
"Cât de mare vrei, Bebe?"
"Cât... Bucureștiul nostru! " :-) )
Așa e când dai de muzică lăutărească, vrei numai petreceri! :-) )
Și nu de orice fel, ci mari cât Bucureștiul... nostru, care a supraviețuit bombardamentelor americanilor și a devenit al 5-lea oraș (ca mărime a populației) din Uniunea Europeană și al 14-lea din Europa!
Și în care se cântă la țambal inclusiv muzică simfonică și de operă! Viva țambalul, il re di strumenti musicali lăutărești! :-)
Distribuția:
mezzosoprana Lăcrămioara Crihană
tenorul Paul Celmare
baritonul George Băicoianu
acompaniați de Taraful Paul Gheorghe |
Nota actuala: 9 (din 1 note acordate) - Acorda o nota!
Alte titluri din aceeasi categorie09-04: Operă pe ritmuri lăutărești. Viva țambalul! În ziua în care s-au împlinit 80 de ani de la cel mai grav bombardament din istorie suferit de București - bombardat crunt de americani în cel de-al doilea război mondial -, am mers și ne-am distrat! Nu, nu e o formă de nerespect, ci o normal ... [ continuare ] [ Autor Adrian Trasca ] Din categoria Articole OperaNationala.ro
08-03: British Figaro la ENO ENO. English National Opera. Opera Națională Engleză. Coliseum. 2500. Londra. Anglia. Marea Britanie.
ENO, English National Opera, Opera Națională Engleză, își desfășoară activitatea în Coliseum. Coliseum, nu Colosseum. Sa ... [ continuare ] Din categoria Articole OperaNationala.ro
19-01: O iadă la Târgu Jiu. Poarta pupăcioșilor Târgu Jiu, 9 mai 2021
Avizi de spectacole după noua închidere a teatrelor din martie-aprilie 2021, fiind și la Craiova, n-am ezitat, eu și Aida, pe la jumătatea lui mai și am plecat la Târgu Jiu pentru a vedea "Iedul cu trei ca ... [ continuare ] [ Autor Adrian Trasca ] Din categoria Articole OperaNationala.ro
28-12-2023: Aida, prima oară în Teatrul Național din Craiova! La mine în inimă e Bebe! Craiova, 14 februarie 2021
Inițial am zis că scriu despre acest spectacol. Apoi că nu scriu. Apoi iar că scriu. Apoi iar că nu scriu! :-) Și, după cum se vede, scriu! :-) Mai mult despre Aida, fetița mea de "tei ani și luni" a ... [ continuare ] [ Autor Adrian Trasca ] Din categoria Articole OperaNationala.ro
28-12-2023: Sonați la Varna, murați s-o vadă pe Sonia. Caută să nu fi idiot! Ora 21:35: Oamenii stau cu umbrele în fața teatrului și așteaptă să intre la spectacol ... deși PICURĂ !!!
Ora 21:36: Intrăm. Găsim câteva locuri.
Ora 21:36: Aida stă la maică-sa în brațe, Mihai la mine.
Ora 21:37 ... [ continuare ] [ Autor Adrian Trasca ] Din categoria Articole OperaNationala.ro
|
|