"Muzica este un raspuns caruia nu i se poate pune nicio intrebare!"
(Nichita Stanescu)
Opera Poze Personalitati Forum Contact
Stiri Opera Nationala
Articole OperaNationala.ro Articole OperaNationala.ro
Opera Nationala Bucuresti Opera Nationala Bucuresti
Opera Comică pentru Copii Bucuresti Opera Comică pentru Copii Bucuresti
Opera Română Craiova Opera Română Craiova
Opera din Brasov Opera din Brasov
Teatrul National de Opera si Balet Constanta Teatrul National de Opera si Balet Constanta
Opera Nationala Română Cluj-Napoca Opera Nationala Română Cluj-Napoca
Opera Nationala Română Timisoara Opera Nationala Română Timisoara
Opera Nationala Română Iasi Opera Nationala Română Iasi
Teatrul Național de Operă și Operetă "Nae Leonard" Galați Teatrul Național de Operă și Operetă "Nae Leonard" Galați
Teatrul National de Opera si Balet Chisinau Teatrul National de Opera si Balet Chisinau
Teatrul de Balet Sibiu Teatrul de Balet Sibiu
Teatrul National de Opereta Bucuresti Teatrul National de Opereta Bucuresti
Opera Maghiara din Cluj-Napoca Opera Maghiara din Cluj-Napoca
Opera Vox Cluj-Napoca Opera Vox Cluj-Napoca
Teatrul Muzical Ambasadorii Bucuresti Teatrul Muzical Ambasadorii Bucuresti
Festivalul Internaţional "George Enescu" Festivalul Internaţional "George Enescu"
Festivalul Opera Nights - Hunedoara, Deva Festivalul Opera Nights - Hunedoara, Deva
Teatrul Stela Popescu București Teatrul Stela Popescu București
Filarmonica Sibiu Filarmonica Sibiu
Filarmonica "Paul Constantinescu" Ploiești Filarmonica "Paul Constantinescu" Ploiești
Artisti români Artisti români
Grand Cinema Digiplex Baneasa Bucuresti Grand Cinema Digiplex Baneasa Bucuresti
Articole opere din străinătate Articole opere din străinătate
Interviuri Interviuri
Alte articole Alte articole
Stiri opera Stiri opera
Stiri opereta si muzical Stiri opereta si muzical
Stiri balet Stiri balet
Stiri muzică simfonică Stiri muzică simfonică
Stiri concerte Stiri concerte
Stiri culturale Stiri culturale
Stiri teatru Stiri teatru
Stiri teatru pentru copii Stiri teatru pentru copii
Stiri opere din strainatate Stiri opere din strainatate
Teatrul de Revistă "Constantin Tănase" Teatrul de Revistă "Constantin Tănase"
Bancuri sofisticate :-) Bancuri sofisticate :-)

Prezentari opere Romania
Opera Nationala Bucuresti
Teatrul Liric "Elena Teodorini" Craiova
Opera din Brasov
Opera Nationala Romana Cluj-Napoca
Opera Nationala Romana Iasi
Opera Nationala Romana Timisoara
Teatrul National de Opera si Balet Constanta
Teatrul Muzical "Nae Leonard" Galati
Teatrul National de Opera si Balet Chisinau
Teatrul de Opereta Bucuresti
Opera Comica pentru Copii Bucuresti

Stiri alte categorii
Articole OperaNationala.ro Articole OperaNationala.ro
OperaRail 2023
OperaRail 2022
OperaRail 2021
OperaRail 2020
OperaRail 2019
OperaRail 2014
OperaRail 2018
OperaRail 2017
OperaRail 2016
RomaniaRail 2015
OperaRail 2015
ChinaRail 2015
OperaRail 2013
OperaRail 2012
Artisti români Artisti români
Cristian Mihăilescu
Ionut Pascu
Teodor Ilincai
Ludovic Spiess
Felicia Filip
Elena Mosuc
Angela Gheorghiu
Leontina Văduva
Articole opere din străinătate Articole opere din străinătate
Ruse Opera
Oslo Operaen
Teatro dell Opera di Roma
Viena VolksOper
Viena StaatsOper
Teatro Alla Scala Milano
London Royal Opera House
Munchen Bayerische StaatsOper
Budapesta Opera
Arena din Verona
Stockholm Opera Regala
Festivalul Puccini
Stiri opere din strainatate Stiri opere din strainatate
Sofia Opera House

Tosca neagră pe malul râului Wupper. Jvebebanul

[ Autor Adrian Trasca ]

[ Din categoria Articole OperaNationala.ro ]
[ Subcategorie OperaRail 2014 ]
[ Data articol: 2014-09-12 ]
[ Din localitatea Wuppertal ]
[ Tara Germania ]

[ Link poze: http://www.operanationala.ro/poze/poze.php?id_categ=15&nume_categ=wuppertal---tosca ]

Romna English Franais

Tosca neagră pe malul râului Wupper. Jvebebanul

 1245 Wuppertal este un oras mic, cam cat Craiova ca populatie, dar mult mai intins ca suprafata, "construit" pe o fasie de teren lunga, care trece printre dealuri impreuna cu raul Wupper, astfel incat oriunde te-ai afla in localitate, esti la doar cateva minute de un loc verde, fie el deal, parc sau chiar padure. Orasul se afla in nord-vestul Germaniei, la vreo 50 km nord de Koln, in megaaglomerata zona a bazinului Ruhr din care si face parte. Regiunea Rin-Ruhr este a sasea cea mai mare aglomeratie urbana din Europa!, cu 12 milioane de locuitori, dupa Istanbul, Moscova, Londra, Madrid si Paris.

Principala atractie turistica din Wuppertal este jvebebanul - Schwebebahn-ul, in limba wuppertaliana :-) -, un mijloc de transport special, monorai, care circula "atarnat" - un fel de metrou/tren suspendat -, iar marea majoritate a traseului sau (care are 13 km) este deasupra raului care strabate orasul. Este cel mai vechi mijloc de transport de acest fel din lume si nu poate fi gasit in foarte multe locuri chiar pe intreg mapamondul!
Imagine

Tot in Wuppertal se afla o faimoasa Gradina Zoologica, iar orasul mai este cunoscut si ca fiind locul nasterii lui Friedrich Engels, cunoscut pentru teoriile comuniste dezvoltate. Exista un muzeu dedicat lui si realizat in casa natala a acestuia, insa, in afara acestuia, localitatea nu are nimic specific comunistului sovietic, desi profilul sau este unul industrial.

Este relativ nou ca oras, fiind alcatuit in urma cu doar 85 de ani (in 1929, mai exact), prin unirea a sapte orasele, Barmen, Elberfeld, Vohwinkel, Ronsdorf, Cronenberg, Langerfeld si Beyenburg. Orasul initial s-a numit Barmen-Elberfeld, iar interesant este ca denumirea lui a fost aleasa printr-un referendum de catre locuitorii sai, acestia alegand numele de Wuppertal, ceea ce inseamna "Valea lui Wupper", adica a raului care traverseaza orasul.


Deci... Nerrrra Tosca! :-)

Imagine

Am scris de curand despre ideea de a nu judeca dupa aparente, de a nu "prevedea" lucruri fara a avea indicii reale despre ele. La Wuppertal, lucrurile au stat asemanator, cu deosebirea ca, de aceasta data, nu am mai cazut in eroarea de a subestima dinainte. Cladirea Operei nu arata extraordinar si nu este nici prea mare, insa spectacolul vazut acolo, "Tosca", a fost unul foarte interesant, cu atat mai importanta fiind caracterizarea tinand cont ca montarea a fost una moderna, eu nefiind fan al acestui gen.

Actul 1, biserica Sant`Andreea della Vale din Roma, simbolizata printr-o cruce imensa, neagra, probabil din carton, dar aratand ca fiind din lemn, amplasata in mijlocul scenei, cu capul in jos, usor inclinata cam la 30 de grade! Simbolistica mi s-a parut interesanta, intrucat faptele care s-au petrecut ulterior in biserica fiind si ele "cu capul in jos" fata de ceea ce ar trebui sa fie intr-un lacas religios, atat Mario pipaind-o pe Tosca ulterior pe coapse si pe fund, cat si ceea ce face Scarpia in versiunea "normala" a operei, folosirea evantaiului in scopul stiut si nu numai.
Imagine

Fondul general a fost unul negru, la fel ca si crucea. Cortina, podeaua (lucioasa), peretii laterali (care aveau niste rafturi pe care erau dispersate rar cateva lumanari, totul a fost negru. Angelotti, Mario, sacristanul, Scarpia, soldatii lui, toti erau imbracati in negru, numai Tosca, pe langa costumul business negru si o palarie tot neagra, forma chinezeasca, avea manusi rosu inchis. Palaria i-a acoperit fata pret de cateva minute bune si initial ma gandeam daca regia va permite sa i se vada chipul sau va ramane anonima tot spectacolul, ceea ce cred ca ar fi fost interesant, dar si frustrant.

Capela lui Angelotti a dat contrastul prin... absenta. Era reprezentata de o trapa in podea si de lumina alba care se vedea atunci cand usa "capelei" era deschisa.

Corul "Te Deum"-ului a fost alcatuit din femei blonde, imbracate in maro inchis. Pe langa acestea, o armata de papi imbracati complet in maro, iar barbatii - desigur, in negru :-), dar vopsiti cu alb pe fata - erau in balcoanele laterale de la etajul 1. Intotdeauna m-am gandit la o "participare" printre spectatori a personajelor de pe scena, aici am si vazut putin transpusa ideea si efectul pe care il scontam, adica unul foarte bun, senzatia fiind ca muzica te inconjoara din mai multe parti.

"Va, Tosca! " Scena modulara se roteste, Tosca merge pe ea cu aceeasi viteza, dar pare ca sta, Scarpia la doi metri in spatele ei, intainzand bratele spre ea sa o cuprinda. La finalul ariei, Tosca dispare in trapa din podea, lasand corului momentul glorios al "Te Deum"-ului.
Imagine

Se lasa cortina dupa primul act. Neagra, asa cum am observat in treacat la inceput si cum remarc subliniat acum, datorita regiei.

Actul 2. In Palazzo Farnesse tot negrul e culoare dominanta, decorul general pastrandu-se, dar in mijloc crucea mare fiind inlocuita cu un birou lung cat trei sferturi din scena. Mario este adus in catuse, Scarpia are pistol, dar aceste detalii sunt deja banale. Tosca, o mantie lunga, rosie, asa cum ma gandisem la pauza ca ar trebui sa fie pentru a cadra cu decorul negru! Isi da mantia jos si ramane in negru in fata unui Scarpia tot in negru, inclusiv maieul, dar care ramane la bustul gol in tentativa sa... neagra de a o... innegri pe Floria.

Tosca il impusca pe Scarpia - de asemenea, nicio surpriza - dar perfect reusite au fost gesturile pe care le-a facut in timp ce ii striga "Mori! Mori! ", adica imprastiind hartii de pe birou in directia lui.

Actul 3 a fost cel mai interesant montat, atat inceputul, cat si, mai ales, sfarsitul. Scena se roteste usor, pe ea sunt rasfirati... preotii de la "Te Deum"-ul din primul act, oamenii lui Scarpia, iar Tosca se plimba printre ei! In dreapta, aria trista de la inceputul actului este interpretata de o tanara... in pielea goala, care care are o coroana de spini si care tine in fata un buchet de crengi care ii acopera partile... interesante. :-)
Imagine

Scena se roteste, spre ea se uita tanjind atat popii, cat si oamenii lui Scarpia, ea e speriata, continua sa cante, Spoletta merge spre ea "in gol" pe scena rotativa. Apare si Mario, si soldatul care il insoteste, usor, usor preotii dispar in intuneric, dispar si ceilalti, se aude instrumentalul de la "E lucevan le stelle", dispare si fata, raman numai Mario si soldatul - imbracati, desigur, in negru. In acelasi timp, de sus coboara lent o increngatura de fiare, care se va opri la vreun metru si ceva distanta de capetele celor de pe scena, care va ocupa mai mult de jumatate din partea de sus a imaginii si care va ramane acolo pana cand Tosca va veni si il va "elibera" pe Mario.
Imagine

Scena finala... total surprinzatoare. Dupa ce Mario este ucis, Spoletta vine cu oamenii sai sa o prinda pe Tosca. Aceasta fuge in spatele scenei, unde se opreste in dreptul unei deschizaturi ca o usa luminata alb din spate, singura "pata" in zidul mare negru din fundal. "O, Scarpia, avanti a Dio! " si... zidul mare si negru cade in fata intr-o ceata mare si o lumina alba, ucigandu-i pe Spoletta si ai lui! In spate ramane un alt zid perforat de o ruptura uriasa, ca dupa o bomba, iar Floria Tosca paseste usor si triumfator in fata, in timp ce o mantie alba isi face aparitia pe umerii ei!
Imagine


Dirijor: Toshiyuki Kamioka
Regizor: Stefano Poda
Coruri: Jens Bingert

Floria Tosca: Mirjam Tola
Mario Cavaradossi: Xavier Moreno
Baron Scarpia: Mikolaj Zalasinski
Angelotti: Greg Ryerson
Mesner: Dieter Goffing
Spoletta: John Gray
Sciarrone: Ianuarie Szurgot

Imagine


Nota actuala: 9.67 (din 3 note acordate) - Acorda o nota!



Alte titluri din aceeasi categorie

19-01: O iadă la Târgu Jiu. Poarta pupăcioșilor
Târgu Jiu, 9 mai 2021

Avizi de spectacole după noua închidere a teatrelor din martie-aprilie 2021, fiind și la Craiova, n-am ezitat, eu și Aida, pe la jumătatea lui mai și am plecat la Târgu Jiu pentru a vedea "Iedul cu trei ca ... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

28-12-2023: Aida, prima oară în Teatrul Național din Craiova! La mine în inimă e Bebe!
Craiova, 14 februarie 2021

Inițial am zis că scriu despre acest spectacol. Apoi că nu scriu. Apoi iar că scriu. Apoi iar că nu scriu! :-) Și, după cum se vede, scriu! :-) Mai mult despre Aida, fetița mea de "tei ani și luni" a ... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

28-12-2023: Sonați la Varna, murați s-o vadă pe Sonia. Caută să nu fi idiot!
Ora 21:35: Oamenii stau cu umbrele în fața teatrului și așteaptă să intre la spectacol ... deși PICURĂ !!!
Ora 21:36: Intrăm. Găsim câteva locuri.
Ora 21:36: Aida stă la maică-sa în brațe, Mihai la mine.
Ora 21:37 ... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

28-12-2023: Verona Traviata 2021. Adio del cușino!
După ce în vara pandemică a lui 2020, Fondazione Arena di Verona a reușit să realizeze o mică stagiune - cu o singură operă ("Gianni Schicchi") și, în rest, concerte, în 2021 a revenit la normal, spectacolele prezentate fiind cele programa ... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

27-12-2023: Negrul "Peer Gynt" în neagra Opera din Lyon
Lyon, 4.06.2022

Henrik Ibsen ... Edvard Grieg ... André-Marie Ampère ... Georg Simon Ohm ... Aaa, Ohm! ... Citit "om". Da, îmi amintesc ... Legea lui Ohm ...

Ești om cu mine, sunt om cu tine!
Asta este lege ... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

In constructie
Romna English Italiana Deutsch Franais Espaol
Optiuni
Articole recomandate
Grup stiri opera
Autori articole
Traducatori
Linkuri opera
Linkuri utile
Program lunar
Harta opere Romania
Orase stiri opera
Harti website
Website-ul in Romania
Website-ul in Europa
Website-ul in Asia
Website-ul in Africa
Website-ul si Angela Gheorghiu
Website-ul si Elena Mosuc
Website-ul si Teodor Ilincai
Imagini opere
Wallpapere opere
Opere din lume
Opere din Europa de Est
Opere din Europa de Vest
Opere din Europa de Nord
Opere din Africa
Opere din Asia
Opere din Australia
Opere din America de Nord
Opere din America de Sud
Atentie!
Meditatii
Meditatii Cazare Sondaje Meditatii Craiova Dictionar Creare site

Website despre teatrele de opera si opereta din Romania si Europa

© Opera Nationala RO 6 noiembrie 2009 - Prezent

Dictionar   Meditatii   Creare site