ChinaRail 2015 OperaRail 2014 OperaRail 2024 OperaRail 2023 OperaRail 2022 OperaRail 2021 OperaRail 2015 OperaRail 2013 OperaRail 2020 OperaRail 2012 OperaRail 2019 OperaRail 2018 OperaRail 2017 OperaRail 2016 RomaniaRail 2015 Teodor Ilincai Haricleea Darclee Ludovic Spiess Felicia Filip Elena Mosuc Angela Gheorghiu Cristian Mihăilescu Leontina Văduva Ionut Pascu London Royal Opera House Munchen Bayerische StaatsOper Teatro dell Opera di Roma Arena din Verona Stockholm Opera Regala Festivalul Puccini Ruse Opera Oslo Operaen Budapesta Opera Viena VolksOper Viena StaatsOper Teatro Alla Scala Milano Sofia Opera House |
"iotebori" operahus. O vizită la Opera din Goteborg
[ Autor Adrian Trasca ] Exista doua tipuri de teatre de opera pe lumea asta: cele care vara, cand artistii au vacanta, organizeaza tururi de vizitare pentru turisti si cele care nu fac acest lucru. :-)
Daca in Romania nu stiu ca vreo opera sa faca parte din prima categorie, in Scandinavia am intalnit tururi cu ghid, inclusiv cu explicatii in limba engleza, la majoritatea marilor opere, Copenhaga, Oslo, Goteborg.
Goteborg, Gothenberg sau, pronuntia locala, "iotebori" este al doilea oras al Suediei, dupa capitala Stockholm. Are o populatie de 580.000 de locuitori, nu cu mult mai putin decat Oslo, capitala Norvegiei, si se afla la jumatadea distantei dintre aceasta si Malmo, al treilea si cel mai sudic mare oras din Suedia. Goteborg este si cel mai important port al Scandinavia si tot aici se afla si cea mai mare universitate din Scandinavia.
Cladirea Operei din Goteborg a fost terminata in 1994, neavand, deci, nici 20 de ani vechime! Inainte de aceasta, spectacolele aveau loc la teatrul Crown, construit in 1859, dar care in timp a devenit inadecvat spectacole de opera.
Aspectul operei este acela al unui vapor, atat la exterior, cat si la interior. Daca la exterior mai pot exista obiectii, interiorul chiar aduce a interior de vapor. Peretii care inconjoara sala sunt rotunzi si au culoarea albastra marin, podeaua este din lemn, iar usile sunt mai mici, cam cum sunt la vapoare.
O chestie interesanta a fost... o barca. Cam greu de descris pozitia ei, construita din fier, barca se afla undeva intre etajele 2 si 1, fiind vizibila daca de la etaj te apleci peste balustrada. Barca, umpluta cu nisip, melci, scoici si... cioburi de farfurii chinezesti, are rolul de a reaminti vizitatorilor despre natura de navigatori a suedezilor.
Opera prezinta in jur de 270 de spectacole pe an, ceea ce inseamna in jur de 270.000 de spectatori. Sala are o capacitate de 1200 de spectatori, deci este aproape plina la fiecare spectacol. Cladirea are aproximativ 130.000 mp si in ea lucreaza 500 de angajati permanent, pe 90 de meserii diferite. 20 de solisti sunt angajati permanent, iar orchestra are in componenta 84 de persoane.
Aproximativ 1200 de costume au fost folosite in sezonul precedent. Unele nu mai sunt folosite si sunt vandute dupa ce spectacolul din care fac parte nu mai e in repertoriul curent. O idee excelenta atat pentru cresterea fondurilor operei, cat si pentru spectatorii care "vor sa aibe ceva de la opera".
O problema este curatarea lor. Operatia clasica ar duce la deteriorarea lor mai rapida, iar solutia gasita este cat se poate de interesanta, desi nu am inteles toate amanuntele tehnice: costumele sunt duse intr-o camera cu ozon unde sunt supuse unei "furtuni" (de ozon, cred) - "thunder storm", cum s-a exprimat ghidul.
Am intrebat ghidul daca Opera din Goteborg a colaborat cu artisti romani sau daca si-ar dori sa colaboreze cu vreunul. La prima intrebare a raspuns ca nu stie sa se fii intamplat asta, dar la a doua a raspuns repede "Angela Geor-giu" (numele in doua silabe zise scurt), asa cum pronunta occidentalii numele marii noastre soprane Angela Gheorghiu. :-)
La finalul turului am intrat in magazinul Operei, cautand si prezente romanesti. Am gasit cateva dvd-uri, patru cu Angela Gheorghiu (unul in "Tosca" (probabil de la Londra, nu scria de unde), doua in "Traviata" (de la Scala din Milano) si unul in "La Rondine" la Metropolitan Opera New York), dar si, surpriza, unul cu Ileana Cotrubas (in "Rigoletto" la Viena Staatsoper alaturi de Placido Domingo) |
Nota actuala: 9 (din 1 note acordate) - Acorda o nota!
Alte titluri din aceeasi categorie01-09: Una furtiva Tosca bergamasca Bergamo e un oraș mic, de 120.000 de locuitori, din Italia, provincia Lombardia, deseori subestimat de turiști, care aterizează pe Orio al Serio, aeroportul internațional de lângă oraș, și apoi fug la ... Milano! Ori, mă scuzați, mie Bergam ... [ continuare ] [ Autor Adrian Trasca ] Din categoria Articole OperaNationala.ro
28-08: Der trank d`amore la Buchs / WendenBerg Am venit pentru acest spectacol cu viteză ... tocmai de la Strasbourg! Întâi cu 200 km la oră, cât prind amărâtele alea de trenuri regionale franțuzești, apoi cu maxim 130, cât am avut eu voie să "bag" pe autostradă. Vreo 350 km. Și, cu ... [ continuare ] [ Autor Adrian Trasca ] Din categoria Articole OperaNationala.ro
24-05: Școala amanților din München Am văzut că așa fac toate ... la București, Brașov, Craiova, în Atena, la Burgas, la Berlin, ... iar acum am avut ocazia să văd dacă și la München ... Se știe că nemții sunt mai sobri, mai serioși, mai bățoși ... la fel nemțoaicele ... [ continuare ] [ Autor Adrian Trasca ] Din categoria Articole OperaNationala.ro
11-05: Jurilovca, primarul, MUNCA, Nabucco, șarpele cu ochelari și ursul Când "se mai întâmpla", adică zilnic de câteva ori sau, mai precis, cu fiecare ocazie, să lăsăm dezastru în urma noastră, copii fiind eu și fratele meu, tata zicea "Să vorbim cu primarul!" "Păi, de ce?" "Să vină el să strângă după ... [ continuare ] [ Autor Adrian Trasca ] Din categoria Articole OperaNationala.ro
09-04: Operă pe ritmuri lăutărești. Viva țambalul! În ziua în care s-au împlinit 80 de ani de la cel mai grav bombardament din istorie suferit de București - bombardat crunt de americani în cel de-al doilea război mondial -, am mers și ne-am distrat! Nu, nu e o formă de nerespect, ci o normal ... [ continuare ] [ Autor Adrian Trasca ] Din categoria Articole OperaNationala.ro
|
|