"Muzica este un raspuns caruia nu i se poate pune nicio intrebare!" (Nichita Stanescu) |
|||||
|
Opera Comică pentru Copii BucureÈ™ti Teatrul NaÈ›ional de Operetă È™i Muzical BucureÈ™ti Opera Română Craiova Opera din BraÈ™ov Teatrul National de Opera si Balet Constanta Opera NaÈ›ională Română IaÈ™i Opera Nationala Română Cluj-Napoca Opera NaÈ›ională Română TimiÈ™oara Teatrul NaÈ›ional de Operă È™i Operetă din GalaÈ›i Opera Maghiara din Cluj-Napoca Teatrul NaÈ›ional de Operă È™i Balet ChiÈ™inău Teatrul de Balet Sibiu Festivalul Opera Nights - Hunedoara, Deva Teatrul Muzical Ambasadorii BucureÈ™ti Teatrul "Stela Popescu" BucureÈ™ti Opera Vox Cluj-Napoca Festivalul InternaÈ›ional "George Enescu" BucureÈ™ti Theater du Soleil Entertainment Grand Cinema Digiplex Băneasa Teatrul de Revistă "Constantin Tănase"
Budapesta Opera London English National Opera London Royal Opera House Milano Teatro alla Scala Munchen Bayerische StaatsOper New York Metropolitan Opera Oslo Operaen Roma Teatro dell Opera Ruse Drjavna Opera Stockholm Royal Swedish Opera Torre del Lago Puccini Varna Opera House Viena StaatsOper Viena VolksOper
Cristian Mihăilescu Elena MoÈ™uc Felicia Filip Haricleea Darclee Ionut Pascu Leontina Văduva Lucian Petrean Ludovic Spiess Teodor Ilincăi
Asa fac toate (Cosi fan tutte) Boema Bărbierul din Sevilia Carmen Cavalleria rusticana și Paiațe Clemența lui Tito Don Giovanni Don Pasquale Elixirul dragostei Flautul fermecat Freischutz Germanicul (Il Germanico) Gianni Schicchi Idomeneo, Regele Cretei MacBeth Madama Butterfly Manon Lescaut Mikado Nabucco Nunta lui Figaro Orfeu în infern Paiațe Peer Gynt Rapirea din Serai Rigoletto Romeo și Julieta de Charles Gounod Samson și Dalila Simone Boccanerra Tosca Traviata Tripticul (Il trittico) Trubadurul (Il trovatore) Turandot
Doctor Jivago Țara surâsului Femeia, eterna poveste Frozen Frumoasa și Bestia Liliacul Logodnicul din lună My Fair Lady Rebecca Sânge vienez Silvia Sunetul muzicii Vaduva veselă Zaraza
Don Quijote Frumoasa din Padurea Adormita Giselle Lacul lebedelor Medea Spargatorul de nuci Zorba grecul
Recviem de Mozart Recviem de Verdi
Teatrul Alexandru Davila Pitești
Teatrul de Stat din Constanța
Teatrul Național Craiova
Teatrul Odeon București
Teatrul Tony Bulandra Târgoviște |
Ottelogir ed siv al Arepo nid Atsepadub
|
[ Autor Adrian Trasca ]
![]() sau atsepaduB nid arepO al siv ed ottelogiR Veneam de la... Helsinki! Fusesem ghid de turism pe ruta Cluj-Napoca - Oradea - Kosice - Cracovia - Vilnius - Riga - Tallinn - Helsinki - Kaunas - Varșovia - Bratislava - Budapesta. Am renunțat la confortul călătoriei cu autocarul în România și am coborât la Budapesta pentru a vedea un nou spectacol la frumoasa Opera de Stat din Budapesta, al 8-lea pentru mine! Înainte de a coborî din autocar, turiștii mi-au zis... să le cânt! Nu știu de ce, dar e a doua oară când mi se întâmplă asta și tot în Budapesta! Nu am voce, asta e clar, dar... le-am cântat! Pe riscul lor, le-am zis! :-) "La donna e mobile qual piuma al vento, muta d`accento e di pensiero! " Am ales "La donna e mobile" pentru că spectacolul pe care urma să îl văd seara era... "Rigoletto". E liniște. Cortina este închisă, iar în fața ei, în dreapta mea, se află o oglindă verticală cu o măsuță în față, genul celor din cabinele actorilor. Marginile laterale și cea de sus sunt luminate cu becuri. Începe uvertura. După scurt timp, apare un nene la vreo 50 de ani, înalt, slab, îmbrăcat complet în gri. Presupun că e Rigoletto - așa și era. Se duce la oglindă, se așează, se uită atent în oglindă, apoi ia costumul de clovn agățat de ea și îl îmbracă. La final, ia păpușa înfiptă în băț și face un cerc în aer cu ea, mișcare terminată spre centrul scenei, mutând atenția publicului acolo. Acolo... cortina se ridică. Ce dezvăluie este o imagine rară, care mă face să mă îndrăgostesc din prima de această montare! Două tablouri mari, în 3D, ușor deformate și înclinate să "privească" unul spre celălalt, cu "picturi" altoreliefuri, cu rame gri, late și împănate tot cu altoreliefuri. Un altul mai mic în stânga sus, în același stil, dar mai "pe rotund". În dreapta, o coloană înaltă, iar în față, o masă lungă, la care petrec curtenii, aceștia îmbrăcați în haine de curte medievale, culori întunecate dar vii. Regret că nu am găsit pe nimeni din autocar care să vină cu mine la acest minunat spectacol, dar, vorba ceia, "Dumnezeu îți dă, dar nu-ți bagă în traistă! " Ducele, păr negru vâlvoi, cămașă albă, pantaloni negri, cu o mantie... regală, cu safire, mâneci largi, completează tabloul și prin toate acestea, și prin atitudine, iar "bonus" este o voce de vis! Deja abia aștept să aud aria hit din actul final! Dar până atunci, o altă frumusețe: "Questa o`quela per me pari sono a quant` altre d`intorno mi veedo" Costumul de clovn al lui Rigoletto e în multe culori, așa cum trebuie, dar acestea sunt întunecate, mai degrabă te induc spre tristețe; roșu, maro, bleumarin, nu are "pălărie", iar părul îi e blond închis. E și relativ tânăr, și slab, cum spuneam, fața ușor ovală, nu prea te îndeamnă la empatie. În schimb, te îndeamnă... Marullo, un bătrânel cu părul alb, venerabil, îmbrăcat complet în bleumarin și cu o aliură stilată. "Igen, bosszu! Igen, bosszu! " - "Si, vendetta! Si, vendetta! " "Da, răzbunare! Da, răzbunare! " Ducele ia în brațe o tipă cu o rochie ca-n vorba lui nea Mărin: "mai mult guleraș, decât rochiță". Are bucile goale, la fel bulanele - Ce limbaj! Mai că seamănă cu fata! -, iar rochița făcută cu iconomie de material e portocalie. - Monterooooone! - Si, Monterooone! Monterone vine cu fata lui, pe care o ține protector pe după umeri. El e în negru și are părul alb, ea e în cămașă de noapte de culoare albă și are părul negru. "Legy atkozott! " "Sii maledetto! " "Fii blestemat! " Cortina se lasă. Rigoletto rămâne în fața ei. Se dezbracă de costumul de bufon, acum e iar în gri, ca la început. "Quel vecchio maledivami! " "Acel bătrân m-a blestemat! " Oglinda se luminează în centru și acolo e dezvăluit... Sparafucile! Burgundiabol e malefic, nu ai vrea să-l întâlnești noaptea pe stradă! Arată cum zice Rigoletto, "gazember", adică "demonio"! Iese de după oglindă, iar "echipamentul" subliniază caracterizarea: manta de piele maro, pantaloni de piele maro, cămașa maro. Și îi prezintă bufonului arma sa, una pe măsură, adică un stilet. "Sparafucil a nevem! " "Spaaa raa fuciiil mi nooom! " "Sparafucile mă numesc! " "Menj! Menj! Menj! Menj! " "Va! Va! Va! Va! " "Pleacă! Pleacă! Pleacă! Pleacă! " Sparafucile iese. "Pari siamo! " - "La fel suntem! ", clamă dureros Rigoletto, în timp ce mută oglinda - care are roți, evident - din dreapta în stânga scenei. "Az az oreg megatkozott! " "Quel vecchio malediva me! " "Acel bătrân m-a blestemat! " "Lanyom! " "Apam! " "Mia figlia! " "Mio padre! " "Fiica mea! " "Tatăl meu! " Gilda are un capot alb peste rochia bleu. Giovanna e în haine medievale de servitoare, predominant maro, crem și verde închis. Decorurile sunt în ton, pereții sunt din cărămizi și au viță de vie în partea de sus. Casa e în dreapta, iar din interior se vede lumină portocalie. În spate, cer întunecat, nori albi și luna. În stânga e o casă maro, făcută din pânză, precum și... oglinda, având becurile aprinse încet. Ducele e în negru, dar cu cămașă albă, Herceg (ducele) îi dă o pungă de hufi Giovannei. (Hufi, adică forinți! :-) ) Se dă szegeny (sărac), dar are o voce... de vis! Și ceilalți au voci faine, dar a lui parcă e miere! "Draga neved" ("Caro nome" - "Nume drag") ar fi trebuit să fie "Draga hang" - "Voce dragă". ;-) Curtenii invadează casa lui Rigoletto ca rușii Budapesta în 1956. Adică mulți și parcă de peste tot. Că vin de sus, de deasupra casei, dar și din stânga și dreapta. "O, milyen szep! " - "O, ce frumoasă! ", zic ei - și probabil așa au zis și soldații ruși în 4 noiembrie 1956 despre capitala maghiară... Cu același desfășurător și același rezultat: răpirea (unor ani ai) Budapestei și siluirea ei de către conducători! (Cred că sunt sub influența ultimului spectacol văzut la Budapesta cu doar 8 luni în urmă, "Tosca" mutată în perioada Revoluției maghiare antisovietice din 1956! ) "Segitseg! " "Aiuta! " "Ajutoor! " "O, az atok!!! " "O, la malediziooone!!! " "Oh, blestemul!!! " În pauză, am redescoperit fabulosul foaier al Operei din Budapesta! Și pentru el clădirea este considerată una dintre cele mai frumoase opere din lume! "Ella mi fu rapita! " Din nou masă lungă cât aproape toată scena, paralelă cu orchestra. Curtenii o aduc pe Gilda înfășurată într-un cearceaf alb pe care îl desfășoară pe masă, dezvăluind-o. După ce este eliberată din cearceaf, Gilda se ridică, îl vede pe Duce, se... duce la el, cei doi se... îmbrățișează și ies din scenă veseli, ținându-se de mână! "Szegeny Rigoletto! " - "Povero Rigoletto! " "Bietul Rigoletto" vine din dreapta, îmbrăcat în clown. Cântă cam repede "La la / La la! " "Son felice che nulla a voi nuocesse" - "Sunt fericit că nimic nu ați pățit! " Marulo pare mai uman, dar curtenii îi arată "Nu! " cu arătătorul! "Akkor konyorgok! " - "E bene, piango! " "Ei, bine, plâng! " Când rămâne singur cu Gilda, Rigoletto se dezbracă de hainele de bufon. După trecerea lui Monterone - aflat în alb, ca preoții -, Rigoletto ia un levier și sparge oglinda cu el! ... La finalul actului, artiștii ies în fața cortinei, la aplauze, așa cum o făcuseră și după actele precedente. Decorul din actul al patrulea, adică hanul lui Sparafucile, este asemănător cu casa lui Rigoletto. Ziduri groase și două niveluri, Rigoletto și Gilda sunt sus, la "etaj". Deasupra lor, un cer întunecat cu câțiva nori gri sau albi. Vine Ducele. "La donna e mobile! " Cântă mai bine decât le-am cântat eu turiștilor în autocar. :-) ) "Utt az embere?" - "E la il vostro uomo?" "Acolo este omul tău?" "Bella figlia dell`amore" Maddalena și Ducele se joacă folosind o eșarfă de vreo 4 metri. Gilda vede și se întoarce cu spatele. Maddalena are o rochie mov închis sus, roz jos. "Si dorme al aperta? Bene, bene! " - "Se doarme afară? Bine, bine! " Ducele adoarme cu capul pe masă. Maddalena îi ia cuțitul, coboară și discută cu Sparafucile. "Mit hallok! " - "Che sento! " "Ce aud! " Sus apare Gilda în haine de bărbați, negre plus cămașă albă. În spate, lumini albe anunță furtuna. Ducele doarme cu spatele la planetă. Sparafucile vrea să înfigă cuțitul în el, Maddalena îl protejează cu corpul. "O, quel tentazione! Morir per l`ingrato! " Gilda se duce la Duce, îl îmbrățișează, Sparafucile înfige cuțitul în ea. Apoi, cu Maddalena, o bagă în sac. Lumina scenei e bleu închis. Se lasă cortina! Intră bolond / bufonul Rigoletto în fața ei. "Ejfel" - "Mezzanotte" "Miezul nopţii" Sparafucile vine cu sacul prin cortină. "Jo ejszakat! " - "Buona nooooootee! " "Noapte bună! " Cortina se ridică! Se aude... "Qual voce! " "Ce voce! " Ducele se plimbă pe sus, beat, cu un pahar de vin de Tokai în mână. "muta d`accento e di pensiero! " Rigoletto descoperă... "Egy emberi test! " - "Un corp uman! " "A lanyom! " - "Mia figlia! " "Fiica mea! " "O, az atok!!! " "O, la malediziooone!!! " "Oh, blestemul!!! " Titlul... da, cred că trebuie să-l explic: E simplu, se citește în oglindă. se citește de la dreapta la stânga fiecare cuvânt sau se citește de la dreapta la stânga tot titlul. Ottelogir ed siv al Arepo nid Atsepadub sau atsepaduB nid arepO al siv ed ottelogiR Rigoletto de vis la Opera din Budapesta Apoi metrou. Delicioasa Linia A, a doua cea mai veche din lume. Cu stații ce te mută cu 125 de ani în urmă, cu vagonete mici, două, galbene, ce te plimbă prin aceeași perioadă. Linia B, modernă. Deak Ferencz - Keleti palyaudvar (Gara de Est). Tren Budapest Keleti, 16 ore, București Nord. Frumos! Și cu trenul frumos, da! :-) Distribuția: Rigoletto: Attila Mokus Ducele de Mantova: Barna Bartos Gilda: Zita Szemere Sparafucile: Istvan Racz Maddalena: Andrea Szanto |
Nota actuala: 9 (din 1 note acordate) - Acorda o nota!
01-01: Carmen doppia la Arena di Verona. Final de Festival 2024
25 iulie și 7 septembrie 2024
Aida: "Tati, aia e un fel de cortină?"
"Unde e toreadorul?"
"Nu e!"
"Ä‚la e Don Jose?"
"Nu! Vine mai târziu!"
Apoi ... "Uite caii! Uite caii!"
... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro
01-01: Aida cu raze la Arena di Verona
21 iulie 2024
Arena di Verona face ceea ce am zis eu - și reiau acum - că orice teatru de operă care se respectă ar trebui să facă: prezintă două versiuni ale aceleiași opere, una clasică și una modernă. Pe lângă vechea,
... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro
01-01: Rigoletto sau Regele se amuză. Isi, a Pari!
5 iunie 2022
Paris. Teatre d`Athenee. Rigoletto. Le roi s`amuse! Ici, a Paris!
Paris. Teatrul Ateneului. Rigoletto. Regele se râde. Aici, la Paris!
Evident, "se râde" e o formă modernă, dulitâliană, de expr
... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro
01-01: Barbierul din FrecciaBianca Firenze - Sevilia
18 iulie 2024
"Il treno Alta Velocita FrecciaBianca per Siviglia e in partenza da binario cinque"
"Trenul de mare viteză FrecciaBianca pentru Sevilia va pleaca în curând de la peronul cinci"
Anunțul se aude
... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro
31-12-2024: Mihai întâi! Primul nani! Paiață, dă-mi dumu!
București, Opera Națională, 17 aprilie 2022
Cei care spun că nu se poate sunt rugați să tacă și să îi lase să încerce pe cei care cred că se poate!
Am vrut la 1 an și 8 luni. Cum fusese cu Aida. Am vrut în
... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro
In constructie |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Optiuni |
Articole recomandate |
Cautare |
Autori articole |
Traducatori |
Linkuri opera |
Linkuri utile |
Program lunar |
Harta opere Romania |
Orase stiri opera |
Harti website |
Website-ul in Romania |
Website-ul in Europa |
Website-ul in Asia |
Website-ul in Africa |
Website-ul si Angela Gheorghiu |
Website-ul si Elena Mosuc |
Website-ul si Teodor Ilincai |
Articole OperaNationala.ro
|
© Opera Nationala RO 5 noiembrie 2009 - Prezent |