"Muzica este un raspuns caruia nu i se poate pune nicio intrebare!"
(Nichita Stanescu)
Opera Poze Personalitati Forum Contact
Stiri Opera Nationala
Articole OperaNationala.ro Articole OperaNationala.ro
Opere din Romania Opere din Romania
Opere din străinătate Opere din străinătate
Artisti români Artisti români
Stiri opera Stiri opera
Stiri opereta si muzical Stiri opereta si muzical
Stiri balet Stiri balet
Stiri concerte Stiri concerte
Stiri culturale Stiri culturale
Stiri muzică simfonică Stiri muzică simfonică
Interviuri Interviuri
Alte articole Alte articole
Stiri teatru Stiri teatru
Stiri teatru pentru copii Stiri teatru pentru copii
Bancuri muzicale și întâmplări haioase :-) Bancuri muzicale și întâmplări haioase :-)

Stiri alte categorii
Opere din Romania Opere din Romania
Opera Națională București
Opera Comică pentru Copii București
Teatrul Național de Operetă și Muzical București
Opera Română Craiova
Opera din Brașov
Teatrul National de Opera si Balet Constanta
Opera Națională Română Iași
Opera Nationala Română Cluj-Napoca
Opera Națională Română Timișoara
Teatrul Național de Operă și Operetă din Galați
Opera Maghiară din Cluj-Napoca
Teatrul Național de Operă și Balet Chișinău
Teatrul de Balet Sibiu
Festivalul Opera Nights - Hunedoara, Deva
Teatrul Muzical Ambasadorii București
Teatrul "Stela Popescu" București
Opera Vox Cluj-Napoca
Festivalul Internațional "George Enescu" București
Teatrul "Acting Dream" București
Theater du Soleil Entertainment
Grand Cinema Digiplex Băneasa
Teatrul de Revistă "Constantin Tănase" București
Opere din străinătate Opere din străinătate
Arena din Verona
Budapesta Opera
Hedeland Opera
London English National Opera
London Royal Opera House
Milano Teatro alla Scala
Munchen Bayerische StaatsOper
New York Metropolitan Opera
Oslo Operaen
Roma Teatro dell Opera
Ruse Drjavna Opera
Sofia Opera House
Stockholm Royal Swedish Opera
Torre del Lago Puccini
Varna Opera House
Viena StaatsOper
Viena VolksOper
Artisti români Artisti români
Alina Cojocaru
Angela Gheorghiu
Cristian Mihăilescu
Elena Moșuc
Felicia Filip
Haricleea Darclee
Ionuț Pascu
Leontina Văduva
Lucian Petrean
Ludovic Spiess
Teodor Ilincăi
Stiri teatru Stiri teatru
Teatru la cinema
Spectacole de operă Spectacole de operă
Adriana Lecouvreur
Aida
Asa fac toate (Cosi fan tutte)
Boema
Bărbierul din Sevilia
Carmen
Cavalleria rusticana și Paiațe
Clemența lui Tito
Don Giovanni
Don Pasquale
Elixirul dragostei
Flautul fermecat
Freischutz
Germanicul (Il Germanico)
Gianni Schicchi
Idomeneo, Regele Cretei
MacBeth
Madama Butterfly
Manon Lescaut
Mikado
Nabucco
Nunta lui Figaro
Orfeu în infern
Paiațe
Peer Gynt
Rapirea din Serai
Rigoletto
Romeo și Julieta de Charles Gounod
Samson și Dalila
Simone Boccanerra
Tosca
Traviata
Tripticul (Il trittico)
Trubadurul (Il trovatore)
Turandot
Werther
Spectacole de opereta si muzical Spectacole de opereta si muzical
Cartea junglei
Doctor Jivago
Țara surâsului
Femeia, eterna poveste
Frozen
Frumoasa și Bestia
Liliacul
Logodnicul din lună
My Fair Lady
Rebecca
Sânge vienez
Silvia
Sunetul muzicii
Vaduva veselă
Zaraza
Spectacole de balet Spectacole de balet
Corsarul
Don Quijote
Frumoasa din Padurea Adormita
Giselle
Lacul lebedelor
Medea
Spargatorul de nuci
Zorba grecul
Concerte de muzica simfonica Concerte de muzica simfonica
Anotimpurile de Vivaldi
Recviem de Mozart
Recviem de Verdi
Teatre Muntenia (fără București) Teatre Muntenia (fără București)
Ateneul Popular Maior Gheorghe Pastia Focșani
Teatre Oltenia Teatre Oltenia
Teatrul "Ariel" Râmnicu Vâlcea
Teatre Republica Moldova Teatre Republica Moldova
Teatrul "B. P. Hasdeu" din Cahul
Teatre Muntenia (fără București) Teatre Muntenia (fără București)
Teatrul "Tudor Vianu" Giurgiu
Teatrul Alexandru Davila Pitești
Teatre Banat, Crișana, Maramureș Teatre Banat, Crișana, Maramureș
Teatrul Clasic "Ioan Slavici" din Arad
Teatre Oltenia Teatre Oltenia
Teatrul Colibri Craiova
Teatre Dobrogea Teatre Dobrogea
Teatrul Căluțul de mare Constanța
Teatrul de Stat din Constanța
Teatre Moldova Teatre Moldova
Teatrul Dramatic "Fani Tardini" Galați
Teatre Ardeal Teatre Ardeal
Teatrul Dramatic "Ion D. Sîrbu" Petroșani
Teatre București Teatre București
Teatrul Elisabeta București
Teatre Oltenia Teatre Oltenia
Teatrul Elvira Godeanu Târgu-Jiu
Teatre București Teatre București
Teatrul Excelsior București.
Teatrul Țăndărică București
Teatre Moldova Teatre Moldova
Teatrul Gulliver Galați
Teatre București Teatre București
Teatrul Ion Creangă București
Teatre Oltenia Teatre Oltenia
Teatrul Municipal Drobeta Turnu Severin
Teatre Muntenia (fără București) Teatre Muntenia (fără București)
Teatrul Municipal Maior Gheorghe Pastia Focșani
Teatre Republica Moldova Teatre Republica Moldova
Teatrul Național "Mihai Eminescu" din Chișinău
Teatrul Național ”Satiricus Ion Luca Caragiale” Chișinău
Teatre București Teatre București
Teatrul Național București
Teatre Oltenia Teatre Oltenia
Teatrul Național Caracal
Teatrul Național Craiova
Teatre București Teatre București
Teatrul Național pentru Copii Abracadabra București
Teatre Ardeal Teatre Ardeal
Teatrul Național Radu Stanca din Sibiu
Teatrul Național Târgu-Mureș
Teatre Banat, Crișana, Maramureș Teatre Banat, Crișana, Maramureș
Teatrul Național Timișoara
Teatre Moldova Teatre Moldova
Teatrul Național Vasile Alecsandri Iași
Teatre București Teatre București
Teatrul Nottara București
Teatrul Odeon București
Teatre Moldova Teatre Moldova
Teatrul pentru copii și tineret "Luceafărul" Iași
Teatre Ardeal Teatre Ardeal
Teatrul Sică Alexandrescu Brașov
Teatre Moldova Teatre Moldova
Teatrul Tineretului Piatra Neamț
Teatre Muntenia (fără București) Teatre Muntenia (fără București)
Teatrul Toma Caragiu Ploiești
Teatrul Tony Bulandra Târgoviște
Teatre București Teatre București
UNATC
Teatre Oltenia Teatre Oltenia
Casa de Cultură "Amza Pellea" Băilești

Gilda di Chişinău. România 101. Aida, primul spectacol în țara noastră!

[ Autor Adrian Trasca ]

[ Din categoria Articole OperaNationala.ro ]
[ Subcategorie OperaRail 2019 ]
[ Subcategorie II Teatrul Național de Operă și Balet Chișinău ]
[ Subcategorie III Rigoletto ]
[ Data articol: 2019-12-01 ]
[ Din localitatea Chisinau ]
[ Tara Moldova ]

Gilda di Chişinău. România 101. Aida, primul spectacol în țara noastră!

 3224 Încep acest articol cu o laudă personală. (Da, am şi eu micile mele vanități! :-) ) Am plecat de la Bucureşti spre Chişinău cu obiectivul de a opri la Focşani. Pare banal, dar nu mai fusesem vreodată în oraş, doar îl ocolisem de mai multe ori (cu mașina) sau oprisem în gară (cu trenul) în drum spre nord sau înapoi, acum mi-am propus ferm să îl vizitez şi, cu această ocazie, am ajuns în toate, toate reşedințele de județ din România!

Pe drum, în mașină, numai ce o aud pe Aida vorbind la telefon... "Mamaie, veau pantofi ioşii să meg cu ei la petacol." :-)

Am fost apoi la Iaşi. Pentru Aida a fost la prima vizită în capitala Moldovei. Aveam de gând să stăm doar două-trei ore, dar frumusețea dulşelui târg al Ieşilor - veche exprimarea, dar mereu actuală și... dulșe :-) - ne-a ținut acolo până seara... şi nu am văzut nici jumătate dintre obiective. :-) Aida s-a remarcat la Palatul Culturii din Iaşi, când am intrat într-o sală cu multe scaune şi o mică scenă şi a întrebat... "Ce se cântă aici?"! ;-)


Şi am ajuns în Republica Moldova, jumătatea estică a vechiului stat al lui Ştefan cel Mare siluită de ruşi de peste 200 de ani. "Am plecat din țara mea şi am ajuns în țara mea! " am scris în articolul precedent despre Chişinău, afirmație valabilă pentru oricine simte româneşte, dar mai ales pentru mine şi Aida, care avem cetățenia ambelor țări româneşti. Şi, deci, da, urmează primul spectacol pentru Aida în țara noastră, România de Est! "Rigoletto", primul spectacol "mare" de operă la care a fost prezentă, Roma, iulie 2018, pe când avea un an și trei luni. Acum are dublu!

Primul oraș din Republica Moldova în care a fost Aida a fost chiar Bălți, cel de unde a fugit, din cauza celui de-al doilea război mondial, mama mamei mele, adică străbunica Aidei! Apoi am fost la Soroca, unde am dormit, iar a doua zi am plecat la Chișinău, unde am participat la manifestația organizată cu ocazia Zilei Naționale a României, 1 Decembrie! Aceasta a avut loc la statuia lui Ştefan cel Mare, aflată în centrul oraşului, iar de acolo s-a mers pe jos până la Academia de Muzică, Teatru și Arte Plastice, acolo unde, pe 27 martie 1918, s-a semnat Unirea cu România!

Când am ajuns la Chişinău, la statuia lui Ştefan cel Mare... Cu o zi în urmă le văzusem pe cele de la Podul Înalt şi Iaşi, din fața Palatului Culturii (ecvestre ambele), şi, când aude ce îi spunem despre statuie, că e a lui Ştefan, Aida iar ne lasă mască atunci când întreabăăă... "N-are cal?"!!! :-)


După ce a împlinit la Bucureşti 6 ani, la Braşov 7 ani, la Verona 4 ani, la Atena 8 ani, Aida, care atunci avea 2 ani şi 7 luni, a împlinit şi la Chişinău 6 ani! :-) E adevărat, nu ne-au lăsat cu ea la parter, dar şi la balcon tot 6 ani împliniți sunt! :-) Şi - observ acuma - la Operele din Chişinău şi Bucureşti, două inimi româneşti, a împlinit aceeaşi vârstă... O fi vreun semn de unire? ;-)

Da, desigur, este vorba despre limita minimă de vârstă pentru intrarea copiilor la spectacole la diverse teatre de operă. Desigur, sunt de acord că aceasta trebuie să existe - de multe ori copiii prea mici chirăie şi strică atmosfera - dar mă bucur că toate aceste teatre au judecat în spiritul regulii şi nu în litera ei, lăsându-ne să intrăm cu Aida când le-am garantat că nu face gălăgie.


Pregătesc foaie şi pix şi pentru mine, dar şi pentru Aida. Mie, pentru ca să scriu notițe despre spectacol, ei, ca să nu mi le ia pe ale mele când vreau să scriu, aşa cum s-a mai întâmplat. :-)

"Pentru mine toate femeile sunt la fel! "
Tradus în româneşte, versul sună cam aşa:
"Pentru mine toate femeile sunt la fel! "

Cuuum? Cuvintele sunt la fel? Aaa, deci nu există limba moldovenească, există numai limba română! Vorbită de la Soroca şi Tighina, pân`la Calafat, Beba Veche şi Carei... Deci aaşaaa vine treaabaaaa... Limba română, unica stăpână...

Deci, da, traducerea e în limba română. Sala e trei sferturi plină, ceea ce înseamnă destul de mult, ținând cont că are vreo 1140 de locuri.

"În femei găsesc mângâiere / căci pentru ele eu trăiesc! "

În stânga sunt scări mov, cu trepte multe şi lungi. În spate e o masă de ospețe, separate de 4 draperii maro cu negru, care, deşi plasate pe mijloc şi de la stânga la dreapta scenei, măresc senzația de interior de castel spațios. Costumele sunt clasice, Ducele e în maro, cizme crem şi mantie aurie lungă, Rigoletto în negru cu roşu. Monterone e în negru, e înalt, haine lungi, are şi o cuşmă pătrățoasă pe cap, prezența lui captează atenția. Fata lui e în cămaşă albă de noapte, Ducele o mângâie cu forța în fața tatălui ei, apoi o smuceşte şi iese cu ea afară din scenă.

"Şi tu, câine, care îți bați joc de durerea unui tată / blestemat să fii pentru asta! "


"Blestemul greu mă apasă! "
Rigoletto, în actul al doilea, trece prin fața a trei arcade care simbolizează strada. În stânga e un fel de cameră, cu pereți de pânză maro. E şi un pat, dar cumva la etaj, la vreo doi metri înălțime, are scări pe laterală până la el. Mai e o masă, două scaune, un fotoliu.

Afară, în dreapta scenei, în fața casei, Sparafucil îşi oferă sârviciile di racket lui Rigoletto. Spre exemplificare a armelor din dotare, o are cu el şi pe sora lui, Maddalena, sexy, îmbrăcată în roşu închis. Bufonul are o mantie bleumarin peste haine negre, iar Gilda e contrastul lui, rochie albă, largă şi o eşarfă bleu. "Giovana, Giovana" e maro toată şi are aspect "mirific" de cutră. Vocea lui Rigoletto e bună, iar a Gildei e foarte bună. Ducele nu prea duce înaltele, dar, în rest, merge.

Cutra bagă în buzunar o pungă de lei moldoveneşti primită de la Duce, dar pare nemulțumită... cred că voia să fie lei romăneşti! Sunt de acord cu ea, în Chişinău singurii lei care ar trebui să circule sunt cei emişi de capitala Bucureşti...

"Familia şi patria mea eşti tu! " Gilda âi dulşe şî ari aspiect di şcolărițâă. "Fără zgomot, lucrați în tăcere! " Curtenii o răpesc şi îl lasă pe Rigoletto singur, în mijlocul scenei, cu o scară în mână.

"Victoooorie! "

"Ah, m-a ajuns blestemul! "


Antract. Mă plimb cu Aida prin foaierul mare al Teatrului Național de Operă și Balet "Maria Bieșu" din Chișinău. Mă duc cu ea la parter, dar o plasatoare îmi spune să mă duc cu ea sus, la balcon, că n-are voie acolo. Îi spun că fata, deşi are 2 ani şi 7 luni, e cuminte şi că acolo sunt unii care vorbesc în timpul spectacolului sau îşi fredonează telefonul, îmi zice "Aşa suntiem noi, moldovienii! " :D "Păi, aşa suntem, mă! - mă gândesc - Dar care mai e logica să mă ții cu fata la distanță?!?"...

Nu insist, n-am chef de discuții de gen - Da, uneori am chef şi insist! :D :-) - aşa că mergem sus, suntem înăuntru, vedem spectacolul, e suficient. Oricum, e mult mai bine decât ce zice Ducele... "Ea mi-a fost răpită! "...

Decorurile nu sunt complexe, dar, cu toate acestea, umplu întreaga scenă. În stânga eo scară cu multe trepte crem, în spate sunt trei arcade înalte, dar înguste, iar în spatele lor o masă luuungă, albă și goală. În dreapta, câteva scaune elegante, roz-închis cu margini aurii.

"Povero Rigoletto! " - "Bietul Rigoletto! "
Aida îl arată cu degetul. Curtenii se aşează în formă de U în jurul bufonului, înconjurându-l.
"Dați-mi copila! Da, fiica mea! Nimic nu poate sta în calea unui tată! "
Gilda e adusă din capul scărilor, e în cămaşă albă de noapte şi are o centură subțire, aurie, sub sâni.
"Și, cu ardoare în suflet, despre dragoste el mi-a vorbit."

"Zadarnic! Blestemul nu vrea să se împlinească! "
"Nu, bătrâne, te înşeli! Vei fi răzbunat! "


Actul al patrulea are un decor remarcabil. Scena Operei din Chişinău e mare, dar "e plină" cum trebuie. În centru e hanul, făcut din pereți de lemn maro, murdari, dar fără cel din față astfel încât să se vadă interiorul. Un pat în colțul drept, o masă şi două scaune de lemn banale, iar în dreapta fațada de lemn a casei! În stânga sunt 7-8 pomi înalți, dau impresia amplasării casei undeva departe, la marginea pădurii!

"El e DELICTUL!
Iar eu RĂZBUNAREA! "

"O, ce tentație! Să mor pentru el e tot ce îmi doresc! "

Gilda e în maro închis, confundându-se pe alocuri cu întunericul pădurii. Sparafucil e tot în haine maro, dar acoperite de o mare mantie neagră, care măreşte efectul de ansamblu întunecos. Maddalena iese din tipar prin bluza roşie, care e pata de sânge, adică de culoare a momentului închis.

Gilda îşi face o cruce ortodoxă. Bate la uşă, intră. Maddalena o îmbrățişează, o întoarce, Sparafucile înfige cuțitul, apoi amândoi o bagă în sac.


Muzica "se potoleşte". Printre pomi, în semiîntuneric, apare Rigoletto. "Mult aşteptata răzbunare se apropie! " "O, cât de mare mă simt eu acum! "

Sparafucile e forțos, o aduce pe Gilda pe umăr, o pune lângă han.

"În sfârşit! E mort! Vreau să-i văd fața! Dar ce contează?"

Se aude "La donna e mobile! ", ceea ce provoacă uşoară rumoare în public!

"Tremur! Un corp uman! Cine e în locul lui?
Fiica mea! O, fiica mea! "

"Pumnalul aici mi l-au înfipt! "

"Doamne, mă loveşti fără milă! Ce vină are această copilă?"

"Acolo, în cer, lângă iubita mea mamă, mă voi ruga pentru tine! "


Deci Aida, la 2 ani şi 7 luni, a văzut "Rigoletto" la Roma (Italia), Plovdiv (Bulgaria), Milton Keynes (Anglia), Chișinău (Republica Moldova), dar încă nu la București sau în alt oraș din România...

Gazda mea din Chişinău, vorbindu-mi nu mai ştiu despre cine, zice "Îi aşa, mai lenós! " "Mai cum?" întreb. "Mai lenos! Lenos! Adică stă mult." "Aaa, mai leneş! " "Aşa! Leneş, lenos! "
Aşa şi ducele nostru, îi cam lenos. :-) În spectacolul de azi a "lucrat" el la Unire cu trei fete, dar îi puțân, tarí puțân, pentru Unire trebuie mult mai mult efort! :-)

Două inimi! Da, ceva destul de simplu la care recunosc că nu mă gândisem. Invitându-ne la masă, tot gazda noastră îi spune mamei Aidei, gravidă în 8 luni: "Trebuie să mâncați mai mult, acum aveți două inimi! " ;;)

Chişinău şi Bucureşti,
două inimi româneşti!


Cele bune!


Distribuție:
Rigoletto: Andrei Donos
Gilda: Ana Cernicova
Ducele di Mantua: Ion Timofti
Sparafucile: Iurie Maimescu
Maddalena: Lilia Istrati
Monterone: Boris Materinca
Giovanna: Taisia Caraman

Nota actuala: 9.5 (din 2 note acordate) - Acorda o nota!



Alte titluri din aceeasi categorie

01-01: Carmen doppia la Arena di Verona. Final de Festival 2024
25 iulie și 7 septembrie 2024

Aida: "Tati, aia e un fel de cortină?"

"Unde e toreadorul?"
"Nu e!"
"Ăla e Don Jose?"
"Nu! Vine mai târziu!"

Apoi ... "Uite caii! Uite caii!"
...
[ continuare ]

[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

01-01: Aida cu raze la Arena di Verona
21 iulie 2024

Arena di Verona face ceea ce am zis eu - și reiau acum - că orice teatru de operă care se respectă ar trebui să facă: prezintă două versiuni ale aceleiași opere, una clasică și una modernă. Pe lângă vechea, ...
[ continuare ]

[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

01-01: Rigoletto sau Regele se amuză. Isi, a Pari!
5 iunie 2022

Paris. Teatre d`Athenee. Rigoletto. Le roi s`amuse! Ici, a Paris!
Paris. Teatrul Ateneului. Rigoletto. Regele se râde. Aici, la Paris!

Evident, "se râde" e o formă modernă, dulitâliană, de expr ...
[ continuare ]

[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

01-01: Barbierul din FrecciaBianca Firenze - Sevilia
18 iulie 2024

"Il treno Alta Velocita FrecciaBianca per Siviglia e in partenza da binario cinque"
"Trenul de mare viteză FrecciaBianca pentru Sevilia va pleaca în curând de la peronul cinci"

Anunțul se aude ...
[ continuare ]

[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

31-12-2024: Viteazu ăl mic văzu Cavalleria la Craiova. Și Paiațele!
Craiova, 21 aprilie 2022

Doar 4 zile mai târziu după ce am văzut "Cavalleria rusticana" și "Paiațe" la București, am fost la Craiova pentru a vedea aceleași opere! N-am fi făcut asta după doar 4 zile - poate! :D, dar Craiova e ...
[ continuare ]

[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

In constructie
Romna English Italiana Deutsch Franais Espaol
Optiuni
Articole recomandate
Cautare
Autori articole
Traducatori
Linkuri opera
Linkuri utile
Program lunar
Harta opere Romania
Orase stiri opera
Harti website
Website-ul in Romania
Website-ul in Europa
Website-ul in Asia
Website-ul in Africa
Website-ul si Angela Gheorghiu
Website-ul si Elena Mosuc
Website-ul si Teodor Ilincai
Imagini opere
Wallpapere opere
Opere din lume
Opere din Europa de Est
Opere din Europa de Vest
Opere din Europa de Nord
Opere din Africa
Opere din Asia
Opere din Australia
Opere din America de Nord
Opere din America de Sud
Atentie!
Meditatii
Meditatii Cazare Sondaje Meditatii Universitatea Craiova Dictionar Creare site
Prezentari opere Romania
Opera Nationala Bucuresti
Teatrul Liric "Elena Teodorini" Craiova
Opera din Brasov
Opera Nationala Romana Cluj-Napoca
Opera Nationala Romana Iasi
Opera Nationala Romana Timisoara
Teatrul National de Opera si Balet Constanta
Teatrul Muzical "Nae Leonard" Galati
Teatrul National de Opera si Balet Chisinau
Teatrul de Opereta Bucuresti
Opera Comica pentru Copii Bucuresti

Articole OperaNationala.ro
ChinaRail 2015
OperaRail 2012
OperaRail 2013
OperaRail 2014
OperaRail 2015
OperaRail 2016
OperaRail 2017
OperaRail 2018
OperaRail 2019
OperaRail 2020
OperaRail 2021
OperaRail 2022
OperaRail 2023
OperaRail 2024
RomaniaRail 2015
Bilanțuri

Website despre teatrele de opera si opereta din Romania si Europa

© Opera Nationala RO 5 noiembrie 2009 - Prezent

Dictionar   Meditatii   Creare site