"Muzica este un raspuns caruia nu i se poate pune nicio intrebare!"
(Nichita Stanescu)
Opera Poze Personalitati Forum Contact
Stiri Opera Nationala
Articole OperaNationala.ro Articole OperaNationala.ro
Opere din Romania Opere din Romania
Opere din străinătate Opere din străinătate
Artisti români Artisti români
Stiri opera Stiri opera
Stiri opereta si muzical Stiri opereta si muzical
Stiri balet Stiri balet
Stiri concerte Stiri concerte
Stiri culturale Stiri culturale
Stiri muzică simfonică Stiri muzică simfonică
Interviuri Interviuri
Alte articole Alte articole
Stiri teatru Stiri teatru
Stiri teatru pentru copii Stiri teatru pentru copii
Bancuri muzicale :-) Bancuri muzicale :-)

Stiri alte categorii
Opere din Romania Opere din Romania
Opera Națională București
Opera Comică pentru Copii București
Teatrul Național de Operetă și Muzical București
Opera Română Craiova
Opera din Brașov
Teatrul National de Opera si Balet Constanta
Opera Națională Română Iași
Opera Nationala Română Cluj-Napoca
Opera Națională Română Timișoara
Teatrul Național de Operă și Operetă din Galați
Opera Maghiara din Cluj-Napoca
Teatrul Național de Operă și Balet Chișinău
Teatrul de Balet Sibiu
Festivalul Opera Nights - Hunedoara, Deva
Teatrul Muzical Ambasadorii București
Teatrul "Stela Popescu" București
Opera Vox Cluj-Napoca
Festivalul Internațional "George Enescu" București
Theater du Soleil Entertainment
Grand Cinema Digiplex Băneasa
Teatrul de Revistă "Constantin Tănase"
Opere din străinătate Opere din străinătate
Arena din Verona
Budapesta Opera
London English National Opera
London Royal Opera House
Milano Teatro alla Scala
Munchen Bayerische StaatsOper
New York Metropolitan Opera
Oslo Operaen
Roma Teatro dell Opera
Ruse Drjavna Opera
Stockholm Royal Swedish Opera
Torre del Lago Puccini
Varna Opera House
Viena StaatsOper
Viena VolksOper
Artisti români Artisti români
Angela Gheorghiu
Cristian Mihăilescu
Elena Moșuc
Felicia Filip
Haricleea Darclee
Ionut Pascu
Leontina Văduva
Lucian Petrean
Ludovic Spiess
Teodor Ilincăi
Stiri teatru Stiri teatru
Teatru la cinema
Spectacole de operă Spectacole de operă
Aida
Asa fac toate (Cosi fan tutte)
Boema
Bărbierul din Sevilia
Carmen
Cavalleria rusticana și Paiațe
Clemența lui Tito
Don Giovanni
Don Pasquale
Elixirul dragostei
Flautul fermecat
Freischutz
Germanicul (Il Germanico)
Gianni Schicchi
Idomeneo, Regele Cretei
MacBeth
Madama Butterfly
Manon Lescaut
Mikado
Nabucco
Nunta lui Figaro
Orfeu în infern
Paiațe
Peer Gynt
Rapirea din Serai
Rigoletto
Romeo și Julieta de Charles Gounod
Samson și Dalila
Simone Boccanerra
Tosca
Traviata
Tripticul (Il trittico)
Trubadurul (Il trovatore)
Turandot
Spectacole de opereta si muzical Spectacole de opereta si muzical
Cartea junglei
Doctor Jivago
Țara surâsului
Femeia, eterna poveste
Frozen
Frumoasa și Bestia
Liliacul
Logodnicul din lună
My Fair Lady
Rebecca
Sânge vienez
Silvia
Sunetul muzicii
Vaduva veselă
Zaraza
Spectacole de balet Spectacole de balet
Corsarul
Don Quijote
Frumoasa din Padurea Adormita
Giselle
Lacul lebedelor
Medea
Spargatorul de nuci
Zorba grecul
Concerte de muzica simfonica Concerte de muzica simfonica
Anotimpurile de Vivaldi
Recviem de Mozart
Recviem de Verdi
Teatre Muntenia (fără București) Teatre Muntenia (fără București)
Ateneul Popular Maior Gheorghe Pastia Focșani
Teatrul Alexandru Davila Pitești
Teatre Oltenia Teatre Oltenia
Teatrul Colibri Craiova
Teatre Dobrogea Teatre Dobrogea
Teatrul Căluțul de mare Constanța
Teatrul de Stat din Constanța
Teatre Oltenia Teatre Oltenia
Teatrul Elvira Godeanu Târgu-Jiu
Teatre București Teatre București
Teatrul Țăndărică București
Teatre Moldova Teatre Moldova
Teatrul Gulliver Galați
Teatre București Teatre București
Teatrul Ion Creangă București
Teatre Oltenia Teatre Oltenia
Teatrul Municipal Drobeta Turnu Severin
Teatre Muntenia (fără București) Teatre Muntenia (fără București)
Teatrul Municipal Maior Gheorghe Pastia Focșani
Teatre Republica Moldova Teatre Republica Moldova
Teatrul Național "Mihai Eminescu" din Chișinău
Teatre București Teatre București
Teatrul Național București
Teatre Oltenia Teatre Oltenia
Teatrul Național Caracal
Teatrul Național Craiova
Teatre București Teatre București
Teatrul Național pentru Copii Abracadabra București
Teatre Ardeal Teatre Ardeal
Teatrul Național Târgu-Mureș
Teatre Banat, Crișana, Maramureș Teatre Banat, Crișana, Maramureș
Teatrul Național Timișoara
Teatre Moldova Teatre Moldova
Teatrul Național Vasile Alecsandri Iași
Teatre București Teatre București
Teatrul Nottara București
Teatrul Odeon București
Teatre Moldova Teatre Moldova
Teatrul pentru copii și tineret "Luceafărul" Iași
Teatre Ardeal Teatre Ardeal
Teatrul Sică Alexandrescu Brașov
Teatre Muntenia (fără București) Teatre Muntenia (fără București)
Teatrul Toma Caragiu Ploiești
Teatrul Tony Bulandra Târgoviște

Ottelogir ed siv al Arepo nid Atsepadub
Rigoletto de vis la Opera din Budapesta

[ Autor Adrian Trasca ]

[ Din categoria Articole OperaNationala.ro ]
[ Subcategorie Budapesta Opera ]
[ Subcategorie II OperaRail 2024 ]
[ Subcategorie III Rigoletto ]
[ Data articol: 2024-11-02 ]
[ Din localitatea Budapesta ]
[ Tara Ungaria ]

Ottelogir ed siv al Arepo nid Atsepadub<br /> Rigoletto de vis la Opera din Budapesta

 4823 Ottelogir ed siv al Arepo nid Atsepadub
sau
atsepaduB nid arepO al siv ed ottelogiR

Veneam de la... Helsinki! Fusesem ghid de turism pe ruta Cluj-Napoca - Oradea - Kosice - Cracovia - Vilnius - Riga - Tallinn - Helsinki - Kaunas - Varșovia - Bratislava - Budapesta. Am renunțat la confortul călătoriei cu autocarul în România și am coborât la Budapesta pentru a vedea un nou spectacol la frumoasa Opera de Stat din Budapesta, al 8-lea pentru mine!

Înainte de a coborî din autocar, turiștii mi-au zis... să le cânt! Nu știu de ce, dar e a doua oară când mi se întâmplă asta și tot în Budapesta! Nu am voce, asta e clar, dar... le-am cântat! Pe riscul lor, le-am zis! :-)

"La donna e mobile
qual piuma al vento,
muta d`accento
e di pensiero! "

Am ales "La donna e mobile" pentru că spectacolul pe care urma să îl văd seara era... "Rigoletto".


E liniște. Cortina este închisă, iar în fața ei, în dreapta mea, se află o oglindă verticală cu o măsuță în față, genul celor din cabinele actorilor. Marginile laterale și cea de sus sunt luminate cu becuri.

Începe uvertura. După scurt timp, apare un nene la vreo 50 de ani, înalt, slab, îmbrăcat complet în gri. Presupun că e Rigoletto - așa și era. Se duce la oglindă, se așează, se uită atent în oglindă, apoi ia costumul de clovn agățat de ea și îl îmbracă. La final, ia păpușa înfiptă în băț și face un cerc în aer cu ea, mișcare terminată spre centrul scenei, mutând atenția publicului acolo.

Acolo... cortina se ridică. Ce dezvăluie este o imagine rară, care mă face să mă îndrăgostesc din prima de această montare! Două tablouri mari, în 3D, ușor deformate și înclinate să "privească" unul spre celălalt, cu "picturi" altoreliefuri, cu rame gri, late și împănate tot cu altoreliefuri. Un altul mai mic în stânga sus, în același stil, dar mai "pe rotund". În dreapta, o coloană înaltă, iar în față, o masă lungă, la care petrec curtenii, aceștia îmbrăcați în haine de curte medievale, culori întunecate dar vii.

Regret că nu am găsit pe nimeni din autocar care să vină cu mine la acest minunat spectacol, dar, vorba ceia, "Dumnezeu îți dă, dar nu-ți bagă în traistă! "

Ducele, păr negru vâlvoi, cămașă albă, pantaloni negri, cu o mantie... regală, cu safire, mâneci largi, completează tabloul și prin toate acestea, și prin atitudine, iar "bonus" este o voce de vis! Deja abia aștept să aud aria hit din actul final!

Dar până atunci, o altă frumusețe:
"Questa o`quela
per me pari sono a quant` altre
d`intorno mi veedo"

Costumul de clovn al lui Rigoletto e în multe culori, așa cum trebuie, dar acestea sunt întunecate, mai degrabă te induc spre tristețe; roșu, maro, bleumarin, nu are "pălărie", iar părul îi e blond închis. E și relativ tânăr, și slab, cum spuneam, fața ușor ovală, nu prea te îndeamnă la empatie. În schimb, te îndeamnă... Marullo, un bătrânel cu părul alb, venerabil, îmbrăcat complet în bleumarin și cu o aliură stilată.

"Igen, bosszu! Igen, bosszu! " - "Si, vendetta! Si, vendetta! "
"Da, răzbunare! Da, răzbunare! "

Ducele ia în brațe o tipă cu o rochie ca-n vorba lui nea Mărin: "mai mult guleraș, decât rochiță". Are bucile goale, la fel bulanele - Ce limbaj! Mai că seamănă cu fata! -, iar rochița făcută cu iconomie de material e portocalie.

- Monterooooone!
- Si, Monterooone!

Monterone vine cu fata lui, pe care o ține protector pe după umeri. El e în negru și are părul alb, ea e în cămașă de noapte de culoare albă și are părul negru.

"Legy atkozott! "
"Sii maledetto! "
"Fii blestemat! "


Cortina se lasă. Rigoletto rămâne în fața ei. Se dezbracă de costumul de bufon, acum e iar în gri, ca la început.

"Quel vecchio maledivami! "
"Acel bătrân m-a blestemat! "

Oglinda se luminează în centru și acolo e dezvăluit... Sparafucile! Burgundiabol e malefic, nu ai vrea să-l întâlnești noaptea pe stradă! Arată cum zice Rigoletto, "gazember", adică "demonio"! Iese de după oglindă, iar "echipamentul" subliniază caracterizarea: manta de piele maro, pantaloni de piele maro, cămașa maro. Și îi prezintă bufonului arma sa, una pe măsură, adică un stilet.

"Sparafucil a nevem! "
"Spaaa raa fuciiil mi nooom! "
"Sparafucile mă numesc! "

"Menj! Menj! Menj! Menj! "
"Va! Va! Va! Va! "
"Pleacă! Pleacă! Pleacă! Pleacă! "

Sparafucile iese. "Pari siamo! " - "La fel suntem! ", clamă dureros Rigoletto, în timp ce mută oglinda - care are roți, evident - din dreapta în stânga scenei.

"Az az oreg megatkozott! "
"Quel vecchio malediva me! "
"Acel bătrân m-a blestemat! "


"Lanyom! " "Apam! "
"Mia figlia! " "Mio padre! "
"Fiica mea! " "Tatăl meu! "

Gilda are un capot alb peste rochia bleu. Giovanna e în haine medievale de servitoare, predominant maro, crem și verde închis. Decorurile sunt în ton, pereții sunt din cărămizi și au viță de vie în partea de sus. Casa e în dreapta, iar din interior se vede lumină portocalie. În spate, cer întunecat, nori albi și luna. În stânga e o casă maro, făcută din pânză, precum și... oglinda, având becurile aprinse încet. Ducele e în negru, dar cu cămașă albă,

Herceg (ducele) îi dă o pungă de hufi Giovannei. (Hufi, adică forinți! :-) ) Se dă szegeny (sărac), dar are o voce... de vis! Și ceilalți au voci faine, dar a lui parcă e miere! "Draga neved" ("Caro nome" - "Nume drag") ar fi trebuit să fie "Draga hang" - "Voce dragă". ;-)

Curtenii invadează casa lui Rigoletto ca rușii Budapesta în 1956. Adică mulți și parcă de peste tot. Că vin de sus, de deasupra casei, dar și din stânga și dreapta. "O, milyen szep! " - "O, ce frumoasă! ", zic ei - și probabil așa au zis și soldații ruși în 4 noiembrie 1956 despre capitala maghiară... Cu același desfășurător și același rezultat: răpirea (unor ani ai) Budapestei și siluirea ei de către conducători!
(Cred că sunt sub influența ultimului spectacol văzut la Budapesta cu doar 8 luni în urmă, "Tosca" mutată în perioada Revoluției maghiare antisovietice din 1956! )

"Segitseg! "
"Aiuta! "
"Ajutoor! "

"O, az atok!!! "
"O, la malediziooone!!! "
"Oh, blestemul!!! "


În pauză, am redescoperit fabulosul foaier al Operei din Budapesta! Și pentru el clădirea este considerată una dintre cele mai frumoase opere din lume!


"Ella mi fu rapita! "
Din nou masă lungă cât aproape toată scena, paralelă cu orchestra. Curtenii o aduc pe Gilda înfășurată într-un cearceaf alb pe care îl desfășoară pe masă, dezvăluind-o. După ce este eliberată din cearceaf, Gilda se ridică, îl vede pe Duce, se... duce la el, cei doi se... îmbrățișează și ies din scenă veseli, ținându-se de mână!

"Szegeny Rigoletto! " - "Povero Rigoletto! "
"Bietul Rigoletto" vine din dreapta, îmbrăcat în clown. Cântă cam repede "La la / La la! "

"Son felice che nulla a voi nuocesse" - "Sunt fericit că nimic nu ați pățit! "
Marulo pare mai uman, dar curtenii îi arată "Nu! " cu arătătorul!
"Akkor konyorgok! " - "E bene, piango! "
"Ei, bine, plâng! "

Când rămâne singur cu Gilda, Rigoletto se dezbracă de hainele de bufon.

După trecerea lui Monterone - aflat în alb, ca preoții -, Rigoletto ia un levier și sparge oglinda cu el! ...

La finalul actului, artiștii ies în fața cortinei, la aplauze, așa cum o făcuseră și după actele precedente.


Decorul din actul al patrulea, adică hanul lui Sparafucile, este asemănător cu casa lui Rigoletto. Ziduri groase și două niveluri, Rigoletto și Gilda sunt sus, la "etaj". Deasupra lor, un cer întunecat cu câțiva nori gri sau albi.

Vine Ducele. "La donna e mobile! "
Cântă mai bine decât le-am cântat eu turiștilor în autocar. :-) )

"Utt az embere?" - "E la il vostro uomo?"
"Acolo este omul tău?"

"Bella figlia dell`amore"
Maddalena și Ducele se joacă folosind o eșarfă de vreo 4 metri. Gilda vede și se întoarce cu spatele. Maddalena are o rochie mov închis sus, roz jos.

"Si dorme al aperta? Bene, bene! " - "Se doarme afară? Bine, bine! "
Ducele adoarme cu capul pe masă. Maddalena îi ia cuțitul, coboară și discută cu Sparafucile.

"Mit hallok! " - "Che sento! "
"Ce aud! "
Sus apare Gilda în haine de bărbați, negre plus cămașă albă. În spate, lumini albe anunță furtuna.

Ducele doarme cu spatele la planetă. Sparafucile vrea să înfigă cuțitul în el, Maddalena îl protejează cu corpul. "O, quel tentazione! Morir per l`ingrato! " Gilda se duce la Duce, îl îmbrățișează, Sparafucile înfige cuțitul în ea. Apoi, cu Maddalena, o bagă în sac. Lumina scenei e bleu închis.

Se lasă cortina!

Intră bolond / bufonul Rigoletto în fața ei.

"Ejfel" - "Mezzanotte"
"Miezul nopţii"

Sparafucile vine cu sacul prin cortină.

"Jo ejszakat! " - "Buona nooooootee! "
"Noapte bună! "

Cortina se ridică! Se aude...
"Qual voce! "
"Ce voce! "

Ducele se plimbă pe sus, beat, cu un pahar de vin de Tokai în mână.
"muta d`accento
e di pensiero! "

Rigoletto descoperă... "Egy emberi test! " - "Un corp uman! "

"A lanyom! " - "Mia figlia! "
"Fiica mea! "

"O, az atok!!! "
"O, la malediziooone!!! "
"Oh, blestemul!!! "


Titlul... da, cred că trebuie să-l explic: E simplu, se citește în oglindă.

se citește de la dreapta la stânga fiecare cuvânt
sau
se citește de la dreapta la stânga tot titlul.

Ottelogir ed siv al Arepo nid Atsepadub
sau
atsepaduB nid arepO al siv ed ottelogiR

Rigoletto de vis la Opera din Budapesta


Apoi metrou. Delicioasa Linia A, a doua cea mai veche din lume. Cu stații ce te mută cu 125 de ani în urmă, cu vagonete mici, două, galbene, ce te plimbă prin aceeași perioadă.

Linia B, modernă. Deak Ferencz - Keleti palyaudvar (Gara de Est).

Tren Budapest Keleti, 16 ore, București Nord.

Frumos! Și cu trenul frumos, da! :-)


Distribuția:
Rigoletto: Attila Mokus
Ducele de Mantova: Barna Bartos
Gilda: Zita Szemere
Sparafucile: Istvan Racz
Maddalena: Andrea Szanto

Nota actuala: 9 (din 1 note acordate) - Acorda o nota!



Alte titluri din aceeasi categorie

01-01: Carmen doppia la Arena di Verona. Final de Festival 2024
25 iulie și 7 septembrie 2024

Aida: "Tati, aia e un fel de cortină?"

"Unde e toreadorul?"
"Nu e!"
"Ä‚la e Don Jose?"
"Nu! Vine mai târziu!"

Apoi ... "Uite caii! Uite caii!"

... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

01-01: Aida cu raze la Arena di Verona
21 iulie 2024

Arena di Verona face ceea ce am zis eu - și reiau acum - că orice teatru de operă care se respectă ar trebui să facă: prezintă două versiuni ale aceleiași opere, una clasică și una modernă. Pe lângă vechea,
... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

01-01: Rigoletto sau Regele se amuză. Isi, a Pari!
5 iunie 2022

Paris. Teatre d`Athenee. Rigoletto. Le roi s`amuse! Ici, a Paris!
Paris. Teatrul Ateneului. Rigoletto. Regele se râde. Aici, la Paris!

Evident, "se râde" e o formă modernă, dulitâliană, de expr
... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

01-01: Barbierul din FrecciaBianca Firenze - Sevilia
18 iulie 2024

"Il treno Alta Velocita FrecciaBianca per Siviglia e in partenza da binario cinque"
"Trenul de mare viteză FrecciaBianca pentru Sevilia va pleaca în curând de la peronul cinci"

Anunțul se aude
... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

31-12-2024: Mihai întâi! Primul nani! Paiață, dă-mi dumu!
București, Opera Națională, 17 aprilie 2022

Cei care spun că nu se poate sunt rugați să tacă și să îi lase să încerce pe cei care cred că se poate!

Am vrut la 1 an și 8 luni. Cum fusese cu Aida. Am vrut în
... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

In constructie
Româna English Italiana Deutsch Français Español
Optiuni
Articole recomandate
Cautare
Autori articole
Traducatori
Linkuri opera
Linkuri utile
Program lunar
Harta opere Romania
Orase stiri opera
Harti website
Website-ul in Romania
Website-ul in Europa
Website-ul in Asia
Website-ul in Africa
Website-ul si Angela Gheorghiu
Website-ul si Elena Mosuc
Website-ul si Teodor Ilincai
Imagini opere
Wallpapere opere
Opere din lume
Opere din Europa de Est
Opere din Europa de Vest
Opere din Europa de Nord
Opere din Africa
Opere din Asia
Opere din Australia
Opere din America de Nord
Opere din America de Sud
Atentie!
Meditatii
Meditatii Cazare Sondaje Meditatii Universitatea Craiova Dictionar Creare site
Prezentari opere Romania
Opera Nationala Bucuresti
Teatrul Liric "Elena Teodorini" Craiova
Opera din Brasov
Opera Nationala Romana Cluj-Napoca
Opera Nationala Romana Iasi
Opera Nationala Romana Timisoara
Teatrul National de Opera si Balet Constanta
Teatrul Muzical "Nae Leonard" Galati
Teatrul National de Opera si Balet Chisinau
Teatrul de Opereta Bucuresti
Opera Comica pentru Copii Bucuresti

Articole OperaNationala.ro
ChinaRail 2015
OperaRail 2012
OperaRail 2013
OperaRail 2014
OperaRail 2015
OperaRail 2016
OperaRail 2017
OperaRail 2018
OperaRail 2019
OperaRail 2020
OperaRail 2021
OperaRail 2022
OperaRail 2023
OperaRail 2024
RomaniaRail 2015
Bilanțuri

Website despre teatrele de opera si opereta din Romania si Europa

© Opera Nationala RO 5 noiembrie 2009 - Prezent

Dictionar   Meditatii   Creare site