"Muzica este un raspuns caruia nu i se poate pune nicio intrebare!"
(Nichita Stanescu)
Opera Poze Personalitati Forum Contact
Stiri Opera Nationala
Articole OperaNationala.ro Articole OperaNationala.ro
Opera Nationala Bucuresti Opera Nationala Bucuresti
Opera Comică pentru Copii Bucuresti Opera Comică pentru Copii Bucuresti
Opera Română Craiova Opera Română Craiova
Opera din Brasov Opera din Brasov
Teatrul National de Opera si Balet Constanta Teatrul National de Opera si Balet Constanta
Opera Nationala Română Cluj-Napoca Opera Nationala Română Cluj-Napoca
Opera Nationala Română Timisoara Opera Nationala Română Timisoara
Opera Nationala Română Iasi Opera Nationala Română Iasi
Teatrul Național de Operă și Operetă "Nae Leonard" Galați Teatrul Național de Operă și Operetă "Nae Leonard" Galați
Teatrul National de Opera si Balet Chisinau Teatrul National de Opera si Balet Chisinau
Teatrul de Balet Sibiu Teatrul de Balet Sibiu
Teatrul National de Opereta Bucuresti Teatrul National de Opereta Bucuresti
Opera Maghiara din Cluj-Napoca Opera Maghiara din Cluj-Napoca
Opera Vox Cluj-Napoca Opera Vox Cluj-Napoca
Teatrul Muzical Ambasadorii Bucuresti Teatrul Muzical Ambasadorii Bucuresti
Festivalul Internaţional "George Enescu" Festivalul Internaţional "George Enescu"
Festivalul Opera Nights - Hunedoara, Deva Festivalul Opera Nights - Hunedoara, Deva
Teatrul Stela Popescu București Teatrul Stela Popescu București
Filarmonica Sibiu Filarmonica Sibiu
Filarmonica "Paul Constantinescu" Ploiești Filarmonica "Paul Constantinescu" Ploiești
Artisti români Artisti români
Grand Cinema Digiplex Baneasa Bucuresti Grand Cinema Digiplex Baneasa Bucuresti
Articole opere din străinătate Articole opere din străinătate
Interviuri Interviuri
Alte articole Alte articole
Stiri opera Stiri opera
Stiri opereta si muzical Stiri opereta si muzical
Stiri balet Stiri balet
Stiri muzică simfonică Stiri muzică simfonică
Stiri concerte Stiri concerte
Stiri culturale Stiri culturale
Stiri teatru Stiri teatru
Stiri teatru pentru copii Stiri teatru pentru copii
Stiri opere din strainatate Stiri opere din strainatate
Teatrul de Revistă "Constantin Tănase" Teatrul de Revistă "Constantin Tănase"
Bancuri sofisticate :-) Bancuri sofisticate :-)

Prezentari opere Romania
Opera Nationala Bucuresti
Teatrul Liric "Elena Teodorini" Craiova
Opera din Brasov
Opera Nationala Romana Cluj-Napoca
Opera Nationala Romana Iasi
Opera Nationala Romana Timisoara
Teatrul National de Opera si Balet Constanta
Teatrul Muzical "Nae Leonard" Galati
Teatrul National de Opera si Balet Chisinau
Teatrul de Opereta Bucuresti
Opera Comica pentru Copii Bucuresti

Stiri alte categorii
Articole OperaNationala.ro Articole OperaNationala.ro
OperaRail 2021
OperaRail 2014
OperaRail 2020
OperaRail 2019
OperaRail 2018
OperaRail 2015
OperaRail 2017
OperaRail 2016
OperaRail 2013
RomaniaRail 2015
OperaRail 2012
ChinaRail 2015
OperaRail 2024
OperaRail 2023
OperaRail 2022
Artisti români Artisti români
Teodor Ilincai
Cristian Mihăilescu
Ionut Pascu
Ludovic Spiess
Felicia Filip
Elena Mosuc
Angela Gheorghiu
Leontina Văduva
Articole opere din străinătate Articole opere din străinătate
Munchen Bayerische StaatsOper
Budapesta Opera
Arena din Verona
Stockholm Opera Regala
Festivalul Puccini
Ruse Opera
Oslo Operaen
Viena VolksOper
Viena StaatsOper
Teatro dell Opera di Roma
Teatro Alla Scala Milano
London Royal Opera House
Stiri opere din strainatate Stiri opere din strainatate
Sofia Opera House

Trubadurul antic la Teatrul Antic din Plovdiv

[ Autor Adrian Trasca ]

[ Din categoria Articole OperaNationala.ro ]
[ Subcategorie OperaRail 2015 ]
[ Data articol: 2016-06-18 ]
[ Din localitatea Plovdiv ]
[ Tara Bulgaria ]

[ Link poze: http://www.operanationala.ro/poze/poze.php?id_categ=65&nume_categ=plovdiv---il-trovatore ]

Trubadurul antic la Teatrul Antic din Plovdiv

 2064 Socoteala de acasa nu se potriveste cu cea din Gara de Nord! Poti sa ai acasa pc, laptop, smartfon, aipod, subpod, pepod, miriapod, degeaba! Cu trenurile nu te pui!
Pe internet figureaza trenul Minsk-Bucuresti-Ruse-Varna, cu plecare din Gara de Nord la ora 1, 52 noaptea. Dar ajungi acolo si afli ca trenul e inchis si nu te poti urca in el! Cum urmatorul tren e peste doua ore, n-are rost sa te mai intorci acasa - pana ajungi, trebuie sa pleci iar. Astfel, am avut ocazia sa cunosc "fauna" din Gara de Nord. Intrucât acum cativa ani am "profitat" de o "ocazie" si am cunoscut-o si pe cea de la Paris Nord, pot sa informez... nu e nicio diferenta!


M-am indragostit de Teatrul Antic din Plovdiv de cand l-am vazut prima oara, adica in urma cu patru ani. Ulterior am aflat ca acolo se monteaza spectacole de opera, asa ca instant mi-am dorit sa vad macar unul acolo. In urma cu trei ani am dat o fuga pana la Plovdiv pentru un spectacol, dar speranta nu mi s-a materializat atunci, era septembrie si "Barbierul din Plovdivilia... din Sevilla. Sevilskiat brîsnar" a fost montat in interiorul Operei, o cladire comunista fara suflet, asa ca opera la Teatrul Antic a ramas pentru alta data, urmarind asiduu anual pe internet programul festivalelor si facand calcule neconcretizate pana acum.

Plovdiv e un oras frumos. Are 350.000 locuitori si este traversat de râul Maritza. :-) Evident, cartierele (si nu numai) au amprenta comunista - prima dorintză pe care o ai, după ce ai iesit din gară, e să fugi inapoi la tren :D -, dar centrul vechi al orasului merită cu siguranta vizitat. Strada pietonala principala, moscheea, stradute pietruite cu iz medieval, la fel si dealurile printre care s-a strecurat orasul. Insa Teatrul Antic este de departe cel mai important obiectiv turistic din oras. Bine păstrat, aspectuos, delicat, poate un pic cam mic, dar nu se poate umfla :-) , Teatrul Antic este inima orasului si pot spune ca e de mirare ca a supravietuit atâtor ani, mai ales ca au fost si cinci secole de suzeranitate otomana, una neprietenoasa in principiu cu obiective nemusulmane. E de remarcat si faptul ca peste cativa ani, in 2019, Plovdiv va fi capitala culturala europeana, ceea ce va duce la un alt salt calitativ al orasului.

Ce mă intrigă sunt românii care merg la mare in Grecia la Halkidiki, Thassos si alte "plăji". Nu că se duc la mare acolo ma intriga, ci faptul ca niciodata nu opresc macar o data pentru a vedea ce e de vazut pe drum. Sunt si care viziteaza, sunt convins, dar pe ceilalti zău că nu îi inteleg. Bulgaria seamănă cu România, are multe obiective turistice de văzut, mai ales naturale, dar si în unele zone, centrul, de obicei, din orasele mari. Să mergi de 5-10 ori la mare în Grecia si sa nu opresti nici măcar o dată pe traseu, mie mi se pare de neconceput si, cum spuneam, intrigant si de neinteles. Multe locuri si lucruri frumoase am descoperit gândind altfel decât ei, inclusiv Teatrul Antic din Plovdiv, despre care habar n-aveam ca exista până nu am vizitat orasul asa, intr-o doară.


Bate gongul. Pe scenă intră câtiva soldati. Bate iar gongul. Intră dirijorul. Se asează pe un scaun! In fatza orchestrei, nu in public. :-) Vremea e excelentă, seară senină de iulie, tribunele sunt de piatră, ca la Arena din Verona, se stă direct pe piatră sau pe pernutze, iar locurile sunt ocupate in proportie de peste 90%.

In stânga si in dreapta sunt doua ziduri gri-alb-negru care seamana cu o gresie din baie... Niste tzepi gri ies din ziduri, iar in stânga e o spânzurătoare de-adevăratelea, nu joc pe caiet. :-) Din podea ies aburi. Podeaua e metalică, usor inclinata. In spate e un perete negru de pânză, cu un cerc mare si alb in mijlocul lui, care seamănă cu Luna. Mi-ar fi placut ca decorurile să se combine cu zidurile si coloanele rămase din Teatrul Antic si aflate in spatele si in continuarea verticala a peretelui negru, dar ansamblul scenic realizat, desi are iz medieval, nu prea cadreaza cu aspectul general roman.

"Vnimanie! Vnimanie! "
"Allerta! Allerta! "
Soldatii au coifuri si cizme de culoare argintie, pantaloni negri, dar cizmele sunt peste genunchi, acoperind si o treime din coapse. Hainele de lupta sunt verzi, mantiile albastru-inchis, dar toate sunt noi-noute, neterfelite in lupte. :-) La Ferrando difera mantia, care e neagra pe exterior si alba pe interior, si mai are si niste tzepi mari care îi ies din coate si din umeri.
"O, zlodeina! " - "O, sciagurata! "

Leonora e in rochie roz cu alb, bonetică roz, mantie alb-lucios. Ines e in verde, combinatie de nuante, si are pe cap un coif ca de bucatar. :-)
"Polushai! " - "Ascolta! " - "Ascultă! "

"Tacea la notte placida"
Teatrul Antic este cuprins usor de intunericul noptii. Pe scenă, cercul in formă de Lună se micsoreaza.

"Tace la notte! " - "Smîlceina e noshta! " - "Noaptea e tăcută! "
Contele e intunecat, in verde inchis, romburi gri pe piept, cizme negre, mantie neagră si sabie.
"Io fremo! " - "Treperia! " - "Eu tremur! "

"Deserto sulla terra! " - "Samoten na zemiata! " - "Singur pe Pământ! "
Trubadurît / Il trovator se aude cântând din spatele peretelui negru. Intră apoi in scenă, descoperind-o pe neverna / infidela Leonora.
Manrico e rosiatic, pantaloni negri, haina maro, deasupra mantie rosie cu negru si cizme rosii, are sabie, dar nu si voce de tenor. :D

Scena luptei e simulata prost, Contele isi pierde sabia lăsând-o jos prea evident nefortat, dar se termina remarcabil pozitiv, cu Manrico tinând sabia la pieptul Contelui si crutându-i viata acestuia, actiune care nu e prevazuta in "fisha postului" (nu apare in majoritatea montarilor), dar despre care se vorbeste in actul urmator.


"Tzigankata, vtoro deistvie" - "Tziganca, al doilea act"
Titlul actului e afisat pe ecranul de traducere.

"Chi del gitano i giorni abbella?"
Două nicovale mari incrementează parfumul unuia dintre cele mai frumoase coruri compuse vreodată.
"All`opra! All`opra! " - "Na rabota! " - "La muncă! "

"Sîska ogîniat, izdiga kîm nebeto, jertva idva! "
"Vâlvătaia se înaltză, flăcările se ridică la cer, victima soseste! "

Adică
"Stride la vampa! "
Interpretată bine.

"OTMASTI Z MEN! "
"MI VENDICA! "
"RAZBUNA-MA!

Azucena are fusta grena-inchis, lunga, esarfa grena deschis peste solduri, cămasă albă cu mâneci lungi, basma grena pe cap strânsă ca piratii. Fatză de aparitia precedentă, Manrico nu mai are mantie, cămasa albă cu umeri mari iesind in evidenta acum. Ruiz e un mosh fara voce, noroc că apare rar. O mai avea putin pân` la pensie, ia si el un ban cinstit... "cinstit" in stil balcanic...


In mica pauza de schimbare a decorurilor, un gong bate rar si ritmic. Interesant e ca l-am remarcat chiar inainte sa reînceapă muzica si abia atunci mi-am dat seama că se auzise in fundal pe toată durata pauzei.

"Vsiceko e zagubeno! " - "Tutto e deserto! " Apoi "Il baaalen del suuuo sorizoo"...
S-a lăsat noaptea. Teatrul Antic din Plovdiv e încadrat de întunericul noptii. E luminată doar scena, iar in spatele ei se zaresc câteva lumini din punctele mai inalte ale orasului.

Leonora, în alb, e urmată de măicute care tin lumânări electrice rosii. "Zashto placete?" - "Per che piangete?"
Manrico apare insotit de 5 soldati, Contele are 13. Se luptă, dar invinge cine trebuie, nu conteaza câti soldati au fost in scena. :-)
"Da jivel Urgel! " - "Urgel vivat! "


In pauză, observ că plasatoarele sunt fete tinere si sunt imbracate in rochii albe ca vestalele in temple. Sunt virgine... aaaasta nu stiu :-) ... dar stiu că sporesc atmosfera romană a locului. Decorurile putin mai putin moderne ar fi facut cadrul mai stramutat in timpurile vechi.

Actul al treilea. "Treto deistvie". Pe ecranul de traducere e scris "Sinît na tzigankata" - "Fiul tigăncii". Soldatii au scuturi inalte si bleu, iar un fum turcoaz îi invaluie când se îndeamnă in cor la luptă. Contele are zale gri, coif gri cu coadă de cal, fustă gri-inchis cu verde-inchis, mantie bleu pe exterior si neagră pe interior, pantaloni si cizme negre.
"V pregrîdkite na moia sîpernik! " - "In braccia al mio rival! "

"Ot Biscaia" - "Da Biscaia! " - "Din Biscaia"
"Tova lite..." - "Questo volto..." - "Acest chip..."
"Maika na Manrico! " - "Mama lui Manrico! " - "Di Manrico genitrice! "
Azucena e legată cu funii lungi de mâini si tinută din spate de soldati.


In mica pauză, in care publicul rămâne asezat, gongurile bat iar ritmic, încet si rar. E faină ideea, crează o atmosferă care conectează publicul la spectacol chiar si pe timpul pauzei.

Leonora e in rochie albă-crem, pe cap are văl de mireasă, iar reflectoarele o luminează portocaliu-crem.
"Liubov! Bîzbishsna liubov! " - "Amor! Sublime amor! "

"Di quellla piiiira / neshtastna maika - madre infelice! " :-)


Actul al patrulea, "Molbata" - "Implorarea". Leonora are mantie neagră peste rochia albă-crem. Cântă bine "D`amor sull`ali rosee", iar intunericul noptii completează aria cum nu se poate mai potrivit.

"Ujasna cula! " - "Teribila închisoare! " - "Miserere! "

Contele vine din dreapta pe podetul coborât de peste santz, Leonora se ascunde in stânga. El e in haine de gală, negre cu modele aurii si are un lantz la gât.

"Milost! Milost! " - "Pieta! Pieta! "
"Vîrvi si! Vîrvi si! " - "Va! Va! "
"U bii me, no spasi Trubadura! " - "Calpesta il mio cadavere, ma salva il Trovator! "

Ultima scenă. Sunt aduse in stânga câteva paie peste care este trasă o pătură. Azucena se asează deasupra, Manrico e in centru. El e alb-negru-rosu, bluză albă lungă la sold si la mâneci, pantaloni si centură neagră, cizme rosu-inchis, lungi. Lângă el e un cufăr care arată ca un mormânt.

"Maiko, ne spish li?" - "Madre, non dormí?"
"OGÃŽNIAT! OGÃŽNIAT! " - "IL ROGO! IL ROGGO! "
"Poceivai, o, maiko! " - "Riposa, o, madre! "

"Razbiram! Razbiram! " - "Intendo! Intendo! "
"Bezsramna! " - "Infame! "
"Mahni se! " - "Disprezzo a te! "

"Kakvo npravi, o, boje?" - "Ce ai făcut, o, Cerule?"
"Manrico! Umiram! Sbogom! " - "Manrico! Io moro! Addio! "

Contele o vede pe Leonora murind si ordonă moartea lui Manrico! Din cufărul-mormânt iese triumfător un schelet!

"MAIKO, TI TRIADVA DA OTMATSISH! "
"SEI VENDICATA, O, MADRE! "
"ESTI RAZBUNATÄ‚, O, MAMÄ‚! "


Dupa spectacol, se crează printre rânduri, apoi lângă teatru, un grup tânăr si pestrit demografic. Un român (eu), un cuplu italian, un brazilian cuplat cu o bulgaroaică, un grec amic cu două grecoaice. Unii locuiesc in Plovdiv, altii doar au venit să vadă orasul si spectacolul. Au chef de petrecere si se duc intr-un club, eu am tren, asa că ne despărtim făcându-ne promisiuni de "kipintaci" si "nemaiîntâlnimnoi" pe care n-o să le tinem niciunii. :-)

Lângă gară, o membră a "faunei" plovdiviene mă vede si bolmojeste ceva pe limbulgara ei. Scot din tolba utilul "Ne razbiram balgarski! " - "Nu inteleg bulgareste! " si îmi arata cu mâna si zice "Tzi-ga-rí! ". Ii zic "Don`t smoke! " si îmi zice intr-o engleză bulgarească "iu fac mi! " :-) Am zis "Nău! " A bolmojit ceva neinteligibil si a plecat. Să gaseasca tzigări, desigur. :-)

Nu stiam ca pot sa refuz asa de repede o propunere de sex pe leva! :-) In "apărarea" mea aduc ca argument că a fost prima propunere in aceasta monedă din viata mea! :-) ) ) Am mai avut solicitari de astfel de "tranzactii" in lei, euro si forinti, dar niciodata in leii bulgaresti. :-) (Leva înseamnă lei. Singularul este lef, adică leu.) Ulterior m-am gandit că poate era si ea vestală virgină si avusese o criza de existentialitate si vroia sa scape de apasatoarea virginitate cu primul intalnit... asa că m-am felicitat că nu i-am ruinat amintirile primei nopti, lăsând-o sa caute dragostea adevarata. :-) ) )


Distributie:
Contele di Luna - Maryan Yovanoski
Leonora - John Zhelezchev
Azucena - Daniela Dyakova
Manrico - Daniel Damyanov
Ferrando - Delyan Slavov
Ines - Lina Peeva

Coproductie Opera de Stat din Burgas si Opera de stat din Plovdiv

Nota actuala: 9 (din 1 note acordate) - Acorda o nota!



Alte titluri din aceeasi categorie

09-04: Operă pe ritmuri lăutărești. Viva țambalul!
În ziua în care s-au împlinit 80 de ani de la cel mai grav bombardament din istorie suferit de București - bombardat crunt de americani în cel de-al doilea război mondial -, am mers și ne-am distrat! Nu, nu e o formă de nerespect, ci o normal ... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

08-03: British Figaro la ENO
ENO. English National Opera. Opera Națională Engleză. Coliseum. 2500. Londra. Anglia. Marea Britanie.

ENO, English National Opera, Opera Națională Engleză, își desfășoară activitatea în Coliseum. Coliseum, nu Colosseum. Sa ... [ continuare ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

19-01: O iadă la Târgu Jiu. Poarta pupăcioșilor
Târgu Jiu, 9 mai 2021

Avizi de spectacole după noua închidere a teatrelor din martie-aprilie 2021, fiind și la Craiova, n-am ezitat, eu și Aida, pe la jumătatea lui mai și am plecat la Târgu Jiu pentru a vedea "Iedul cu trei ca ... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

28-12-2023: Aida, prima oară în Teatrul Național din Craiova! La mine în inimă e Bebe!
Craiova, 14 februarie 2021

Inițial am zis că scriu despre acest spectacol. Apoi că nu scriu. Apoi iar că scriu. Apoi iar că nu scriu! :-) Și, după cum se vede, scriu! :-) Mai mult despre Aida, fetița mea de "tei ani și luni" a ... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

28-12-2023: Sonați la Varna, murați s-o vadă pe Sonia. Caută să nu fi idiot!
Ora 21:35: Oamenii stau cu umbrele în fața teatrului și așteaptă să intre la spectacol ... deși PICURĂ !!!
Ora 21:36: Intrăm. Găsim câteva locuri.
Ora 21:36: Aida stă la maică-sa în brațe, Mihai la mine.
Ora 21:37 ... [ continuare ]
[ Autor Adrian Trasca ]
Din categoria Articole OperaNationala.ro

In constructie
Româna English Italiana Deutsch Français Español
Optiuni
Articole recomandate
Autori articole
Traducatori
Linkuri opera
Linkuri utile
Program lunar
Harta opere Romania
Orase stiri opera
Harti website
Website-ul in Romania
Website-ul in Europa
Website-ul in Asia
Website-ul in Africa
Website-ul si Angela Gheorghiu
Website-ul si Elena Mosuc
Website-ul si Teodor Ilincai
Imagini opere
Wallpapere opere
Opere din lume
Opere din Europa de Est
Opere din Europa de Vest
Opere din Europa de Nord
Opere din Africa
Opere din Asia
Opere din Australia
Opere din America de Nord
Opere din America de Sud
Atentie!
Meditatii
Meditatii Cazare Sondaje Meditatii Universitatea Craiova Dictionar Creare site

Website despre teatrele de opera si opereta din Romania si Europa

© Opera Nationala RO 6 noiembrie 2009 - Prezent

Dictionar   Meditatii   Creare site