[ Autor Adrian Trasca ]  Am văzut că așa fac toate... la București, Brașov, Craiova, în Atena, la Burgas, la Berlin, ... iar acum am avut ocazia să văd dacă și la München... Se știe că nemții sunt mai sobri, mai serioși, mai bățoși... la fel nemțoaicele... sau e doar legendă ce se știe? Sau... tot așa fac și toate... nemțoaicele...?
Am revenit la München după... 11 ani! Capitala landului Bavaria, aflată în sudul Germaniei, este cel mai frumos oraș german. Evident, este părerea mea, care poate fi subiectivă, mai ales că am o afecțiune personală pentru acest oraș și pentru Opera de Stat Bavareză, după ce, pe 20 iulie 2012, aici am fluturat pentru prima oară steagul României la un spectacol al Angelei Gheorghiu! Am scris despre aceasta în miniarticolul "Boema la Opera din Munchen: România cucerește Bavaria! ", iar evenimentul a însemnat și... îndrăgostirea mea de "Boema" lui Puccini, operă pe care o văzusem înainte de două ori și... de două ori nu-mi plăcuse! :-) Am descris acest declic în articolul " Boemul și "Boema". Eu și... "Boema mea"! "
Deci, un pic ich liebe München, unde, după acea fabuloasă "Boema", am mai văzut "Tosca", "MacBeth", iar acum... "Cosi fan tutte"... Așa fac toate... și la München? Asta-i întrebarea!
"La scuola degli amanti" ("Școala amanților") este un text mare, luminos, scris cu majuscule din neoane, care își schimbă culoarea periodic, din alb în portocaliu sau roz. Scrisul e pe scenă, la 2-3 metri deasupra artiștilor, și e coborât din tavan, acolo unde va fi și tras după un scurt timp, fiind readus la finalul spectacolului.
Textul reprezintă și... numele alternativ al operei! Sau adăugarea pentru titlul complet al operei, acesta oficial fiind "Così fan tutte, ossia La scuola degli amanti", traducerea "blândă" în română fiind "Așa fac toate, sau Școala îndrăgostiților". Eu prefer "Școala amanților", mi se pare mai picant. :-)
În spatele scenei e o cameră albă. Decoruri din lemn, evident, dar frapant e că e o cameră așa, mai de amărâți, cu pereți murdari în jurul comutatoarelor de lumină și nu numai. În stânga este o saltea, pe care se vor trânti ulterior, pe rând, personajele operei. Casa avea să fie adusă în prim plan, așa cum mă așteptam. ;-)
Hainele artiștilor - că nu le pot numi costume - erau normale... pentru zilele noastre. Și eu puteam merge pe scenă fără pregătiri, poate doar în plus cu un pic de machiaj, să nu arăt a Comandorul din "Don Giovanni". :-) Rochițe până la jumătatea coapsei, una movulie, una gălbuie. Băjeții similar, unul cu cămașa (bleu) pe afară, celălalt mai în piele neagră, pare mai macioi. Don Alonso e un cărunt la vreo 60 de ani, a cărui primă apariție este în chiloți și maieu negru și căruia o să îi spun, mai simplu, moșul...
Pariul e pe "um hundert zechinen" - "o sută de țechini", ceea ce este de mirare, montarea e modernă, deci ar trebui să fie în euro, nu? Iar tot de mirare (sau nu) e... falusul imens, maro, de plastic pe care băieții îl flutură în discuția cu moșul... Și îl și pun în sus pe saltea și îl iau la palme... :O :-) )
Fetele se tăvălesc și ele pe saltea, își fac selfi-uri sau poze reciproc. Rochițele lor nu par să sublinieze fidelitate, așa că finalul pare ușor de anticipat. Logodnicii lor vin în uniforme militare bleu cu albastru, ele se tânguiesc - moșu exclamă "Die komodie is herrlich! " ("Comedia este minunată! ") - apoi un cuplu mimează sex (cu ea rezemată de perete), celălalt e mai "tragist", cu tânguiri pe saltea, dar într-un final corul, aflat în barcaccia (loja laterală de deasupra orchestrei), dă tonul plecării soldaților la oaste.
"Addio! "
"Leb wohl! "
"Farewell! "
"Haidi pa! "
"Cine s-a bazat pe vorbele femeii s-a înecat în mare sau nisip! "...
Camera e retrasă în spate, iar în locul ei vine, din laterala stângă, un... garaj. Nou, modern, ușă glisantă (aflată în spate, perspectiva este din interiorul garajului), frapant fiind... luxul acestuia, la care contribuie și mai mult un... gipan bemveu negru! Frapant pentru că... să ne amintim, camera era puțin jegoasă, plus că nici măcar un amărât de pat nu avea în ea... Nici șifonier, nici masă, nici scaune... A, nu mai erau bani după ce s-a plătit rata la gipan! :-)
BMW-ul are număr de Napoli, locul real al desfășurării acțiunii, iar acesta este NA 274 PT. Notați-l pentru că, atunci când vă întâlniți cu el la semafor, să-l întrebați dacă i-a plăcut rolul pe care l-a avut la Opera din München și ce alte roluri mai are în plan pentru următorii 5 ani. :-) )
Sau o întrebați pe Despina, căci ea îngrijește mașina. O lustruiește cu o cârpă, ba chiar o și "amenință" cu un furtun de apă. Am subliniat furtunul, deoarece e singura pată de culoare, una galbenă, în garajul gri plus mașina neagră. Chiar și ea are rochie neagră - Despina, nu mașina :-) -, șorț și bonetă albă, costum tipic de servitoare. Și e un pic urâțică la față, nu atrage simpatiile pe care le atrage de obicei acest rol. Cel puțin mie mi se pare prea sobră, inclusiv din cauză că e îmbrăcată în negru.
BMW-ul pot spune că a fost folosit foarte fain pentru a ilustra apărarea fetelor în fața atacurilor noilor candidați. Așa cum se știe, la început ele refuză avansurile celor doi, iar imaginea foarte drăguță creată de această montare este autoînchiderea lor în mașină, cei doi rămânând afară, în jurul automobilului, ca un atac medieval care înconjoară o cetate aparent inexpugnabilă.
O altă fază foarte drăguță și mult apreciată de public a fost... gimnastica, modul în care una dintre fete a urcat în mașină! Prima a urcat clasic, s-a așezat la volan și atât, dar a doua... a sărit cu capul înainte prin geamul ușii din dreapta (geamul era deschis, desigur), ajungând într-o clipită și dintr-o mișcare pe scaunul din dreapta!!
Publicul a chicotit și a răsplătit gimnastica fetei cu multe aplauze!
Băieții, total nedeghizați (sau, dacă vreți, "deghizați" cu ochelari negri și cămăși de alte culori), se întind pe capotă, iar unul dintre ei pozează ca musculos. Cei doi mai aduc și din culise piesele unui castel de jucărie pe care îl asamblează în centrul scenei. Moșu, alias Don Alonso, se întreabă "Sunt doar câteva femei fidele în lume, să fie ele două dintre ele?" (Interesant a fost că publicul a râs când a auzit asta... :-) )
Doar că nu doar pereții au urechi, ci și fetele din BMW, vorbele băieților se aud prin geamuri, ușile se deblochează chiar de către "cetățile" atacate... Iar BMW-ul este retras în spate și scos din scenă, în loc apărând... o grădină cu flori! (Pentru mine a fost mai drăguță faza, pentru că veneam direct de la... Keukenhof, cea mai mare grădină de flori din lume! ) Doar că florile lor erau din plastic, foșneau când oamenii treceau printre ele, când băieții au "leșinat", când servitoarea a venit deghizată ca doctor ca să-i salveze...
Pauza e relativ scurtă sau cel puțin așa mi se părut mie. Văd că spectatorii ies mai toți, apoi o plasatoare ne spune să ieșim, să se golească toată sala! N-am înțeles de ce, am întrebat, dar nici răspunsul primit - că se lucrează la decoruri - nu m-a mulțumit. "Care decoruri?" a fost prima întrebare care mi-a dat prin cap, dar nu m-am mai lansat în detalii, ci am plecat să revăd, după atâția ani, foaierul și balconul Operei bavareze. Balconul are vedere în față, la intrare, spre piața Max Joseph, acolo unde se află statuia lui Maxilimilian Joseph I, rege al Bavariei aproape 20 de ani prin anii 1800. Oamenii sunt la o șampanie, un suc, atât în foaier, cât și în balcon, iar un clinchet ne anunță să ne reluăm locurile, așa că... așa facem toți, mergem în sală și ne reluăm locurile. :-)
Partea a doua începe tot cu camera, ca și primul, dar aflată undeva în spatele scenei. Froilain Despina încearcă să le convingă pe fete să le dea o șansă băieților. "Lasst sie komme! " / "Let them come! " le zice. Ele stau lângă un castel de jucărie, copie al celui din prima parte, dar mult mai mic. Și... miaună! Da, fetele... miaună, cântă lasciv, își împart... prada (adică cine ce băiat ia) și... jubilează... "Ce plăceri vom avea! "
Camera este retrasă și pe scenă e acum un maldăr gonflabil. Este umflat și... rezultă același model de castel. E mare, are vreo 5-6 metri, iar publicul aplaudă crearea lui. Vin ei, apoi ele, dar ele... legate la ochi. E un ușor aer de timiditate în atmosferă. "Als symbole für das herz! " - "Ca simboluri pentru inimă! "
"Was kolopft hier?"
"Ce se petrece aici?"
"Welch neue freunde! "
"Ce prieteni noi! "
Cel în negru e Guglielmo! Mare realizare, l-am diferențiat de celălalt! :-) )
Da, nu mă strădui deloc să diferențiez perechile din această operă... Nici nu are importanță, rolurile sunt similare, atât ale băieților, cât și ale fetelor. E treaba artiștilor să nu cânte arii din celelalte roluri... :-) )
Uite acum, doi dintre cei patru au intrat în castel, ceilalți doi au rămas afară... Care doi... nu contează...
Castelul se... dezumflă peste cei doi... E o simbolistică draguță asta, mai salvează din non-sensul multor elemente aiurea din montare...
Castelul prăbușit e tras în spate, cu tot cu cei doi amorezi în el. Ceilalți doi rămân în față, fata în roz și... celălalt.
Din tavan cad... confetti! Ea se dezbracă de rochia roz, o aruncă pe jos și rămâne... în cămașă de noapte crem. Apoi iese!
Publicul o aplaudă. Prin întunericul scenei este introdusă iar camera de lemn, întâi luminată pe alocuri cu neoane divers colorate, apoi, brusc, neoanele se sting și e camera inundată de luminile reflectoarelor. Și se văd bine... desenele de pe perete, precum și mesajele, mai toate... obscene! Desen cu o puță, contur femeie crăcănată, un jet de... care țintește exact în crăpătura ei, mesajul "Fuck" - un mesaj "pro fund", desigur -, alt "mesaj" pro... "Dick butt", și altele desene și mesaje... numai "adâncizme".
După scurt timp, peretele e luminat invers (întunecat și cu neoanele aprinse) și retras afară. În spatele scenei se vede o garderobă mare.
Cealaltă fată dă rochia jos și rămâne... în chiloți și sutien! Zău că nu înțeleg de ce le-a păstrat pe astea... chiar sunt revoltat, dacă mă gândesc un pic... :D :-) )
Goguiermo e acolo și se urcă pe ea! Apoi ea îl pune în 4 labe, îl plimbă pe scenă ca pe cățel... Da, seamănă a ve ve ve pornache punct dî e. :-) )
Finalul ariei e urmat de o liniște... Se aplaudă până la urmă, dar cam anemic, așa.
Pentru nuntă, cei 4 se îmbracă în garderoba din spatele scenei. Rochiile mireselor sunt un voal până peste genunchi... exact cum descria Nea Mărin / Amza Pellea, adică "mai mult guleraș decât rochiță". Ei doi sunt la costum, unul maro, celălalt mov deschis. Cad iar confetti din tavan... și tot ca din tavan pică anunțul peste ele... Se întorc soldații!
Ele stau aplecate cocoșate în față, cu mâinile atârnând... Din tavan coboară scrisul de la începutul spectacolului, "La scuola degli amanti", "Școala amanților" din München. Scrisul e neon roșu. Publicul aplaudă, mai tare când apar cei patru protagoniști. Și unii spectatori chiar tropăie!
Deci, în concluzie, ... da, așa fac toate... și la München! ... Evident că nu e o surpriză, fie și numai pentru că Mozart era austriac, deci de sânge germanic. Dar mă gândeam și io că poate lumea s-a mai schimbat în ultimii... 234 de ani, de la premiera mondială a operei, eveniment care a avut loc la Burgtheater am MichaelerPlatz din Viena pe 26 ianuarie 1790.
Evident că ultima idee este o glumă retorică! Cosi fan tutte, cosi fan tutti! Sempre!
Distribuția:
Fiordiligi: Louise Alder
Dorabella: Avery Amereau
Guilelmo: Konstantin Krimmel
Ferrando: Bogdan Volkov
Despina: Sandrine Piau
Don Alfonso: Johannes Martin Kränzle
Dirijor: Stefano Montanari
Regie: Benedict Andrews
Scenariu: Magda Willi
Costume: Victoria Behr
Lumini: Mark Van Denesse
Cor: Franz Obermair
Dramaturgie: Katja Leclerc |