"Muzica este un raspuns caruia nu i se poate pune nicio intrebare!"
(Nichita Stanescu)
Opera Poze Personalitati Forum Contact
Stiri Opera Nationala
Articole OperaNationala.ro Articole OperaNationala.ro
Opere din Romania Opere din Romania
Opere din străinătate Opere din străinătate
Artisti români Artisti români
Stiri opera Stiri opera
Stiri opereta si muzical Stiri opereta si muzical
Stiri balet Stiri balet
Stiri concerte Stiri concerte
Stiri culturale Stiri culturale
Stiri muzică simfonică Stiri muzică simfonică
Interviuri Interviuri
Alte articole Alte articole
Stiri teatru Stiri teatru
Stiri teatru pentru copii Stiri teatru pentru copii
Bancuri muzicale :-) Bancuri muzicale :-)

Stiri alte categorii
Opere din Romania Opere din Romania
Opera Națională București
Opera Comică pentru Copii București
Teatrul Național de Operetă și Muzical București
Opera Română Craiova
Opera din Brașov
Teatrul National de Opera si Balet Constanta
Opera Națională Română Iași
Opera Nationala Română Cluj-Napoca
Opera Națională Română Timișoara
Teatrul Național de Operă și Operetă din Galați
Opera Maghiara din Cluj-Napoca
Teatrul Național de Operă și Balet Chișinău
Teatrul de Balet Sibiu
Festivalul Opera Nights - Hunedoara, Deva
Teatrul Muzical Ambasadorii București
Teatrul "Stela Popescu" București
Opera Vox Cluj-Napoca
Festivalul Internațional "George Enescu" București
Theater du Soleil Entertainment
Grand Cinema Digiplex Băneasa
Teatrul de Revistă "Constantin Tănase"
Opere din străinătate Opere din străinătate
Arena din Verona
Budapesta Opera
London English National Opera
London Royal Opera House
Milano Teatro alla Scala
Munchen Bayerische StaatsOper
New York Metropolitan Opera
Oslo Operaen
Roma Teatro dell Opera
Ruse Drjavna Opera
Stockholm Royal Swedish Opera
Torre del Lago Puccini
Varna Opera House
Viena StaatsOper
Viena VolksOper
Artisti români Artisti români
Angela Gheorghiu
Cristian Mihăilescu
Elena Moșuc
Felicia Filip
Haricleea Darclee
Ionut Pascu
Leontina Văduva
Lucian Petrean
Ludovic Spiess
Teodor Ilincăi
Stiri teatru Stiri teatru
Teatru la cinema
Spectacole de operă Spectacole de operă
Aida
Asa fac toate (Cosi fan tutte)
Boema
Bărbierul din Sevilia
Carmen
Cavalleria rusticana și Paiațe
Clemența lui Tito
Don Giovanni
Don Pasquale
Elixirul dragostei
Flautul fermecat
Freischutz
Germanicul (Il Germanico)
Gianni Schicchi
Idomeneo, Regele Cretei
MacBeth
Madama Butterfly
Manon Lescaut
Mikado
Nabucco
Nunta lui Figaro
Orfeu în infern
Paiațe
Peer Gynt
Rapirea din Serai
Rigoletto
Romeo și Julieta de Charles Gounod
Samson și Dalila
Simone Boccanerra
Tosca
Traviata
Tripticul (Il trittico)
Trubadurul (Il trovatore)
Turandot
Spectacole de opereta si muzical Spectacole de opereta si muzical
Cartea junglei
Doctor Jivago
Țara surâsului
Femeia, eterna poveste
Frozen
Frumoasa și Bestia
Liliacul
Logodnicul din lună
My Fair Lady
Rebecca
Sânge vienez
Silvia
Sunetul muzicii
Vaduva veselă
Zaraza
Spectacole de balet Spectacole de balet
Corsarul
Don Quijote
Frumoasa din Padurea Adormita
Giselle
Lacul lebedelor
Medea
Spargatorul de nuci
Zorba grecul
Concerte de muzica simfonica Concerte de muzica simfonica
Anotimpurile de Vivaldi
Recviem de Mozart
Recviem de Verdi
Teatre Muntenia (fără București) Teatre Muntenia (fără București)
Ateneul Popular Maior Gheorghe Pastia Focșani
Teatrul Alexandru Davila Pitești
Teatre Oltenia Teatre Oltenia
Teatrul Colibri Craiova
Teatre Dobrogea Teatre Dobrogea
Teatrul Căluțul de mare Constanța
Teatrul de Stat din Constanța
Teatre Oltenia Teatre Oltenia
Teatrul Elvira Godeanu Târgu-Jiu
Teatre București Teatre București
Teatrul Țăndărică București
Teatre Moldova Teatre Moldova
Teatrul Gulliver Galați
Teatre București Teatre București
Teatrul Ion Creangă București
Teatre Oltenia Teatre Oltenia
Teatrul Municipal Drobeta Turnu Severin
Teatre Muntenia (fără București) Teatre Muntenia (fără București)
Teatrul Municipal Maior Gheorghe Pastia Focșani
Teatre Republica Moldova Teatre Republica Moldova
Teatrul Național "Mihai Eminescu" din Chișinău
Teatre București Teatre București
Teatrul Național București
Teatre Oltenia Teatre Oltenia
Teatrul Național Caracal
Teatrul Național Craiova
Teatre București Teatre București
Teatrul Național pentru Copii Abracadabra București
Teatre Ardeal Teatre Ardeal
Teatrul Național Târgu-Mureș
Teatre Banat, Crișana, Maramureș Teatre Banat, Crișana, Maramureș
Teatrul Național Timișoara
Teatre Moldova Teatre Moldova
Teatrul Național Vasile Alecsandri Iași
Teatre București Teatre București
Teatrul Nottara București
Teatrul Odeon București
Teatre Moldova Teatre Moldova
Teatrul pentru copii și tineret "Luceafărul" Iași
Teatre Ardeal Teatre Ardeal
Teatrul Sică Alexandrescu Brașov
Teatre Muntenia (fără București) Teatre Muntenia (fără București)
Teatrul Toma Caragiu Ploiești
Teatrul Tony Bulandra Târgoviște

Va e vedi Tosca a Verona! 2024, bis după 12 ani

[ Autor Adrian Trasca ]

[ Din categoria Articole OperaNationala.ro ]
[ Subcategorie Arena din Verona ]
[ Subcategorie II OperaRail 2024 ]
[ Subcategorie III Tosca ]
[ Data articol: 2024-10-26 ]
[ Din localitatea Verona ]
[ Tara Italia ]

Va e vedi Tosca a Verona! 2024, bis după 12 ani

 4784 02.08.2024

Puii mei au văzut prima oară "Tosca" la Teatro dell`Opera di Roma, acolo unde a avut loc premiera mondială în 1900! Am să repet asta cu fiecare ocazie potrivită! :-) Aida avea 2 ani și 2 luni, Mihai avea 2 ani și 10 luni! Pentru Aida a fost chiar prima operă de Puccini pe care a văzut-o, pentru Mihai a fost a doua!

Au mai văzut apoi "Tosca" - sau "Toța", așa cum îi spunea Aida când era mică, mică :-) - la București, Brașov, Ruse, dar nu și la Arena di Verona!

Și iată că momentul acesta a sosit! Aida are 7 ani și 4 luni, Mihai are 4 ani și 7 luni! :-) Și acesta pare a fi ultimul spectacol în acest an pentru ei la Arena di Verona, al 13-lea pentru ea, al 8-lea pentru el!

Și iar ne întreabă la intrare de Bebe Mihai "Are 4 ani?" "Da! Are! "
Și știe și despre...
"Tati, ce voce groasă are! "
Vorbește despre Sacristan.
Și continuă
"Are voce de bariton?"
"Cred că da! ", îi răspund nu prea convins.
"Sparafucile are voce de bas! "

Scriind aceste rânduri, am căutat ce voce e Sacristanul... E bas! Deci Bebe e mai tare ca mine! Și ăștia de la intrarea în Arena îl întreabă dacă are peste 4 ani... :-) Nu mai zic că m-a bătut la domino de m-a zvântat, 6-2 (a avut 6-0! ) și 10-3!!!

Tabloul lui Mario e uriaș, dar... e pe jos, trântit înclinat. Bebe spune "Eu îl văzui de la început! " :-) Dar Mario nu îl pictează efectiv - de parcă în alte montări Mario ar picta efectiv :-) , ci "lucrează" la niște schițe. În centrul scenei se văd niște forme / obiecte uriașe, acoperite cu pânze negre. Eu știu ce sunt, am văzut spectacolul în 2012, în urmă cu 12 ani. Mai sunt și câte două tunuri pe fiecare lateral-față a scenei.


Apare Floria Tosca. Publicul aplaudă entuziast. Mi se pare un pic exagerată reacția și nu prea o înțeleg, dar nu-mi bat capul prea mult. Aveam să înțeleg ulterior.

Tosca e în rochie-galben verzui. Eu sunt cu Bebe Mihai, iar Aida e cu maică-sa în fix partea cealaltă a Arenei, dar mi-o imaginez pe Aida dându-și cu palma peste frunte - așa cum a mai făcut în alte dăți - la vederea culorii rochiei pe care ea o așteaptă să fie roșie. :-)

Are voce bună. Tosca, nu rochia. :-) Și Mario. Care e în pantaloni maro, halat gri de pictor, cămașă albă. Și are mustață și bărbiță negre.

Tosca o descoperă pe Maddalena printre schițele lui Mario.
"Ma, falle gli occhi nerri! "

Bebe se întinde pe pietrele Arenei - noi suntem "la studenți", direct pe pietre -, pune capul pe perna (noastră) pufoasă și groasă de vreo 20 de centimetri și câteva minute privește opera așa! :-)

Tosca iese, publicul o aplaudă iar. Iar mi se pare exagerat... Aveam să înțeleg mai târziu, cum spuneam...

Angelotti e într-un fel de halat gri, cizme negre, păr strâns în coadă de cal. Bebe Mihai mă întreabă "Tati, Angelotti e prieten cu Mario?" ;-) "Da! " "Și cu Tosca?" "Da! "

Stăm mai departe de ceilalți spectatori, ca să îi zic ce se întâmplă pe scenă și să mai poată să întrebe, ca acum, fără să deranjăm.

Tunul bubuie tare și anunță evadarea lui Angelotti. Bebe tresare (la bubuit), apoi zâmbește. ;;)

Vin copiii. Mulți, ca la Arena. Bebe remarcă "A fugit și Mario! " :-)

Un alt tablou uriaș e rezemat de decorurile centrale. Oamenii lui Scarpia îl dărâmă din spate, dar intrarea aceasta în scenă nu mi se pare impresionantă.



După soldați apare Scarpia. Are manta neagră, ușor lucioasă, pe sub care se văd cămașa albă, tunica neagră cu puțin roșu, pantalonii negri. Ulterior se văd și epoleții aurii. Soldații caută printre tablouri.


"Arnese di pitore e questo?"
"Unealtă de pictor e aceasta?"

"Tradirmi egli non puo! "
"Nu, el nu mă poate trăda! "

"Iago a folosit batista, eu folosesc evantaiul! " a zis Scarpia, amintind de personajul celui care a făcut Verona faimoasă prin piesa sa de teatru "Romeo și Julieta".


Bebe Mihai: "Scarpia nu e prieten cu Tosca?"
"Nu, dar se preface că e! "
"De ce?"
"Că vrea să o cucerească! "

Nu știe Bebe acum ce înseamnă să o cucerească, dar are timp să afle. :-) Momentan i-am zis ceva gen "să o pupe". :-)


"The poison bites! " ("Otrava mușcă! ) - pentru a aminti și că există traducere în engleză.

"Dio mi perdona! "
"God will forgive me! "
"Dumnezeu mă va ierta! "
... dar nu o va ierta...


Sunt dezvăluite toate decorurile, adică în stânga o mână îndoită la cot și care ține o sabie, respectiv un cap mare în dreapta. Au vreo 12 - 15 metri înălțime!

"Tati, ce e cu mâna aia?"
Nu prea îmi dau seama, așa că o scald: "Așa e decorul în opera asta! "
"Ce decor ciudat! ", zice Bebe și mă face iar să zâmbesc. :-)

Sunt mâna și capul sfântului arhanghel Mihai, a cărui statuie se află în vârful castelului Sant`Angelo din Roma, acolo unde are loc actul al treilea!

Iar Tosca e Anna Netrebko!


În pauză mergem la Aida și la mami, cu care ne întâlnim în afara Arenei. La întoarcere ne așezăm mai izolat și pot să îi povestesc acțiunile de pe scenă fără să deranjez alți spectatori.


Biroul lui Scarpia e alcătuit din două mese în față și un scaun, pus o masă uriașă. De unde suntem, vedem și cantata Floriei Tosca, aflată în spatele decorurilor și care doar e auzită de public.

Nu începe bine muzica și Bebe zice "Acum îl omoară pe Scarpia! " ;-)
Știiie Bebiță-Bebișor al meu! ;;)

"Ella verra
per amor del suo Mario! "
"Ea va veni
pentru dragostea ei pentru Mario! "

Dar mai interesant este dialogul cu Bebe Mihai:
- Scarpia ce e?
- Polițist! Șeful Poliției!
- Nuu! Ce voce e?
- Bariton.
- A, deci are voce mai subțire decât Sparafucile!
;-)

Scarpia e bariton și polițist. Îl busculează pe Spoletta, îl trântește pe jos, îi dă un cot în burtă lui Mario, deci e și violent.
"Questo e luogo di lagrime! " - "Acesta e un loc unde se plânge! "

Dar e și galant. Îi dă jos atent mantaua neagră a Floriei Tosca, descoperind rochia roșie a acesteia.
"Ed or fra noi parliam da buoni amici! " - "Și acum să vorbim ca buni amici! "...

Nu știu însă dacă e mai mare decât Tosca sau Mario! :-) ... Nici acum nu m-ar fi interesat, dar m-a întrebat Bebe Mihai! :-)

În dreapta e o trapă portic, acolo e Mario torturat. Dar nu se întâmplă nimic în plus când Scarpia ordonă să se deschidă ușa să vadă Tosca tortura!


"Vissi d`arte"... Bebe vorbește mereu, dar la final, ca și publicul, aplaudă. Se cere bis, dar nu se obține!

"E qual via scegliete?"
"La piu breve! "
"Civitavecchia?"
"Si! "
Mă gândesc la Aida... Știe pe dinafară aceste replici, probabil că le murmură acum!

Scarpia se zbate prea tare după ce se prăbușește pe podea și smulge... câteva râsete din public.

"Or gli perdono! "

Tosca golește paharele de vin de pe masă... Se știe că rușii și rusoaicele beau mult, dar credeam că numai vodcă. :-)

Bebe:... "Și acuma pleacă și ia câinele pe scenă! ", zice râzând. :-)
Nu bate câmpii, în versiunea de la Napoli, văzută pe youtube, așa se întâmplă!

Dar continuă serios: "Păi, și nu îi pune lumânări?"
"Să vedem! "
Nu îi pune. Îi pune doar cruce. Evident, e vorba de Tosca și indicațiile lui Puccini de a-i pune lui Scarpia mort lumânări în laterale și o cruce pe piept.

Tosca se sperie când bate toba din spatele scenei, dar se adună și iese plină de ea de pe scenă.


La pauză le luăm cu noi pe Aida și pe mămica lor. Suntem toți patru acum.

Aida: "Tati, asta este piatră?"
"Da! De 2000 de ani! Și încă mai rezistă! "

De-a lungul timpului, s-au luat / furat materiale de construcții din Arena, așa că piatra pe care stăm s-ar putea să nu aibe chiar 2000 de ani, dar stând direct pe ea, ai senzația că ești în antichitate. Locurile "la studenți" au acest mare avantaj, iar vara, ca acum, piatra e și caldă, după ce a fost toată ziua în bătaia soarelui de august.


Mâna uriașă se lasă în jos. Simbolistica o putem presupune, mișcarea poate însemna pedeapsa care îi va fi aplicată Floriei pentru crimă sau speranțele prăbușite ale lui Mario.

Un copil vine și pescuiește...
"Io di sospiri! "

Se aud acordurile ariei magice.
"E lucevan le stele"


Se cere bis, dar... tot nu! Eu sunt oricum încântat că am ascultat "E lucevan le stele" la Arena di Verona cu amândoi puii mei. ;-) Chiar dacă au mai trăncănit în timpul ariei... :-|

Vine Tosca. Îmbrăcată în mov. Mario e în cămașă albă și pantaloni maro.
"O dolci mani / mansuete e pure! "
"O sweet, gentle and pure hands! "
"O, mâini dulci / blânde și pure! "

Bebe Mihai spune că îi e somn.
"Nu vrei tu să vezi când îl împușcă pe Mario?"
"Păi, văd în somn! ", îmi răspunde! :-)


Aida: "E 4 dimineața! "

Vin soldații. Aida: "Îl împușcă! Au luat armele! "
Mario are sânge pe cămașă.

Finalul... e diferit. În loc să se arunce, Tosca se urcă prin interior pe capul uriașului cap al sfântului Mihai și ridică brațul drept în sus!
"O, Scarpia,
avanti a Dio! "


"Pe mine mă duci în brațe, că mi-e somn! "
Bebe Mihai, desigur. :-)

Aida: "Cum ai zis că o cheamă pe Tosca?"
"Anna Netrebko! "
Apoi le explic: "Angela Gheorghiu e aici, Anna Netrebko e aici! ", zic, arătându-le cu mâna în dreptul feței aceeași altitudine.
Dar Aida spune "Angela Gheorghiu e mai bună decât Anna Netrebko! " :-)
Nu o contrazic, nu țin să declar care e mai bună, dar evident că îmi place mai mult vocea Angelei Gheorghiu. Aș preciza "și nu pentru că este româncă", dar oricum subiectul "subiectivism naționalist" nu-l pot evita, deși nu sunt de acord cu el, nu îmi stabilesc preferințele de voce după țară.

Bebe: "Mie mi-a plăcut de Scarpia. S-a îmbrăcat frumos."
Aida: "Mie mai mult mi-a plăcut de Tosca. Dar doamna Angela Gheorghiu cântă mai frumos! " :-)

Dar replica serii vine de la Bebe Mihai:
"Mie mi s-a părut că Scarpia s-a agitat prea mult! "
;-)
Nu poți să contrazici observațiile unui copil de 4 ani și 7 luni care vede "Tosca" a 7-a oară! :-)


Distribuția:
Floria Tosca: ANNA NETREBKO
Mario Cavaradossi: Yusif Eyvazov
Scarpia: Luca Salsi
Dirijor: Daniel Oren
Regia: Hugo De Ana

Nota actuala: 9 (din 1 note acordate) - Acorda o nota!



Alte titluri din aceeasi categorie

01-01: Carmen doppia la Arena di Verona. Final de Festival 2024
25 iulie și 7 septembrie 2024

Aida: "Tati, aia e un fel de cortină?"

"Unde e toreadorul?"
"Nu e!"
"Ä‚la e Don Jose?"
"Nu! Vine mai târziu!"

Apoi ... "Uite caii! Uite caii!"

... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

01-01: Aida cu raze la Arena di Verona
21 iulie 2024

Arena di Verona face ceea ce am zis eu - și reiau acum - că orice teatru de operă care se respectă ar trebui să facă: prezintă două versiuni ale aceleiași opere, una clasică și una modernă. Pe lângă vechea,
... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

01-01: Rigoletto sau Regele se amuză. Isi, a Pari!
5 iunie 2022

Paris. Teatre d`Athenee. Rigoletto. Le roi s`amuse! Ici, a Paris!
Paris. Teatrul Ateneului. Rigoletto. Regele se râde. Aici, la Paris!

Evident, "se râde" e o formă modernă, dulitâliană, de expr
... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

01-01: Barbierul din FrecciaBianca Firenze - Sevilia
18 iulie 2024

"Il treno Alta Velocita FrecciaBianca per Siviglia e in partenza da binario cinque"
"Trenul de mare viteză FrecciaBianca pentru Sevilia va pleaca în curând de la peronul cinci"

Anunțul se aude
... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

31-12-2024: Mihai întâi! Primul nani! Paiață, dă-mi dumu!
București, Opera Națională, 17 aprilie 2022

Cei care spun că nu se poate sunt rugați să tacă și să îi lase să încerce pe cei care cred că se poate!

Am vrut la 1 an și 8 luni. Cum fusese cu Aida. Am vrut în
... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

In constructie
Româna English Italiana Deutsch Français Español
Optiuni
Articole recomandate
Cautare
Autori articole
Traducatori
Linkuri opera
Linkuri utile
Program lunar
Harta opere Romania
Orase stiri opera
Harti website
Website-ul in Romania
Website-ul in Europa
Website-ul in Asia
Website-ul in Africa
Website-ul si Angela Gheorghiu
Website-ul si Elena Mosuc
Website-ul si Teodor Ilincai
Imagini opere
Wallpapere opere
Opere din lume
Opere din Europa de Est
Opere din Europa de Vest
Opere din Europa de Nord
Opere din Africa
Opere din Asia
Opere din Australia
Opere din America de Nord
Opere din America de Sud
Atentie!
Meditatii
Meditatii Cazare Sondaje Meditatii Universitatea Craiova Dictionar Creare site
Prezentari opere Romania
Opera Nationala Bucuresti
Teatrul Liric "Elena Teodorini" Craiova
Opera din Brasov
Opera Nationala Romana Cluj-Napoca
Opera Nationala Romana Iasi
Opera Nationala Romana Timisoara
Teatrul National de Opera si Balet Constanta
Teatrul Muzical "Nae Leonard" Galati
Teatrul National de Opera si Balet Chisinau
Teatrul de Opereta Bucuresti
Opera Comica pentru Copii Bucuresti

Articole OperaNationala.ro
ChinaRail 2015
OperaRail 2012
OperaRail 2013
OperaRail 2014
OperaRail 2015
OperaRail 2016
OperaRail 2017
OperaRail 2018
OperaRail 2019
OperaRail 2020
OperaRail 2021
OperaRail 2022
OperaRail 2023
OperaRail 2024
RomaniaRail 2015
Bilanțuri

Website despre teatrele de opera si opereta din Romania si Europa

© Opera Nationala RO 5 noiembrie 2009 - Prezent

Dictionar   Meditatii   Creare site