OperaRail 2022 OperaRail 2021 OperaRail 2020 OperaRail 2019 OperaRail 2018 OperaRail 2014 OperaRail 2017 OperaRail 2016 RomaniaRail 2015 OperaRail 2015 ChinaRail 2015 OperaRail 2024 OperaRail 2013 OperaRail 2023 OperaRail 2012 Cristian Mihăilescu Ionut Pascu Teodor Ilincai Ludovic Spiess Felicia Filip Elena Mosuc Angela Gheorghiu Leontina Văduva Teatro dell Opera di Roma Ruse Opera Oslo Operaen Viena VolksOper Viena StaatsOper Teatro Alla Scala Milano London Royal Opera House Munchen Bayerische StaatsOper Budapesta Opera Arena din Verona Stockholm Opera Regala Festivalul Puccini Sofia Opera House |
Flautul comic fermecat pentru copii
[ Autor Adrian Trasca ] [ Link poze: http://www.operanationala.ro/poze/poze.php?id_categ=35&nume_categ=bucuresti---occ---flautul-fermecat ] "Flautul fermecat", "Don Pasquale", "Barbierul din Sevilia". Adica repertoriul unei opere "normale".
"Coana Chirita", "Domnul Conopida", "Alba ca zapada", "Cenusareasa". Adica repertoriul unei opere... "anormale"!
Din acestea, dar si din alte titluri, este compus repertoriul Operei Comice pentru Copii din Bucuresti. O Opera delicios de "anormala", o pata de culoare vie si vesela mai mult decat binevenita in peisajul artistic bucurestean.
Daca as intreba 50 de microbisti carora le place opera - pardon, 50 de melomani :-) - care sunt operele din România, nu stiu cat de multi ar include si Opera Comica pentru Copii din Bucuresti. Cu toate acestea, OCC reprezinta un element de mandrie atat pentru Bucuresti, cat si pentru România: este singura opera pentru copii din lume! Cu sanse maricele de a fi singura opera pentru copii din univers! :-) Surprinzator, tinand cont ca teatre pentru copii sunt multe chiar si in România.
Infiintata in anul 1998, director fondator fiind Smaranda Otzeanu-Bunea, fosta directoare adjuncta la Opera Nationala din Bucuresti, OCC are in prezent la conducere un duo formidabil: marea soprana Felicia Filip, pe postul oficial de director general, si sotul acesteia, marele regizor Cristian Mihailescu, pe postul neoficial de director din umbra. :-) Sediul institutiei se afla in fostul Teatru Giulesti, acolo unde se desfasoara si spectacolele. Acestea se canta in limba româna si sunt mai degraba opereta, fiind o combinatie intre arii alese cu grija din libretul original si texte vorbite, astfel incat cei mici sa inteleaga mai repede si mai bine ce se petrece pe scena. La loc de cinste sta interactiunea dintre artisti si public, uneori artistii punandu-le intrebari celor mici de pe scaune si asteptand raspunsuri, care deseori sunt zgomotoase sau in cor - "Daaaa! ", "Nuuuu! " - de la acestia.
Dupa intrare, in foaier, pe doi pereti mari si albi sunt proiectate imagini-filmulete atemporale care dau spectaculozitate locului. Nori de culoare portocalie, stele ca in cosmos sunt doua pe care le-am vazut eu. Pe culoarul spre sala sunt patru chestii care simuleaza focuri rosu-violet-albastre arzand, o "piedica" pentru cine se grabeste sa intre in sala, fiind aproape mereu inconjurate de copii care, desigur, blocheaza culoarul de trecere.
"Flautul fermecat" la OCC are rolul, desigur, de a ii fermeca pe copii. :-) A avut premiera in urma cu cinci saptamani, iar de atunci s-au jucat deja 20 de reprezentatii, adica mai mult de una la doua zile! Se canta in direct, dar artistii au microfoane, iar sunetul e distribuit si prin difuzoare, astfel incat sa se auda in toata sala. Copiii sunt auditoriu pretentios si la ei nu se poate veni cu scuza "Nu se aude bine, ca am platit mai putin si stam in spate.", ei trebuie sa auda si gata! E de-ajuns ca ti-au facut un favor tie, un om mare, si au venit cu tine la opera, nu trebuie sa mai si mimeze ca aud sau ca le place daca nu e asa! :-)
Printul Tamino, imbracat intr-un fel de costum de vanatoare, dar crem, nu verde, isi face aparitia pe scena. In spatele lui, pe o panza cat o cortina, un desen animat cu un dragon verde si fioros care il ameninta. Printul fricos lesina, dar dragonul este ucis de trei fete cu mantii gri-inchis care au sulite cu varful de plastic alb luminat fosforescent. Fetele pleaca. Vine Papageno, care e pasarar, deci vorbeste chinezeste. Adica pasareste. :-) Ma rog, nu e mare diferenta :-) , cert e ca e pata de culoare a spectacolului si la propriu, si la figurat, fiind interpretat de un chinez. :-) Fang Shuang, student la Conservatorul din Bucuresti, deci vorbeste si muzicaliceste, si româneste, in total 4 limbi. :-) Are un costum predominant verde fosforescent cu un umar acoperit de roz si are un papagal multicolorat pe cap care contrasteaza excelent cu parul negru.
Papageno se lauda ca el a ucis dragonul verde, copiii din sala striga "Ba, nu! Minte! " Nici celor trei fete nu le-a placut minciuna lui, asa ca ii aduc apa in loc de vin, o piatra in loc de turta dulce, dar cred ca nu le-a placut nici poliglotia chinezului, pentru ca i-au pus si un lacat la gura. :-)
Panza se ridica, dezvaluind scena, iar copiii aplauda. Pamina e adusa legata cu mainile la spate de patru zbiri in combinezoane verde, plus seful lor, maurul Monostatos, in salvari mov, turban bleumarin si mantie brazdata orizontal cu pete alungite albe si negre, vopsit negru pe fata si avand contur alb in jurul buzelor.
Scena se roteste, dezvaluind alt decor. Acesta este alt element de mandrie al OCC, fiind in România doar trei scene rotative (modulare), toate in Bucuresti, celelalte doua la Teatrul National si proaspat construita Opereta! Iar cea de la OCC a fost repusa in functiune de curand, dupa 42 de ani de inactivitate!
Pasararul si negrul se tachineaza, copiii râd. Papageno o verifica pe Pamina - "Ochii... da, sunt doi! " - copiii râd iarasi. Din laterale, atat prin public, cat si pe scena, apar animale (oameni cu capete mari de plush), copiilor le place teribil. Rinocerul, zebra, leul, tigrul, girafa, maimuta, ei sunt curtenii maritului Zarastro (scris Sarastro), care apare sus, in capul unei scari la curtea sa portocalie, unde sunt scrise sus cuvintele, fiecare pe cate un zid, "Forta, Intelepciunea, Frumusetea".
Regina noptii. Rochie lunga alb-inchis, cu partea de fusta in trei nuante, prima treime orizontala acelasi alb de sus continuand "bluza", urmat de o treime mov si alta bleumarin, iar pe cap o coronita cordeluta argintie cu cateva "antene" aduse usor pe spate. Ii cere Paminei sa-l ucida pe Zarastro, iar un copil striga "Regină rea! " :-) Urmeaza aria ei celebra - pe care acum cateva luni am ascultat-o intr-o zi de vreo 20 de ori la rând! Si era in germana! Dar "recunosc" ca suna mai bine in română. :-)
Zarastro e intr-o mantie impunatoare aurie si pe cap are o tichie ca o oala cu urechi mari din aceeasi cromatica. Pamina are bluza bleu, rochie turcoaz, separate de un brâu auriu. Se mai aud copii care intreaba una-alta. Aplauda dupa aria Paminei "As vrea sa mor! ", dar si dupa a lui Papageno "O porumbita as vrea." Luminile se sting, langa mine o fetita ii spune tatalui ei "Aici e proba focului! ", apoi pe panza-cortina apar flacari mari, pe care cei doi, Tamino si Pamina, le razbat. Fetita "ma" informeaza ca urmeaza proba apei, o apa curgand se revarsa pe panza. "Clopoteii suna pentru iubita mea" - canta chinePapageno, dar si fetita de langa mine. "Pa pa / Pa pa / ghe no / ghe na", fetita stie toate versurile! Intra in scena papaghenutii, zece, copiii lui Papageno si Papagena inventati de domnul Cristian Mihailescu, copiii din sala aplauda entuziasti. PapaFangheno ii numara: ii, aar, sen, sîî... aaa, asta e 1-2-3-4 in chineza! :-) Corect in pasareste :-) e upunupu-doipoi-treipei-papatrupu-... pana la nopo-uăpă... ăăă, lipseste unu! :-) Iata-l, a sosit, sunt zepecepe, copiii aplauda, se simt ca facand parte din spectacol!
Regina noptii este invinsa, spectacolul se termina, luminile se sting, copiii aplauda. Papageno, Papagena, papaghenutii si animalele pornesc prin public, copiii sunt incantati, mai ales cei care sunt aproape de culoarele de trecere si fac poze sau "bat cuba" cu unele dintre personaje.
La iesire, pozele devin obiectivul principal al copiilor, majoritatea dorind sa "ia acasa" imaginea lor peste imaginile proiectate pe peretii albi, peste panoul cu numele si imaginea de referinta a spectacolului si, mai ales, cu personaje din spectacol care s-au "nimerit intamplator" printre cei mici. Si eu, la un metru noua zeci fiind mic, desigur :-) , am intrebat-o pe Regina Noptii daca face poza cu un copil mai mare. :-) N-a fost rea, a acceptat. :-)
Mai aveam doua ore pana aveam treaba, spectacolul a tinut o ora si sta sa inceapa iar pentru o noua "gashca" de pitici, asa ca mi-a venit ideea sa il revad chiar atunci. I-am spus domnului Mihailescu "Eu vreau sa mai vad o data spectacolul, dar, daca ma dati afara, plec, ce sa fac?" :-) , dansul a zambit si m-a trimis fuga in sala, ca spectacolul tocmai reincepea.
Si asa am vazut la OCC un spectacol de doua ori in aceeasi zi, lucru foarte rar, pe care il mai facusem de altfel doar o singura data pana atunci, anul trecut pe malul Tamisei, cand am vazut "Boema" Twice la Opera Regala din Londra. ;-) Inca un argument pentru Opera Comica pentru Copii, unul dintre cele mai bune locuri unde sa iti educi copilul. Sau unde sa te simti copil. Sincer, entuziast, bucuros. Asa cum te simti cand, de exemplu, iti revezi un prieten dupa vreo zece ani. ;-)
Pa pa
Pa pa
Ghe no
Ghe na |
Nota actuala: 9.75 (din 4 note acordate) - Acorda o nota!
Alte titluri din aceeasi categorie08-03: British Figaro la ENO ENO. English National Opera. Opera Națională Engleză. Coliseum. 2500. Londra. Anglia. Marea Britanie.
ENO, English National Opera, Opera Națională Engleză, își desfășoară activitatea în Coliseum. Coliseum, nu Colosseum. Sa ... [ continuare ] Din categoria Articole OperaNationala.ro
19-01: O iadă la Târgu Jiu. Poarta pupăcioșilor Târgu Jiu, 9 mai 2021
Avizi de spectacole după noua închidere a teatrelor din martie-aprilie 2021, fiind și la Craiova, n-am ezitat, eu și Aida, pe la jumătatea lui mai și am plecat la Târgu Jiu pentru a vedea "Iedul cu trei ca ... [ continuare ] [ Autor Adrian Trasca ] Din categoria Articole OperaNationala.ro
28-12-2023: Aida, prima oară în Teatrul Național din Craiova! La mine în inimă e Bebe! Craiova, 14 februarie 2021
Inițial am zis că scriu despre acest spectacol. Apoi că nu scriu. Apoi iar că scriu. Apoi iar că nu scriu! :-) Și, după cum se vede, scriu! :-) Mai mult despre Aida, fetița mea de "tei ani și luni" a ... [ continuare ] [ Autor Adrian Trasca ] Din categoria Articole OperaNationala.ro
28-12-2023: Sonați la Varna, murați s-o vadă pe Sonia. Caută să nu fi idiot! Ora 21:35: Oamenii stau cu umbrele în fața teatrului și așteaptă să intre la spectacol ... deși PICURĂ !!!
Ora 21:36: Intrăm. Găsim câteva locuri.
Ora 21:36: Aida stă la maică-sa în brațe, Mihai la mine.
Ora 21:37 ... [ continuare ] [ Autor Adrian Trasca ] Din categoria Articole OperaNationala.ro
28-12-2023: Verona Traviata 2021. Adio del cușino! După ce în vara pandemică a lui 2020, Fondazione Arena di Verona a reușit să realizeze o mică stagiune - cu o singură operă ("Gianni Schicchi") și, în rest, concerte, în 2021 a revenit la normal, spectacolele prezentate fiind cele programa ... [ continuare ] [ Autor Adrian Trasca ] Din categoria Articole OperaNationala.ro
|
|